AMD Altair med K8L-arkitektur

Permalänk
Melding Plague

AMD Altair med K8L-arkitektur

Det har dykt upp lite information om processorkärnan Altair från AMD som skall dyka upp ungefär om ett år. Det är en processor med fyra kärnor som bygger på 65 nanometers tillverkningsprocess med SOI-teknik. Den stödjer även Hypertransport 3.0-protokollet.

Läs nyheten: AMD Altair med K8L-arkitektur

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"Vi ser också stöd för Hypertransport 3.0-protokollet vilket gör att bandbredden mellan styrkrets och processor försvinner helt."
Ökar? Tack för infon annars! keep it up!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk

Reagerade också på detta - försvinner bandbredden blir det inte mycket att ha...

Visa signatur

Born to mod..
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara lite längre tid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Illuwatar
Reagerade också på detta - försvinner bandbredden blir det inte mycket att ha...

Tror grabben försöker säga att bandbreddsflaskhalsen försvinner "helt".

Permalänk
Medlem

Får inte ihop det iheller. Går man vidare på HPKEC länken så står inget sådant. Måste vara ett skrivfel från redaktionens sida. HTT 3.0 ökar ju snarare den från 2 till 4GHz...

Permalänk
Medlem

Det finns väl ingen flaskhals nu heller mellan nordbrygga och CPU. Men HT3.0 lär säkert snabba upp kommunikationen mellan de olika processorkärnorna.

Jag blir mer och mer övertygad att K8L kommer att bli snabbare (per klock) än conroe och kentsfield.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

HEHEHE

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Det finns väl ingen flaskhals nu heller mellan nordbrygga och CPU. Men HT3.0 lär säkert snabba upp kommunikationen mellan de olika processorkärnorna.

Jag blir mer och mer övertygad att K8L kommer att bli snabbare (per klock) än conroe och kentsfield.

Jo, men det roliga är att Intel kommer att lansera en "die shrink" av kentsfield samtidigt som AMD släpper "K8L".
Det är sagt att dessa prollar kommer använda Bearlakechipsetet med 1333 FSB, ha totalt 12 MB cache istället för 8, fortfarande uppdelat som kenstfield med 2x6 MB ist. för 2x4 MB, och ligga på hastigheter uppåt 3.70 GHz för den värsta, + SSE4 förstås....

Så jag tror inte att AMD kommer få det lätt... Tyvärr, jag hade gärna sett dem sporra varann lite mer.

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Hedersmedlem

Det var en miss från min sida. Självklart försvinner inte bandbredden, den ökas snarare otroligt mycket. Hypertransport 3.0 med en frekvens om 2,6 gigahertz har en teoretisk maximal bandbredd på 41,6 gigabyte per sekund vilket det lär vara svårt att utnyttja i datorsammanhang.

Hypertransport 3.0 lanseras nog prestandamässigt främst för servermarknaden där vi troligen kommer se moderkort som kan husera 32 processorer i nästa år.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Det var en miss från min sida. Självklart försvinner inte bandbredden, den ökas snarare otroligt mycket. Hypertransport 3.0 med en frekvens om 2,6 gigahertz har en teoretisk maximal bandbredd på 41,6 gigabyte per sekund vilket det lär vara svårt att utnyttja i datorsammanhang.

Hypertransport 3.0 lanseras nog prestandamässigt främst för servermarknaden där vi troligen kommer se moderkort som kan husera 32 processorer i nästa år.

låter bara bra. men stödjer opteron rev. f dena teknik eller blir den exklusiv för am2+ och am2 med nytt bios?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
låter bara bra. men stödjer opteron rev. f dena teknik eller blir den exklusiv för am2+ och am2 med nytt bios?

Det har inte cirkulerat några rykten, men jag tror att Hypertransport 3.0 kommer lanseras först på servermarknaden. Sockel F kommer nog inte döpas om, utan alltjämt heta sockel F men med stöd för den nya Hypertransport-versionen. Det finns ett gäng funktioner som är värdefulla på servermarknaden, bla "un-ganging," "hot plugging" och "PMM (Power Management Mode)".

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

va gott det värkar. kanske amd är på väg in i matchen ändå.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
va gott det värkar. kanske amd är på väg in i matchen ändå.

Har du ont?

Sorry kunde inte låta bli.

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aure
Har du ont?

Sorry kunde inte låta bli.

hehe gick rakt in i den så att säga

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Det finns väl ingen flaskhals nu heller mellan nordbrygga och CPU. Men HT3.0 lär säkert snabba upp kommunikationen mellan de olika processorkärnorna.

Jag blir mer och mer övertygad att K8L kommer att bli snabbare (per klock) än conroe och kentsfield.

I dagsläget för AMD finns ingen flaskhals mellan nordbrygga och CPU eftersom AMD saknar nordbrygga i dess rätta bemärkelsen.

Nordbryggan är minneskontrollern, och den är inbyggd i AMDs processorer (med K8-arkitekturen).

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

oj vad min conroe känns gammal snabbt

Permalänk
Hedersmedlem

Kanske dagen hypertransportlänk skulle få lite jobbigt om man hade 4 kärnor? Eller används den inte ens till hälften när den används som mest? Tror AMD garderar sig lite med att uppgradera nu när de ska sätta fyra kärnor där.
Det är just det som är problemet med intel, de är väl fast lite med bandbredden till processorn (och de har väl inte fått in minneskontrollern i kärnan ännu) när det är så många kärnor?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Kanske dagen hypertransportlänk skulle få lite jobbigt om man hade 4 kärnor? Eller används den inte ens till hälften när den används som mest? Tror AMD garderar sig lite med att uppgradera nu när de ska sätta fyra kärnor där.
Det är just det som är problemet med intel, de är väl fast lite med bandbredden till processorn (och de har väl inte fått in minneskontrollern i kärnan ännu) när det är så många kärnor?

Kommunikationen mellan sydbrygga och PCI-E-styrenheten ökar väl inte mycket bara för att man har fler kärnor? Den ökade kommunikationen kommer ju ske internt. Dock är högre HT-hastighet bra när man ska ha flera socklar med bland annat stödprocessorer.

Permalänk
Medlem

Re: HEHEHE

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Jo, men det roliga är att Intel kommer att lansera en "die shrink" av kentsfield samtidigt som AMD släpper "K8L".
Det är sagt att dessa prollar kommer använda Bearlakechipsetet med 1333 FSB, ha totalt 12 MB cache istället för 8, fortfarande uppdelat som kenstfield med 2x6 MB ist. för 2x4 MB, och ligga på hastigheter uppåt 3.70 GHz för den värsta, + SSE4 förstås....

Så jag tror inte att AMD kommer få det lätt... Tyvärr, jag hade gärna sett dem sporra varann lite mer.

Vad är det som är så himla bra med fsb 1333???? Sen tror jag inte 6mb cache per kärn-par inte kommer uppväga den flaskhalsen nämnvärt. Sen har de problem med värmen i sina quad vilket inte några av Amd multi core har. Nä det vi ser är Intel som gör sin provisoriska lösning som vanlig:
- Ähh! Vi gör en "slänga in lite mer cache och en krympning hit och dit grej". Som vi brukar göra killar.

Bearlake blir säkert en höjdare i system med en propp. Men de kommer inte kunna hålla efter Amd i serversystem med fler än en propp. Även med 45nm krympning. Intel har inte en chans innan de kommer med sin Ht-kopia. Nu när Opteron är på modet vilket ökar i försäljning trots C2D, så det är nog Intel som kommer att få svettas, inte Amd.

Permalänk
Medlem

Altair? Namnet är väl lite småball, inte helt slumpvis valt för oss som hängt med några år?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Altair? Namnet är väl lite småball, inte helt slumpvis valt för oss som hängt med några år?

Förklara gärna för jag hänger inte med dig

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Varför har AMD alltid så lite cache jämfört med Intel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Varför har AMD alltid så lite cache jämfört med Intel?

De har olika arkitektur.

Det kan bero på att cache egentligen bara är dyrt, att använda så lite cache som möjligt är därför alltid en fördel. Ibland krävs det dock för att öka prestandan.

Jag tror det beror på AMDs inbyggda minneskontroller som medgör mycket högre minnesbandbredder. Intel kör ju fortfarande med extern minneskontroller i form av en nordbrygga, och därför tjänar de nog mer på att ha större cacheminne som är bra mycket snabbare snabbare än ramminnet.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Re: HEHEHE

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Jo, men det roliga är att Intel kommer att lansera en "die shrink" av kentsfield samtidigt som AMD släpper "K8L".
Det är sagt att dessa prollar kommer använda Bearlakechipsetet med 1333 FSB, ha totalt 12 MB cache istället för 8, fortfarande uppdelat som kenstfield med 2x6 MB ist. för 2x4 MB, och ligga på hastigheter uppåt 3.70 GHz för den värsta, + SSE4 förstås....

Så jag tror inte att AMD kommer få det lätt... Tyvärr, jag hade gärna sett dem sporra varann lite mer.

Okej. Hmm Det här låter heltokigt! Tänk att ha en sådan processor!

Permalänk
Medlem

Re: HEHEHE

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kriahg90
Jo, men det roliga är att Intel kommer att lansera en "die shrink" av kentsfield samtidigt som AMD släpper "K8L".
Det är sagt att dessa prollar kommer använda Bearlakechipsetet med 1333 FSB, ha totalt 12 MB cache istället för 8, fortfarande uppdelat som kenstfield med 2x6 MB ist. för 2x4 MB, och ligga på hastigheter uppåt 3.70 GHz för den värsta, + SSE4 förstås....

Så jag tror inte att AMD kommer få det lätt... Tyvärr, jag hade gärna sett dem sporra varann lite mer.

Låter som den där kommer att bli väldigt varm med så mycket cache (SRAM tar ju upp lite transistorer om man säger så - iofs har ju AMD kommit på en teknik där man kan använda färre transistorer per bit), hög klockfrekvens och fyra kärnor. Nåja, jag antar att den är tänkt som serverprocessor.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd

Re: Re: HEHEHE

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Låter som den där kommer att bli väldigt varm med så mycket cache (SRAM tar ju upp lite transistorer om man säger så - iofs har ju AMD kommit på en teknik där man kan använda färre transistorer per bit), hög klockfrekvens och fyra kärnor. Nåja, jag antar att den är tänkt som serverprocessor.

Å andra sidan så ger inte cache mycket värmeutveckling. Dessutom ökar det nedkylningsytan. Tror inte den lilla cachen kommer påverka något. Allra helst eftersom det är en die-shrink med.

Permalänk
Medlem

Från nyheten:

<b>Altair skall erbjuda optimerad ”Branch Prediction” vilket är ett instruktionsflöde på en processor för att samla upp datamängder för att beräkna dem. Processorkärnan skall också ha ”Out-of-order load execution” vilket lagrar beräknad data i cachen om den behöver räkna om detta.</b>

Hmm... Är det bara jag som inte får ihop dessa båda förklaringar?

"Branch prediction" är när processorn försöker förutsäga hur hopp-instruktioner (JUMP, BRANCH) kommer att bete sig för att snabbare kunna börja hämta instruktioner från den nya adressen.

"Out-of-order load execution" är vad det låter som. Load-instruktioner kan flyttas om i pipelinen och måste alltså inte nödvändigtvis exekveras i den ordningen de står i från början. Att kunna exekvera load-instruktioner out-of-order gör att processorns resurser kan utnyttjas mer effektivt.

Var i hela friden har ni fått era förklaringar på dessa begrepp från?

Permalänk

tror den samlar data och ser ett mönster som gör att den kan förutsäga
nästa hopp instruktion tror intel kör något liknande
låter det vetigt eller är jag ute o cycklar tottalt nu?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst om vad AMD kommer att lansera, blir jag mer sugen på att skaffa AMD FX Quadcore. Blir det en sån väntar jag tills AMD släppt stöd för DDR3-minnen och att cpu:erna tillverkas med 45 NM.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
tror den samlar data och ser ett mönster som gör att den kan förutsäga
nästa hopp instruktion tror intel kör något liknande
låter det vetigt eller är jag ute o cycklar tottalt nu?

Nej, det är korrekt. Processorer brukar ha branch prediction tables och implementera algoritmer för att med hjälp av data från tidigare hopp göra kvalificerade gissningar när nya hopp dyker upp.

Permalänk
Medlem

De får lov skicka mig en gratis, eftersom mitt namn automatiskt gör reklam.