Permalänk
Melding Plague

Ageia Realitymark

Läs nyheten: Ageia Realitymark

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Discokungen

Men nej... Inte fysikprogram också... =/

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Detta är bara ett PR sak. Vanliga användare kommer inte bry sig mycket om detta.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

quaaad

Med tanke på att quadcore snart är här ser jag ingen som helst framtid i fysikkort.
Åttakärniga prollar om ca 2 år.... det kommer börja gå undan, När man kan dedikera 1 eller tillockmed 2 st kärnor bara för fysik, och dessutom slänga på ett dx10-kort som har geometryshaders...
Ageia, släng er i brasan.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk

Re: quaaad

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Med tanke på att quadcore snart är här ser jag ingen som helst framtid i fysikkort.
Åttakärniga prollar om ca 2 år.... det kommer börja gå undan, När man kan dedikera 1 eller tillockmed 2 st kärnor bara för fysik, och dessutom slänga på ett dx10-kort som har geometryshaders...
Ageia, släng er i brasan.

Man har redan lyckats programmare så att en kärna på Core 2 Quad kan användas till fysik.
http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=117500

Så nej, Ageia kommer inte finnas länge.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

jo

Det var väl det jag sa, Alan Wake kommer att göra det bland annat. Det spelet kommer att rocka min värld tillsammans med bio shock.
Havok 4 verkar bli långt ifrån dåligt...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Om 10 år får jag säkert smisk för det här;
4 cores är nog perfekt.
1 Fysik
1 AI
1 agerar som vanlig CPU
1 hjälper grafikkort (vilket iofs redan är verklighet)

edit: kanske var lite oft?

Permalänk
Medlem

Kommer nog att bli många ändringar i framtiden för fysik/ai o hur allt ska beräknas som och på vilket vis. Att dessutom bara hoppas på mer tilldelade cpu kärnor är nog ingen framtid tror jag, då dom kommer säkert utveckla snabbare/Bättre processorer som stannar med 2,kärnor för multithreading o så vidare. Men att bara krympa tillverkningen och dra in mer kärnor hela tiden är nog ingen säker framtids lösning som jag kan se det.

Men det ska bli spännande o se hur Alan Wake gör sitt spel som och hur bra optimerad den verkligen är för dual core processorer.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

nån mer än jag som reagerar på just att det dem själva som gör sitt eget prestandatest?
Klar som bara den att om säljaren själv fårbestämma så är just hansprodukt bästi världen liksom, känns ju så uppenbart upplagt för rent BS från de framtida testernas sida...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Detta är bara ett PR sak. Vanliga användare kommer inte bry sig mycket om detta.

Du menar som 3DMark?......;)

Skall bli kul att se hur många som springer och köper ett Ageia-kort om det visar sig att man får bättre poäng futuremarks program.
Och för den delen så tror jag inte att ens två kärnor dedikerade för fysik egentligen är lika effektiva som Ageia-kortet. En specialicerad processor är i de flesta fall väldigt mycket bättre på det den skall göra än någon allroundprocessor. Som att säga att vi inte behöver GPU:er, då vi snart har 8-kärniga processorer.....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Du menar som 3DMark?......;)

Skall bli kul att se hur många som springer och köper ett Ageia-kort om det visar sig att man får bättre poäng futuremarks program.
Och för den delen så tror jag inte att ens två kärnor dedikerade för fysik egentligen är lika effektiva som Ageia-kortet. En specialicerad processor är i de flesta fall väldigt mycket bättre på det den skall göra än någon allroundprocessor. Som att säga att vi inte behöver GPU:er, då vi snart har 8-kärniga processorer.....

Håller med. En Gpu eller ppu har mkt mer Flyttalsprestanda och är mer lämpat för sånt än Cpu . Men det kanske kommer bli svårt att motivera folk att köpa ett kort till för 2000kr+.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Om 10 år får jag säkert smisk för det här;
4 cores är nog perfekt.
1 Fysik
1 AI
1 agerar som vanlig CPU
1 hjälper grafikkort (vilket iofs redan är verklighet)

edit: kanske var lite oft?

Nja, för fysik, och grafik kommer det alltid vara lämpligt med mer specialliserade enheter, vi kommer antagligen att få se någonting i den stilen från AMD om inget annat rätt snart, nu när de förvärvat ATi.

AI'n är skreven för en vanlig cpu, och är inte helt sällan en av de tunga trådarna. din 4'de och sista kärna, kan lika gärna dra det med, sen är det upp till speltillverkarna hur de delar upp spelets olika behov i olika trådar. Vi kommer tyvärr se en utveckling mot fler kärnor, och det kommer inte att stanna vid 4'a. Förhoppningsvis kommer HT att återintroduceras, delvis för att uppmuntra smart programering, och dels för att göra nya programvaror med höga krav på cpu kraft kapabla att dra nytta av framtida cpu'er med fler kärnor. Hade X2 / Pentium-D / Core2Duo haft HT, hade många spel optimerats för 4'a trådar, och helt plötsligt hade en quad inte varit så vansinnig. Drömläget är väll 4'a virituella cpu'er per fysisk cpu, men det får man prata med SUN om, de har lyckats riktigt bra på området. (Och börja inte med tramset om att AMD minsann inte har någon nytta av HT, för de har en mycket kortare IPC... SUN har kört 4'a virituella på cpu'er med 7 stegs pipe om jag inte minns helt fel så här vid middagstid.)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.