Zune har problem med digitala rättigheter

Permalänk
Melding Plague

Zune har problem med digitala rättigheter

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen firmwaren till Zune går att knäcka och att nån gör det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

I filmen Zunes Sommar har de problem med rättigheter också om jag inte minns fel, fast där var det väl en doktor som inte var doktor egentligen.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

how sweet the irony...
MS, absoluta kungar av allt som har med att begränsa användare att göra och enorma förespråkare av sin egna rättigheter, bryter mot licenser?!

Så gott, så sött, så lättuggat att det bara smälteri i munen.
50:- på att de skyller det hela på att licensen är dålig eftersom den inte tillåter dem attlägga in drm istället för att inse att de själva vart klantiga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
how sweet the irony...
MS, absoluta kungar av allt som har med att begränsa användare att göra och enorma förespråkare av sin egna rättigheter, bryter mot licenser?!

Så gott, så sött, så lättuggat att det bara smälteri i munen.
50:- på att de skyller det hela på att licensen är dålig eftersom den inte tillåter dem attlägga in drm istället för att inse att de själva vart klantiga.

De kommer säkert lägga ner miljoner med dollar bara så att de till slut kan göra som de vill.

Permalänk
Medlem

Undrar hur mycket man får betala i licenspengar till MS för att få ingå i PlaysforSure-programmet....

Permalänk
Medlem

Kasst... ruttet sätt att lägga drm på folks hemmaknåp. För att inte tala om alla skivor man rippat hemma med tex freerip mp3. Men jag antar att detta innebär att skivbolagen kommer att ÄLSKA detta eftersom det kan minimera spridning av det som redan sprids.

Ska bli intressant att se var det landar men jag ställer mig allmänt skeptisk till den. Dock blir det inte bu eller bä ännu. Spelarn får finnas ett tag på marknaden först.

Permalänk
Avstängd

dumt me alla mjukvarupatenter och DRM-grejs, kunde vi bara inte fritt å enkelt använda musiken hur vi vill istället...

Permalänk
Medlem

Men så var det väl sagt (ryktesvägen givetvis - det finns ju så lite officiell information ännu) att det skulle funka.
Att Play for Sure (sic.) inte skulle vara kompatibelt med Sune och hans värld var ju känt. Att all delning skulle få DRM och begränsningar var ju känt (fast ryktet var ju att mp3:or inte skulle gå att dela då de blev WMA utan DRM i spelaren).

Man kan ju undra vad som händer med batteritiden när man dels skall ha en WiFikrets igång och dels rippa om olåsta mp3:or till låsta WMA-DRM när de skickas. Låter lite energikrävande tycker jag...

Man kan ju undra om MS val att bryta mot licensregler (CC) innebär att de tycker det är okey att bryta mot deras licenser?

Säga vad man vill om Apples AAC-DRM från iTunes - men det är i vart fall hyfsat enkla och generösa regler i vart fall.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Lösningen är enkel. Köp ingen Zune.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk

Hoppas bara att det här inte är någon trend, att försöka implementera det i alla mp3-spelare... Får köpa så basic som möjligt isf. Jävla krångelpellar!

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Lösningen är enkel. Köp ingen Zune.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2.4GHz Core 2 Duo, X25-M 160 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
I filmen Zunes Sommar har de problem med rättigheter också om jag inte minns fel, fast där var det väl en doktor som inte var doktor egentligen.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
I filmen Zunes Sommar har de problem med rättigheter också om jag inte minns fel, fast där var det väl en doktor som inte var doktor egentligen.

you made my day! skönt att se att humor fortfarande finns kvar på swec

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag hoppas verkligen firmwaren till Zune går att knäcka och att nån gör det.

de ä lätt o modda firmwaren nån kmr o göra det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
de ä lätt o modda firmwaren nån kmr o göra det

1. Och hur vet du det?
2. Och hur vet du det?

Du kanske svarade på frågorna i ditt inlägg, men jag har lite svårt att dekryptera det.

Givetvis slipper man det hela genom att inte köpa en Zune. Men tänk lite längre: folk KOMMER troligtvis att köpa Zunes, vilket innebär att problemet kvarstår. Det är ju egentligen inte användarna som det handlar om, utan att MS bryter mot kopieringsskydd.

Förhoppningsvis så får vi däremot nya firmwares. WLAN är trots allt en jävligt tuff teknik. Jag hade då MYCKET gärna velat streama hela min samling till en musikspelare. En Zune med modifierad programvara så att den kan komma åt delade mappar i windows hade varit underbart. Lägg sedan till stöd för att kopplas till exempelvis ett trådlöst stereosystem, eller ännu bättre skicka mpeg4-data till en display, så har vi en mp3-spelare som även dubblar som music-PC/lättare HTPC!

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Såå, Play for Sure är microsofts initiativ för att allt ska gå att spela på alla spelare, men microsofts egna musikspelare ska inte kunna spela formatet de själva har tagit initiativ till!
ehe, logiken frångår mig... :/

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
De kommer säkert lägga ner miljoner med dollar bara så att de till slut kan göra som de vill.

ja givetvis kommer de göra det, att de själva gjort fel eller klantat sig är ju totalt verklighetsfrämmade för dem.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Såå, Play for Sure är microsofts initiativ för att allt ska gå att spela på alla spelare, men microsofts egna musikspelare ska inte kunna spela formatet de själva har tagit initiativ till!
ehe, logiken frångår mig... :/

Jag har också tappat bort den, fast det verkar de också ha gjort så man behöver ju inte vara ensam.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Lösningen är enkel. Köp ingen Zune.

Visa signatur

Athlon Palomino 1667 MHz @ 1750 MHz, ASUS A7M266, 768 MB RAM

Permalänk
Medlem

Kommer troligtvis aldrig köpa en sådan. Eller någon pryl som styr hur jag ska använda den.