Monsterprestanda lockar inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
För egen del känns det inte alls som att pristet motiverar prestandavinsten på långa vägar, så jag blir faktiskt inte förvånad över att SLi/CrossFire inte har slagit igenom så stort.

Exakt!

Och det är inte bättre att köpa ett dyrt 7900GTX istället för ett 7900GT heller.
På samma sätt är det lika ovärt att köpa 2st 7900GT.

Oavsett om man köper ett 7900GT eller ett eller två 7900GTX så kommer man vilja/behöva byta kort samtidigt ändå.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Hmmm...
Är lite splittrad i frågan:
Har inköpt ett DS4-moderkort med 965-chipset och dubbla 16x-PCI-e.
Enligt ATI så ska det såsmåningom gå att köra Crossfire på det UTAN att det har ATI-chipset...

Dessutom ska det klara Core2Quatro med en bios-updatering.

Så min plan är att köra i början med en Core2Duo och ett X1900-serieskort,och sen när "Crossfire-drivrutinerna" släpps köpa ett till billigt..
Sen så småningom uppgradera till Core2Quattro när priserna är rätta...

Det är IAF min plan hur att hålla burken vid liv

Men skulle ALDRIG få för mej att köpa 2 Highend-kort på en gång eller nån Extreme-edition-prolle...

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ] 💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB] [Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb] [Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb] [15 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar] 🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm] 🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber] [Windows 11 Pro SWE]

Permalänk
Medlem

Jag själva kör ett 7800gtx. och det klarar jag och köra alla spel med som jag tycker om. har ingen anledning och byta upp mig eller köra SLI.
om två till tre år kanske köper jag nytt. har en tft med 1280x1024 och det räcker för mig.
jag byter dator eller bygger en ny, när prestandaskillnaden mellan min och den nya generationen ligger runt 100%. så har jag gjort alltid och kört bra med det.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Fan va alla e inriktade på just de snabbaste korten hela tiden, vill alla vekligen ha en dator som låter som ett flygplan?

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Fan va alla e inriktade på just de snabbaste korten hela tiden, vill alla vekligen ha en dator som låter som ett flygplan?

Bara för att man har en högpresterande dator betyder det inte att den låter allt för jävligt, tror jag.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Det är ju alltid kul med nya "setups" att prova, jag själv får i dagarna 2st Leadtek 7300gt ddr3 att köra i SLI.
Ett kul och billigt sätt att få SLI, sen lösa kylning och OC...sånt e skoj.;)

...är nog lite därför med som folk kör SLI, för att "mecka"...:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Hur har dom gjort denna undersökning ?

Hur kan dom veta om en person som köpt 7900-kort använder sig utav SLI eller inte ?

Dom har haft rätt många undersöknigar som Nvidia har haft med i sitt nyhetsbrev.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Det är ju alltid kul med nya "setups" att prova, jag själv får i dagarna 2st Leadtek 7300gt ddr3 att köra i SLI.
Ett kul och billigt sätt att få SLI, sen lösa kylning och OC...sånt e skoj.;)

...är nog lite därför med som folk kör SLI, för att "mecka"...:D

Skulle du kunna posta lite resultat och överklockning på dina kommande 7300GT? Skulle vara kul att se vad de ger ifrån sig.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Så min plan är att köra i början med en Core2Duo och ett X1900-serieskort,och sen när "Crossfire-drivrutinerna" släpps köpa ett till billigt..
Sen så småningom uppgradera till Core2Quattro när priserna är rätta...

Vad jag vet så är nya Catalyst 6.9 dessa spekulerade "Crossfire-drivrutiner"

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Har haft min dator i 3 år och den har fungerat finfint! Kan inte köra alla spel på max men det behöver jag inte heller. Ok Fear kanske är lite sunkigt att spela på denna maskinen men ni förstår vad jag menar

Sen så har väl Windows samlat på sig lite väl mycket skrot under dessa 3 år, precis som hårddiskarna i övrigt..

därför väntar jag på en Gamer i30 ifrån komplett just nu

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem

Frågan är ju varför folk är så motvilliga till SLI/Crossfire? De har ju sällan något emot att köpa vansinnesdyra processorer eller onödigt mycket dyrt minne, trots att det antagligen påverkar betydligt mindre i spelen de spelar.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Det är ju alltid kul med nya "setups" att prova, jag själv får i dagarna 2st Leadtek 7300gt ddr3 att köra i SLI.
Ett kul och billigt sätt att få SLI, sen lösa kylning och OC...sånt e skoj.;)

...är nog lite därför med som folk kör SLI, för att "mecka"...:D

Men då är det ju, som du säger, bara för att kunna leka och testa SLI och möjligtvis för att kunna säga att man kör just SLI, inte för prestandan. Ur prestandasynpunkt är det ju bara dumt att köpa två kassa kort istället för _ett_ betydligt bättre, eller?!

Du behöver alltså inte prestandan över huvud taget, du sitter säkert redan med ett bättre kort än ett 7300gt också?!

Jag tror inte att du representerar så många av SLI/CF köparna.
De flesta som köper dubbla kort gör det för prestandans skull, ganska logiskt. Sen är det säkert många som köper det för 3d-mark prestanda med så dom kan ligga med i toppen där. Personligen tycker jag att just det är löjligt...

Nä, SLI/CF vill vi inte ha, inte när man inte ens har råd med _ett_ high end kort.
Jag köpte ett X1800GTO för 1600 kr och tänker klara mig ett bra tag på det.
CF, nej tack!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

ha, det kanske inte är så konstigt när grafikkorten tillsammans kostar dubbelt så mkt som alla dom övriga komponenterna!

Permalänk
Medlem

"jag" tror det finns en uppsjö olika anledningar till att folk inte köper sli/crossfire eller likaså köper det ..

ett par grejjer dock jag tror, antingen har man råd och köper det bara för att det låter fränt med att man har sli när polarna frågar, eller en del tycker som nån sa kul att mecka (men kanske inte väljer det värsta), sen det med att ha råd där är ju just frågan vad man vill lägga stålarna på 3 dagar i veckan på krogen och att käka på mcdonalds med polarna som jag antar en del folk gör.

sen å andra sidan så är det väl mer så vilket kort man väljer att bygga sli på som skiljer sig ganska stort och prestanda ökningen hade ju kunnat vara bättre om det skulle vara en "WOOOW" effekt.

men om jag fick ett skäl att köpa sli ex: du får en 100% ökning i prestandan i grafiken så skulle jag nog köpa det om jag skulle få käka knäckebröd en månad eller 2 då det hänt tidigare ex när voodoo släpptes eller dvd brännare släpptes jag skulle bara ha det även om jag skulle samla burkar för att få det.

sen i dagens läge som med alla andra produkter kommer det ju nytt hela tiden och antingen hakar man på och har det senaste vilket mycke styrs av ekonomin och man kanske är tvungen att pricka in rätt grejjer istället bara för att köpa, eller så är man så att man uppgraderar enbart när ex spelen inte riktigt funkar.

sli i sig tycker jag om .. vet inte varför "prylbög" .. dock prestanda mässigt och vad som krävs för det man gör är det kanske inte så nödvändigt med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GoTaLL

men om jag fick ett skäl att köpa sli ex: du får en 100% ökning i prestandan i grafiken så skulle jag nog köpa det om jag skulle få käka knäckebröd en månad eller 2 då det hänt tidigare ex när voodoo släpptes eller dvd brännare släpptes jag skulle bara ha det även om jag skulle samla burkar för att få det.

sen i dagens läge som med alla andra produkter kommer det ju nytt hela tiden och antingen hakar man på och har det senaste vilket mycke styrs av ekonomin och man kanske är tvungen att pricka in rätt grejjer istället bara för att köpa, eller så är man så att man uppgraderar enbart när ex spelen inte riktigt funkar.

sli i sig tycker jag om .. vet inte varför "prylbög" .. dock prestanda mässigt och vad som krävs för det man gör är det kanske inte så nödvändigt med det.

Jag tycker det är synd att folk inte tänker rationellt i de här sammanhangen. Kolla runt och se hur många som håller på att uppdatera sina system till Core2Duo för tillfället. Priserna på 939-system är så låga, att man nästan ger bort enkärniga processorer. Ändå misstänker jag att merparten av dem som har svarat kritiskt till SLI hade haft bättre prestanda i spel med en 4000+, 1024Gb minne, och två 7900GT, än vad de får med t.ex. E6700, 2Gb PC6400 och ett 7600GT. Visst, man kan ha ett singel 7900GT, men jag valde 7600GT som exempel då det är en konfig som jag har sett flera gånger ute på forumen.
Folk tycker det är mer lönt med processorkraft än vad det egentligen är, och väljer väldigt ofta mid-end-grafikkort till sin toppade processorer, vilket i slutändan är ganska kass optimering.
Slutsats? För många är penisförlängningsfaktorn högre med processor än med grafikkort.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Jag tycker det är synd att folk inte tänker rationellt i de här sammanhangen. Kolla runt och se hur många som håller på att uppdatera sina system till Core2Duo för tillfället. Priserna på 939-system är så låga, att man nästan ger bort enkärniga processorer. Ändå misstänker jag att merparten av dem som har svarat kritiskt till SLI hade haft bättre prestanda i spel med en 4000+, 1024Gb minne, och två 7900GT, än vad de får med t.ex. E6700, 2Gb PC6400 och ett 7600GT. Visst, man kan ha ett singel 7900GT, men jag valde 7600GT som exempel då det är en konfig som jag har sett flera gånger ute på forumen.
Folk tycker det är mer lönt med processorkraft än vad det egentligen är, och väljer väldigt ofta mid-end-grafikkort till sin toppade processorer, vilket i slutändan är ganska kass optimering.
Slutsats? För många är penisförlängningsfaktorn högre med processor än med grafikkort.

True!
Bra skrivet!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Jag tycker det är synd att folk inte tänker rationellt i de här sammanhangen. Kolla runt och se hur många som håller på att uppdatera sina system till Core2Duo för tillfället. Priserna på 939-system är så låga, att man nästan ger bort enkärniga processorer. Ändå misstänker jag att merparten av dem som har svarat kritiskt till SLI hade haft bättre prestanda i spel med en 4000+, 1024Gb minne, och två 7900GT, än vad de får med t.ex. E6700, 2Gb PC6400 och ett 7600GT. Visst, man kan ha ett singel 7900GT, men jag valde 7600GT som exempel då det är en konfig som jag har sett flera gånger ute på forumen.
Folk tycker det är mer lönt med processorkraft än vad det egentligen är, och väljer väldigt ofta mid-end-grafikkort till sin toppade processorer, vilket i slutändan är ganska kass optimering.
Slutsats? För många är penisförlängningsfaktorn högre med processor än med grafikkort.

Det beror ju helt på vad man ska använda datorn till och vilken upplösning man kör.

Dessutom så är grafikkortet något man byter oftare än cpu och hela sitt system, det skulle jag gissa är orsaken till att man har snabbare cpu än vad som "behövs" för spel.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
För egen del känns det inte alls som att pristet motiverar prestandavinsten på långa vägar, så jag blir faktiskt inte förvånad över att SLi/CrossFire inte har slagit igenom så stort.

Håller med. 2 grafikkort ger en 50% prestandaökning, om man har tur. Det är helt enkelt inte värt det.

Och sen vill jag inte direkt att min dator ska kräva ett kärnkraftverk att hållas igång och föra oväsen som hörs i hela området. Kommer knappast köpa en processor eller grafikkort som slukar mer än 70W. Så enkelt är det. Om det kommer grafikkort med bra prestanda som drar 30W eller så, visst, då kan det bli SLI/Crossfire. Vill att min dator ska vara tyst, och att min elräkning ska vara låg, så mitt senaste grafikkort var ett med passiv kylning. Funkar utmärkt med de spel jag har (vem fan bryr sig om benchmarks man inte kan spela?), så jag ser ingen anledning till att uppgradera till något annat för tillfället.

När det gäller processorn så är läget annorlunda. När man kör en hel drös mjukvarusynthar samtidigt så krävs en hel del prestanda. Uppgraderade nyligen och det var en extremt märkbar skillnad.

Permalänk
Medlem

Problemet med SLI/Crossfire går att simplifiera rätt mycket:
Två långsamma kort är aldrig mer kostnadseffektivt än ett lite snabbare kort.
Detta leder till att det endast är de snabbaste korten som är värt att köra i sli, då har man begränsat SLI-marknaden till det yttersta toppsegmentet. Som sen i sin tur ska vara intresserade av att plötsligt lägga dubbla priset mot vad de gjort tidigare, trots att de inte får dubbla prestandan.

Vidare har ju sli varierande prestanda och fortfarande lite kompabilitetsproblem. Blir högljutt och vettig kylning kostar dubbelt så mycket eftersom det är två kort.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av SLI är kanske mer positiv än andras. Jag har haft ett par olika system, och testat flera olika andra. T.ex. så skulle jag vilja hävda att 7800GTX i SLI knappt förde något oväsen överhuvudtaget, och 7900GTX i SLI var betydligt tystare än t.ex. samtliga av ATi:s toppkort sedan X850-serien.
Att man skulle behöva byta grafikkort oftare än processor förstår jag inte heller logiken i. I min HTPC har jag för tillfället två gamla 6800Ultra, vilket ger mer än tillräckligt med kraft till att spela vilket spel som helst i de 1360x768 som TV:n klarar. Och det med HDR. Säg att jag köpte ett 6800Ultra för två år sedan, och sedan köpte ett 6800Ultra till för knappt ett år sedan. Knappast meningslöst. Och den 4000+ som sitter i den maskinen klarar gott och väl att driva systemet.
Likadant gäller 7800GTX, och troligtvis gäller samma sak med de flesta tyngre Crossfire-riggar. Att köpa ett av de senaste, och senare, kanske idealiskt 6 månader senare, köpa till ytterligare ett av samma, ger bibehållen prestanda på bra nivå.
När det gäller oväsen, så är t.ex. 6600GT i SLI inte helt värdelöst i t.ex. en HTPC, och 7600GT presterar riktigt bra i SLI. Och då med minimalt med ljud, och drar relativt lite ström. I alla fall jämfört med X1800 och X1900-serien.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Själv kan jag inte direkt tänka mig köra sli/cf. Jag vill ha en PC som presterar väldigt bra, men som drar väldigt lite och som då är lätt att kyla och hålla tyst. Med dubbla gfx känns det som värmeutvecklingen blir lite för mycket, tycker jag. Sen har jag iofs ändå inte råd med det, men det är väl en annan sak.

Jag kör nu passiv kylare på nordbrygga (nf4) och CPU (venice, 2 GHz). På GPU:n (x1900xt) sitter ett accelero x2 som kyler riktigt tyst. Sen har ju iofs chassit och nätagget tre fläktar totalt som låter lite grann. Så nu är jag nöjd med kylningen iaf. Sen kan man klocka ner x1900 (iaf i 2D) och köra med cool'n'quiet, så drar inte PC:n särskilt mycket.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Jag har ingen nytta av SLI och Crossfire iaf. Så för mig går det bort helt enkelt. lockar inte alls.