IBM Power6 på 5 gigahertz

Permalänk
Melding Plague

IBM Power6 på 5 gigahertz

Det verkar som om IBM inte täcker använda sig av fler än två kärnor på sin kommande Power6-processor. Den har en klockfrekvens om 4-5 gigahertz samt en nivå 2-cache på 8 megabyte. Processorn skall inte öka i strömförbrukning eller värmeutveckling på grund av ny tillverkningsteknik.

Läs nyheten: IBM Power6 på 5 gigahertz

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

???
Hela världen blir dual core, och IBM gör en 180?

Permalänk
Medlem

Tror iofs att dubbla kärnor på 5ghz räcker ganska långt^^

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

dubbla 5ghz hade inte vatt fel dock undrar hur bra den är.. är ju ghz mot ghz här i krigen så

dock felstavning i första raden täcker ska ju givetvis vara tänker
någon på redaktionen delar samma sak som mig då

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

vill jag veta priset på denna?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
vill jag veta priset på denna?

tror du har väldigt mycket användning för en clusterdator med ibm power6 processorer i källare. så du behöver nog inte veta priset

Visa signatur

Petar i el-uttag. [img][/img]

Permalänk
Medlem

jäh! en lagom pSeries server hade man inte tackat nej till. hehe

Permalänk
Avstängd

undra om det verkligen är så bra o köra singlecore,så länge dom går o tillvärka är nog single core lite bättre

8Mb cashe är nice också :=)

Permalänk
Medlem

Den här processorn kommer krossa allt annat. Dagens Power5+ kör ju över allt motsånd i nästan alla applikationer. Kan inte ens tänka mig det här monstret som har de dubbla frekvenserna!

Permalänk
Medlem

strolling down the motorväg to minnet..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

mmmm... 8 meg cache.

Fast här kan man nog glömma att få se en sådan om man inte jobbar på ett företag med ericssons storlek. IBMs billigaste POWER5 workstation går på drygt 8000 dollar vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Undrar om de kommer till socket F...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Undrar om de kommer till socket F...

Tror inte det. Har för mig att det gäller för PCC7 och framåt

Permalänk
Medlem

"använda sig av fler än två kärnor"
Det betyder med andra ord att den faktiskt ÄR tvåkärnig antar jag? Bara att den inte har fler än det. Jag vetinte hur det är med alla andra här som gastar om bara singlecore men jag får det iallafall till att det är en dualcore... fast jag kan ju ha fel med...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

ja detta är väl en dualcore? jag fick med det till en dualcore? vad dealar ni andra om attt det är en singel-core

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem
Citat:

Processorn skall inte öka i strömförbrukning eller värmeutveckling på grund av ny tillverkningsteknik.

"På grund av"? Snarare tack vare? Eller det är ingen bra sak att den inte ökar i strömförbrukning eller värmeutveckling?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
"använda sig av fler än två kärnor"
Det betyder med andra ord att den faktiskt ÄR tvåkärnig antar jag? Bara att den inte har fler än det. Jag vetinte hur det är med alla andra här som gastar om bara singlecore men jag får det iallafall till att det är en dualcore... fast jag kan ju ha fel med...

tolkar det så med, kanske dåligt formulerat från redaktionen

Permalänk
Medlem

Jo det är en DC. Läste en artikel i Dmz om detta för ett tag sen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Tror inte det. Har för mig att det gäller för PCC7 och framåt

Ehum vadå ska Power funka på vanliga socket-f moderkort? Har du mer information. Det här lät intressant.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG