Ageia släpper Realitymark

Permalänk
Melding Plague

Ageia släpper Realitymark

Vi rapporterade för ungefär en vecka sedan att tillverkaren Ageia utvecklade ett prestandatest för sitt Physx-fysikkort. Idag har de släppt programmet Realitymark.

Läs nyheten: Ageia släpper Realitymark

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ageia skapar ett beroende för att kränga av sina grejor...Tvingar oss mer eller mindre på oss ett extra kort..

Permalänk
Medlem

det ageia gör är att tillhandahålla ett riktigt bra och effektiv lösning på hur man löser fysik problemet...
det är bättre med fysikkort än havok lösning att låta gpu sköta fysiken och med tanke på att man kommer att förlora ca 10%-15% av gpu kraften med vista så kommer man nog uppskatta att fysiken sköts av annat än gpu..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Hedersmedlem

Hade de kunnat lansera fysikkort för ett år sen eller längre tillbaka hade det varit med rättfärdigat att köpa ett och till något lägre pris.

Idag är det dualcore och quadcore processorer på uppgång och mindre kärnor kommer det inte bli. Varför köpa ett kort för 3000 när min cpu kan koda mpeg4 på en kärna, köra spelkod på andra kärnan, fysik på tredje och operativsystem samt drivrutinsanrop på fjärde?

Om två år kanske quadcore är rent av normalt. Bättre låta gpu och cpu dela upp belastning över sina kärnor. Ett chip mindre att blanda in i leken. Effektivare med bara cpu och gpu och då kan även en kärna beräkna fysik och retunera infon till gpun för vidare beräkning.

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Hade de kunnat lansera fysikkort för ett år sen eller längre tillbaka hade det varit med rättfärdigat att köpa ett och till något lägre pris.

Idag är det dualcore och quadcore processorer på uppgång och mindre kärnor kommer det inte bli. Varför köpa ett kort för 3000 när min cpu kan koda mpeg4 på en kärna, köra spelkod på andra kärnan, fysik på tredje och operativsystem samt drivrutinsanrop på fjärde?

Om två år kanske quadcore är rent av normalt. Bättre låta gpu och cpu dela upp belastning över sina kärnor. Ett chip mindre att blanda in i leken. Effektivare med bara cpu och gpu och då kan även en kärna beräkna fysik och retunera infon till gpun för vidare beräkning.

Äntligen en vettig åsikt, Den tackar vi för

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
det ageia gör är att tillhandahålla ett riktigt bra och effektiv lösning på hur man löser fysik problemet...
det är bättre med fysikkort än havok lösning att låta gpu sköta fysiken och med tanke på att man kommer att förlora ca 10%-15% av gpu kraften med vista så kommer man nog uppskatta att fysiken sköts av annat än gpu..

Man kommer INTE att förlora 10-15% av gpu kraften med Vista, däremot kommer aero skalet att dra gpu kraft men det stängs av när man ska spela.

Sen om havok eller ageias lösning är den bästa vet jag inte men men tanke på priset på ageias fysikkort så ser inte jag den som en bra lösning.

Dessutom har twinlight en bra synpunkt, vi går mot fler och fler cpu kärnor och då är det inte så meningsfullt att lägga till ännu en del i datorn när cpun kan ta hand om det.

Alla SLI/Crossfire/ageias fysikkort är enligt mig totalt slöseri med pengar och el.

De enda som i dagsläget verkligen tjänar ordentligt i prestanda på t.ex. sli är de med gigantiska tft skärmar med riktigt hög upplösning för det är bara dem som behöver skräpet.

Och ageias lösning må kanske vara bättre än havoc men varför inte bygga in en fysik subprocessor i antingen cpun eller gpun, så slipper man denna skit med otroligt massa kort bara för spel för det är ju det det är.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Kudos till Twinlight för det vettigaste inlägget ang Physx kortet på länge. Hoppas moderkorts tillverkarna/intel och AMD annamar detta och fixar så att hårdvaran kan adressera både en 4core setup och konfigurationer med två dualcore processorer lika bra. Det hänger iofs på operativet med.

Permalänk
Medlem

Att skriva ett benchmarkprogram som kräver hårdvara är det löjligaste jag har hört. Finns ju ingenting att jämföra mot då, ungefär som att skriva ett benchmarkprogram som bara funkar på AMD64 3200+ med default-klock.

Visa signatur

{|XSX|PS3|PS4|}

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metus
Att skriva ett benchmarkprogram som kräver hårdvara är det löjligaste jag har hört. Finns ju ingenting att jämföra mot då, ungefär som att skriva ett benchmarkprogram som bara funkar på AMD64 3200+ med default-klock.

Ja jag tänkte ungefär så också! Hur lätt är det att se om man behöver ett fysikkort när man inte kan testa prestandan i sin dator utan kortet??

Vi får hoppas de kan släppa nån patch som gör det möjligt att kolla en ej fysikkortsförsedd dator... och OJ DÅ! Fick jag "bara" 100 bilder i sekunden istället för 110.......

Visa signatur

[ Tt Core V21 | Ryzen 5900X | Noctua NH-D15 | MSI MAG B550 Mortar | 64GB Ballistix 3600Mhz CAS 16 | MSI PCIE5 850W |
RTX 4080 | 980 Pro 2TB SSD ]

Permalänk
Medlem

Det går att köra Cellfactor utan Ageia Physx-fysikkort. Det betyder dock inte speciellt mycket. som privat person så kommer man inte ha speciellt mycke använding för fysikkort men för mindre simulationer kan det vara en riktigt billig lösning. Bör kanske nämnas att Cellfactor inte direkt utnyttjar Ageias Physx-fysikkort till max. läst någonstans att d snarare handlade om en belastning på 5-10%.
folk låter lite som Bill Gates när han sa "64Kb should be enough for anyone..."
time will tell!

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk

Så sämst, Aegia kommer gå i konkurs snart. Inser dom inte att dom är helt fel ute?

Go Havok!

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Ser inget fel med dedikerade fysikkort.. men priserna är på tok för höga.

@ Tbax
640k var det

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Off-Topic
http://www.faktoider.nu/640kb.html

On-Topic
Va det inte någon liknande paj-kastning i början när vodoo 1 släpptes? eller misstar jag mig?
aja, lite förståligt att dom sätter sin hårdvara som krav, vore dock trevligare om dom antingen släpper så att andra tillverkare också kan få sinna kort testade av det här programet (om det nu finns ) alternativ att havok funkar under det.

Permalänk
Inaktiv

jag håller med dom flesta att havok är en bättre lösning, då ett dåligt o dyrt fysikkort kostar ca 3k! tror väl att ati hävdade att deras x1900xt var 9x kraftfullare eller nåt...

Citat:

Realitymark finns för nerladdning hos Ageia. Det väger in på 387 megabyte. Agiea har inte släppt några högupplösta bilder på hur testet ser ut, så för er som vill se hur det ser ut, se detta klipp på Youtube.

och så har ni stavat fel oxå

Permalänk

Om Ageia bara övertygade alla som använder Ageia PhysX SDKn att stödja fysikkort hade det kanske varit värt 3000 kr. Det är en bra idé och ganska kraftfullt kort, dock saknar dom det viktigaste, spelen!

http://www.planetphysx.com/weblog/archives/2006/10/new_physx_...

Där är en film på deformerbara objekt.. ser väldigt ballt ut, men kan vara svårt att få det att verkligen fungera bra i ett spel tex. Lite buggigt dock, men det fixar dom nog..

Visa signatur

MSI K8N Diamond Plus | AMD Athlon X2 4600+ 2.4ghz | 2048mb ram 2 st Corsair TWINX XMS-512 3200C2 | POV 7800GT 256mb

Permalänk

Om nu Physx hade kostat under 1000lappen skulle jag kunnat tänka mig att köpa det.

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterthegreat
Om nu Physx hade kostat under 1000lappen skulle jag kunnat tänka mig att köpa det.

Precis! Runt 1000kr så skulle man kanske köpa... men när den nu kostar runt 2.6k så köper man ju knappast det..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Precis! Runt 1000kr så skulle man kanske köpa... men när den nu kostar runt 2.6k så köper man ju knappast det..

Håller med. Runt tusingen känns som ett vettigt pris.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Eftersom en cpu-kärna aldrig kan uppnå samma prestanda som ett fysikkort kan så kanske det inte är helt fel. Men för 3000kronor så ska det hända mycket i spelen innan jag köper ett.

Tror precis som ni att det är lite för svårt. Om 1 kärna kan ta hand om den fysik som behövs så kommer de inte kunna konkurera inom några år även om det är bättre prestanda i kortet än på en kärna.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Men även om man har flera vanliga cpu-kärnor, så är det inte i närheten av prestandan som ett PhysX kort har i fysik. Vad folk inte verkar förstå är att en cpu är en processor som är lite halvbra/dålig på allt, anledningen till att man gick över till 3dgrafikkort var för att själva cpu:n inte var tillräckligt snabb för att göra de grafikberäkningar som behövdes. nu börjar vi närma oss en liknande situation med fysiken, för att den ska kunna ta det där revolutionerande steget så måste den bort från cpu:n.

Både havocs och Ageias metoder är bättre an att låta cpu:n göra jobbet, men efterssom grafikkorten har fullt up med att rendera bilder så vore den ideala situationen att ha ett separat kort för fysiken.

Och folk köper ju grafikkort för 5000+ så varför skulle de inte vara beredda att lägga 3000 på ett fysikkort, ev kan man spara in lite på processorn istället då den slipper nertyngas med beräkningar den inte är bra på.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Och folk köper ju grafikkort för 5000+ så varför skulle de inte vara beredda att lägga 3000 på ett fysikkort, ev kan man spara in lite på processorn istället då den slipper nertyngas med beräkningar den inte är bra på.

Du har givetvis rätt. Planerar man exempelvis ett köp av E6700 C2D är det inte i mina ögon dumt att köpa en E6600 och ett fysikkort istället. Så fort spelen kan utnyttja fysikkortet mer så kan jag tänka mig alternativet ovan.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metus
Att skriva ett benchmarkprogram som kräver hårdvara är det löjligaste jag har hört. Finns ju ingenting att jämföra mot då, ungefär som att skriva ett benchmarkprogram som bara funkar på AMD64 3200+ med default-klock.

Hahahahaha WORD ! Bästa jag hört på länge iaf

Citat:

Det går att köra Cellfactor utan Ageia Physx-fysikkort. Det betyder dock inte speciellt mycket. som privat person så kommer man inte ha speciellt mycke använding för fysikkort men för mindre simulationer kan det vara en riktigt billig lösning. Bör kanske nämnas att Cellfactor inte direkt utnyttjar Ageias Physx-fysikkort till max. läst någonstans att d snarare handlade om en belastning på 5-10%.
folk låter lite som Bill Gates när han sa "64Kb should be enough for anyone..."
time will tell!

Mja så som jag uppfattat det är det inte riktigt rätt att "tweaka" sig förbi aegia kravet i cellfactor köra liret och sen gämföra fpsen med när man kör med ett aegia kort. Har för mig att du inte får samma effekter om du kör utan aegia kortet i då blir det inte riktigt rättvist att gämföra rakt av.

Tråkigt med hela det här påhittet, som tidigare sagts så försvinner behovet av ett PhysX kort iomed duo o quad cpuerna. Det jag kunnat läsa mig till så går det att få minst lika bra fysiska effekter om spelet bara är kodat för att kunna dra nytta av de olika coresen (eller hur det än stavas). Det tråkiga är att det kommit vissa spel som använder sig av det här alldeles för dyra kortet och det känns som att man inte får vissa spel fullt ut Ghost Recon t.ex vilket känns tråkigt. Hoppas att inte fler spelmakare hoppar på det här get rich quick schemet från aegia >_<

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Metus
Att skriva ett benchmarkprogram som kräver hårdvara är det löjligaste jag har hört. Finns ju ingenting att jämföra mot då, ungefär som att skriva ett benchmarkprogram som bara funkar på AMD64 3200+ med default-klock.

Testet körs ju två ggr. ett med och ett utan ageia så då har man något att jämföra med. Men att man måste ha ett ageia kort för att köra testet utan ageia-stöd är ju otroligt urkasst.

Permalänk
Medlem

Dom har väl gjort testet för att dom som köpt ett kort inte ska känna sig lurade när det inte verkar bli nån större boost i spelen som finns ute nu.

Permalänk
Medlem

Tja.. bara korten blir billiga så kommer de slå. (no brainer)

Men framöver, inbyggt nånstanns (mb gfx cpu?) för 1 till fläskigt kort (utöver 2) känns inte helt rätt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
Men även om man har flera vanliga cpu-kärnor, så är det inte i närheten av prestandan som ett PhysX kort har i fysik. Vad folk inte verkar förstå är att en cpu är en processor som är lite halvbra/dålig på allt, anledningen till att man gick över till 3dgrafikkort var för att själva cpu:n inte var tillräckligt snabb för att göra de grafikberäkningar som behövdes. nu börjar vi närma oss en liknande situation med fysiken, för att den ska kunna ta det där revolutionerande steget så måste den bort från cpu:n.

Både havocs och Ageias metoder är bättre an att låta cpu:n göra jobbet, men efterssom grafikkorten har fullt up med att rendera bilder så vore den ideala situationen att ha ett separat kort för fysiken.

Och folk köper ju grafikkort för 5000+ så varför skulle de inte vara beredda att lägga 3000 på ett fysikkort, ev kan man spara in lite på processorn istället då den slipper nertyngas med beräkningar den inte är bra på.

Hur mycket snabbare är igentligen ett fysikkort på 300MHz än en cpu på 2-3GHz?
Jag säger inte att fysik kort inte är bra på vad det gör men till vilken kostnad?

Man har ju faktiskt börjat titta på att integrera gpun in i cpun igen men istället vill man börja göra separata fysikkort, nej det känns bakåtsträvande.

Som jag sagt innan, integrera skiten in i antingen grafikkorten eller cpun beroende på vilket som är enklast.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Battlefield
Så sämst, Aegia kommer gå i konkurs snart. Inser dom inte att dom är helt fel ute?

Go Havok!

Jag slår vad om att du inom grafikkort tycker att konkurens är trevlig då det genererar lägre priser, så jag kan inte för allt i världen förstå ditt inlägg....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Idag är det dualcore och quadcore processorer på uppgång och mindre kärnor kommer det inte bli. Varför köpa ett kort för 3000 när min cpu kan koda mpeg4 på en kärna, köra spelkod på andra kärnan, fysik på tredje och operativsystem samt drivrutinsanrop på fjärde?

Om två år kanske quadcore är rent av normalt. Bättre låta gpu och cpu dela upp belastning över sina kärnor. Ett chip mindre att blanda in i leken. Effektivare med bara cpu och gpu och då kan även en kärna beräkna fysik och retunera infon till gpun för vidare beräkning.

För att applikationer och spel kommer fortfarande att kräva mer och mer av din hårdvara.
Eller fungerar din ub00r dator för ett par tre år sedan likabra i nya spel idag som den gjorde i nya spel då?

Det är bra att de utvecklar fysik processorer, dock tycker jag att det vore bättre om de lade till ett chip på graffet eller moderkortet för detta precis som med TV/Video kort eller ljud.

Permalänk
Avstängd

Vilket lipande det är här då,den enda som verkar förstått det hela är visst mitrix.

Det finns absolut ingen i världen som tvingar er att köpa ett physxkort.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate