Permalänk
Melding Plague

Bildkvalitet i spel

Läs nyheten: Bildkvalitet i spel

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

ennu ett attribut att tänka på när man ska köpa nytt, de här börjar bli jobbigt!

Permalänk
Medlem

Lät som, när jag läste nyheten, att det skulle vara en jämförelse bildmässigt, hur kvaliten var på AA och AF på de olika korten, men var ju bara massa benchmarks där de klämt på AA och AF, menmen, funkar ju det med.. sånt lull-lull går inte att klara sig utan, ett spel utan AA gör att grafiken automatiskt ser 5 år gammal ut

edit: btw, AA > HDR !

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Jag gillar testet skarp!
Det här är andra testet jag ser att dom gemför bildkvaliten på Nvidia's resp. ATI's kort, kommer inte ihåg vilka kort som de testade då men ATI va bättre då också, men det Nvidia förlorar på bildkvalitet vinner dom i prestanda. Dock har man en modern burk med en bra skärm så tycker jag personligen att man ska sattsa på ATI då dom ger en bättre bildkvalitet.

Men för dom som prestanda är allt så är Nvidia att rekommendera.

Nu kanske jag skriver ut det lite överdrivet men att se prestanda skillanden och kvalitets skillnaden får mig bara att gilla ATI ännu mera.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haghala
Nu kanske jag skriver ut det lite överdrivet men att se prestanda skillanden och kvalitets skillnaden får mig bara att gilla ATI ännu mera.

Bildkvaliteten är oftast marginal.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Bildkvaliteten är oftast marginal.

Det är väl ungefär lika stor skillnad i bildkvalitet som det är i prestanda.

Permalänk
Medlem

Smidigt att inga av de större bilderna fungerar, har någon annan det problemet?

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Bildkvaliteten är oftast marginal.

Marginell*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Smidigt att inga av de större bilderna fungerar, har någon annan det problemet?

Jo, jag har det också. Lite tråkigt, lättare att se än att läsa till sig skillnaderna.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epple
Marginell*

Jo, jag har det också. Lite tråkigt, lättare att se än att läsa till sig skillnaderna.

Samma problem, lite tråkigt :/

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk

Jag säger som alltid, skillnader i IQ mellan ATI och nVidia är försumbar. Man kan vara petig och ta en screen (.png) i nåt spel och förstora det dubbla och gemföra pixel för pixel. Men det är helt onödigt och faktiskt ointressant i slutändan.

HDR+AA är helt ointressant för mig personligen. Ett spel använder det (oblivion) och när jag spelar så kör jag i bloom. Tycker det ser mycket mer realistiskt ut än med HDR och dess kritvita bländande reflexer på alla ljusa ytor.

Testet är bra gjort men de borde fixa bilderna. 7950GX2 är fortfarande king of the hill, specielt med i de höga upplösningar.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Bilderna funkar för mig, och jag tycker att nVidia's AF ser helt jävla freaky ut :/

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yorii
Bilderna funkar för mig, och jag tycker att nVidia's AF ser helt jävla freaky ut :/

Inte i real time test, (spel).

Tycker dock att det är skumt att de får inte med renderingen av stängselt på HL2 bilderna med ATI, inte heller i videon. Men med nVidia funkar det. hm...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

7950GX2 är 25% dyrare än x1950XTX, så mycket bättre presterar den ytterst sällan. Ati har bättre bildkvalité, mindre prestandaförlust på ökat ögongodis och stabilare fps, mycket stabilare om man jämför indoor och outdoor i oblivion. Bästa bildkvalitén som går att få idag är med FSAA och HDR, det är ingen nackdel att ati stödjer detta. X1950XTX drar dessutom mindre ström och har tystare kylare än 7950GX2 så för mig är valet givet!

Ati FTW!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

- 20% dyrare.
- X-Bit Labs testet vissar att X1950XTX får stryck i praktiskt taget alla spel med och utan AA/AF i olika upplösningar. Läst testet?
- IQ skillnaden är minimala. Bilderna vissar detta. Vissa saker gör nVidia bättre andra gör ATI bättre.

Ville bara påpeka dessa saker.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

X1950XTX = 3999kr
7950GX2 = 5400kr
3999 / 5400 = 0,74 eller 26%
5400 / 3999 = 1,35 eller 35%
Atikortet är alltså 26% billigare medan Nvidiakortet är 35% dyrare, man kan räkna hur man vill men ner till 20% kommer man inte!

Jag läste varenda ord i X-bit Labs test och granskade alla bilderna noga! Kom där fram till att i screensen på oblivion med FSAA-testen, hade Nvidia lite bättre kontrast i träden där de för ati såg lite suddiga ut. Max FSAA för båda korten, 6 resp. 16x. Dock la jag sedan märke till att Nvidias löv avtecknade mot himlen inte alls såg sköna ut och det var ett stort minus för Nvidia. Sedan när Ati även fått HDR på fick screensen ännu bättre skärpa än nvidia på löven utan att få osköna kanter.

Angående prestandan slår 7950GX2 Ati:s X1950XTX i de flesta spel men ytterst sällan med så mycket som 25%. Atikortet har dessutom stabilare fps och tappar som sagt mindre på att man ökar ögongodiset vilket tyder på bättre stabilitet och framtidssäkerhet.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Att ATI har en något svagare kontrast gemför med nVidia, vet åtmistånde att det har påpekats i ett annat review.
Någon större skillnad i IQ ser jag inte förutom i FSAA Oblivion bilderna. Där ser man klart o tydligt att nVidia gör ett mycket bättre jobb med löven/trädet än ATI. Löven är suddiga och saknar kontrast på ATI bilden. Medans på nVidias bild så är detalj rikedom större, det ser faktiskt ut som blad och inte en gröttig massa.
Bilderna talar sitt klar språk, samma inställning FSAAx4:
ATI

nVidia

Orginal bilder:
http://www.xbitlabs.com/misc/picture/?src=/images/video/quali...
http://www.xbitlabs.com/misc/picture/?src=/images/video/quali...

I med HQ AF (vinklad AF) så har nVidia inget att sätta emot då de inte stödjer detta. Samma sak gäller med HDR+AA. Där går ATI segrande helt klart.
Adaptive AA vs SSTAA var inte specielt bra gjort. Men från andra tester så ser man ingen större skillnad. nVidia renderar stängseln tunare, medans ATI's i lite tjockare. I slut ända blir det upp till var o en tycka vad är snyggare och mer realisktiskt.

Båda har brister IQ i visa delar, men summeringen av hel IQ faktorn för de båda GPU tillverkare blir att det blir lika.

Bättre stabilitet säger du. Stabilitet i vadå?
Och framtidssäkerhet?! Jag kan inte låta bli o att små le av det uttalande. Inget kort är framtidssäkrare än nåt annat. Om 4-6månader är X1900/X1950 korten "old" news, då är unified shaders, Dx10, fysik-stöd som gäller.

Vad spelar det för roll om 7950GX2 är inte 25% bättre i alla spel med o utan AA/AF i olika upplösningar än X1950XTX. De som köper dessa kort i denna segment är efter bara ren prestanda. Vissa gör sitt val på om de gillar ATI eller nVidia, eller för mesta dels vem som är snabbast. Strömförbrukning eller ljudnivån brukar inte vara de avgörande faktorer utan bifaktorer. Pris brukar inte heller vara någon större avgörande faktor.

Från min syn så har båda sina brister, men alla faktorer summerade (prestanda, pris, ljudnivå, strömförbrukning, IQ, och OC vänlighet) så är båda rätt så lika. Men i ren prestanda så är GX2 forfarande bäst, ingen snack om det.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Jag tog faktiskt 1950XTX före GX2 främst pga priset. Annars har jag ingen större skillnad mellan de bägge.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065