Windows XP blåskärmar vid installation av P4 3.4ghz

Permalänk
Inaktiv

Windows XP blåskärmar vid installation av P4 3.4ghz

Hej

Jag har en ny dator med Intel p4 3.4ghz 550 processor.
* Moderkortet är ASUS P5GD2 Premium.
* 1st DDR2 512mb modul
* ASUS ATi X800 Pro PCI Express
* NEC ND-3500 DVD Brännare IDE
* Hitachi 250gb S-ATA hårddisk (Kopplad med SATA ström)

När jag installerar windows xp SR1 SWE så blåskärmar den med 0x0000007b (0xf899563c, 0xc0000034, 0x00000000, 0x00000000)

1 Möjliga problem: Processorn gör efter arctic cooling kylpasta 64 grader.
Fråga, är det för högt?

I bioset vad betyder följande?:
VID Setting , värde 45
Hyper Path 2 , Enable/Disable
ACPI 2.0 (Funkar det bra?)

Configure SATA as:
Enhanced mode
AHCI
RAID

Ska man ha AHCI läget? Det är "native" moder för win xp säger dom.

Hårddisken identifierar sig även som hårddisk 3 på kontroller 3 trots att den sitter på första sata kontakten.

Sen mer biosinställningar som inte manualen förklarar:
ALPE and ASP
Stagger Spinup Support
AHCI Port 3 interlock switch

IDE Detect Time Out står på 35 normalt, går det bra med 0 där?

Hjälp någon!

Permalänk
Avstängd

os kan bara köras med IDE enheter ....

Visa signatur

HAtad?

Permalänk

hatad0: Nej!!?

Permalänk
Medlem

hatad0: vad menar du!? att man bara kan ha sitt os på en IDE-disk? och inte på s-ata? I såfalll har jag lyckats med det omöjliga...

Permalänk
Medlem

stäng av hyper threading om den är igång kan orsaka stora problem

ja 64 grader är för högt
ska typ vara 45-50 för att det ska vara stabilt

hatad0: det går visst installerade winxp pro på flickvännes dator och hon har bara en SATA hårddisk. det enda problemet jag hadde va att den bara va 127GB stor innan jag starta LBA 48bit i windows

Permalänk
Inaktiv

Kan mitt problem bero på windows xp då?
Behövs det speciella drivrutiner för S-ATA 250gb hårddisk?

48bit LBA? Hur fixar man det?

Ska man kanske skaffa Win XP SR2?

Det är ju konstigt att den hänger sig på samma ställe hela tiden, tvivlar på temperaturbekymmer asså. Fast vi får väl åtgärda temperaturen på nåt sätt.

Permalänk
Hedersmedlem

P4:or är i stort sett designade att bli så varma, det är helt normalt om man inte byter kylare.

Du ska inte behöva speciella drivrutiner till SATA på Intel-chipset, de är mjukvarukompatibla med vanlig IDE. Man kanske behöver SP2 dock, har aldrig kört SP1 med 915/925-chipset.

Hur långt kommer du förresten? Blir det blåskärm när den laddat lite drivrutiner från skivan och ska starta installationsprogrammet eller när den ska starta från hårddisken första gången?

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Inaktiv

Blåskärmen kommer exakt när det står "startar windows xp", sen blir den svart i fem sekunder sen kommer blåskärm

Egentligen ska det komma "välkommen till win xp installation" och att man ska trycka F8 för att acceptera licens

Ska man Ha en win xp med SP2 inbyggt kanske?

Ingen annan med ASUS Premium moderkortet?

Permalänk
Medlem

är det inbygt grafikkort?
stäng av det isf.
låter som om det kan bero på grafikkortet eftersom det skall dra igång grafiken för själva installationen. Kan det vara som så att det inte finns drivare för pci express kort?
Bara en tanke.

Permalänk
Medlem

tror den blir för varm

Visa signatur

Om du svarar på mitt inlägg, citera, tack!

Permalänk
Medlem

Jag hadde samma problem en gång fick bluescreen hala tiden på 33min kvar sen bytte jag till en snabbare 52x cd rom och så funkade det

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av corazone
Blåskärmen kommer exakt när det står "startar windows xp", sen blir den svart i fem sekunder sen kommer blåskärm

Egentligen ska det komma "välkommen till win xp installation" och att man ska trycka F8 för att acceptera licens

Ska man Ha en win xp med SP2 inbyggt kanske?

Ingen annan med ASUS Premium moderkortet?

Ok, då är det för att den inte hittar cd:n (eller dvd:n i det här fallet). Kolla så du inte kopplat in den i nån RAID-kontroller utan i sydbryggans enda IDE-kontakt (tror det är den som är vinklad utåt).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Inaktiv

Gällande cd så har jag provat följande

en st NEC 3500 DVDRW och en LG (glömde modell) DVD+CDRW
Jag har kört dom som master på bägge kontrollerna

IDE gränssnittet på ASUS premium kortet är på en annan krets, dom använder inte intels antar jag.
SATA raiden är på en SIL krets (Silicon Image)
Hårddisken är kopplad på Intels egna SATA, som primär. Hårddisken får ström från SATA ström, ej molex kontakt.

Grafikkortet är PCI Express, externt. ATI X800PRO 256MB

Undrar om windows med inbyggd SP2 kanske löser detta

Permalänk
Medlem

Felet beror på att drivrutinen för kontrollern läses in senare (i operativsystemet). Att den visas i BIOS är ju inte samma sak som att WinXP ser den. Du ska sätta disken i den kontrollern som inte är för RAID, samt ha diskett tillhands med drivrutiner och använda dom vid "press f6..." under installationen. Det ser ut som om du har gjort rätt men inte använder drivrutinerna (från cd-skivan).

Jag själv råkade ut för (exakt) detta med mitt P5AD2 Pr.

Angående IDE-timeout, ja den kan vara 0... höj den om du överklockar (rejält).

Angående stora diskar. Jag vill starkt minnas att det är löst iom sp1

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem

Ingen IDE-kontakt kopplad till sydbryggan? Låter skumt, jag skulle nästan kunna svära på att den blåa närmast ATX-kontakten i den här bilden är just en sån.

ITE-kretsen kan bara ta hand om 2 IDE-kanaler (de röda), den tredje, eller första rättare sagt, ska vara kopplad till sydbryggan och ska inte behöva några drivrutiner. Det gör det inte på P5GD1 iaf.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Hade en polare med samma problem. Eftersom du har ett PCI-E moderkort måste du ha XP med SP2.

Visa signatur

Failure is always an option.....

Permalänk

Hej!

Vet inte ifall detta är aktuellt längre, men jag läste denna tråd och kände att jag fick hjälp genom de senare inläggen. Tänkte bara bekräfta för er som har samma problem med de här moderkorten att det går att fixa.

Jag hade precis det här problemet med mitt ASUS P5WD2 moderkort. Haken var att jag hade kopplat mina hårddiskar och min CD-läsare till de röda kontakterna på kortet.

Detta får man alltså inte göra för att windowsinstallationen ska kunna upptäcka enheterna. Datorn märker av enheterna till en början, men det blir fel någonstans senare när man ska boota. Kan hända att windows upptäcker enheterna om man installerar drivrutin för SATA, men jag vet inte eftersom mina båda hårddiskar är IDE.

Så koppla en IDE-hårddisk som master och en CD-läsare som slave i den blåa IDE-kontakten på moderkortet. Då ska installationen fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala

ja 64 grader är för högt
ska typ vara 45-50 för att det ska vara stabilt

Den throttlar inte förrän vid 70 grader, så de tempraturerna medan de inte är optimala ska vara innanför gränsvärdena. Tror emergency shutdown är vid 130 grader, och ja, min dator har kommit dit tack vare damm i fläkten.

Men det är ändå för höga värden som sagt.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Tråden skapades 2004-12-30 19:32...