Permalänk
Melding Plague

Dagens forumtråd

Läs nyheten: Dagens forumtråd

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker dom har fel när dom skriver 400 gig och man inte får ut det.:(
Eller så borde dom i alla fall skriva hur mycket man tappar.

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Medlem

kilo betyder tusen, inte 1024

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
kilo betyder tusen, inte 1024

Exakt!
Detta har jag & MBY & diverse andra försökt förklara.
Hårddisktillverkare använder basen 10 i sina system, och tex microsoft basen 2.

2^10 = 1024
10^3 = 1000

1 Gb = 1000
1 GiB = 1024

Citat:

Tycker dom har fel när dom skriver 400 gig och man inte får ut det.
Eller så borde dom i alla fall skriva hur mycket man tappar.

så du får visst ut dina 400gb i decimalt ~ 372.5 Gb i binärt språk = i windows

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Em3l
Tycker dom har fel när dom skriver 400 gig och man inte får ut det.:(
Eller så borde dom i alla fall skriva hur mycket man tappar.

Grejen är ju den att du får ut just 400 gigabyte! Felet är att Windows (t.ex.) inte räknar gigabytes utan gibibytes.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Em3l
Tycker dom har fel när dom skriver 400 gig och man inte får ut det.:(
Eller så borde dom i alla fall skriva hur mycket man tappar.

Har du läst den länkade tråden? Du får 400 GB om man ser giga som ett decimalt prefix med betydelsen 10^9. Väldigt mycket mjukvara använder däremot giga som ett binärt prefix med betydelsen 2^30. Hårddisken innehåller ungefär 400 * 10^9 B, men programmen räknar det som ungefär 372,529 GB binärt (GiB med de nya prefixen) oformaterat, mindre om disken är formaterad då filsystemet tar en del plats.

Mer läsning finns utöver forumtråden på Wikipedia.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Grejen är ju den att du får ut just 400 gigabyte! Felet är att Windows (t.ex.) inte räknar gigabytes utan gibibytes.

du mennar Gigabytes och Gigabits hoppas jag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barses
du mennar Gigabytes och Gigabits hoppas jag?

Va?! Jag skrev ingenting om bits!

Och jag menade precis det jag skrev... Se wikipedia-länken om det är gibi-prefixet du är förvirrad över.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
så du får visst ut dina 400gb i decimalt ~ 372.5 Gb i binärt språk = i windows

Nu får de ta och lägga av alltså. Man går och köper en hårddisk specificerad till 400 GB men man får alltså bara 372,5 gigabit, d.v.s. knappt 46,6 gigabyte?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

men suck orka bry sig.. dagens i land problem ja tappar 30 sketna gb...

Permalänk
Medlem

Det är ju solklart... fast ändå väldigt obegripligt varför de olika tillverkarna (microsoft vs. HDD-tillverkare) ska använda sig av olika räknesätt...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

underhållande läsning i tråden!
själv kan jag inte bry mig mindre om 50gb hit och dit... men det är ju jag

Permalänk
Medlem

inte jag heller...

men eftersom windows tycker att det ska vara 1024 och det bara kommer 1000 så blir det inte 2^10 utan 2^9,96578429...ca... vilket klart och tydligt ger dig mindre HDD utrymme än du förväntar dig!

(jag är trött... dags att sova tror jag)

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Det är ju inte så farligt med så liten förlust, tänk om det var som med skatten.

Du som företagare säljer en vara för 100kr men måste ge bort 25kr i skatt.. igenkligen får du bara 75kr, fast sen när man handlar för dom pengarna så försvinner 25% igen bla bla..

Så jag är nöjd med att åtminstånde få 372 av dom 400 gigabyte

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

*asg* ja det hade varit hemskt om det var som med skatten... då hade det dessutom varit draget det dubbla redan innan vi får se hårddisken... (arbetgivaravgifter mm, mm)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förstår fortfarande inte folk skillnaden på GigaByte, GibiByte och GigaBit? GigaBit hör inte ens hit i sammanhanget.

bomber3: Nej det är konsumenten som betalar moms, inte företaget.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Det hela är enkelt, hårddisktillverkarna har inte gjort någonting fel.
HDD-tillverkare använder 10-potens och har helt rätt, 400GB är exakt det man får.
Men mjukvarufolket använder 2-potens, vilket sen felaktigt benämns med namn ur systemet för 10-potenser.

1kB = 1000 vilket är exakt som det står på hårddiskarna.
1kiB = 1024, men här säger mjukvarufolket istället GB, vilket är fel.

Sen kan man ju disskutera om det inte vore bättre om HDD-foket också använde GiB istället så man får en och samma enhet rakt av, men det ändrar inte att de ändå faktiskt har helt rätt, till skillnad från mjukvarusidan som felaktigt kallar 1024 för KB

Så man får exakt det man betalar för, men sen tycker mjukvaran att det är en bra idé att kalla gröna äpplen för röda och vips "tappar" man någonting... Men igentligen är det en rätt meningslös debatt, eftersom felet är så uppenbart att det knappast går att skylla på nått annat än bruk av felaktiga prefix från mjukvarusidan. Istället borde ju disskusionen handla om varför inte HDD-tillverkarna också går över till binära prefix istället för SI. Eller varför inte mjukvarufolket tar sig i kragen och rättar till felet, eftersom det ligger hos dem.

edit **
Fy belga, inte skriva prefix när man är trött, blir fel då..
tack pingvin för att du påpekade det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Alla skyller på windows så jag blir lätt förvirrad blir det inte mindre än 400gb även i linux?
Eller räknar linux en mb som 1 000 000 byte?

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Mnja, mycket väsen för ngt de flesta av oss redan vet..

Men tänk om det gällde lön istället, tänk om ens lön för ett arbete (skattat osv) skulle vara 40 papp - och du fick 37 papp....då hade det säkert blivit ett jädra liv va ?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem

Cyberhof: Samtliga mjukvaror och OS räknar 1 KB = 1024, inte 1000.

Detta kommer som MBY skriver i tråden av att datorer räknar med basen 2 (binärt) istället för 10 (decimalt).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
1KB = 1000 vilket är exakt som det står på hårddiskarna.

1 kB heter det ju faktiskt i så fall, kilo förkortas litet k... KB har ingen vettig betydelse (om man utgår från SI-enheterna med tillägget B=byte så skulle det vara kelvinbyte, men det är ju inte begripligt)...

Edit:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Cyberhof: Samtliga mjukvaror och OS räknar 1 KB = 1024, inte 1000.

Inte sant!
Exempel: Linux (själva kärnan) använder SI-prefixen i de fall där det står k, M, G i enheterna och använder Ki, Mi, Gi-prefixen när det är binärt definierade prefix som använts.

Självklart gör en del mjukvara som körs på Linux "fel", men rent allmänt anses det vara en (visserligen inte särskilt kritisk) bugg i de fallen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tappad kapacitet...

Personligen har jag iaf aldrig tappat nån kapacitet på mina diskar. Det enda möjliga jag skulle kunna gå med på är den kapacitet man tappar pga av FAT eller liknande som finns på hårddisken. Den tar ju upp utrymme som jag själv inte kan använda.

<rant>
Alla ni andra idioter som tror ni tappar nåt, det gör ni inte. Det är en definitionsfråga, inte en kapacitetsfråga. Läs på om det, så klarnar det kanske.
</rant>

kramas i Internettrafiken,
JugsteR

Permalänk
Medlem

Inte matlagning

In December 1998 the International Electrotechnical Commission (IEC), the leading international organization for worldwide standardization in electrotechnology, approved as an IEC International Standard names and symbols for prefixes for binary multiples for use in the fields of data processing and data transmission.

The prefixes are as follows:
http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

Efter som vi inte snack matlaging utan dator och lagring data så är en Gigabyte = 1024 Megabyte:

1 Gib = 1024 MiB
1 MiB = 1024 KiB
1 KiB = 1024 bytes
1 bytes = 8 bits
1 bits = en 1 eller en 0 "nolla"

Det är hårddisk tillverkarna som gör fel. Bara för att det ser bättre ut med 400 GB. Om alla kunde skriva i GiB och MiB så skulle problemet vara löst.

---------------------------------------------------------------------------------------------
Historical context
Once upon a time, computer professionals noticed that 2^10 was very nearly equal to 1000 and started using the SI prefix "kilo" to mean 1024. That worked well enough for a decade or two because everybody who talked kilobytes knew that the term implied 1024 bytes. But, almost overnight a much more numerous "everybody" bought computers, and the trade computer professionals needed to talk to physicists and engineers and even to ordinary people, most of whom know that a kilometer is 1000 meters and a kilogram is 1000 grams.

Then data storage for gigabytes, and even terabytes, became practical, and the storage devices were not constructed on binary trees, which meant that, for many practical purposes, binary arithmetic was less convenient than decimal arithmetic. The result is that today "everybody" does not "know" what a megabyte is. When discussing computer memory, most manufacturers use megabyte to mean 2^20 = 1 048 576 bytes, but the manufacturers of computer storage devices usually use the term to mean 1 000 000 bytes. Some designers of local area networks have used megabit per second to mean 1 048 576 bit/s, but all telecommunications engineers use it to mean 10^6 bit/s.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju egentligen inte att det finns två sätt att räkna utan att hårddisktillverkarna bara skrivet det ena.

Det borde stå klart och tydligt på ALLA hårddiskar hur stor de är i BÅDA sätten att räkna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Alla skyller på windows så jag blir lätt förvirrad blir det inte mindre än 400gb även i linux?
Eller räknar linux en mb som 1 000 000 byte?

1 millibit är inte 1000000 byte

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk

Re: Inte matlagning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av boldtaar

Efter som vi inte snack matlaging utan dator och lagring data så är en Gigabyte = 1024 Megabyte:

1 Gib = 1024 MiB
1 MiB = 1024 KiB
1 KiB = 1024 bytes
1 bytes = 8 bits
1 bits = en 1 eller en 0 "nolla"

Det är hårddisk tillverkarna som gör fel. Bara för att det ser bättre ut med 400 GB. Om alla kunde skriva i GiB och MiB så skulle problemet vara löst.

Om du tar dig tid att läsa vad de bildade människorna skriver högre upp i tråden så slipper du göra bort dig så här!

STÄMMER:
1 Gib = 1024 MiB
1 MiB = 1024 KiB
1 KiB = 1024 bytes
1 bytes = 8 bits
1 bits = en 1 eller en 0 "nolla"

Dock så är inte GiB = Gigabyte. Lägg märke till i:et G"i"B. GiB = Gibibyte. GB = Gigabyte = 1 000 000 Byte. Sucker!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
  • Du får lika mycket utrymme som de skriver att du får

  • Du har lika mycket utrymme i Windows som Linux även om de väljer att presentera det på olika sätt

  • Ni tänker som barn på julafton som räknar hur många julklappar ni fick. Ta liknelsen med lönen ovanför. Du ska få 40k men får 37k i en annan valuta. Du har fått lika mycket även om det inte ser ut så.

Eller är det så att folk inte vet vad basen 2 är. Detta bör kanske förklaras för det framgår inte någonstans tror jag och man läser nog inte det i skolan mer än om man vill läsa mer mattematik.

Simpel förklaring till hur man räknar med olika baser
När du räknar med basen 10 (decimalt) så räknar du från 0 till 9 (10 tecken) sen börjar du om på 0 men ökar siffran till vänster med 1. Alltså blir nästa 10. Samma sak sker med basen 2 (binärt) fast du räknar från 0 till 1 (2 tecken).

2^10 blir 1024 och eftersom datorer alltid har räknat i binär form så har 1KB alltid varit 1024 även om det egentligen borde vara 1000.

Så räknar Windows vs HD-tillverkarna

Windows med många andra mjukvaror anser att det går 1024 Byte på 1KB, 1024KB på 1MB och 1024MB på 1GB.

HD-tillverkarna anser att det går 1000 Byte på 1KB, 1000KB på 1MB, 1000MB på 1GB. Detta är egentligen rätt räknat då kilo är 1000 och inte 1024 etc vilket har nämnts flera gånger tidigare.

Så en disk på 200GB innehåller

200 000 000 000 Bytes (= 2*10^11)

Windows skriver ut 2*10^11 Bytes som 186,26GB även om det borde skriva 186,26GiB. (2*10^11) / (1024^3) = 186,26

Ta fram egenskaperna för en disk i Windows så ser du att kapaciteten antagligen är mer än vad du betalt för. Du får till och med några Bytes extra (så är det i alla fall på mina diskar).

Tror inte många blev mycket klokare över mitt hemska inlägg ändå

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Den här tråden är faktiskt riktig rolig.

Sällan har jag skådat en större samling viktigpettrar som gör sig besväret att förklara de mest uppenbara saker, som om dom talade till barn.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem

Riktiga "dummies" behöver barn-förklaringar jag tackar för dom för nu har jag förstått det själv efter mycket om och men

Visa signatur
Permalänk
Medlem