Permalänk
Medlem

Processor i bärbar dator?

Hej.

Har funderat på att köpa en bärbar dator men vet inte riktigt hur jag ska välja.
Jag vill ha en som är stabil med filmredigering, musik, fotoredigering m.m.

De datorere jag kollat på har bara 1.6 till 2.0 GHz processor.
Är inte det väldigt dåligt eller är det det som ska vara i en bärbar?

Visa signatur

Danne

Permalänk
Medlem

Tänk Pentium Mobile Eller Amd Turion i laptopsammanhang... stirra dig INTE blind på mzh..

Permalänk

Vilken dålig förklaring.

Om du inte redan visste dettta. AMD's Athlon64 arkitektur gör mycket mer per MHz än vad dom mycket högre klockade Pentium 4 gör. Detta beror på väldigt många orsaker. Wikipedia är din vän om du vill veta mer. www.wikipedia.com Sök: Athlon

Intels Mobile (Pentium M, Intel Core Solo/Duo) bygger inte på Netburst utan är lite av en vidare utveckling på Pentium III. Så dom presterar mycket bra per MHz dom med.
Ska du ha en för filmredigering bör du satsa på en Intel Core Duo (Dual Core). Då kan du surfa och leka i ditt redigerings program samtidigt. Utan försämrad prestanda.

Permalänk
Medlem

Core Duo och Core Solo är absolut dom bästa processorerna till laptops idag.
A64'orna och P4'orna drar bara en massa batteri och avger mycket värme.

Permalänk

Turion och Sempron funkar jävligt bra dom med. Men Intel Core CPU är att föredra. Särskilt om det är i ett Centrino system. (Intel CPU, Intel moderkort, Intel WLAN, Intel ljud (Oftast ac'97), Intel GFX (Beror på).

Permalänk
Medlem

Javisst fungerar dom bra. Men idag presterar Intels mobila CPUer bättre än AMDs. Jag skulle välja mobile celeron före sempron och core solo före turion singel och core duo före turion dual.

Permalänk
Avstängd

beror ju lite på , har en sempron mobile 3500+ i min bärbara. den är på 1.8Ghz och har 512 lv2 dvs samma som en vanlig athlon64 3000+ och den torde liga bra till mot celeron m prollarna , eller har jag helt fel ?

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb