Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Som sagt... timing är nog det rätta ordet. Ifall AMD gör bort sig med lanseringen, så som de har gjort nu i år med 65nm så kan det gå riktigt illa.

Alldeles riktig. Det där med fabrikerna får de styra upp om de vill kunna konkurrera i forts. Om inte Intel snöat in sig på Netburst så skulle deras övertag vara enormt. Tänk om de tagit prestanda/w klivet innan Amd och hoppat över P7 Netburst till "p8" istället för att gå tillbaka till p6 och vi hade sett en grym Intel kärna redan nu? C2D var ju bara en nödlösning eg. och den körde ändå om Amd.

Permalänk
Medlem

tror inte riktigt core var nödlösning då p4 såldes rätt så bra även om den inte hyllades av dom teknisk inriktade..
Men ja intel lär ha sätt att deras p4 inte skulle hänga med i långa loppet och behövde något dom skulle kunna utveckla på 2-3 år som skulle hålla 1-2 år innan deras nästa arkitek skulle kunna introduceras..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
tror inte riktigt core var nödlösning då p4 såldes rätt så bra även om den inte hyllades av dom teknisk inriktade..
Men ja intel lär ha sätt att deras p4 inte skulle hänga med i långa loppet och behövde något dom skulle kunna utveckla på 2-3 år som skulle hålla 1-2 år innan deras nästa arkitek skulle kunna introduceras..

Sorry, men det är just det den var. Men en väldigt lyckad sådan.
Netburst (som skulle ta dem till 10ghz) drog otroligt mycket ström och presterade uselt jmf med K8 och det fanns inget annat att göra än att damma av P6 med sin höga ipc. Resurserna hade de ju lagt mkt på Itanium, men detta rena 64bitars chip som de hoppades skulle skaka av sig Amd med mottogs dåligt jmf med Amds 32/64 bitars K8 som de sedan fick rätta sig efter.

Men detta är off topic.

Permalänk

INTEL = ROXX / AMD = DEATH

säger bara det benchmark benchmark!! futuremark01:an först så låg AMD först på tronen i 60k i 3dmark 01:an Med sin AMD X2:a
Sen när Intel Core Duo 2 kom så slog den AMD på knogarna med 84K

men det ska bli intressant med AMD´s och Intel´s kapplöpning att ha snabbaste processorerna.... etc etc osv osv

1. det roliga är når Intel kom med sin 2 dubbla Core 2 processor så kom AMD hack i hälarna med sin som dem har framförst nu.
(i sig så AMD hållt på med denne teknik långt innan Intel vad jag har för mig. men jag kan ha fel=)

2. och jag hoppas att intel slår AMD igen på fingranra med sin Core 2 Quadro processor=) då får AMD lite problem igen.

ha det bäst allesammans mvh //Intel favorit

så ska det inte bli intressant med kapplöpningarna på att vara snabbaste på marknaderna är ni med mig?! data boys!

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

Re: INTEL = ROXX / AMD = DEATH

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BillyBoySeXToy
säger bara det benchmark benchmark!! futuremark01:an först så låg AMD först på tronen i 60k i 3dmark 01:an Med sin AMD X2:a
Sen när Intel Core Duo 2 kom så slog den AMD på knogarna med 84K

men det ska bli intressant med AMD´s och Intel´s kapplöpning att ha snabbaste processorerna.... etc etc osv osv

1. det roliga är når Intel kom med sin 2 dubbla Core 2 processor så kom AMD hack i hälarna med sin som dem har framförst nu.
(i sig så AMD hållt på med denne teknik långt innan Intel vad jag har för mig. men jag kan ha fel=)

2. och jag hoppas att intel slår AMD igen på fingranra med sin Core 2 Quadro processor=) då får AMD lite problem igen.

ha det bäst allesammans mvh //Intel favorit

så ska det inte bli intressant med kapplöpningarna på att vara snabbaste på marknaderna är ni med mig?! data boys!

Nope... Man ska aldrig ha favoriter i en branch som denna. Den produkt som leverar bäst prestanda/w och till billigaste pris är den som man ska köpa. Allt annat är bara ren fanboyism och är inte värt att diskutera.

Permalänk

Re: Re: INTEL = ROXX / AMD = DEATH

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Nope... Man ska aldrig ha favoriter i en branch som denna. Den produkt som leverar bäst prestanda/w och till billigaste pris är den som man ska köpa. Allt annat är bara ren fanboyism och är inte värt att diskutera.

om du läste innan. åvan.

Intel är min favorit. struntar i Future mark detta var exempel.

har alltid gillat intel. var o en har sin favorit. upp till var o en.

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: INTEL = ROXX / AMD = DEATH

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BillyBoySeXToy
om du läste innan. åvan.

Intel är min favorit. struntar i Future mark detta var exempel.

har alltid gillat intel. var o en har sin favorit. upp till var o en.

Min favorit är IBM:s PowerPC 970MP eller mer känd som G5. Men jag går inte och köper dessa ändå, helt enkelt pga prestanda/w, samt pris, för att inte tala om programvaru utbudet.

Och vem bryr sig om 3DMark? Det är bättre att se på vad processorn presterar i encoding av video i xvid/ogg och video/bildeditering. För tillfället har Intel ledningen i denna kategori och alla andra därtill (bara FP och MBw som AMD vinner på). Därför hade det självklara valet varit Intel idag. Sen får man se vad K8L kommer att prestera. Klår den Core så blir det en sådan, eller tvärtom.

Helt enkelt så tar man den plattform som vid det givna tillfället levererar mest prestanda för pengarna.

Btw: Det stavas "Ovan"

Permalänk

Re: Re: Re: Re: INTEL = ROXX / AMD = DEATH

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Min favorit är IBM:s PowerPC 970MP eller mer känd som G5. Men jag går inte och köper dessa ändå, helt enkelt pga prestanda/w, samt pris, för att inte tala om programvaru utbudet.

Och vem bryr sig om 3DMark? Det är bättre att se på vad processorn presterar i encoding av video i xvid/ogg och video/bildeditering. För tillfället har Intel ledningen i denna kategori och alla andra därtill (bara FP och MBw som AMD vinner på). Därför hade det självklara valet varit Intel idag. Sen får man se vad K8L kommer att prestera. Klår den Core så blir det en sådan, eller tvärtom.

Helt enkelt så tar man den plattform som vid det givna tillfället levererar mest prestanda för pengarna.

Btw: Det stavas "Ovan"

som jag sa. jag gillar intel.

vad du snackar. du uttalde.

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: INTEL = ROXX / AMD = DEATH

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BillyBoySeXToy
som jag sa. jag gillar intel.

vad du snackar. du uttalde.

Vad skriver du egentligen? Ser ut som du har druckit på hälften av dina svar.