802.11n - ej en standard

Permalänk
Melding Plague

802.11n - ej en standard

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att inte standardiseringsorganen kan rappa på lite då. Känns som de segar för bara för sakens skull. "det SKA ta tid med nya standarder så nu ska vi inte förhasta oss här..."

Permalänk
Medlem

Sen vill ju naturligtvis tillverkarna mätta marknaden med 802.11G produkter först innan det är dags för en ny standard.

Permalänk
Medlem

Vem kom på det oerhört marknadseffektiva standardnamnet 802.11* egentligen?

Jag skulle gärna vilja veta vad som rörde sig i skallen på de som beslutade att det skulle vara det givna namnet..

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Vem kom på det oerhört marknadseffektiva standardnamnet 802.11* egentligen?

Jag skulle gärna vilja veta vad som rörde sig i skallen på de som beslutade att det skulle vara det givna namnet..

Förmodligen valdes namnet för att det är på samma form som många andra standarder, bara det att andra standarder har ett annat namn för marknadsföringssyften. Andra exempel är IEEE 802.15.1 (Bluetooth) och IEEE 802.16 (WiMAX). Visserligen riktigt dumt att inte ha ett starkare varumärke för marknadsföring, även om man till viss del har Wi-Fi.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Vem kom på det oerhört marknadseffektiva standardnamnet 802.11* egentligen?

Jag skulle gärna vilja veta vad som rörde sig i skallen på de som beslutade att det skulle vara det givna namnet..

Saxat från wikipedia

Citat:

IEEE 802.11, the Wi-Fi standard, denotes a set of Wireless LAN/WLAN standards developed by working group 11 of the IEEE LAN/MAN Standards Committee (IEEE 802).

Visa signatur

Apple frälst

Permalänk
Medlem

Det låter definitivt som ett arbetsnamn som INTE borde ha följt med ut i handeln.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

"På grund av att 802.11n endast finns som utkast nummer 1 kan det betyda att de slutgiltiga 802.11n-produkterna möjligen inte blir kompatibla med dagens 802.11n-standard, vilket vore en katastrof för oss konsumenter som köpt snabba trådlösa produkter."

http://susning.nu/Katastrof

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenco
"På grund av att 802.11n endast finns som utkast nummer 1 kan det betyda att de slutgiltiga 802.11n-produkterna möjligen inte blir kompatibla med dagens 802.11n-standard, vilket vore en katastrof för oss konsumenter som köpt snabba trådlösa produkter."

http://susning.nu/Katastrof

"Ibland kan chocken av en katastrof vara så stark att den dödar en innan man hinner bli fysiskt skadad."

Haha, blir ju riktigt komiskt om man sätter in det i ett tänkt scenario med en vanlig medborgare som upptäcker att hans utkast nr1 av en 802.11n-produkt inte fungerar med kommande standard.

Visa signatur

AMD64 3500+ @ 2.61GHz | Point of view 6800GS 256MB PCI-e @ 495/1200 | Asus A8N-SLI Deluxe | Zalman Reserator 1Plus | ADDA 120mm | Antec P160W | Tagan 480W Easyconn. | Samsung Syncmaster 930BF | Razer Diamondback PE | Logitech UltraX flat
3DMark 00: 23069 | 3DMark 01: 25250 | 3DMark 03: 13251 | 3DMark 05: 5923 | 3DMark 06: 2659

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenco
"På grund av att 802.11n endast finns som utkast nummer 1 kan det betyda att de slutgiltiga 802.11n-produkterna möjligen inte blir kompatibla med dagens 802.11n-standard, vilket vore en katastrof för oss konsumenter som köpt snabba trådlösa produkter."

http://susning.nu/Katastrof

det är ju sant, men man ska adrig köpa pre-produkter, de ger bara problem. Dessutom är inte "utkast1" speciellt mycket bättre än 11.G

Var precis samma sak när 802.11G var på tapeten, fanns även då produkter att köpa innan standarden var satt.

Ackelind: tja... IEEE standarderna låter kanske lite industri över det men de är väldigt bra om man pillar mycket med nätverk. Blir lite lättare att ta reda på vad standarna innebär, finns en del fördelar med det. Annars skulle vi ha varumärken typ som SuperWifi++, Wifi+ osv... de säger inte så mycket.

Permalänk
Medlem

Varför är det en katastrof om det inte fungerar?
Produkterna klarar ju endå av 802.11g så även en 2007 laptop kommer att på någotvis kunna ansluta, sedan finns det ju även instickskort som är av utkast1 version också så om man idag redan har en fungerande utkast1 konfiguration hemma så finns det knappast någon anledning att bli orolig.
Och för det andra så byter många ut sina routrar ganska ofta då de gamla inte klarar av de nya bredbandhastigheter och genomströmningar som de nya snabbare bredbanden kräver.

Permalänk
Medlem

Det är alltid en nackdel att vara preuser. Ser man de här produkterna som "boostade" 802.11g är det inte lika allvarligt. Jag har linksys speedbooster produkter, jag gråter inte för att min styvfarsa endast får ut 2/3 av hastigheten då han är på besök och kör sin laptop med inbyggt trådlöst nätverkskort anpassat för 802.11g.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Varför är det en katastrof om det inte fungerar?
Produkterna klarar ju endå av 802.11g så även en 2007 laptop kommer att på någotvis kunna ansluta, sedan finns det ju även instickskort som är av utkast1 version också så om man idag redan har en fungerande utkast1 konfiguration hemma så finns det knappast någon anledning att bli orolig.
Och för det andra så byter många ut sina routrar ganska ofta då de gamla inte klarar av de nya bredbandhastigheter och genomströmningar som de nya snabbare bredbanden kräver.

Sen pajjar draft-n routern o den nya standarden är satt o några draft-n går inte att få tag på längre. Bara köpa nytt instickskort och pc-kort om man inte vill köra 11g

Visa signatur
Permalänk

jag hoppas att min NETGEAR

http://kbserver.netgear.com/products/WNR834B.asp
RangeMax Next ska kunna stödja på det nya året... o frammot. fullt ut. ananrs har jag köppt knorren i säcken=(

attans bannaner

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Vem kom på det oerhört marknadseffektiva standardnamnet 802.11* egentligen?

Jag skulle gärna vilja veta vad som rörde sig i skallen på de som beslutade att det skulle vara det givna namnet..

Det första mötet hölls i februari 1980, därav 802. Siffran 11 har du redan fått svar på.

Kanske namnet inte borde följt med ut i handeln som du säger, men när det är en standard som ständigt utvecklas vill många hålla koll på den. Det är skillnad mot till exempel ethernet, som är 802.3i om jag inte kommer ihåg fel.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Sen pajjar draft-n routern o den nya standarden är satt o några draft-n går inte att få tag på längre. Bara köpa nytt instickskort och pc-kort om man inte vill köra 11g

Jao, men som sagt du kan ju fortfarande gå tillbaka ett steg och köra 802.11g på det insticks kortet.

Permalänk
Medlem

ASUS garanterar att deras produkter kommer
att stödja den slutgiltiga standarden.
Genom någon slags uppdatering då såklart

http://event.asus.com/2006/wireless/pren/

Permalänk
Inaktiv

en intressant fråga är ju om kunden verkligen fattar att det är en "pre" produkt som säljs och ingen riktig? vi som läser på sweclockers vet ju det sedan länge men långt ifrån alla som hänger här, och som fattar vad det innebär, dom borde döpa produkterna till något helt annat för att undvika missförstånd

..men det fattar dom ju själva att dom troligen förlorar pengar på

Permalänk
Medlem

Finns det en standard nu då?

Har precis köpt en BELKIN N1 router och snubblade över denna tråd som vissligen verkar vara lite gammal men ändå...

Visa signatur

/Fredrick