Permalänk
Medlem

X1900GT eller X1900XT?

Jag ska köpa ngt av dom korten, och jag undrar om ni tycker att det är värt 500 kr extra för XT kortet?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

om du granskar prestandatester så ser du svaret

Permalänk
Hedersmedlem

De nya GT korten är ännu sämre än de äldre så bry dig inte om GT!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Avstängd

köp gt och flascha...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
De nya GT korten är ännu sämre än de äldre så bry dig inte om GT!

Öh... Vad är det som är dåligt med dom då?
Hängt med dåligt på vilka kort som är vad och varför.

heezflash skrev:
köp gt och flascha.

Om det går så varför inte liksom?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SCORPIUS
Öh... Vad är det som är dåligt med dom då?
Hängt med dåligt på vilka kort som är vad och varför.

heezflash skrev:
köp gt och flascha.

Om det går så varför inte liksom?

Dom är långsammare och många av dom klockar dåligt.

ATI har gjort detta för att ge plats åt de nya X1950Pro som blir lite bättre än de gamla GT korten.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Är det något nytt med X1950Pro eller dom bara "trimmade" GT??

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Hedersmedlem

Den har en ny kärna RV570 80nm, 600MHz, 1.4GHz GDDR3, annars är det samma pipor och shaders.

Så den borde gå svalare och om vi har tur klockar den bra också.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Dom är långsammare och många av dom klockar dåligt.

ATI har gjort detta för att ge plats åt de nya X1950Pro som blir lite bättre än de gamla GT korten.

'
Mitt klockar mer än ett gammalt 1900gt. Sen kan jag ha fått ett fredagsexemplar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
'
Mitt klockar mer än ett gammalt 1900gt. Sen kan jag ha fått ett fredagsexemplar

Ja vissa av de nya GT korten klockar riktigt bra men det finns även de som inte klockar bra alls så det är lite lotteri.

Det är mycket möjligt att flera av de nya GT korten helt enkelt är den gamla nedklockad.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Ja vissa av de nya GT korten klockar riktigt bra men det finns även de som inte klockar bra alls så det är lite lotteri.

Det är mycket möjligt att flera av de nya GT korten helt enkelt är den gamla nedklockad.

Hehe, det blir lite spännande. Dock så blir man glad om man får ett klockvänligt kort. Min GPU kör jag i cirka 590 och minnerna i 730 så jag är nöjd. Undrar om man vågar klocka mer
Hur mycket pallar det tror du?

Permalänk
Hedersmedlem

Ett bra GT kan nå +650MHz och minnena går sällan över 2x850MHz.

Det är här de nyare GT korten inte håller då 600MHz kan vara svårt att nå och minnena når sitt max vid ca 2x800MHz.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Hur kan man se om man fått ett nytt GT kort som är ett nedklockat gammalt kort? Nåt revisionsnummer klistrat på kortet eller liknande?

Permalänk
Hedersmedlem

Det var bara en möjlighet då vissa kort klockar så mycket bättre men du kan ju se om det finns något datum på kortet.

Men jag vet att det står X1900GTO (Det var det dom skulle heta!) på alla de äldre korten men jag vet inte om dom har kvar det på dom nya.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Tror inte det gör någon skillnad även om man har fått ett gammalt X1900GT kort. Av det jag har läst så har X1900GT REV2 lägre spänningar och än så länge finns det ingen möjlighet att påverka dom med mjukvara.

Jag har bara fått upp GPUn till 550MHz, minnet däremot gick ganska lätt upp i 900MHz.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Tror inte det gör någon skillnad även om man har fått ett gammalt X1900GT kort. Av det jag har läst så har X1900GT REV2 lägre spänningar och än så länge finns det ingen möjlighet att påverka dom med mjukvara.

Jag har bara fått upp GPUn till 550MHz, minnet däremot gick ganska lätt upp i 900MHz.

Det är konstigt, min gpu klarar 610+ och minnerna vågar jag inte klocka mer än 750 med orginalkylning. Alla verkar kunna klocka olika

Och angående skillnad på nya och gamla GT så har nya GT den bättre kylaren, röd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Det är konstigt, min gpu klarar 610+ och minnerna vågar jag inte klocka mer än 750 med orginalkylning. Alla verkar kunna klocka olika

Och angående skillnad på nya och gamla GT så har nya GT den bättre kylaren, röd.

Okay.
Måste har varit trött när jag skrev innan. Menar att det gör nog ingen skillnad om man får en gammal X1900GT GPU på sitt REV2 kort, för spänningarna ska va lägre på den nya versionen ;). Skulle också vilja ha upp min GPU över 600MHz

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch