AMD pressmöte i Moskva

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Men det är bara hur jag ser på saken

givetvis, det är ju det forum är till för
förstår ändå inte vad folk har emot nya processorer med fler kärnor..
Så länge det inte påverkar en negativt så har det ju ingen betydelse och det finns ju fortfarande andra SC alternativ att välja mellan, eller?

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
4x4 innebär 4 AMD K8 kärnor samt 4 GPUs , dual cpu och dual grafikkort som vardera är 2 kort i ett.

8x8 borde innebära 8 K8L kärnor (fortfarande dual CPU) samt 8 GPUs

tack nu fattar jag var så förevirrad när folk säger 8x8 men det gör saken förstålig tack för att du tog dig tid att förklara för en glad amatör

till alla som e imot fler kärnor ska sägas. why?
det är väll inte så att ni måste köpa dom elle ens bry er om dom om ni inte tycker dom e bra eller?

och till er som lääääääääängtar tills dom kommer (så även jag)
the moore the marrier ;P

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

Jag sitter nu på dubbelkärnig och det är helt överlägset att sitta med en kärna när man multitaskar. Fler kärnor åt folket!

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk

vart tog 4800+ 939 vägen :S
får väl bli en fx-60 tills nästa datorbygge :] ( sommar 07 )

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem

Sicken tur att man precis fått ett jobb då. Nu kommer jag ha råd testa och se om det är nått att ha ^^

Visa signatur

| Gigabyte K8NSC nForce3 | Opteron 144 @ 2700mhz | 1024 PC3200 | 6600 GT @ 577/1115 | Maxtor 80Gb ATA - Maxtor 200Gb ATA |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
tack nu fattar jag var så förevirrad när folk säger 8x8 men det gör saken förstålig tack för att du tog dig tid att förklara för en glad amatör

till alla som e imot fler kärnor ska sägas. why?
det är väll inte så att ni måste köpa dom elle ens bry er om dom om ni inte tycker dom e bra eller?

och till er som lääääääääängtar tills dom kommer (så även jag)
the moore the marrier ;P

Saken är kanske att flera av oss tycker att det känns ganska meningslöst att satsa tid och pengar på något som inte ger någon egentlig förbättring för prestandan i våra datorer. Jag tyckte det var jättebra med dual-core, och tycker fortfarande att det var ett steg framåt. Frågan är väl kanske vi skall gå till quad-core innan vi kan utnyttja våra tvåkärniga processorer?
Hade det inte varit bättre att ge oss IPC, som det pratades om inför pappersprodukten AM2 Rev.G? Så länge inte mjukvaruproducenterna skriver program som nyttjar hårdvaran, så är det mer intressant vad varje kärna klarar av, än vad 2,4,6,8 eller 16 processorkärnor klarar av.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Saken är kanske att flera av oss tycker att det känns ganska meningslöst att satsa tid och pengar på något som inte ger någon egentlig förbättring för prestandan i våra datorer. Jag tyckte det var jättebra med dual-core, och tycker fortfarande att det var ett steg framåt. Frågan är väl kanske vi skall gå till quad-core innan vi kan utnyttja våra tvåkärniga processorer?
Hade det inte varit bättre att ge oss IPC, som det pratades om inför pappersprodukten AM2 Rev.G? Så länge inte mjukvaruproducenterna skriver program som nyttjar hårdvaran, så är det mer intressant vad varje kärna klarar av, än vad 2,4,6,8 eller 16 processorkärnor klarar av.

Varför stoppa utvecklingen? Programtillverkarna kommer knappast satsa
på applikationer som är flertrådiga om det inte finns en marknad för det. Självklart är det bara positivt, men om DU kommer ha användning för den är en helt annan femma.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Varför stoppa utvecklingen? Programtillverkarna kommer knappast satsa
på applikationer som är flertrådiga om det inte finns en marknad för det. Självklart är det bara positivt, men om DU kommer ha användning för den är en helt annan femma.

Ingen har pratat om att stoppa utvecklingen. Men varför inte utveckla saker som man kan ha nytta av istället? Få människor kommer att ha någon som helst nytta av quad-core de närmaste åren, medans en ipc-höjning hade varit ett lyft för alla, oavsett om det var single, dual eller quad-core.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
4x4 innebär 4 AMD K8 kärnor samt 4 GPUs , dual cpu och dual grafikkort som vardera är 2 kort i ett.

8x8 borde innebära 8 K8L kärnor (fortfarande dual CPU) samt 8 GPUs

8x8 menas säkert 2 st quadcore cpu:er och 2 st grafikkort med vardera 4 st gpu:er/kort

Alt. 2 st 8 kärniga cpu:er

Själv ser jag framemot 8 kärniga cpu:er. Ska ha en FX variant tillsammans med quad-Crossfire och ddr3 minnen

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Jag har gärna 4 kärnor i alla mina servrar. Där tas dom till vara med multitrådade databashanterare och webservrar. Mmmmmmmmm.
Utvecklare och mediakreatörer är också sådanna som kommer kunna utnyttja flera kärnor. Att spelen fortfarande inte tar till vara flera kärnor kommernog ändras relatyivt snabbt då alla nya spelkonsoller har flera kärnor och att spelprogrammerarna kommer tvingas använda dessa för att inte hamna på efterkälken.
Dessutom känns det som att Vista kommer sluka allt man kastar på den i minnesväg,processorväg och GPU-väg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
4x4 innebär 4 AMD K8 kärnor samt 4 GPUs , dual cpu och dual grafikkort som vardera är 2 kort i ett.

8x8 borde innebära 8 K8L kärnor (fortfarande dual CPU) samt 8 GPUs

Jaså. Jag trodde det som åsyftades med 4x4 var fyra processorkärnor och fyra HT-länkar per kärna.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Ni som gnäller om 4 cores borde läsa detta:

http://hardware.slashdot.org/article.pl?sid=06/09/26/1937237&...

Intel "lovar" 80 cores inom 5 år!

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Det var ju skoj.. 80 kärnor Men käns det lönt att lägga ut 7000kr minst för en quadcore när man kan köpa en dual core för 2-3000kr?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Ni säger "Ge mig snabbare processorer istället för flera!" och "Det finns ju endå nästan inga program som stödjer flera kärnor" Frågan är: Om det inte kommer en massa processorer med flere kärnor nu, varför skulle det då finnas program i framtiden innan processorerna släpps? Ingen tvingar ju dig att köpa en ny processor innan det finns applikationer som klarar av att utnyttja dem, och så farligt dåligt går det ju inte att köra gamla, eller nya, singeltrådade program och spel heller.

Nån gång måste vi ju (antagligen) gå över till flera kärnor, och när vi än gör det så kommer det i början vara ett bristande stöd vad det gäller mjukvara, för ingen kommer göra mjukvara anpassad för hårdvara som inte används. Så egentligen är det bara att vänta och se vad som händer.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Ni säger "Ge mig snabbare processorer istället för flera!" och "Det finns ju endå nästan inga program som stödjer flera kärnor" Frågan är: Om det inte kommer en massa processorer med flere kärnor nu, varför skulle det då finnas program i framtiden innan processorerna släpps? Ingen tvingar ju dig att köpa en ny processor innan det finns applikationer som klarar av att utnyttja dem, och så farligt dåligt går det ju inte att köra gamla, eller nya, singeltrådade program och spel heller.

Nån gång måste vi ju (antagligen) gå över till flera kärnor, och när vi än gör det så kommer det i början vara ett bristande stöd vad det gäller mjukvara, för ingen kommer göra mjukvara anpassad för hårdvara som inte används. Så egentligen är det bara att vänta och se vad som händer.

Min poäng är kanske att jag ser det som en stor PR-bluff. Som vanlig vill hårdvarutillverkarna sälja hårdvara som ligger långt framför behovet hos folk, och försöker få oss att tro att det är något vi verkligen behöver. Hur kommer AMD att namnge sin Quad-Core? 8000+?
Nu har dual-core varit ute på marknaden i drygt ett år, men ändå finns det knappt någon programvara som är optimerad för dem. Varför? Jo för att mjukvarutillverkarna fortfarande är medvetna om att det finns massvis med maskiner ståendes i kontorslandskap och vardagsrum som enbart har en kärna. Att då sätta igång och lägga energi på att optimera programmen för flerprocessorkörning är inte lönsamt.
Självklart kommer flerkärniga processorer att bli mer och mer vanliga, och även programmen till dem, men faktumet kvarstår i alla fall. Det finns idag nästan ingen nytta för en Quad-Core i vanliga PC, och då känns det som att en IPC-ökning hade varit en betydligt mer användarnyttig utveckling.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

Jo, självklart vill de att alla ska köpa deras nya superprocessorer, men det är ju upp till var och en som konsument att ta deras PR med en nypa salt.

Vad det gäller mjukvara så är det säkert som du säger, men hur många av de programmen som körs i kontorsmiljö är det egentligen man behöver mer processorkraft till? De enda applikationer jag kan komma på är i princip spel och program för encoding/rendering som kan tänkas vilja ha så extrem processorprestanda som bara går, och sådana program tror jag mycket väl kommer släppas anpassade även för flera processorer ganska så snabbt.

En kanske mer intressant fråga: Vilka opperativsystem stödjer idag fyra kärnor / fyra processorer?

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiG|ISbit
För folk som pysslar lite med 3d och videoredigering och liknande är det väldigt trevligt med många kärnor =).
Stödjer photoshop cs2 två prollar btw?

Nån borde börja utbilda massa folk i att skriva flertrådiga program, så det blir fart på skiten nån gång. (görs väl förmodligen redan... men ändå!)

Det är inte utbildning som behövs, det är utvecklingsverktyg som stödjer det ordentligt som behövs. Det är en riktig h*ra att hålla på med. Istället för att allt händer i den ordning man skrivit så blir saker klara hit som dit omvartannat och olika varje gång, det är inget roligt att hålla på med. Dessutom är det bara i vissa uppenbara sammahang som flertrådat funkar bra. I spel så hade man ju satsat på att få Ai och fysik att köra på separata trådar, men jag tror inte det är så lätt att få det att skala fritt uppåt med fler trådar.

Permalänk
Medlem

Videkodningsprogram har i flera år haft stöd för flera processorer och därmed även flera kärnor. Detta är inget nytt, multiprocessorsystem har funnits länge och även programvaror som stödjer dem. Själv har jag haft jättestor nytta av dual core som nästan halverar tiden det tar att komprimera en videofil och quad core kommer nog att nästan halvera tiden en gång till. Det som tog 2 timmar med min gamla 3400+ tar nu en timme med min X2 3800+ och med K8L eller Kentsfield kanske det tar en halvtimme.

Jag ser i alla fall fram mot K8L och Kentsfield.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Videkodningsprogram har i flera år haft stöd för flera processorer och därmed även flera kärnor. Detta är inget nytt, multiprocessorsystem har funnits länge och även programvaror som stödjer dem. Själv har jag haft jättestor nytta av dual core som nästan halverar tiden det tar att komprimera en videofil och quad core kommer nog att nästan halvera tiden en gång till. Det som tog 2 timmar med min gamla 3400+ tar nu en timme med min X2 3800+ och med K8L eller Kentsfield kanske det tar en halvtimme.

Jag ser i alla fall fram mot K8L och Kentsfield.

Ja encoding/decoding är ett kanonexempel för saker som lämpar sig att tråda och det scalar oxo bra. Det man hoppas på är att det på ett lättare sätt skall gå att unyttja på andra mer komplexa områden. AMD vet jag har relativt nyligen släppt hjälpverktyg för att analysera processer så att de lättare kan anpassas för trådning och att få trådningen effektiv. frameworks(tex .Net) blir utbyggda med fler objekt som underlättar för varje verison som kommer. Så det kommer nog att ge resultat om något år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Jo, självklart vill de att alla ska köpa deras nya superprocessorer, men det är ju upp till var och en som konsument att ta deras PR med en nypa salt.

Vad det gäller mjukvara så är det säkert som du säger, men hur många av de programmen som körs i kontorsmiljö är det egentligen man behöver mer processorkraft till? De enda applikationer jag kan komma på är i princip spel och program för encoding/rendering som kan tänkas vilja ha så extrem processorprestanda som bara går, och sådana program tror jag mycket väl kommer släppas anpassade även för flera processorer ganska så snabbt.

En kanske mer intressant fråga: Vilka opperativsystem stödjer idag fyra kärnor / fyra processorer?

Som du säger så är det få program som är processorintensiva. Bortsett från jusst spel så klarar ju sig de flesta på en gammal 2GHzare av valfritt märke väldigt bra (och ännu långsammare egentligen men flash-animeringar är rätt tunga som de används idag).

Vilka operativsystem klarar inte av fyra kärnor/processorer idag?

Är väl enbart licensfrågor egentligen. MS har historiskt inte tagit betalt för kärna så när dessa kommer till oss dödliga tvivlar jag inte på att de nyare windowsversionerna klarar av det (utan extra kostnad). Men man kommer nog inte undan med den billigaste windowsversionen i alla fall.

Allt behöver inte vara optimerat för flera kärnor heller. En av de underbara sakerna med dualcore är att du *alltid* har kraft över och att systemet *alltid* är responsivt. Multitasking är ju ett rätt uppenbart användningsområde för flera kärnor och det fungerar fint idag.

Permalänk
Medlem

Det här är ju samma diskussion som uppstod när processorer blev 32/64-bitars hybrider. Då tjôtade alla om att det var meningslöst eftersom programmen bara var 32-bitars.

Samma visa upprepades när dualcore kom till världen. Men alla SMP system som fanns förr? Det finns en marknad för flerkärninga processorer, det finns en marknad för flertrådade applikationer.

Istället för att gnälla över vad som behövs idag så kanske vi ska blicka framåt? Alla håller med om att flertrådade applikationer flyter på snabbare och smidigare om man har fler än en processor/kärna. Eller? Det stämmer att de flesta datorer idag är enkärniga men, det kanske de inte är om 2 år. Det krävs att hårdvarutillverkarna driver på utvecklingen och det krävs också att folk köper processorerna.

Jag har inte råd, men ser gärna att andra gör det.

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Holm
Det här är ju samma diskussion som uppstod när processorer blev 32/64-bitars hybrider. Då tjôtade alla om att det var meningslöst eftersom programmen bara var 32-bitars.

Samma visa upprepades när dualcore kom till världen. Men alla SMP system som fanns förr? Det finns en marknad för flerkärninga processorer, det finns en marknad för flertrådade applikationer.

Istället för att gnälla över vad som behövs idag så kanske vi ska blicka framåt? Alla håller med om att flertrådade applikationer flyter på snabbare och smidigare om man har fler än en processor/kärna. Eller? Det stämmer att de flesta datorer idag är enkärniga men, det kanske de inte är om 2 år. Det krävs att hårdvarutillverkarna driver på utvecklingen och det krävs också att folk köper processorerna.

Jag har inte råd, men ser gärna att andra gör det.

Jag tror du slog huvet på spiken. Hur länge har 64-bitars funnits, och hur många använder sig av det? Hur ofta ser man inte i reklam att det poängteras att det är en 64:a, men ändå säljs maskinen med enbart 32-bitars program.
Allvarligt talat, hur många av dem som har haft verklig nytta av SMP-system har varit ute och tjoat om att folket behöver flerkärniga processorer?

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

när släpps de fullständiga x64 Swe? :] någon som vet?

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Jag tror du slog huvet på spiken. Hur länge har 64-bitars funnits, och hur många använder sig av det? Hur ofta ser man inte i reklam att det poängteras att det är en 64:a, men ändå säljs maskinen med enbart 32-bitars program.
Allvarligt talat, hur många av dem som har haft verklig nytta av SMP-system har varit ute och tjoat om att folket behöver flerkärniga processorer?

Dålig liknelse med 64 bitar.

Finns inget stöd att tala om för 64 bitar än. Klart bättre med flertrådiga applikationer än 64bits applikationer. Trotts att dualcore system är klart ovanligare.

Jag pratar nu mainstreamprodukter för hemmaanvändaren (linux går ju bra men det är inte så många som kör det).

Det är först när Vista kommer som 64 bitar kommer att slå på stort och det är först då som det kommer få stöd för det.

Windows XP 64 är ett skämt (pga. det dåliga stödet) och det är för att det är en sån liten marknad att ingen orkar bry sig. Vista däremot kommer ändra bilden helt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Allvarligt talat så känns 4 kärnor som totalt trams egentligen. Särskilt med tanke på att den uppfattade skillnaden mellan 1 och 2 mer eller mindre är obefintlig i dagens applikationer. Sure, det finns en knapp handfull program som drar nytta av flerkärniga maskiner, men hur ofta spelar man FEAR samtidigt som man jobbar med photoshop.....

Det är just de applikationer/användningsområden där högt presterande processorer är viktiga som den största utvecklingen inom multi-threading syns.
Mp3-enkodare (LAME) och filmenkodare (DivX, Xvid...) kan nu köras på fler processorkärnor. Jag testade LAME själv och hastigheten var nästan dubbelt så stor med multi-thread versionen som den var med standardversionen.

Speltillverkare kommer onekligen också dra nytta av MT om det betyder att de kan använda mer avancerad AI, fysiksimulation och alla de saker som kräver CPU-kraft i spel.

När det gäller de kommande AMD processorerna så väljer jag att spara lovorden tills jag får se några benchmarks.

Permalänk
Medlem

Jag kanske ska klargöra att jag inte är negativ till Quad Core. Jag är bara negativ över att AMD försöker dölja sitt misslyckande med att få fram en uppdatering av AM2 genom att peka på att de "snart" skall komma med en fyrkärnig processor. Visst kan det vara fint med flerkärniga processorer, och visst kan de ge ökad prestanda. Men trots allt så hade jag hellre sett att AMD hade gått ut med att de skulle skaka fram Rev.G under hösten, och att den skulle dra jämt lass med C2D, än att de skall stå och vifta med skyltar om uppdateringar minst 6-8 månader i framtiden.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk

vista kanske kommer i en variant som nytjar flera kärnor mer effektivt
(vista ska ju enligt rycktena komma i flera olika varianter basic osv)

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"