Permalänk
Medlem

Diod på moderkrotet

Tja!

Vad betyder den lilla dioden på moderkortet? Att den får ström från alla linorna (12V, 7V, 5V, 3V)? eller bara från den linan som förser dioden med ström?

Har nämligen en polare vars dator inte startar. Den fungerade fint i går, men idag så lyser bara dioden och inget mer händer.

Permalänk
Medlem

Om en DIOD lyser är det nått allvarligt fel. Dra ut sladden och ring brandkåren.

Permalänk
Medlem

han menar nog lysdiod, dioder lyser oxå, bara att man inte ser det!

tror den visar att 5 volts linan ligger på som alltid är på till mobot även om datorn är avstängd, jag har 4st extremt jobbiga LED's(light emmiting diode) som lyser hela tiden så ibland stänger jag av agget för att slippa se att rummet lyser rött hela natten

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp eftersom moderkortet inte får alla spänningar när det är avstängt så kan det ju inte ha någon kontroll LED för dessa.
Btw har jag varit under en sten eller var får du 7volt ifrån? Jag vet att man kan koppla 5V som jord på t.ex. fläkt men är det något som görs inne i moderkortet också?

+5VSB är det som förser LED:en för övrigt (VSB=Volt StandBy).

Aka_The_Barf. Jag har också haft problemet fast mycket mildare. Alltid något lidande med plexiruta

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG