Intel behåller Pentium med Conroe-L

Permalänk
Melding Plague

Intel behåller Pentium med Conroe-L

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

hmm rätt så onödigt.. :/

Permalänk
Medlem

håller med DarKzY att det är helt onödigt. och dom kommer inte att vara lika snabba som dagens conroe heller

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Äsch! Låt namnet dö undan. Core 2 Solo var mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Är väll rena kontorsprollar. Inget man hoppar högt över här precis.

Permalänk
Medlem

Vi får väl se vad dom kostar, är det runt 1000kr så kan dom säkert vara användbara till ett budgetsystem i alla fall.

Visa signatur

Dator/HTPC: X2 4200+ - 2048MB Corsair VS - ASUS A8N32-SLi Deluxe - ATi Radeon HD2400XT - Audigy 2 Platinum Ex - Tagan 380W - 1,2TB HD - Lian Li PC-777 Limited Edition "snäckan"

Permalänk

Det är väl just det som är det roliga? Med tanke på hur 'billiga' E6300 och E6400 är, var kommer Pentium E1000 och Celeron 400 att placera sig? Kommer troligtvis att bli väldigt billiga. Lite högt TDP-värde tycker jag men det kommer säkert att skrivas ner ju närmare lanseringen vi kommer, misstänker jag.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem

Core 2 Solo är ett mycket bättre namn, eftersom dem trots allt kommer vara baserade på Core 2-arkitekturen. Håller dessutom med Tobbe Nukem om att TDP-värdet ser högt ut, med tanke på att det är samma TDP-värde som de flesta Core 2 Duo-processorer har.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

även om dom bara har en kärna så kan nog en 1.8Ghz model klockad till säg 3Ghz för en billig peng med hyffsat graffe ändå prestera bra i dagens spel då flera kärnor inte nyttjas ordentilg ännu.

Permalänk
Medlem

Jag tror den hade sålt bättre om den hetat Core 2 Solo iom att Pentium känns jätte gammalt. Jag börjar ju tänka på Pentium (1), visst den heter E1000 också men va fasen.

Permalänk
Medlem

Vad är vitsen med att döpa deras senaste till Core 2 Duo när singlecorevarianten inte ens kommer heta Core 2 Solo, som all logik talar för?

Dessutom, hur bra är den egentligen? Den har mindre cache (bara 1mb, inte 2 som de större C2D har per kärna), den har inte nån direkt snabb buss, samt att den har samma TDP som Core 2 Duo. Bra jobbat intel. Är inte den här snorbillig så ser jag inget bra tyvärr.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Celeron fyrahundra, inte en spänn över tvåhundra

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Tycker TDP värdet var otroligt högt. 65W för en singlecore CPU med nyare kärna än dagens Conroe. Conroe idag är ju dubbelkärnig och om mitt minne inte sviker mig så ligger de flesta Conroemodeller på 65W TDP.

Permalänk
Medlem

Vad är det för prat om att desse prollar är onödiga, det var det dummaste jag hört.

Just nu finns inga nya prollar från intel under 1800kr
Klart som fan att de har ett stort glapp att fylla
Ska man handla billiga datorer i dag är det AMD som gäller.

Det här är nog en jättebra prolle om man vill bygga en budjetdator eller en HTPC.

Permalänk
Medlem

Ja...Varunamnet Pentium för sådana som vi kanske inte har mycket värde kvar...Men tror ändå det ligger en del värde kvar i det som går att mjölka ut

Permalänk
Medlem

vad är det för fel på pentium D 805 då?:S 1000 kr elelr nått

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Avstängd

Jo, 1800kr och ner måste ju intel fylla. Annars blir det amd som tar över där. Intel är onda mot amd..

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av al0be
vad är det för fel på pentium D 805 då?:S 1000 kr elelr nått

Inte ens det.. tror du kan få den för så lite som 750-800:-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mobosum
Ja...Varunamnet Pentium för sådana som vi kanske inte har mycket värde kvar...Men tror ändå det ligger en del värde kvar i det som går att mjölka ut

Varför skulle det inte ha något värde kvar?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Pentium kommer nog sälja som smör till 95%av alla svenssons. Pentium ringer lika bra i öronen på folk som Intel. Intel och pentium = perstanda å bra dator i den novises öron. inte för att det behöver vara falskt men hela Hemma PC epoken började ju vid Pentium och Pentium MMX tiden.

Våran första dator var en Pentium 166Mhz innanb dess hade vi inte haft en egen för det var för dyrt me man hade ju suttit vid Pentium baserade burkar i skolan så man visste ju att Pentium/Intel whast the shit på den tiden.

Tror fortfarande det häger kvar hoss många novisa svenssons världen över.

Så sälja på Siba lär det ju göra.

Permalänk
Medlem

Som sagt 65 W TDP låter mycket men vi får väl se vad den verkliga effektförbukningen hamnar på. Athlon 64 3500+ har väl något liknande värde på TDP men drar väl inte mycket mer än hälften vid full load.