Seagate: 2,5 terabyte-hårddiskar i 2009

Permalänk
Melding Plague

Seagate: 2,5 terabyte-hårddiskar i 2009

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu börjar det likna något.
Hoppas att hastigheten hänger på i samma takt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

najs, men antagligen så kommer diskarna kosta skjortan, själv har jag nog häldre 5, 500 gigabyte hårddiskar i raid istället för en 2500. billigare snabbare och säkrare..

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

jaha trodde det var 2,5 terabyte i en 3.5"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
jaha trodde det var 2,5 terabyte i en 3.5"

Ja? det är det ju?

Permalänk

421 gigabit (eller 3,3 gigabyte)

stämmer det verkligen ? borde det inte vara runt 421/8= ~52,6 ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
421 gigabit (eller 3,3 gigabyte)

stämmer det verkligen ? borde det inte vara runt 421/8= ~52,6 ?

Det säger jag med :/ 52.625GB för att vara mer exakt

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
421 gigabit (eller 3,3 gigabyte)

stämmer det verkligen ? borde det inte vara runt 421/8= ~52,6 ?

Det stämmer, en liten felberäkning från vår sida. Korrigerat!

Mvh Herman

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

vad ska man mes så mycket utrymme till

ja har 500gig men andvänder typ 40gb och alldrig mer av dom
sen får man igentligen inte ens ladda hem film o musik o sånt.

det borde va hastigheten man skulle satsa på istellet för utrymmet ju

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
vad ska man mes så mycket utrymme till

ja har 500gig men andvänder typ 40gb och alldrig mer av dom
sen får man igentligen inte ens ladda hem film o musik o sånt.

det borde va hastigheten man skulle satsa på istellet för utrymmet ju

maila dina överblivna 460 GB till mig!

men jag håller med, det som verkligen behöver bli snabbare nu är hastigheten. (helst utan högre spinn)

en teknik som vore bra är att lagra all data uppdelat på var sin sida om diskens skivor (eller 4 eller 6 för större diskar) och sen slå ihop dem så bushastigheterna verkligen kan användas. visserligen ger det en helt ny innebörd för defragmentering, men sålänge det delas upp jämt borde det funka rätt bra.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kan dom inte göra en helt ny standard för "lådor" på hårddiskar?
Alltså typ 4 gånger tunnare så att man får plats med fler mindre diskar. Känns en aning säkrare än att ha 2,5TB samlade på ett och samma ställe.

Permalänk
Medlem

Det finns ju vissa kostnader förknippade med kretskort och interface, så att det vore billigare att använda mindre diskar istället för än större är inte självklart. Givet dock att en stor disk till en början är oproportionerligt dyr. Men det är ju för att det finns situationer där man är beredd att betala för maximalt lagringsutrymme på så litet utrymme som möjligt.

Visa signatur

Abit KN8-SLI, XFX 7800GT,1 x Crucial Ballistix 1024MB pc4000 (En till på ingång), A64-X2 3800+@250x10

Permalänk

wooow

jag säger bara det.... fildelare samt ftp relacer / dc++ share etc. kommer att älska detta alla dem som har servrar. jo. det kommer att kosta en slant oxå men det kommer bli en kapplöpning för wd/ibm/maxtor/hitachi osv osv att ha stört lagrings media=)

ska bli intressant det. men det ta ett tag att se resultat från olika företagen. se sådär 1-2 år.

ha det bäst datanördar^^

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk

Finemang, skulle vara jävligt skysst att ha all sin film och musik på en fet hårddisk. Problemet är bara att man skulle bli tvungen att köra i tex raid 1 för att vara på den säkra sidan, och det blir inte billigt. Större utrymme => större ev. dataförlust => större risker.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte vilja formatera en så stor hårddisk, det lär ta flera dagar.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Jag skulle inte vilja formatera en så stor hårddisk, det lär ta flera dagar.

Dom flästa värkar inte vara fullt medvetna om att diskar komemr formaterade från fabrik.
Så det ända som behövs är vad måna OS så som windows kallar för en snabb formatering som bygger upp filsystemet och det tar inte mer än max ett par minuter på säg en 250Gb disk så en 2.5Tb disk bör gå under 10 minuter lätt. Själv är min största disk på 400Gb och det tar inte lång tid att formatera till EXT3 i linux när den var ny.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Dom flästa värkar inte vara fullt medvetna om att diskar komemr formaterade från fabrik.
Så det ända som behövs är vad måna OS så som windows kallar för en snabb formatering som bygger upp filsystemet och det tar inte mer än max ett par minuter på säg en 250Gb disk så en 2.5Tb disk bör gå under 10 minuter lätt. Själv är min största disk på 400Gb och det tar inte lång tid att formatera till EXT3 i linux när den var ny.

... och hur manligt är det? Det ska ta lite tid, så är det. Näe, då sitter jag nog hellre i flera dagar framför datorn än att ta en fegis snabbformatering. Brr...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Jag skulle inte vilja formatera en så stor hårddisk, det lär ta flera dagar.

Beror helt på vilket filsystem man använder. Med JFS/XFS tar det nog bara någon minut.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
vad ska man mes så mycket utrymme till

ja har 500gig men andvänder typ 40gb och alldrig mer av dom
sen får man igentligen inte ens ladda hem film o musik o sånt.

det borde va hastigheten man skulle satsa på istellet för utrymmet ju

Rätta mig om jag har fel, men ökar inte läs- och skrivhastigheten när man ökar densiteten på diskarna (dvs hur mycket dom rymmer) ?

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Avstängd

jo det borde det igentligen göra men frågan är hur mycket det ökar sett till utrymmet på den.

2500gb borde ta sin lilla tid o formatera

ett alternativ är ökad rpm på diskarna men då låter dom mer och går varmare också.

Permalänk
Avstängd

märker nu själva att allt mer HD material börjar florera och då ökar naturligtvis behovet av mer lagring. En okomprimerad fullHD långfilm i 1920x1080p ligger runt en 20-35 Gb. Då är en disk på 2.5TB ganska naturlig år 2009.
Det är ju om 3 år liksom, en evighet dit. Går idag inte förutspå hur många kärnor eller prestanda i CPU/GPU kommer att ha om 3 år.

Permalänk
Medlem

ja 2009 suck .. det är ju hur lång tid som helst! ge oss TB hdds nu!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Rätta mig om jag har fel, men ökar inte läs- och skrivhastigheten när man ökar densiteten på diskarna (dvs hur mycket dom rymmer) ?

Det berhöver väl nödvändigtvis inte gälla med dessa diskarna? Det är väl en helt ny jävla teknologi på jävlarna? Inte bara mer utrymme per skiva väl?

Någon som vet hur dom läser av skivorna? Är det med ett vanligt läs/skriv-huvud på dom gamla diskarna eller kan man snart sitta med en gammal dator och skratta åt hur jävla retro den är med ett litet läshuvud och skit?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Det berhöver väl nödvändigtvis inte gälla med dessa diskarna? Det är väl en helt ny jävla teknologi på jävlarna? Inte bara mer utrymme per skiva väl?

Någon som vet hur dom läser av skivorna? Är det med ett vanligt läs/skriv-huvud på dom gamla diskarna eller kan man snart sitta med en gammal dator och skratta åt hur jävla retro den är med ett litet läshuvud och skit?

"SCOTTS VALLEY, Calif.—15 September 2006— Seagate Technology (NYSE: STX) today announced the results of a magnetic recording demonstration, setting a world record of 421 Gbits per square inch (421 Gbit/in2)."

magnetic recording demonstration... borde ju vara att dom använder sig av dom vanliga gamla läshuvudena.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
"SCOTTS VALLEY, Calif.—15 September 2006— Seagate Technology (NYSE: STX) today announced the results of a magnetic recording demonstration, setting a world record of 421 Gbits per square inch (421 Gbit/in2)."

magnetic recording demonstration... borde ju vara att dom använder sig av dom vanliga gamla läshuvudena.

Är det ironi?
Jag vet inte hur en nuvarande hårddisk fungerar, aldrig haft något intresse i mer än att jag sparar min data, det finns ett läshuvud, läshuvudet låter.

Sen har jag läst en längre artikel av Seagate om deras nya teknologi, och vad jag fattade (kan minnas fel dock, då det var när dom precis börjat komma någonstans i utvecklingen som jag förstod det) så använda den väl inte ett läshuvud alls?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Hedersmedlem

Dagens hårddiskar är magnetiska så han var nog inte det minsta ironisk.
Jag har dock inte en susning om detta experiment handlar om "vanlig" teknik med läshuvuden eller inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
Är det ironi?
Jag vet inte hur en nuvarande hårddisk fungerar, aldrig haft något intresse i mer än att jag sparar min data, det finns ett läshuvud, läshuvudet låter.

Sen har jag läst en längre artikel av Seagate om deras nya teknologi, och vad jag fattade (kan minnas fel dock, då det var när dom precis börjat komma någonstans i utvecklingen som jag förstod det) så använda den väl inte ett läshuvud alls?

Ingen ironi alls faktiskt, läshuvudena läser av magnetisk förändring och tolkar dessa till 0or och 1or. Det är när läshuvudena rör sig fram och tilbaka som det rasslande ljudet uppstår, det evigt vinande o surrande ljudet är skivorna som snurrar (hörs mest på äldre diskar )

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Ingen ironi alls faktiskt, läshuvudena läser av magnetisk förändring och tolkar dessa till 0or och 1or. Det är när läshuvudena rör sig fram och tilbaka som det rasslande ljudet uppstår, det evigt vinande o surrande ljudet är skivorna som snurrar (hörs mest på äldre diskar )

Det var ju skönt att veta, avskyr när hårdvarunördar använder ironi för att på något sätt dumförklara alla som inte har behövt/brytt sig om att läsa om ur insidan av en dator fungerar.

Citerar mig själv från förrut dock.
"Sen har jag läst en längre artikel av Seagate om deras nya teknologi, och vad jag fattade (kan minnas fel dock, då det var när dom precis börjat komma någonstans i utvecklingen som jag förstod det) så använda den väl inte ett läshuvud alls?"

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk

Formatering

När man formaterar en hårddisk så säger väl datorn bara;
"Okej, det här utrymmet finns tillgängligt för mig att använda nu"
alltså, den "raderar" liksom inte allt, utan gör det tidigare använda utrymmet återanvändbart. Som en colaburk (fast hddn knöglas aldrig ihop). Om jag inte har förstått saken helt fel.

Happy Terrabyte!

Visa signatur