Intel Robson nästa år

Permalänk
Melding Plague

Intel Robson nästa år

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

läste om det i Dmz. Verkar bra men det kommer nog andra alt. också.

Permalänk

Ja det är nog bättre att lägga in minnet i OS hårddisken istället.

Permalänk
Medlem

"Flashminnet, som vi demostrationen låg på 1 gigabyte, kommer innehålla det senaste informationen som användaren har begärt och fungera som ett cache-minne mellan processorn och hårddisken."

Jag trodde att detta redan fanns och att det kallades för RAM?

Men jag kan ju ha fel, RAM kanske man bara ska ha till spel och sådant. Om M$ kunde få sitt förbenade operativsystem att sluta föredra hårddisken framför RAM så skulle inte sånt här behövas.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
"Flashminnet, som vi demostrationen låg på 1 gigabyte, kommer innehålla det senaste informationen som användaren har begärt och fungera som ett cache-minne mellan processorn och hårddisken."

Jag trodde att detta redan fanns och att det kallades för RAM?

Men jag kan ju ha fel, RAM kanske man bara ska ha till spel och sådant. Om M$ kunde få sitt förbenade operativsystem att sluta föredra hårddisken framför RAM så skulle inte sånt här behövas.

Ja lite spännande är det ju eftersom ramminnet används som filcache under normala omständigheter. Kanske kan det vara så att detta hanteras som hårddisk och att vissa filer kan helt hanteras från detta minne när de används mycket istället för att det är en ren cache?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Det som jag inte förstår är att det har tagit sån här tid för den här tekniken, redan på 90 talet brukade folk göra samma sak med sina Amigor i princip, göra en RAD (Random Access Disk) genom att använda befintligt minne och lägga operativet i denna, likaså funktionen att kunna lägga filer direkt i RAM genom att man har tillgång till detta som en disk saknar jag.

Nackdelen med RAD var att man var tvungen att göra om den varje gång man startade om datorn genom att bryta strömmen men det är inte världens mest avancerade problem att lösa :).

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Ja lite spännande är det ju eftersom ramminnet används som filcache under normala omständigheter. Kanske kan det vara så att detta hanteras som hårddisk och att vissa filer kan helt hanteras från detta minne när de används mycket istället för att det är en ren cache?

Det vore ju oerhört smart, självanpassande lagring som såg till att man alltid hade de oftast använda gigabyten data tillgängliga med låg latens och hög hastighet. Jag skulle då köpa det.

Visa signatur