Nvidia Quad-Sli under test

Permalänk
Melding Plague

Nvidia Quad-Sli under test

Nvidias teknik för att sammankoppla fyra grafikkort, Quad-Sli, har inte gett dem några vinster i 3dmark-tävlingar och de flesta entusiaster ryggar tillbaka för priset för en sådan plattform. Är det lika dåligt som det har ryktats, även med en ny drivrutin?

Läs nyheten: Nvidia Quad-Sli under test

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är konstigt att dom fortfarande inte fattat att deras cpu flaskhalsar. Kan dom inte testa quadsli med en x6800 @ 4-4.5ghz+ professor ?

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk

Håller med dig, flaskhalsar så det skriker om det :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Om processorn skulle vara flaskhalsen så skulle ju knappast crossfire prestera bättre... Du är helt ute och cyklar Silen...:)

Nvidias Quad-SLI är helt enkelt en dålig lösning om man är ute efter prestanda men duger tydligen gott för att imponera på dig och dom som inte har koll på läget.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

I många fall i lägre upplösningar (upplösningar jag spelar i på grund av TFT) så är ju ett vanligt 7950GX2 bättre än 2st. Vissa tester presterade QuadSLI dubbelt så bra om man ökade upplösningen ett snepp. Extremt buggigt tycker jag det verkar vara och ett misslyckade till köp.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

"ATI’s solution can yield only 45fps on average in its Super AA 14x mode, though. This is below the comfortable level for a first-person shooter."

Sen när räcker inte 45 FPS? Jag tycker de har höga krav.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

skumt att ett 7950gx2 fick fler fps än två i quad jag undrar hur dom testar igentligen.fast drivrutinerna är nog inte helt buggfria än, fatta vad svårt det måste vara att få 4 st grafikkärnor att samarbeta tror det kan vara det som ställer till det för nvidia,eller så är det sli bryggnan vem vet kan t.o.m vara syd/nord bryggan som inte pallar alla överföringar som ska utföras,menar då att det känske går bättre med pci-e 2.0 som klarar mer.:P

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Om man kollar hur gx2 presterar singel och tänker på hur bra nvidias vanliga SLI fungerar så kan man snabbt dra slutsattsen att det inte fungerar alls så bra som det kunde.
Ni som säger att systemet bromsas av processorn bör nog fundera lite mer då ni läser testerna. Eftersom de har tagit med flera olika upplösningar och många gånger med väldigt hög FSAA och anisotropic filtering så pass att dessa kort några gånger har så låg fps som <10. Då kan man själv dra slutsatser om vilka test man ska kolla på om man vill se grafikkortens maximala prestanda alltså de tyngre testen. Ett bra tecken på en test med processorer som flaskhalsar är när flera olika grafikkort har samma fps där det borde skilja en del.

Hopas verkligen nvidia får ordning på sin quad sli, men jag tror de går vidare nu och satsar på 8800. Den som gapar efter mycket... för ett antal år sen blev det ett misslyckande med dual gpu nu lyckas man med det och ger sig direkt på quad gpu då det helt tydligt just nu är ett fiasko.

En sak jag tyckte de var lite dåliga på att nämna var dock att i många test gjorde 7950gx2 (singel) sig ganska bra även mot x1950xtx (crossfire). Så att om nvidia får quad sli att funka kommer de vara ganska överlägsna, har tidigare läst att SLi tekninken överträffar Crossfire i effektivitet ganska tydligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne980
En sak jag tyckte de var lite dåliga på att nämna var dock att i många test gjorde 7950gx2 (singel) sig ganska bra även mot x1950xtx (crossfire). Så att om nvidia får quad sli att funka kommer de vara ganska överlägsna, har tidigare läst att SLi tekninken överträffar Crossfire i effektivitet ganska tydligt.

Jag har läst tvärtom, att på pappret ska Crossfire vara bättre men Ati har imlementerat det dåligt.

Jag tycker om Ati och nVidia vill att vi ska köra deras multi GPU lösningar i framtiden så ska det komma paket med 2 kort det ska vara en viss procents rabatt på jämnfört om man köper 1 kort nu och 1 kort senare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

hmm, flaskaflaska Nejmen ärligt, quad SLI är både onödigt och onödigt dyrt ....

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
hmm, flaskaflaska Nejmen ärligt, quad SLI är både onödigt och onödigt dyrt ....

ingenting e onödigt............................. men bara om de e gratis:P

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Tycker att testet inte visar något nytt, att Quad SLI funkar dåligt och inte är värt pengarna. ATI behåller ledningen på alla plan tills G80 kommer.

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoolook
Tycker att testet inte visar något nytt, att Quad SLI funkar dåligt och inte är värt pengarna. ATI behåller ledningen på alla plan tills G80 kommer.

Tycker iofs det ser ut som att 7950gx2 äger x1950(inte CF).

Men fan va kass Quad SLI funkar, fattar inte att dom håller på ett officielt stöd tills dess det funkar bättre.
Just nu är det juh skandal prestanda.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
"ATI’s solution can yield only 45fps on average in its Super AA 14x mode, though. This is below the comfortable level for a first-person shooter."

Sen när räcker inte 45 FPS? Jag tycker de har höga krav.

Kan vara relaterat till CS-ungarnas skrik om helt orimligt låg bildfrekvens och en massiv flod of mail annars.

Själv sitter jag och tuggar BF2 ibland i snitt 25FPS och det går utmärkt.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Det här var ju lite synd. Men va fan, man får ge dom creds att dom iaf försökte. Det gäller bara att låta det mogna lite, om nått år eller två är det nog finemang med sånna här uppsättningar.

Permalänk
Medlem

Tycker det här med flera kort är helt meningslöst! Tänker nog aldrig pula in två grafikkort i min burk, köper hällre ett och uppgraderar när det behövs!

Men ett fysikkort kan det kanske bli till den nya burken om dom nu inte hinner implementera det i grafikkorten innan

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

coolt att 1st 7950 gx 2 äger men i quad sli så suger de mot x1950xtx i cf. fast ska ha värsta dx10 kort sen. i alla fall 1. antingen ati R600 eller G80(som är FULT).

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XCan
Kan vara relaterat till CS-ungarnas skrik om helt orimligt låg bildfrekvens och en massiv flod of mail annars.

Själv sitter jag och tuggar BF2 ibland i snitt 25FPS och det går utmärkt.

Haha jag skrev nästan exakt samma sak i mit inlägg med tog bort det för att inte göra nån CS unge upprörd

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

CS-ungar?... jag trodde den rasen var utdöd

Permalänk
Medlem

Och man tar inte in faktorer som att man NYSS lagt ut Quad-gpu och att jag knappast tror drivisarna är redo för det. Sedan undrar jag om applikationerna och de spelen de testar ens har stöd för Quad?

Vad har ni förväntat er? inte ens all programvara har stöd för SLI än. Ta't lungt grabbar, prestandan kommer.

Visa signatur

Antec P180 Black edition | Opteron 165 1,8 @ 2,8mhz | 7900 GTX | Asus A8N32-sli | Corsair 4000PT 2gig | Seasonic S12 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ne0m
Och man tar inte in faktorer som att man NYSS lagt ut Quad-gpu och att jag knappast tror drivisarna är redo för det. Sedan undrar jag om applikationerna och de spelen de testar ens har stöd för Quad?

Vad har ni förväntat er? inte ens all programvara har stöd för SLI än. Ta't lungt grabbar, prestandan kommer.

det tror jag med:P
fast kan man inte lösa det genom att skapa en quad sli profil till spelet i fråga?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag har läst tvärtom, att på pappret ska Crossfire vara bättre men Ati har imlementerat det dåligt.

Jag tycker om Ati och nVidia vill att vi ska köra deras multi GPU lösningar i framtiden så ska det komma paket med 2 kort det ska vara en viss procents rabatt på jämnfört om man köper 1 kort nu och 1 kort senare.

Jag tycker verkligen 45fps är för lite för ett fpsspel, det är inte roligt att spela med så låg fps, MINST 60fps för att ett spel ska kunna spelas.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
CS-ungar?... jag trodde den rasen var utdöd

Vi lever fortfarande, muahahahaha!

OT: Verkar vara riktigt skit med Quad-SLI.

Permalänk
Medlem

Tycker bara det börjar bli löjligt från nvidias sida, man bara trycker in fler och fler kort istället för att faktiskt göra ett kort mycket snabbare. Sen att x1950xtx har övertaget i x-fire gemfört med quad sli är ganska roligt. Ett stort bevis på att nvidia har misslyckats med sina drivrutiner ganska rejält.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz