Intel Bad Axe 2 och Core 2 Quad

Permalänk
Melding Plague

Intel Bad Axe 2 och Core 2 Quad

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fin överklockning

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Hedersmedlem

Core 2 Quad är alltså till för de för entusiaster med lite mer pengar? Iaf inte servermarknaden?

Hur ser det ut för AMD och quad core. Som jag förstått det så måste de köra sockel F vilket bara ger servrar som användningsområde. Kommer AM3-processorer kunna vara quadcore? Men AM3-prollar skulle väl passa i AM2-moderkort. Borde väl vara pinkompatibelt då alltså?

3,66 GHz quad core. Det låter väldigt smaskigt.

EDIT: Jag behövde ju bara titta på lite tidigare nyheter på förstasidan för att läsa om AMD quad core-läget.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Ganska nice överklockning ;D

Ajaj, kommer inte amd fram med sin k8l till amd snart snor jag grafikortet över till en core 2 duo mobo.

Permalänk
Discokungen

Härligt härligt Hade gärna lagt vantarna på ett Bad Axe 2, om de någonsin kommer till sverige...

Edit: Vattenkylningen ser ut som den där prototypen som Intel visade för typ åtta månader sen. Det är ganska kaxigt att hålla den stabil i 3,66GHz med en 120mm-radiator

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Och exakt hur mkt ström kommer vår lilla vän att sluka?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Och exakt hur mkt ström kommer vår lilla vän att sluka?

Var väl i klass med den värsta Preslern om jag inte missminner mig. Ironiskt nog

Edit: http://www.tomshardware.com/2006/09/10/four_cores_on_the_ramp...

260W för Core 2 Quad och 275W för Preslern. Hela systemet är då räknat.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

suck ni skriver att dem höjjer från 8 till 11 när dem höjjer från 10*266

sluta tro att den går i 1333 som standard.. står ju i skärmdumpen 1066 multipel 10

rätta mig om jag har fel via pm

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Kommer jag som privat person att ha råd att köpa en sån här processor och spela lite UT2007 tex eller kommer den vara så enormt dyr?
Vad kommer den kosta är väl min fråga.

Visa signatur

Mycket Bly I Terrängen...

Permalänk
Medlem

vad kostar extreme modellen idag? sen omn du har råd är upp till dig?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
suck ni skriver att dem höjjer från 8 till 11 när dem höjjer från 10*266

sluta tro att den går i 1333 som standard.. står ju i skärmdumpen 1066 multipel 10

rätta mig om jag har fel via pm

Dumparna på sidan "Perfomance BIOS Settings" borde väl vara när de ändrat en del redan?
Första sidan med BIOS dumpar anger ju 667 som minnesfrekvens (DDR då). (333+1/3)*8=2666+2/3
Sedan är ju (333+1/3)*11=3666+2/3

Står ju på sista sidan att de har ändrat lite från tidigare bios dumparna, satt 1333 FSB strap och multipel 11.

Så standard bör väl vara 1066 som det anges i första dumpen av bios?

Jag är inte bombsäker på detta men jag tycker man ska diskutera frågorna i forumet och inte via pm, så något pm som svar får du inte.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Inte för att vara petnoga, men det var rätt kul att läsa nyheten faktiskt; Herman var du full när du skrev detta?

-"vilket modell"
-"från hårddiskkontrollerkortet Silicon Image 3114 till en(?) Marvell 88SE6145"

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Intel D975XBX2 = 3st PCI-E?

Samma som ATIs kommande moderkort?

Hmm, jag verkar ha missat något?

Kanske ska hoppa över ATIs moderkort & satsa på detta istället.

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem

såg någonstans att ngn annan kille fått 11,någonting sekunder i samma hastighet? antar att de körde cinebench klockat...

dvs 11 sekunder i 3667 ca:mhz

vilket är hmm mindre än 3 st fx62
dvs 35.6/3>11 TYP

hmm var tvunbgen att lägga till att du som inte ville diskutera via pm

kom fram till det jag sa, och därför fanns det heller inget att diskutera då jag hade rätt? eller? -dryg

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *{c2c}*
Intel D975XBX2 = 3st PCI-E?

Samma som ATIs kommande moderkort?

Hmm, jag verkar ha missat något?

Kanske ska hoppa över ATIs moderkort & satsa på detta istället.

Två grafikkort till grafiken och ett som sköter fysiken. Jag ser helst att moderkort bara har PCI-Express 16x-portar så kan man kombinera hur man vill. Hade lätt varit bäst.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

jag ser helst bara en kub som står hemma hos mig och äger världen..
så när jag blir trött på era larviga kommentarer sparkar jag til den och ni suddas ut

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

Jag vill inte gå OT, men jag har aldrig fattat det där med överklockning.
Det känns att man blir lurad.
varför sälja en cpu med 1.8ghz när det går att överklocka till 2.0ghz.
Jag vet inte vad jag bablar om, men det känns att vi konsumenter förlorar med det där överklockning tjafset.
Man behöver ju inte vara genius för att kunna överklocka, vilket barn som helst klara av det nummera.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whoman
Jag vill inte gå OT, men jag har aldrig fattat det där med överklockning.
Det känns att man blir lurad.
varför sälja en cpu med 1.8ghz när det går att överklocka till 2.0ghz.
Jag vet inte vad jag bablar om, men det känns att vi konsumenter förlorar med det där överklockning tjafset.
Man behöver ju inte vara genius för att kunna överklocka, vilket barn som helst klara av det nummera.

Man kan köpa en Audi A3 1.8 Turbo och trimma den, men jag skulle inte kalla det att vi konsumenter "förlorar" något på det. Det är inget som tillverkarna av bilar stöder. På hårdvarusidan har tillverkarna insett att vi entusiaster tycker om överklockning och vill inte förlora marknadsandelar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag att Quadcore kommer gå hela vägen, och även om man ska slå på en PC med Core 2 Duo så bör man vara förberedd för Quadcore. D.v.s man bör nog köpa ett moderkort som stöder Quadcore utan en massa "tjafs".
Många säger att det inte kommer vara värt det och att det kommer att bugga etc etc...
Personligen tror jag tvärtom, jag tror inte att Quadcore bara lämpar sig till program som stöder flera trådar utan kan mkt väl redan inom loppet av bara några månader funka superbt med spel också...
Jag menar det finns ju redan spel ute som använder sig av mer än en tråd till spelandet (Dock inte till PC).

Både 360 och PS3 om jag inte minns fel har flera processor som arbetar med att få deras spel att rulla på..

3 st för 360

och 8 st för PS3 om jag nu inte minns fel.
Min poäng med mitt inlägg nu är att en gång för alla "sätta spiken i väggen" när det kommer till Quadcore.
Spel som stödjer flera trådar finns redan, och det tar nog inte lång tid innan de kommer till PC också.
Hur många PS2 och Xbox spel finns inte idag till PC och vice versa...
Förstår ni min poäng?
Jag hade faktiskt själv nyligen tänkt att skaffa mig ett nytt PC-Paket, då min nuvarande PC gjort sitt....
Och jag tänkte slå på med Core 2 Duo men då fick jag höra talas om Quadcore och nu sitter jag och väntar ännu en gång.
Dock så vet jag att en del recensenter har haft problem med denna nya processor så visst vill jag hålla mig ett tag tills den tekniska delen har fixat sig.

Men man bör fortfarande vara beredd på att Quadcore ska in i våra PC's inom en snar framtid (när väl priset blir resonabelt).
Därför tycker jag att man bör skaffa sig ett moderkort som stödjer till fullo Quadcore när det väl kommer ut....

Flera trådar är framtiden........

Permalänk
Medlem

SUCK SUCK,,,,

så DET ÄR 1066 FSB SOM STANDARD??

snälla, kan man enas om något?? det kanske går att klocka enkelt till 1333 MEN som standard går even EXTREME modellen på 1066? då är det ju inte värt den enorma summan.. hamnar run 9-10 tusen kr, TROR jag.

Permalänk
Medlem

klart det är värt att ha en upplåst multippel? eller kommer alla vara det?

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem

bra fråga--

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87

Både 360 och PS3 om jag inte minns fel har flera processor som arbetar med att få deras spel att rulla på..

3 st för 360

och 8 st för PS3 om jag nu inte minns fel.

Flera trådar är framtiden........

njae, 7 kärnor är det. om du inte räknar GPUn också då. men då får man ju räkna annat med, som EE och DSPs mm.

absolut.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

blä..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
njae, 7 kärnor är det. om du inte räknar GPUn också då. men då får man ju räkna annat med, som EE och DSPs mm.

absolut.

Det är 8.
7 st som jobbar aktivt och en som kickar off om den behövs.

Sen så räknade jag inte med GPU =)...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wasabi
SUCK SUCK,,,,

så DET ÄR 1066 FSB SOM STANDARD??

snälla, kan man enas om något?? det kanske går att klocka enkelt till 1333 MEN som standard går even EXTREME modellen på 1066? då är det ju inte värt den enorma summan.. hamnar run 9-10 tusen kr, TROR jag.

Vågar inte säga med absolut säkerhet. Men jag tror att det ska vara precis som på Xeon 5100-serien. De lägsta EE modellerna får 1066MHz FsB och de tyngre får 1333MHz. Vad jag vet så ska nya BadAxe åtminstonde klara 1333...

Permalänk
Medlem

Någon här som vet förresten när Bad Axe 2 kommer till Sverige?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Någon här som vet förresten när Bad Axe 2 kommer till Sverige?

Samtidigt som Core 2 Quadro skulle jag tro.. De skulle ju lanseras tillsammans

Det vill säga i november...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Samtidigt som Core 2 Quadro skulle jag tro.. De skulle ju lanseras tillsammans

Det vill säga i november...

Har du någon länk som styrker det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Har du någon länk som styrker det?

Hittar den inte för tillfället.

Dock så är BadAxe2 speciellt framtaget för att passa just Quadro. Verkar dumt ifall Intels inte skulle släppa moderkortet och processorn samtidigt