Lagringschassi för hemmet?

Permalänk
Medlem

h.264 har stöd för interlacing så visst finns det 1080i h.264. Däremot är det kanske inte implementerat i x.264 codecen ännu.

Permalänk
Medlem

Men det är ju förstås 1080p som man vill ha...

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Men det är ju förstås 1080p som man vill ha...

Sant så sant. Problemet ligger i att datorn har extremt mycket jobb att driva ens 720p. Har jag ett torrentprogram igång samtidigt som jag tittar på en 720p-film så hackar filmen till var tjugonde sekund. Riktigt irriterande att jag inte ha fått en vettig codec att fungera heller och kör på VLC (mjukvaruaccelererat?).

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Hm... jag har X2 4400+ (bara en aning bättre än din) och ATI x1600xt ("bara en aning" sämre än din).
Har torrentprogram igång jag också (Azureus som tar mest prestanda) och ser på 1080p kodat i x264 utan problem.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Hm... jag har X2 4400+ (bara en aning bättre än din) och ATI x1600xt ("bara en aning" sämre än din).
Har torrentprogram igång jag också (Azureus som tar mest prestanda) och ser på 1080p kodat i x264 utan problem.

Vad kör du med för spelare? Prova att köra VLC om du inte gör det nu.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Har inga 1080p för tillfället, men mycket riktigt, i 720p så hackar VLC till med långa men ändå tillräckligt korta mellanrum så det blir störande.
Vanligtvis använder jag MPClassic med CoreAVC codec.
CPU-användandet är 25-30% då jämfört med 50% (full användande av en kärna) i VLC.

Permalänk

HD uppspelning på Nvidia

Din PC kan med lätthet spela upp DVD ( uppscalat till 720P/1080i HDTV native 720P/1080i och även kommande Bluray och HD-DVD 1080P.

Du ska dock inte använda VLC då det programmet inte drar nytta av den inbyggda hårdvaruaccererationen i din Nvidia Grafik

Uppdatera tillsenaste Nvidia Forceware drivrutinerna och använd Nvida Pure Video codec så kommer du få extremt bra bilduppspelning med din PC med Windows mediaplayer, det finns massor av tunings möjlighter för optimal uppspelning av dina filmfiler

GS

Har skrivit lite om det här----> http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=121400&st=...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Usch, varför tänker vissa inte...
GIVETVIS är det inte 6TB för 6000:-!
6TB skulle gå på ca 30.000:- (12*500GB-diskar och så ett chassi).
Eller om man vill vara lite mer säker, 2 chassin med 12*250GB-diskar i, samma pris. (Men högre elräkning och ett varmare rum...).

Borde inte rummet man har chassit i bli jävligt varmt?

En version av Chassit men med WLAN inbyggt för en tusenlapp mer, då jävlar... Då kan den stå i ett garage eller nått.

hehe sätt den i panrummet få huset uppvärmt på köpet

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Avstängd

Flamso: Det är ditt grafikkort som antagligen inte gillar hdtvavkodning. Jag kör 1080p och processorbelastningen ligger under 30% hela tiden. Testa att fixa in nämnda forceware drivrutiner så att grafikkortet tar över avkodningen så ska du få se på grejor. Jag kör med VLC och Mediaplayer och kan använda bildförbättringar som Bob utan minsta bekymmer.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Flamso: Det är ditt grafikkort som antagligen inte gillar hdtvavkodning. Jag kör 1080p och processorbelastningen ligger under 30% hela tiden. Testa att fixa in nämnda forceware drivrutiner så att grafikkortet tar över avkodningen så ska du få se på grejor. Jag kör med VLC och Mediaplayer och kan använda bildförbättringar som Bob utan minsta bekymmer.

7900GT borde vara mer än nog =/ Får se om den vill samarbeta om den startar.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Avstängd

Jo man tycker det men jag har bara ett 7600GT och en Venice 3000+ @ 2700mhz och det är liksom inga problem att multitaska samtidigt som jag kör filmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ThE)[Snowman]
6000 är inte så mycket pengar för en sån prudukt, men man hadde gärna sett att har nått sorts web-GUI som Fluffy sa och att den måste ha Raid och gigabit nätverk. Jag vet tyvär inte om Esata har stöd för Hotswap men man får anta att det är kopatibelt med Stata2. Hoppats dock att den har nån form av samba program så att både windows och Linux/Unix användare kan ha nån nytta av den.

eSATA stödjer hotplugging, och det gör för övrigt raid modulen i chassit med, och då blir det relativt ointressant om det gäller att byta enstaka diskar. Rekomendationen är som det framgår i artiklen, att använda 10 diskar i vars en oberoende raid 5, och ha de överblivna 2 diskarna som hot spare.

Samba? Det är INTE en nätverksmodul, den är fullständigt ointresserad av vad du kör för OS, du behöver drivrutiner till kontrollerkortet, sen dyker utrymmet upp som vilken direktansluten HD som helst. Vill du ha samba, får du stoppa det kontroller kortet i en linuxburk, och dela ut den via nätverket, på eget bevåg.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

ahh, piratens drömpryl.. får man med hårddiskarna utan extra kostnad för 6000kr? Om inte så är det ju rätt saftigt..

Permalänk
Medlem

Nä, diskar ingår INTE, det har upprepats gång på gång, och det framgår i artiklen.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Priset är väl inte så farligt... fundrar på att köpa en sån här:

http://www.synology.com/enu/products/CS406series/index.php

från shg.biz så priset är ganska ok... men inga nätverk möjliheter stör dock desto mer...

Permalänk
Medlem

Eh, inget nätverk? den har för h-vete integrerat gigabit nic, och webserver.

Från manualen:
"File server
Windows and Mac userscan easily share files within Intranet, or Internet. Unicode language support makes sharing different language files from Synology Server without problems."

Den här jäkla grejen stödjer även NT domän inloggning, från NT4 och uppåt, användare får logga in, autencierar domänservern dem, får de access till de zoner den är konfigurerad för.

Utöver det käkar den USB diskar, agerar skrivar server, och en massa annat...

För att vara övertydlig, det är inte bara möjligt, utan väldigt enkelt att få grejerna tillgängliga över nätverket, som vilken annan utdelad mapp som helst.

Nakdelarna, inte heller här ingår det diskar, den kostar mer än nyhetsartiklens motsvarighet, och SHG har inte den i rackmontage.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Någon som köpt?

Hej!

Håller på att se över min lagringsmiljö hemma och jag är lite sugen på att köpa denna produkt. Är de någon som provat om de är något som är värt att investera i och/eller om någon kan föreslå någon motsvarande produkt som är lika prisvärd?