Permalänk
Medlem

Amd eller Intel?

Hejsan, jag har gjort en omröstning mellan nvidia och amt, så nu är det dags för nästa. vilken föredrar ni? amd eller intel?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Avstängd

Jag har alltid kört Intel och det har aldrig fungerat bra för mig. Så nu tänkte jag testa en AMD

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag föredrar den bästa produkten. Märket skiter jag fullständigt i.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag föredrar den bästa produkten. Märket skiter jag fullständigt i.

word

Visa signatur

5800x3D . 6900 XT . 16gb ddr4 . NR200p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag föredrar den bästa produkten. Märket skiter jag fullständigt i.

Det han skrev men med större vikt på prisvärdheten. I dagsläget Intel.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Bästa produkten för bäst pris, det håller jag på. Min första Intel är på ingående, och jag tror inte jag blir besviken.

Permalänk
Medlem

Intel crachar mindre ofta än amd. Rösta på intel.

Visa signatur

radeon x1950xtx 512mb, counro 6600 @ 2,5ghz, 4096mb kingston ram, raptor, NZXT Guardian m.m. kommande

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmie
Intel crachar mindre ofta än amd. Rösta på intel.

Du tror att hur ofta en dator kraschar beror på vilken processor man har?
Säger som xphaze, väljer den som gör bäst processorer, dvs Intel i nuläget.

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Jag föredrar den bästa produkten. Märket skiter jag fullständigt i.

låter förnuftigt.. :>

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kimmie
Intel crachar mindre ofta än amd. Rösta på intel.

Har inte över huvudettaget med märket att göra, detta är en seglivad myt sedan långt tillbaka. Enda tillfälle jag kan tänka mig att detta stämde var på den tiden AMD och Intel körde på samma sockel och en del mjukvara och BIOS var Intel optimerat... vilket som...

Det som ger bäst pris/prestanda med dina krav för det du skall göra i dagsläget är det som gäller.

Just nu är det generellt C2D som passar de flesta bäst.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

ok, tack för svar, skall man vänta på quad core eller köra på dual core?

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

inte om du lirar iaf, än på ett bra tag...

intel (c2d)

idag iaf...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Jag har alltid kört Intel och det har aldrig fungerat bra för mig. Så nu tänkte jag testa en AMD

Totalt fel tillfälle att gå över till amd, intels c2d krossar allt motstånd. (i nuläget)
Enda anledningen att välja en amd är om har "väldigt" stram budget.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Som sakts tidigare. De beror på... gillar AMD lite extra eftersom de är underdogs och om de får en starkare ställning så blir konkuransen bättre. Och de är bra för priserna. Just nu är intels core2 duo bättre när de kommer till dyrare, snabbare datorer. Och AMD är bättre för datorer med begränsad budget. Så de beror på vad man är i behov av billigt(men ändå bra) eller supersnabbt.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Har alltid föredragit Intel framför AMD, både i med och motgång.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

båda:)

Visa signatur

Play : i7920@3360mhz/HD 5770 / 1,75 tb HDD
Work : Phenom2 X6 1055T/2,25 tb HDD
server : e6300@ 1,8 ghz/ 4 tb hdd

Permalänk
Medlem

Den tillverkare som har bäst produkt förtillfället dvs Intel C2D serien just nu.Har inget mot AMD då jag hade en 4400 innan.

Visa signatur

P8Z68-VPro - i7-2600K - H80 - Gigabyte 670 Windforce - Force GT120 - WD Black 2Tb @ Raid 0 - Samsung 12X BD-R - HX 850 - Lancool K62 -

Permalänk
Medlem

AMD är mycke stabilare (bättre inom spel) och intel är snabbare (bättre inom programmering)

Visa signatur

Tjeeeeeeenare mannen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbee08
AMD är mycke stabilare (bättre inom spel) och intel är snabbare (bättre inom programmering)

Skön mening...

Du har inte lust att utveckla det hela lite?

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

han är nog kvar på slutet av 90-talet;) luddigt skönt skrivet iaf...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

syftar du att ngn är hög?? (menar lång så klart.. :S ) men intel värkar vara favriten iaf..

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

haha nä inget sånt. nejnej..

intel kommer nog hålla toppen ett bra tag dessutom. kom igen amd säger jag då! för mer konkurrens vill vi se. tråkigt att intel är själv på tronen utan hot...

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Jag tycker Intel har bytt styrkretsar (nordbrygga) allt för ofta för sina prollar jmf. socket A & 939 som man kunnat köpa en billig instegsprocessor och efter 1-1½ år uppgraderat till något modernare för (billig) peng.
Kanske beror på att Intel vill sälja fler kretsar men jag tycker att det är ett misslyckande att behöva byta moderkort pga kompabilitet utan att det tillför något i övrigt....... men skulle jag köpa helt nytt system nu så skulle det nog bli en Core från Intel iaf.

Permalänk

Intel always in my heart.

Visa signatur

"Jag har övergett den moraliska ståndpunkten. Moral leder till abstraktion och orättfärdighet. Den ger upphov till fanatism och förblindelse. Den som är dygdig måste hugga av huvuden."
Albert Camus

Permalänk

Intel idag AMD i morgon... Core 2 Duo idag AM3 i morgon... Så ser det ut...

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steban
Jag tycker Intel har bytt styrkretsar (nordbrygga) allt för ofta för sina prollar jmf. socket A & 939 som man kunnat köpa en billig instegsprocessor och efter 1-1½ år uppgraderat till något modernare för (billig) peng.
Kanske beror på att Intel vill sälja fler kretsar men jag tycker att det är ett misslyckande att behöva byta moderkort pga kompabilitet utan att det tillför något i övrigt....... men skulle jag köpa helt nytt system nu så skulle det nog bli en Core från Intel iaf.

Hmm intel har haft 478 och 775 (om man inte räknar server och mobile plattformar gäller också amd såklart)
Amd har haft A, 754, 939 (940 användes också till 64fx så en till egentligen) och har nu AM2
Så även om intel byter chipset ofta så har amd bytt plattform mkt oftare och för det mesta funkar cpu:er på gamla och nya chipset men absolut inte på nya socketar.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompson
Hmm intel har haft 478 och 775 (om man inte räknar server och mobile plattformar gäller också amd såklart)
Amd har haft A, 754, 939 (940 användes också till 64fx så en till egentligen) och har nu AM2
Så även om intel byter chipset ofta så har amd bytt plattform mkt oftare och för det mesta funkar cpu:er på gamla och nya chipset men absolut inte på nya socketar.

*socket A = i största del barton prollar? rätta mig om jag har fel.
*socket 754 = semptron och klenare 64 processorer?
*939 = 64bits, X2 och FX?
*AM2 = alltiett?

Isåfall har det ju inte alls vart så svårt att upgradera sig, om man köpt en s939 eller AM2 från början. Socket A är väl också ruskigt gammal?

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

På Intelfronten har man behövt uppdatera chipset ett par gånger i S478-världen om man velat ha tillgång till samtliga CPU'er.
För en P4A så fanns det i845(SD-RAM) eller i850(RD-RAM) ifrån början.
Ville man ha en P4B behövdes i850E (RD-RAM) eller i845G/P/PE (DDR)
För P4C behövdes i865PE eller bättre.

För S775 har man behövt uppgradera chipset ett ett par gånger också.
För den första P4an (5xx och 6x0) användes i915/925
i945/i955x/i975x för Pentium D (8xx/9xx) / Presler(?) (6x1)
i965/i975x(nyare rev.) för Core2Duo (vissa i945 funkar, men ny rev. så uppgradering har ändå behövts).

Kan ha glömt nått, men ungefär så har det sett ut om man kört Intelchippat på S478 och S775.

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem

väcker halv död tråd nu för att se hur resultatet fortskrider, komer AMD ikapp eller kör vi/ni fortfarande på INTEL??

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Permalänk
Medlem

Jag kör både AMD X2 3800 och Intel Core 2 och är lika nöjd med båda.

Visa signatur

Nuclear Winter