Zune, uppdaterad pris- och drm-information

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är ju där det faller så pladask.
DRM skadar slutkunden och inte piratkopieraren...

Det är så patetiskt så det inte är sant. Ett DRM som inte skadar slutkunden på något sätt är jag inte emot. Men ett sådant kan inte existera (utan äkta AI) för det är omöjligt för ett DRM att veta om en kopia görs för privat bruk eller för piratkopiering. Dessutom så har inte DRM särskilt brett stöd.

Det här är väl ett mindre undantag eftersom det ger chans till fildelning som tidigare ej varigt möjlig och främst sker mellan olika personer (få tänker antagligen köper flera stycken Zune).
Att säga att det är bra är att ta i men ingen kan väl påstå sig vara förvånad över det. Konstigt vore det om man kunde dela fritt...

Jag menade mer att dom rättfärdigar det på det sättet att man blir emot allt som är emot piratkopiering och tycker att det är rätt att bryta mot upphovsrättslagen för att dom själva inte ska få dåligt samvete (en slags förnekelse)

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Jag menade mer att dom rättfärdigar det på det sättet att man blir emot allt som är emot piratkopiering och tycker att det är rätt att bryta mot upphovsrättslagen för att dom själva inte ska få dåligt samvete (en slags förnekelse)

Eftersom alla kopieringsskydd och drm-idéer jag sett hittills bara straffar de ärliga kunderna så kan jag inte hålla med dig. Varför skulle någon som piratkopierar behöva lätta på sitt samvete när bolagen genom klantigt utformade drm och skydd serverar piraternas ursäkter på silverfat? Det behövs ingen ursäkt när det serveras en fullt godtagbar anledning avföetagen själva.

Så de som igentligen borde avsky drm och kopieringsskydd mest är faktiskt inte piraterna, utan de ärliga konsumenterna.
Som med Zune, varför inte låta folk lyssna på musiken? Begränsasridning kan göras på massor av andra sätt, bland annat det där med att man inte kan skicka vidare sånt man tagit emot, men istället för att nöja sig med att stoppa spridning så var man tvungen att mer eller mindre göra hela delningsfunktionen meningslös genom att försöka dra dem till skivbutiken, och genom att göra det har de serverat upp ytterligare en anledning till att inte gilla det hela. Tänk om de bara hade nöjt sig med att begränsa spridningen, vilken underbar funktion det hade vart då... man skulle kunna skicka musik till sin närmaste familj, kanske nån polare, men man skulle inte kunna sprida det hela på någon större skala, vilket är precis vad det är de är ute efter med drm... att man inte ska kunna sprida kopierat material...

men de var bara tvunga att försöka dra in folk till butikerna också... de kunde inte nöja sig med lagom, utan biter av mer än de kan svälja, till piraternas stora glädje eftersom fler av de ärliga då troligen börjar vända sig bort från bolagen i protest.

I allt det här finns 2 poänger många missar (bolagen framför allt).
1. Att man inte gillar det ena betyder inte att man gillar det andra.
2. Att välja alternativ A för att man ogillar alternativ B är inte samma sak som att välja A för att man gillar dem.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

de kunde gjort som det är på mobiler (Ericssons iaf) att man bara kan skicka en fil/låt åt gången, eller om det nu bara är en begränsning i blåtandsprotokollet de kör med. ("här, bra låt lyssna på den" liks) det kan ju knappast leda till masspiratande och ond bråd död då exakt.. (om det inte är Idollåtar man dela ut då alltså)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Eftersom alla kopieringsskydd och drm-idéer jag sett hittills bara straffar de ärliga kunderna så kan jag inte hålla med dig. Varför skulle någon som piratkopierar behöva lätta på sitt samvete när bolagen genom klantigt utformade drm och skydd serverar piraternas ursäkter på silverfat? Det behövs ingen ursäkt när det serveras en fullt godtagbar anledning avföetagen själva.

Så de som igentligen borde avsky drm och kopieringsskydd mest är faktiskt inte piraterna, utan de ärliga konsumenterna.
Som med Zune, varför inte låta folk lyssna på musiken? Begränsasridning kan göras på massor av andra sätt, bland annat det där med att man inte kan skicka vidare sånt man tagit emot, men istället för att nöja sig med att stoppa spridning så var man tvungen att mer eller mindre göra hela delningsfunktionen meningslös genom att försöka dra dem till skivbutiken, och genom att göra det har de serverat upp ytterligare en anledning till att inte gilla det hela. Tänk om de bara hade nöjt sig med att begränsa spridningen, vilken underbar funktion det hade vart då... man skulle kunna skicka musik till sin närmaste familj, kanske nån polare, men man skulle inte kunna sprida det hela på någon större skala, vilket är precis vad det är de är ute efter med drm... att man inte ska kunna sprida kopierat material...

men de var bara tvunga att försöka dra in folk till butikerna också... de kunde inte nöja sig med lagom, utan biter av mer än de kan svälja, till piraternas stora glädje eftersom fler av de ärliga då troligen börjar vända sig bort från bolagen i protest.

I allt det här finns 2 poänger många missar (bolagen framför allt).
1. Att man inte gillar det ena betyder inte att man gillar det andra.
2. Att välja alternativ A för att man ogillar alternativ B är inte samma sak som att välja A för att man gillar dem.

Du har en poäng med spridningen, vi kan dock bli eniga om att nån sorts spärr är microsoft tvugna att ha ?

Det finns många som har fått för sig att dom bojkottar musikbranshen för att dom inte köper skivorna utan laddar ner dom istället... är det bojkottning ?

Jag tror att DRM skydden kan hindra vissa fal av kopiering för vanliga svenssons, och man kan därför diskutera DRMs nyttighet. Jag är själv emot DRM men jag kan också förstå stora stygga skivbolagen som inte vill att man hur lätt som helst ska kunna kopiera, men stoppa hardcorepiraten kommer dom aldrig lyckas med. På nått sätt är det väll ens egen moral och hurvida man vill stödja sina favoritartister som får bestämma vad man gör (vissa verkar dock vilja ha allt utan betala för det på något sätt)

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the_swede
Du har en poäng med spridningen, vi kan dock bli eniga om att nån sorts spärr är microsoft tvugna att ha ?

Det finns många som har fått för sig att dom bojkottar musikbranshen för att dom inte köper skivorna utan laddar ner dom istället... är det bojkottning ?

Jag tror att DRM skydden kan hindra vissa fal av kopiering för vanliga svenssons, och man kan därför diskutera DRMs nyttighet. Jag är själv emot DRM men jag kan också förstå stora stygga skivbolagen som inte vill att man hur lätt som helst ska kunna kopiera, men stoppa hardcorepiraten kommer dom aldrig lyckas med. På nått sätt är det väll ens egen moral och hurvida man vill stödja sina favoritartister som får bestämma vad man gör (vissa verkar dock vilja ha allt utan betala för det på något sätt)

givetvis finns det ju de som resonerar så att "varför betala för det man kan få gratis". Men jag känner ingen, absolut ingen, som hellre tar en hemkörd cd-r på en spindel i nått hörn än vad de gör en orginalskiva i ett ställ, så anledningen till att så mycket kopieras är ju inte huvudsakligen att folk vill ha saker gratis, utan att de inte är villiga att ge hur mycket som helst för det.

Och visst, nån form av begränsning måste ju finnas. Men varför tänker de inte efter före? Skulle de själva vilja vara på mottagaränden av sina egna påhitt? Jag tror inte det. Eller ja, de skulle säkert säga att "för artisternas och mitt eget bolags skull", men skulle de inte jobba åt industrin skulle de knappast ha samma åsikt. Varför inte försöka lägga sig i så lite som möjligt. De ska tvunget pressa för långt, varje gång, om och om igen, och sen skyller de på piraterna när de inte inser att de själva redan gått över gränserna många gånger om. Jag personligen förstår inte hur de hela tiden an vara så korkade och inte lära från sina misstag

Som sagt, de kommer aldrig stoppa hardcorepiraterna, men de är å andra sidan inte så många heller. Jag tror majoriteten av de som kopierar skulle lägga av om de kännde att det var mer värt det att köpa orginalen och att de inte vart straffade för att de gör det.

3 ggr/3 dagar t.ex. tjänar inget som helst syfte om låten ändå inte kan spridas vidare, det enda det gör är att försöka tvångslocka folk till skivbutiken, vilket istället jag tror kommer irritera mer än något. varför inte nöja sig med spridningsgränsen? Varför tvunget försöka styra sina kunder ännu mer än vad som behövs? Att vara omtyckt och ha ett gtt rykte lär sälja betydligt mer i längden än vad kortsiktiga försök till tvångsköp och ett kasst rykte kommer ge. är den logiken verkligen så svår? Ipod t.ex. är ju knappast revelutionerande, eller ens billig, men den är poppis som bara den, och då säljer den som smör.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Släppte de i Xbox med ett skydd som var crackat sedan 3 år tillbaka?
isf kanske det inte är så svårt att fixa in en ny firmware.

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem

Som jag förstår det är själva grejen med delningsfunktionen att man skall kunna få en demo, eller ett smakprov, så att man upptäcka ny musik och köpa den om man gillar den. Ett simpelt och trevlig koncept, som självklart sågas av alla som vill ha musik gratis. Vi andra kan uppskatta det för vad det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Som jag förstår det är själva grejen med delningsfunktionen att man skall kunna få en demo, eller ett smakprov, så att man upptäcka ny musik och köpa den om man gillar den. Ett simpelt och trevlig koncept, som självklart sågas av alla som vill ha musik gratis. Vi andra kan uppskatta det för vad det är.

Det behöver inte ha att göra med att man vill ha nått gratis, att säga det säger ju bara att man själv gett upp och är villig att ta vad än som trycks ner i halsen på en. Jag själv gillar det inte för att man tar en så klockren funktion som det faktiskt är och handikappar den totalt bara för att man inte kan nöja sig med att bara sätta gränser för spridningen, utan tvunget måste försöka tjäna ännu mer på det.

Vart tog konceptet med att det är kunden som styr marknaden vägen? När fick företagen för sig att de var dem som bestämmde vad kunderna vill ha? Varför kan de inte bara se till att hålla en nivå som folk kan tycka är helt ok utan att bli retade av det, istället för att konstant försöka pressa mer, krama ur några möjliga extra kortsiktiga kronor och i processen reta upp och vända många kunder ifrån sig? Att begränsa spridningen i förstaled är redan där en riktigt effektiv stoppkloss för illegal spridning, eller tror de att alla zune-ägare kommer hålla hemliga massmöten där alla delar med alla...zune-kulten eller nått? Tänk hur mycket skit man hade undvikit genom att nöja sig med det? Men icke...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Klart man skall ha en Sune

Visa signatur

CPU:Intel Core i7 7700K 4.2 GHz 8MB Moderkort:MSI Z270 GAMING PRO CARBON GPU:MSI Radeon RX 480 8GB Gaming X Minne: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3000MHz Hdd: WD Black 2TB 7200rpm 64MB Chassi:Phanteks Enthoo Luxe Tempered Glass Svart OS:Windows 10 PRO Monitor:AOC G2770PF 27" PSU:Corsair RM750x 750W Mus:Corsair Gaming Scimitar PRO RGB Svart Keyboard:Corsair Gaming K95 RGB Platinum MX Speed DVD/Blu-ray:ASUS Intern BW-16D1HT Headset:Creative Fatal1ty Gaming SSD:Samsung 960 PRO 512GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Alla inlägg i tråden

Bra skrivet, skönt att se att folk fortfarande kan diskutera/argumentera på detta forum utan att bli aggresiva och använda personangrepp.

Visa signatur

"Din bakgård är en kyrkogård och du har ett mini-auswitch i källaren? Nä precis, fast i kyrkan hittas detta." -Hipshot