Intervju med Frost ACM

Permalänk
Melding Plague

Intervju med Frost ACM

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

intressant, så fick man höra nån som faktiskt använder REV som det disskuterades lite om poängen med nyligen..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ha! Gör han datorer? Har inte lyssnat på han sen han kalla sig Fpu. Fast jag har inte vart så aktiv på elektoscenen i det senaste som jag borde. Har fullt upp med att konstant bygga om mina datorer

"Atari 1040STFM. Det var när den skulle pensioneras och en pc istället inhandlades som problemen började. Jag kunde inte fatta hur nånting som var klockat i 200 MHz (som var mycket då) var så sanslöst mycket sämre och ostabilare än något som gick i 8 Mhz, som Atarin gjorde om ja inte minns fel."

känns bekant...

Permalänk
Medlem

Mycket pengar för för helt normala datorer.

Permalänk
Medlem

Vad tror ni det är för hårddiskar som dom påstår vara 24/7 certifierade i denna konfig: Frost ACM-340D - Pentium®D

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför dom aldrig lanserade AMD datorer förut, innan C2D släpptes så var AMD64 cpus överlägsna i prestandan i musikprogram.
Så länge man inte kör kassa chipsets (nforce t ex) till amd64 plattformen så skulle det varit den bästa musikplattformen då iaf.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Tror du har missat en del... läs igen

Har jag inte, utveckla gärna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Har jag inte, utveckla gärna...

Jag misstänker att Dahl syftar till Frosts support som nämns typ i varje paragraf i artikeln.

Permalänk

Ja, hela anledningen till att man lägger ut en massa pengar på att köpa Frost ACM-datorer är för att du får en dator som är gjord för musik, och du får ordentlig support till det.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

tyckte deras datorer var oerhört dyra. Jämförde en av deras dyrare modeller med en Mac Pro.

Intel®975X Chipset
Intel® 64-bit Core2Extreme X6800 Processor
(2x 2.93 GHz 4MB Cache)
4.0 Gb PC667 DDR2 RAM
DVD +/- Dual Layer writer
250 Gb 7200 rpm System HD
Raid the Lightning Audio drive
(3x500Gb RAID-5 Array)
Iomega® SATA REV Drive

för Frost datorn för 54995kr

* Två 3 GHz Dual-Core Intel Xeon
* 4 GB (4 x 1 GB)
* NVIDIA GeForce 7300 GT 256 MB (enkellänkad DVI/dubbellänkad DVI)
* 250 GB, 7200 varv/minut, seriell ATA, 3 Gbit/s
* 500 GB, 7200 varv/minut, seriell ATA, 3 Gbit/s
* 500 GB, 7200 varv/minut, seriell ATA, 3 Gbit/s
* 500 GB, 7200 varv/minut, seriell ATA, 3 Gbit/s
* En 16x SuperDrive-enhet
* Apple Keyboard och Mighty Mouse
* Mac OS X

* Fem USB-portar
* Två FireWire 400-portar
* Två FireWire 800-portar

för 54265kr

Macen är billigare + att man får en extra processor till skillnad från Frost maskinen. Ända fördelen Frost maskinen har är att den har en REV Drive.

EDIT: Grammatikfel

Permalänk

Fortfarande så tror jag att ni har missat poängen. Han vill ju uppenbarligen sälja datorer till musiker. Musikerna vill göra musik och inte sitta och felsöka sin dator. Tror att det är väldigt många som tycker att det är skönt att få sådana grejer fixade av proffs och att någon kan hjälpa dem när allt gå åt skogen? Tror ni dregen kan nåt om datorer egenligen?

Permalänk

Men det blir ofantligt dyr support... eller? Det känns som man kan bygga liknande datorer som presterar liknande för nästan halva priset. Detta på de flesta av Frosts modeller.

Har jag fel?

//David

Visa signatur

It´s nice to be important, but it´s more important to be nice.
Scooter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnuGGleS_88
Men det blir ofantligt dyr support... eller? Det känns som man kan bygga liknande datorer som presterar liknande för nästan halva priset. Detta på de flesta av Frosts modeller.

Har jag fel?

//David

Det är supporten som kunden egentligen betalar för, datorn ingår bara i priset :). Enligt Frost ACM hemsida.

Permalänk
Vila i frid
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SnuGGleS_88
Men det blir ofantligt dyr support... eller? Det känns som man kan bygga liknande datorer som presterar liknande för nästan halva priset. Detta på de flesta av Frosts modeller.

Har jag fel?

//David

Du kan jämföra det med leasing av bilar. Det är dyrare, men problemfritt, hur kommer det sig då att så många företag föredrar leasing?

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl

Edit: AMD i musikdatorer? eh...

Varför inte AMD i musikdatorer? AMD går över till 65 nm i oktober, ett argument till att använda AMD likaväl som Intel. Stabilitet och låg värme/låg bullernivå är viktigare än markant prestandaskillnad i det här fallet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Varför inte AMD i musikdatorer? AMD går över till 65 nm i oktober, ett argument till att använda AMD likaväl som Intel. Stabilitet och låg värme/låg bullernivå är viktigare än markant prestandaskillnad i det här fallet.

Amd och intels processorer är bra på olika typer av beräkningar. Dessutom IMHO så har jag alltid haft konfliktproblem med olika chipsets på burkar med AMD och Musikljudkort så som Event Gina, mfl. Men det har de kanske fått ordning på på senare år.

Visa signatur

| AsusP5W DH Deluxe | Core2 Duo 6600 | 2048Mb| ATI 1900xtx | WD Raptor 74GB | WinXP Pro | LianLi 6070 |
-Antistatarmband? Jag moddar naken på diskbänken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MammaScan
Amd och intels processorer är bra på olika typer av beräkningar. Dessutom IMHO så har jag alltid haft konfliktproblem med olika chipsets på burkar med AMD och Musikljudkort så som Event Gina, mfl. Men det har de kanske fått ordning på på senare år.

Jag har då inte kört några proffsljudkort på mina burkar, men jag har kunnat köra olika kretsar utan större problem. Kanske mycket av dina problemen beror på att AMD har varit för litet? Från kodning av film vet jag att AMD anpassningar på AMD ibland varit sämre än att köra Intel anpassaningar på en AMD burk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Ha! Gör han datorer? Har inte lyssnat på han sen han kalla sig Fpu. Fast jag har inte vart så aktiv på elektoscenen i det senaste som jag borde. Har fullt upp med att konstant bygga om mina datorer

"Atari 1040STFM. Det var när den skulle pensioneras och en pc istället inhandlades som problemen började. Jag kunde inte fatta hur nånting som var klockat i 200 MHz (som var mycket då) var så sanslöst mycket sämre och ostabilare än något som gick i 8 Mhz, som Atarin gjorde om ja inte minns fel."

känns bekant...

Blev också lite överraskad över att se honom i den rollen.

Fpu kallar han sig väl fortfarande ibland. Tror han använder det artistnamnet när han gör den lite mer synthiga electron.

Permalänk
Medlem

Personer (som har pengar) betalar ofta extra mycket för ytterst skräddarsydda varor/tjänster även om det egentligen inte är rimliga priser för oss. Tror faktiskt att en artist struntar i sådana summor om han/hon får något som är rätt konfigurerat redan från början. Det hade jag gjort.
Bara för att anmärka på diskussionen längre upp.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Personer (som har pengar) betalar ofta extra mycket för ytterst skräddarsydda varor/tjänster även om det egentligen inte är rimliga priser för oss. Tror faktiskt att en artist struntar i sådana summor om han/hon får något som är rätt konfigurerat redan från början. Det hade jag gjort.
Bara för att anmärka på diskussionen längre upp.

Ja det är så. De vill tuta och köra likadant som med bilar mm. Finns de som vill bara köra bil och aldrig se motorn därför Volvobilar gjord av tjejer för tjejer.

Permalänk
Medlem

Bah, när jag såg namnet på företaget hoppades jag att han skulle heta torsten frost.

Visa signatur

You're a nut, you're crazy in the coconut!
Tredje året på ITEK, MDH Västerås!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MammaScan
Amd och intels processorer är bra på olika typer av beräkningar. Dessutom IMHO så har jag alltid haft konfliktproblem med olika chipsets på burkar med AMD och Musikljudkort så som Event Gina, mfl. Men det har de kanske fått ordning på på senare år.

Som sagt, detta har jag kollat upp eftersom en polare ville att jag skulle bygga en musikdator till honom och vissa chipsets har dessa problem som t ex nforce. Pro serien av nforce ska dock inte ha sånna problem, så t ex dual opteron ska funka fint och är/var rätt populärt bland hemmabyggda värstingmusikdatorer.
Har dock bara sett ett musiktest på lite burkar som jag tror var cubase dom testa i och där krossade amds dualcore samt dual cpu datorer. Dock lär C2D vara överlägset i dagsläget.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"