Hem pc:ns dagar snart räknade

Permalänk
Medlem

Äntligen. Jag tror att det nu befinner sig så pass mycket datorer ute i svenska hem så att folk ändå har förstått hur man använder en dator, det var väl det som var syftet? Varesig om det är en 10år gammal dator eller en sprillans ny superdator så kan dem fortfarande användas i syfte att utöka datorvanan.

Dessutom så känns det bra att staten slutar lura ut PC-datorer till folket, för det är ändå just PC-datorer som komemr ut i dem svenska hemmen och där följer virus och spyware hand i hand.
Snart fattar den vanliga Svenson att det är Mac som skall stå i varje hem. Weeeeeeee

/Niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk

Asså damn det är ju dumt att ta bort Hem-PC. Tycker bara att dom borde göra om själv grejen som någon skrev tidigare i tråden att det ska vara basic datorer som man kan köpa. Runt 6-7k typ. För inte fan behöver alla ungar datorer för +20 000 kr. Har du ingen dator blir du ju ffs mobbad om man är i åldern 10-14.

Ungar har ju blivit så jävla mycket elakare. Jobbade på en mellanstadieskola ett tag och ungarna retade nån unge för att den inte hade jeans för 1200kr.. VA FAN jag har jeans för max 700kr och det köper jag kanske 1 gång var tredje månad MAX. Det går utför med samhället.

Visa signatur

Nuvarande rigg | Antec Sonata II | SmartPower 2.0 450W iATX12V v2.01 powerl supply | Asus 975X P5W DH DELUXE | Intel Core 2 Duo E6600 "Conroe" | Asus 7900GT 256mb | 2*1024 crosair pc6400
Monitor: Dell 2007WFP 20" WideScreen Monitor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Jo det är ju så bra att man betalar en massa pengar till politiker och administratörer som bara försvinner ur budgeten som borde gå till sjukhusen...

Det är alldeles för mycket skitsnack som kommer från sosse anhängare om borgerligheten, ohh världen går under Sverige kommer gå under för vi har inga sossar vid makten
Stora delar av västvärlden har inte vänster ledare men ändå går det bra att leva där också, konstigt konstigt...

För att tydligöra lite kanske jag ska säga att jag INTE är moderat.

Totalt offtopic förlåt

Nu kommer jag att svara på ett antal inlägg samtidigt.
Problemet med sjukvården i Sverige löses inte genom att kasta pengar på det, problemet är att socialstyrelsens krav på dokumentation gör att det går åt mer tid för läkaren att skriva journal än att träffa patienter. (Detta är även en efterverkning efter 90talets besparingar där man tyckte att det var en bra idé att avskeda sekretterare och istället låta läkarna sköta dokumentationen). Att detta är svårt att förstå för en regering bestående av två gymnasieavhoppare, en socialarbetare och en civilekonom är kanske inte allt för svårt att inse.
Vidare så kan man dra argumentet om statssubventionerade speldatorer vidare. Varför ska staten bekosta idrotssanläggningar? Där har ju folk roligt, och dessutom kan ungdomarna som tränar där kanske bli proffs. Varför ska staten bekosta vägar? Där kan ju folk köra med vrålåk och ha roligt.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Känns skönt att det är över. Som det ser ut nu har PC-datorer sjunkit så mycket i pris att den subventionering som från början var rätt befogad inte alls behövs på samma sätt längre.
Dessutom klarar de äldre datorerna sig rätt gott fortfarande för det enklare kontorsarbete som de oftast är gjorda för.

För övrigt känns det rätt kass att inte hempc-erbjudandet var något som alla kunde få om tanken till det är att just få svenskarna att lära sig hantera datorer bättre.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Är inte heller moderat. Men jag tycker detta är en bra förändring.

Sjukvården får gott om pengar, tyvär finns det för mycket ströfolk (tjänstemänn) och det slösas pengar ut till det oändliga nästan. Jag vet t.ex att av arbetserfarenhet att mycket av de pengar som går till sjukvården hamnar i fickorna hos företag med gammla snordyra avtal.

Permalänk
Medlem

Jag orkar inte bidra med ytterligare ett utlägg över hur Hem-PC är överspelat. Däremot tycker jag att vi ständigt glömmer bort den användargrupp som har lägst intäkter och som ofta inte anammar de senaste tränderna. De jag pratar om är pensionärerna. Dessa skulle också kunna ha glädje utav en PC. Kanske läge att rikta om erbjudandet till dessa, men att samtidigt införa begränsningar så att det inte blir hemmabiosystem till barnbarnen.

Permalänk
Medlem

Det jag fruktar mest är att Leasy och sådana lågprisdator företag kommer att ta över dessa hempc kunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaq

Lite fakta:

* I tråden pratas om enorma plasmaskärmar som levererats med hem-pc. I skrivande stund är den maximala storleken på en bildskärm som får levereas med en hem-pc 30"

* Högsta tillåtna månadsavdrag för hem-pc är 800 kr / månad

Vart har du fått det ifrån??

Ska beställa en burk inom det snaraste och jag funderar på en 32" skärm. Bor i en liten etta och vill av utrymmesskäl ha tv coh skärm i ett.

/Tomas

Visa signatur

2800+, NF7-S 1024 Mb, 9800 pro,
Zalman 7000 Cu

Permalänk
Medlem

Stationär Kraft PC - Svenskt operativ.

Stationär dator med hög prestanda.

För dig som ställer höga krav med fokus på hög prestanda. En kraftfull dator ifrån AMD, stort arbetsminne, generöst lagringsutrymme, trådlöst nätverk och DVD-brännare med Lightscribe tekonologi.

Nettokostnad/mån: 240 kr (nettokostnader som anges är beräknade på 55% marginalskatt)

Processor: AMD Athlon 64 X2 5000+ (med dubbla processorkärnor)
Internminne: 2048 MB DDR2 SDRAM (667 MHz)
Hårddisk, storlek: 2 st à 250 GB, SATA,7200 rpm. (varav en med ca 6 GB återställningspartition)
Extra löstagbar hårddisk: 300 GB, UATA,7200 rpm
Kortläsare: 11-i-1,
Optisk enhet 1: DVD, 16x max
Optisk enhet 2: DVD±RW/±R/R9 (2,4x/16x / 4x / 12x / 24x / 10x / 32x max) med Lightscribe-teknik och Dual Layer
Grafik: nVIDIA GeForce 7900 GTX, PCI-Express, 512 MB DDR
TV-kort: Ja, med fjärrkontroll och hårddiskinspelning. Hybrid (analog/digital)
Ljud: Creative Labs SoundBlaster X-Fi (motsv Xtreme Music)
TV-anslutning: S-video, kabel ingår ej
Tangentbord: Trådlöst med snabbknappar och kontroller
Mus: Trådlös optisk rullmus
Format (H x B x D) cm: Stor tornmodell (43,0 x 20,0 x 48,0)
Färg: Svart/Silver

Ingående program

Operativsystem: MS Windows XP Home SP2
Ordbehandling: MS Word 2002
Produktivitet: MS Works 8.0
Brandvägg: Norton Internet Security 2006, inkl tre års uppdateringar
Antivirus: Norton Antivirus inkluderat i ovanstående
Utbildning: Libendo utbildningspaket på internet. Innehåller kurser för ECDL-certifiering.
Bildbehandling: HP Photosmart Premier
Video: Cyberlink DVD Play, Sonic MyDVD, MS Movie Maker2
TV: Cyberlink Power Cinema
CD-/DVD-bränning: Sonic recordNow CD/DVD 8
Musik: Windows Media Player 10
Övrigt: Adobe Acrobat Reader
Internetabonnemang: Ja, direkt länk till registreringssajt

OBS! Levererade program är OEM-versioner. Exakt version kan komma att ändras.

Skärm HPw19

63 kr/mån

En platt bildskärm i widescreen-formatet. Passar utmärkt för filmvisning, men ger även bättre användning i andra program. Liten och smidig skärm som kan anslutas både via digital (DVI) och analog (VGA) kabel.

Upplösning: 1440 x 900
Responstid: 8 ms
Kontrast: 500:1
Ljusstyrka: 300 nits
Gränssnitt: Analog/Digital

Summa efter sklatteavdrag ca 14000 kr

Hade iofs hellretagit paketet högre upp, men detta är vad mitt företag erbjuder just nu.

http://www.abb.neoscona.se/abb/

klicka längst ner på "till erbjudandet"

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk

MERA HEMPC, MERA HEMPC....och det gynnar inte bara höginkomsttagare

Visa signatur

Mr. Swe_clockering