Sony slutar att tillverka bildskärmar

Permalänk
Melding Plague

Sony slutar att tillverka bildskärmar

Sony kommer att sluta att tillverka bildskärmar till konsumenter. Anledningen är det inte lönar sig att tillverka platta skärmar med de låga marginaler som branschen har idag.

Läs nyheten: Sony slutar att tillverka bildskärmar

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bah, lika bra av dem att säga som det är, att de inte kan implentera några rootkit i en skärm

Permalänk
Medlem

Säger det samma. Rootkit, exploderande batterier till laptops, exludering av Europa för PS3 (med tillhörande arroganta förklaringar om att européer ända inte bryr sig) och nu för giriga för att satsa på platta konsumentskärmar för att de inte kan ta överpriser pga konkurrensen. Heja Sony! Det går bra för er...

Permalänk
Medlem

det har väll ändå varit Sharps paneler i de billigare grejerna? köp Sharp så får man samma kvalitet.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Synd, Sony har alltid gjort bra skärmar och TV-apparater.

Sen blir en panel aldrig bättre än styrelektroniken runtomkring. Märks på t.ex. LCD-TVs, samma paneler och specifikationer men olika bildkvalitet mellan olika märken.

Permalänk
Medlem

Vette fasen vad det sitter för panel i min x95k men för 2,2k är jag väldigt nöjd med skärmen, KVM och allt.

Permalänk
Medlem

"Anledningen är det inte lönar sig att tillverka platta skärmar med de låga marginaler som branschen har idag."
Inte förvånande. När man själv tycker att alla ens prylar är värda 10-40% mer än alla andras bara för att det står ens eget namn på det så kan det ju bli lite snålt med marginaler...

Inget man sörjer heller. För en gångs skull tycker jag nog nästan det är en bra sak med en mindra aktör (notera nästan).

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Sony har alltid varit grymt bra på bild, synd att det blir så här.

Permalänk
Hedersmedlem

Det var först med de senast TFT skärmarna dom började få ordning på sina skärmar för dom var för det mesta ren skit.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är sony som har börjat med de värdelösa 'fötterna' där skärmen står på underkanten?
Det är i alla fall urkasst...

Däremot sonys bärbara skärmar håller hög klass och utklassar ofta konkurrenterna eftersom det har börjat snålas rejält på den fronten. Hoppas detta inte påverkar dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Synd, Sony har alltid gjort bra skärmar och TV-apparater.

Sen blir en panel aldrig bättre än styrelektroniken runtomkring. Märks på t.ex. LCD-TVs, samma paneler och specifikationer men olika bildkvalitet mellan olika märken.

det stämmer givetvis, men Sharp har varit bra där med.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Tur att jag inte ens bryr mig om platta skärmar, CRT rockar bäst för dom som spelar. Det enda som är bättre med platta är textskärpan. Man måste också punga ut med en massa pengar om man ska ha 1600x1200 punkters skärm när en Samsung 21" CRT SyncMaster 1100MB TCO03 klarar 2048x1526@80 Hz för 3995:- + frakt

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Tur att jag inte ens bryr mig om platta skärmar, CRT rockar bäst för dom som spelar. Det enda som är bättre med platta är textskärpan. Man måste också punga ut med en massa pengar om man ska ha 1600x1200 punkters skärm när en Samsung 21" CRT SyncMaster 1100MB TCO03 klarar 2048x1526@80 Hz för 3995:- + frakt

Jag skulle vilja se din bärbara dator.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
"Anledningen är det inte lönar sig att tillverka platta skärmar med de låga marginaler som branschen har idag."
Inte förvånande. När man själv tycker att alla ens prylar är värda 10-40% mer än alla andras bara för att det står ens eget namn på det så kan det ju bli lite snålt med marginaler...

Inget man sörjer heller. För en gångs skull tycker jag nog nästan det är en bra sak med en mindra aktör (notera nästan).

Precis, Sony är ju lite av ett premiummärke och brukar ha högre priser än många andra för samma specifikationer, så de om några kan man ju tycka borde ha lite bättre mariginaler än andra!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Precis, Sony är ju lite av ett premiummärke och brukar ha högre priser än många andra för samma specifikationer, så de om några kan man ju tycka borde ha lite bättre mariginaler än andra!

Joo det är ju sant, men när kunderna börjr bli mer och mer prismedvetna så funkar det ju itne riktigt med "Vi är bättreför vi är dyrare"-argumenten längre, och att framstå som billiga går ju inte för sig Så då är det ju itne så förvånande att man helt enkelt lägger ner när man inte längre kan pressa ut mer än vad det är värt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

ni glömmer bort att det kostar att ha en R/D som motsvarar utvecklingen också, att Sonys kostnader är många gånger högre där än budgettillverkare som bara följer efter vad jättarna gör månaderna efter kommer synas.. finns det nån som tycker SABA har lika bra menyer och finesser som Sony? (nån mer än Belga då givetvis)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ni glömmer bort att det kostar att ha en R/D som motsvarar utvecklingen också, att Sonys kostnader är många gånger högre där än budgettillverkare som bara följer efter vad jättarna gör månaderna efter kommer synas.. finns det nån som tycker SABA har lika bra menyer och finesser som Sony? (nån mer än Belga då givetvis)

Nja, det tycker inte ens jag...
Men varför skulle sonys RnD kosta s mycket mer än samsungs eller sharps, som också har skärmar med bra kvalité (vissa undantag, men det gäller alla tillverkare).
De lyckas ju hålla lägre priser , även om det givetvis inte lika mycket lägre som <. insert cheap brand here. >.

Jag finner det bara så humoristiskt att man istället för att ta fighten om kunderna istället ger upp när man inte längre har goda förutsättningar till högre pris p.g.a. sitt namn...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nja, det tycker inte ens jag...
Men varför skulle sonys RnD kosta s mycket mer än samsungs eller sharps, som också har skärmar med bra kvalité (vissa undantag, men det gäller alla tillverkare).
De lyckas ju hålla lägre priser , även om det givetvis inte lika mycket lägre som <. insert cheap brand here. >.

de märken du tar exempel på är ju inte exakt andra klassens längre, och Samsung och Sharp är knappast billigare än Sony heller. LG och liknande vore mer passande kanske?

men det märks att Sony lägger (lade) ner mycket mer på forskning och design av användargränssnitt än de flest andra, därav framgången. nu när kopiorna kommer fortare och konkurrensen även blivit bättre här kan de som du säger inte i lika hög grad motivera priserna och man satsar på andra produkter.

sen går ju inte alltid kvalite ihop med smidig design. jag skaffade nyss en ny plattburk så jag vet vad det vill säga, kvaliten är verkligen på topp både bygg och bildmässigt över de flesta andra jag sett. (bättre än Sony tom) men menyerna är fan rena mardrömen av motbjudande estetik och en bakvänd logik av en sån rang att jag höll på att få nervsammanbrott när jag ställde in den. (så fördomen om Tysk ingenjörskonst funkar ju fint också) gäller i hög grad Philips med, grannar som de är, konstiga menyer där också fast i mindre grad.. Sonys menyer och funktioner däremot är de mest logiska och smidiga jag sett, därför är det givetvis efter dem jag bedömmer alla andras. men man får ju hoppas nån ny tar deras plats nu.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
de märken du tar exempel på är ju inte exakt andra klassens längre, och Samsung och Sharp är knappast billigare än Sony heller. LG och liknande vore mer passande kanske?

men det märks att Sony lägger (lade) ner mycket mer på forskning och design av användargränssnitt än de flest andra, därav framgången. nu när kopiorna kommer fortare och konkurrensen även blivit bättre här kan de som du säger inte i lika hög grad motivera priserna och man satsar på andra produkter.

sen går ju inte alltid kvalite ihop med smidig design. jag skaffade nyss en ny plattburk så jag vet vad det vill säga, kvaliten är verkligen på topp både bygg och bildmässigt över de flesta andra jag sett. (bättre än Sony tom) men menyerna är fan rena mardrömen av motbjudande estetik och en bakvänd logik av en sån rang att jag höll på att få nervsammanbrott när jag ställde in den. (så fördomen om Tysk ingenjörskonst funkar ju fint också) gäller i hög grad Philips med, grannar som de är, konstiga menyer där också fast i mindre grad.. Sonys menyer och funktioner däremot är de mest logiska och smidiga jag sett, därför är det givetvis efter dem jag bedömmer alla andras. men man får ju hoppas nån ny tar deras plats nu.

Mja, jag vet inte... när man går och kollar på dem tycker jag nog att samsung och pojkarna liggen ett par hundralappar lägre... runt femhundringen ibland. Så lite billiare är dem tycker jag. Men det är ju helt sant att LG och gänget i medel-divisionerna ligger ännu lite lägre. Jag menar det är klart att Tjoflöjt-märke nummer 42 är billigare än de som tillverkar riktigt bra skärmar och dessutom lägger ner massor av pengar på att hela tiden förbättra dem. Det säger sig självt.

Och visst undrar man hur de tänkt sig menyer ibland... om jag hade något hår skule jag nog ha slitit ut det för längesen tror jag, men jag tvivlar på att en bra meny kostar så mycket i rnd att slutpriset hoppar upp en 5-10%

Och jag håller med om att man hoppas på att någon tar deras plats, jag är bara lite skadeglad och lite fnissig över att det var just sony som bet i gräset (kan ju ha att göra med min kassa histora med dem, men den gäller ju bara mig), samtidigt som jag tycker det ar tur att det inte va någon annan av de stora.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
men det märks att Sony lägger (lade) ner mycket mer på forskning och design av användargränssnitt än de flest andra, därav framgången. nu när kopiorna kommer fortare och konkurrensen även blivit bättre här kan de som du säger inte i lika hög grad motivera priserna och man satsar på andra produkter.

Visst gör det det, men vete fan om de har lyckats pga. det.

Från: http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200608/23/200608230948...

Vilket fiasko säger jag bara. Sämre design och ergonomi har jag nog aldrig sett på en TFT skärm och det är fan duktigt att sätta ett sådant bottenmärke. Måste ha gått åt mycket forskning åt det.

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp helt vansinnigt!

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Mja, jag vet inte... när man går och kollar på dem tycker jag nog att samsung och pojkarna liggen ett par hundralappar lägre... runt femhundringen ibland. Så lite billiare är dem tycker jag. Men det är ju helt sant att LG och gänget i medel-divisionerna ligger ännu lite lägre. Jag menar det är klart att Tjoflöjt-märke nummer 42 är billigare än de som tillverkar riktigt bra skärmar och dessutom lägger ner massor av pengar på att hela tiden förbättra dem. Det säger sig självt.

Och visst undrar man hur de tänkt sig menyer ibland... om jag hade något hår skule jag nog ha slitit ut det för längesen tror jag, men jag tvivlar på att en bra meny kostar så mycket i rnd att slutpriset hoppar upp en 5-10%

Och jag håller med om att man hoppas på att någon tar deras plats, jag är bara lite skadeglad och lite fnissig över att det var just sony som bet i gräset (kan ju ha att göra med min kassa histora med dem, men den gäller ju bara mig), samtidigt som jag tycker det ar tur att det inte va någon annan av de stora.

mhe, 200-500kr hit eller dit på 12-20000..

burken jag tog som exempel var en Fujitsu Seimens btw, så menyerna kanske är designade av de tidigare i partnerskapet. men skitsamma, de är fortfarande helt vrickade..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Visst gör det det, men vete fan om de har lyckats pga. det.

http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200608/23/200608230948...
Från: http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200608/23/200608230948...

Vilket fiasko säger jag bara. Sämre design och ergonomi har jag nog aldrig sett på en TFT skärm och det är fan duktigt att sätta ett sådant bottenmärke. Måste ha gått åt mycket forskning åt det.

mwn att den inte passar just dig betyder ju inte att det är en dålig design eller?

*kollar på dammhögen under skärmen och önskar att den inte hade fot*

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag skulle vilja se din bärbara dator.

Alla datorer är bärbara även om stationära kan vara lite bökigt att bära på :D. Laptops är sämsta köp man kan göra, för hur lätt är det att reparera en sån om den går sönder?

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
mwn att den inte passar just dig betyder ju inte att det är en dålig design eller?

*kollar på dammhögen under skärmen och önskar att den inte hade fot*

Sant, men jag är inte direkt ensam...

Men ergonomin däremot är det svårt att ha några lysande åsikter om.
Och IMHO så ingår ergonomin i designen på en skärm.