Halva USA stämmer minnestillverkare

Permalänk
Melding Plague

Halva USA stämmer minnestillverkare

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

ja fifan, detta kostar dem dyrt. Jag tyckte Microsoft blev stämda på mycket (2.6Miljader dollar) men detta är sjukt

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

kommer sluta med att dom får fördubbla priset på minnen för att betala för rättegångs kostnaderna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HiVVe
kommer sluta med att dom får fördubbla priset på minnen för att betala för rättegångs kostnaderna

Tänkte med på det :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

helt rätt,dom ska inte hålla på med o hålla priserna uppe!

hoppas bara dom lär sig nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
helt rätt,dom ska inte hålla på med o hålla priserna uppe!

hoppas bara dom lär sig nu.

hoppas jag med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

ässh dom är ju bara företag . klart fan dom vill ha ut så många kronor som möjligt per minnes modul, Skulle jag med ha försökt komma undan med om jag satt i styrelsen för samsung .*hörre grabbar jag behöver en ny lustjakt .. vi hör med dom andra om vi inte kan öka priset på minnena lite så kan dom ta sina älskarinnor på den dära lyx semestern dom förtjänar* .

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HiVVe
ässh dom är ju bara företag . klart fan dom vill ha ut så många kronor som möjligt per minnes modul, Skulle jag med ha försökt komma undan med om jag satt i styrelsen för samsung .*hörre grabbar jag behöver en ny lustjakt .. vi hör med dom andra om vi inte kan öka priset på minnena lite så kan dom ta sina älskarinnor på den dära lyx semestern dom förtjänar* .

Allt har sitt pris.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Fint som fan

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Jag vet, om vi stämmer minnesmarknaden (som är känd för att ha pressat priserna ner till nära tillverkningspriserna, för att de har kommit överens med andra tillverkare att lägga priserna strax över tillverkninskostnadspriserna) på 4.3 miljarder. då måste ju minnena bli billigare också!

genialt.

hoppas bara att den här kartellen är verklighet om stämningen går igenom. annars kan den antagligen putta omkull något mindre företag-

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk

Men varför skulle det här egentligen betyda så mycket lägre priser? Liksom, inte fan har bergsala/nintendo sänkt sina priser i europa efter att de blev mångmiljardstämda...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

öö .. hopp .. de får inte hålla priset uppe :S .. Det är väll bara för folk att köpa andra minnen? borde väll vara så att de tillverkarna som var med i den där kartellen förlorar på det? Eller tänker jag fel? En vanligt Svensson som vill köpa en 1024 mb sticka, tar ju vad jag vet det billigaste oftast..

Visa signatur

^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dezyn
öö .. hopp .. de får inte hålla priset uppe :S .. Det är väll bara för folk att köpa andra minnen? borde väll vara så att de tillverkarna som var med i den där kartellen förlorar på det? Eller tänker jag fel? En vanligt Svensson som vill köpa en 1024 mb sticka, tar ju vad jag vet det billigaste oftast..

Samsung är den ledande tillverkaren på minnesmoduler och näst intill allt minne som finns på dagens grafikkort etc är tillverkat av Samsung. Det är inte direkt några små aktörer vi pratar om.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strumpan2k
Samsung är den ledande tillverkaren på minnesmoduler och näst intill allt minne som finns på dagens grafikkort etc är tillverkat av Samsung. Det är inte direkt några små aktörer vi pratar om.

Jasså, jasså?
Det visste jag inte, då kanske man får se priset på grafikkorten falla ett snäpp i framtiden

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ "San Diego"
ASUS Extreme 7800 GTX
4 x 512 mb DDR TwinMOS PC3200

Permalänk
Avstängd

Rätt av USA. Här i europa är våra politiker så flata att de inte vågar tänka tanken på att tvinga företag hålla sig till reglerna. I slutändan är det vi konsumenter som betalar högre pris. Varför är elektronik så mycket dyrare här i europa ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Inaktiv

Heh, bra att gnälla angående Europa precis när EU dömt Microsoft att betala miljardböter.

Permalänk
Medlem

Agreed, Redzo.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Eftersom det blir kostsamt för minnestillverkarna med böterna kanske inte just minnen blir billigare inom den närmaste tiden. Däremot är det ju väldigt viktigt att hindra kartellbildning (en av den fria marknadens nackdelar) eftersom det verkar avskräckande även på andra brancher.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dezyn
öö .. hopp .. de får inte hålla priset uppe :S .. Det är väll bara för folk att köpa andra minnen? borde väll vara så att de tillverkarna som var med i den där kartellen förlorar på det? Eller tänker jag fel? En vanligt Svensson som vill köpa en 1024 mb sticka, tar ju vad jag vet det billigaste oftast..

Ja, du tänker kanske lite fel. På en fri marknad strävar varje aktör efter att uppnå monopol inom sin branch eftersom de då kan ta högre priser än vad de kunnat om de tvingats konkurrera med någon.

Om de aktörerna inte tror sig kunna konkurrera ut de övriga blir det näst bästa alternativet att försöka fabricera ett "monopol" tillsammans med de övriga stora aktörena, d v s skapa en kartell med dem. Ett monopol eller en stark kartell kan lätt kontrollera att inga nya små aktörer sticker upp och tar marknadsandelar av dem. Det gör de t ex genom att dumpa priserna under tillräckligt lång tid för att den lilla uppstickaren inte ska ha en chans att överleva eller genom att helt enkelt köpa upp det lilla företaget.

Helt fri marknad fungerar inte särskilt väl. Det krävs att statliga verk, överstatliga organisationer eller motsvarande har medel att stoppa monopol eller karteller för att en marknad ska hållas sund.
Kanske låter som att jag är positiv till överstatlighet i allmänhet men då tar man fel. Inom enstaka områden som t ex detta och miljöpolitik tycker jag dock att det kan fylla en viktig roll.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
ja fifan, detta kostar dem dyrt. Jag tyckte Microsoft blev stämda på mycket (2.6Miljader dollar) men detta är sjukt

5,3 miljarder SEK uppdelat på flera företag är väl inte så anmärkningsvärt jämfört med $2,6 miljarder (nästan 19 miljarder SEK) för ett företag? Har jag missat något?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_

5,3 miljarder SEK uppdelat på flera företag är väl inte så anmärkningsvärt jämfört med $2,6 miljarder (nästan 19 miljarder SEK) för ett företag? Har jag missat något?

Sry där, trodde det stod 5,3 Miljader$.

ne då så, då är de inte så mycket delat på 8.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Redzo
Rätt av USA. Här i europa är våra politiker så flata att de inte vågar tänka tanken på att tvinga företag hålla sig till reglerna. I slutändan är det vi konsumenter som betalar högre pris. Varför är elektronik så mycket dyrare här i europa ?

Skatten? Det är nog den största anledningen skulle jag tro. Över huvud taget är väl saker rätt dyra i sverige. Jämför USA med sverige exempelvis, där tolvåringar springer omkring med 60GB-iPods och får Xbox 360-paket med 20 spel till julafton...

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

börja inte gå över o snacka om politik o skatter. va glada istället att dom jävlarna får pröjsa för att dom försöker klämma ut så mycket dom kan från oss konsumenter. jag är det iaf

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Finns det inget politik forum här på swec? Låter som det skulle behövas ett så att swecarna kan prata diskutera de politiska tankarna som tynger dom då de bara vill använda swecs hemsida att diskutera på:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd

Crucial minnen som det verkar bara är komplett som säljer, är ganska bra pris på. Minnena har fått bra kritik av köpare. 1029:- utan frakten per 1024 MB sticka är ganska bra pris tycker jag. Håller på att spara till minst tre stycken av dessa

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Jag tycker RAM och hårddiskar är bland de mest prisvärda komponenterna som går att köpa. Allra helst minnen var svinigt dyra för 10 år sedan.

Visa signatur

Test

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Crucial minnen som det verkar bara är komplett som säljer, är ganska bra pris på. Minnena har fått bra kritik av köpare. 1029:- utan frakten per 1024 MB sticka är ganska bra pris tycker jag. Håller på att spara till minst tre stycken av dessa

Crucials SO-DIMM är hutlöst dyra däremot. 1900 kr för 1GB PC2-5300-minne.

@Gamblor: Du tror inte att det har något att göra med processminskningar i fallet med minnena? Det sitter ungefär lika många minnesmoduler på nu som då.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Har för mig att det ändå var nångång kring millenniumskiftet som man kunde köpa ram för under 1 kr/mb här i sverige, för vanlig SD-ram. Blev ju ett riktigt prisras där ett tag. Så känns inte som att priserna idag är så låga när dom ligger på ungefär samma pris/mb.

Eller är det jag som kommer ihåg fel och att det kanske var under 2 kr/mb?
Har för mig att det var kring 128-256 MB/sticka tiden.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Nästa inlägg om något annat än den juridiska processen i USA leder till varning/avstängning.
Detta gäller också gnäll om vart era OT-inlägg tagit vägen.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gamblor
Jag tycker RAM och hårddiskar är bland de mest prisvärda komponenterna som går att köpa. Allra helst minnen var svinigt dyra för 10 år sedan.

Jag kan inte hålla med om detta en processor är lika med ett visnstköp om du jämnför med 10 år sedan

kolla bara vad en 3Ghz p4 kostar så förstår du det..,..allt har blivit biligare.,,.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad P50 | 32GB RAM | SSD 750GB | Lenovo ThinkPad USB 3.0 Dock | 2x ASUS 24" (VP248QG)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Skatten? Det är nog den största anledningen skulle jag tro. Över huvud taget är väl saker rätt dyra i sverige. Jämför USA med sverige exempelvis, där tolvåringar springer omkring med 60GB-iPods och får Xbox 360-paket med 20 spel till julafton...

Det beror även på att vi har en betydligt mindre marknad i Sverige. Större volymer skapar lägre priser. Men det är också detta som minnestillverkarna utnyttjar i USA. Eftersom det är så stora volymer där borta så tjänar de stora slantar på att hålla priserna uppe.

Sen så finns det nog rätt många kids i Sverige som får dyra teknikprylar och det finns nog rätt många kids i USA som inte får sådan saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Det beror även på att vi har en betydligt mindre marknad i Sverige. Större volymer skapar lägre priser. Men det är också detta som minnestillverkarna utnyttjar i USA. Eftersom det är så stora volymer där borta så tjänar de stora slantar på att hålla priserna uppe.

Sen så finns det nog rätt många kids i Sverige som får dyra teknikprylar och det finns nog rätt många kids i USA som inte får sådan saker.

Det också andra faktorer som RD glömmde att nämna. Det finns en förhållandevis rik medelklass på runt 50-60 miljoner. Men sen så finns det en betydligt fattigare underklass på över 100 miljoner som har väldigt dåligt ställt. USA är det landet i västvärlden mest flest människor under fattigdomgränsen. Det är inte heller ovanligt att människor tvingas ta både två och tre jobb för att klara in försörjning.

Preics därför ska man inte stirra sig blind på BNP siffror.