D-Link släpper nätverkskabinett

Permalänk
Melding Plague

D-Link släpper nätverkskabinett

D-Link har idag lanserat en hårddiskkabinett för nätverk med plats för två stycken Serialata-hårddiskar. Den stödjer gigabit-ethernet och har inbyggd Itunes-server, skrivarserver samt medieserver och ett gäng RAID-lägen.

Läs nyheten: D-Link släpper nätverkskabinett

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter lovande!
S-ATA och skrivarserver låter fint ^^ iaf för det priset tycker man
Bara hoppas att den håller måttet kvalitétsmässigt också

Edit**
stavningen >.<

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

belga, Det är en Dlink. Begär inte det omöjliga.

Permalänk
Medlem

Fast var den där kostnaden med eller utan diskar? 2700kr för ett tomt Dlink-kabinett känns inte direkt billigt. Netgears tvådiskchassi kostar drygt tusenlappen, om jag inte minns fel.
Egentligen känns det som att det blir rejält mycket billigare att köpa ett standardchassi, och lyfta i ett gammalt P4-system med gigabit-kort.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
belga, Det är en Dlink. Begär inte det omöjliga.

Det är ju sant...
Min 604 fick en närmare titt på asfalten från tredje våningen för inte så längesen ^^

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

länk till produkten på svenska dlink http://www.dlink.se/?%20go=gNTyP9CgrdFOIC4AStFCF834mptYKO9ZT
dvhLPG3yV3oV412hqltbNlwa%3Cbr%20/%3EaRp7jwqHT2onGQTo48EB
9buzKroLk4Xs+naZg==

(klipp klistra)

Visa signatur

--------------------
Intel i7-6700K, 64 GB RAM, RTX 2070 Super, Dell 32", Dell 27", TCL 55", Win10Pro.
--------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Fast var den där kostnaden med eller utan diskar? 2700kr för ett tomt Dlink-kabinett känns inte direkt billigt. Netgears tvådiskchassi kostar drygt tusenlappen, om jag inte minns fel.
Egentligen känns det som att det blir rejält mycket billigare att köpa ett standardchassi, och lyfta i ett gammalt P4-system med gigabit-kort.

Jo, visst är det billigare om man meckar ihop en filserver av gamla avlagda delar, men man slipper ju en hel del jobb och det blir mindre och smidigare med bara ett litet diskrack. Om de bara får ned priset lite så köper jag den, precis vad jag behöver därhemma. (får ju inte släpa in mer datorer för regeringen därhemma )

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Har den smb-server är den intressant, annars inte.

Har den samma funktionalitet som Netgears "brödrost" där drivisar till varje klient krävs är den bara att slänga på tippen direkt.

Permalänk

iTunesserver är ju hett. Då kan man ha två 250GB-diskar eller liknande i RAID0, så man inte behöver vara rädd för att mista musiken (som imho är det svåraste att ersätta, förutom personliga saker).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
iTunesserver är ju hett. Då kan man ha två 250GB-diskar eller liknande i RAID0, så man inte behöver vara rädd för att mista musiken (som imho är det svåraste att ersätta, förutom personliga saker).

Inte för att vara för dryg och jävlig, men då är det nog RAID-1 du vill köra.

2700 för bara kabinett tycker jag låter som mycket. Fördelen mot ett system byggd på gamla delar är väl att detta kabinett drar mkt mindre ström, samt kanske väsnas mindre?

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner koden till DNS-323 ftp://ftp.dlink.co.uk/GPL/DNS-323_GPL.rar
i denna låg fäljande:

GPL]$ ls LPRng-3.8.10.tar.gz module-init-tools-3.3-pre1.tar.gz at.tar.gz ntp-4.2.0.tar.gz busybox-1.00-pre1.tar.gz openssl-0.7.i.tar.gz confuse.tar.gz quota-tools.tar.gz dosfstools-2.10.tar.gz samba-src.tar.gz e2fsprogs-1.32.tar.gz tinylogin-1.4.tar.gz goahead.zip u-boot-1_1_1.zip iTunesServer.tar.gz uclibc-toolchain-src-20040609.tar.gz image_convert_related.tgz util-linux-2.12r.tar.gz linux-2.6.6.tar.gz wget-LFS.tar.gz mac-fdisk-0.1.orig.tar.gz wu-ftpd-2.6.2.tar.gz mdadm-2.2.tar.gz

Så om inte d-link har hittat på något dumt så verkar det lovande.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

praktiskt met iTunes där. men för det priset snor jag nog hellre ihop en dator till för inte särdeles mycket mer £..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Netgears tvådiskchassi kostar drygt tusenlappen

Jag vill varna alla från Netgears SC101! Produkten är kort och kort värdelös ifall man har en SATA hårddisk i datorn som man vill nå nätverksdisken från. Drivrutinen man måste installera på datorn (ja, man måste installera det på alla datorer som vill kunna komma åt SC101) ställer till med problem, för mig strulade t.ex. IE och Firefox till sig, de slutade att ladda ner sidor, de låste sig helt enkelt. Netgear erkände att det är problem med datorer som har SATA... det intressanta är att på deras hemsida skriver de att det kan vara problem ifall SATA controllern är från Promise vilket min inte är! Dålig produkt! Köp ej!

Jag har lämnat tillbaka min SC101 till återförsäljaren, de var riktigt snälla som t.o.m tog tillbaka hårddisken jag hade köpt. Inte ofta man kan berömma Siba men de skötte sig bra mycket bättre än Netgear!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cokeisit
Jag vill varna alla från Netgears SC101! Produkten är kort och kort värdelös ifall man har en SATA hårddisk i datorn som man vill nå nätverksdisken från. Drivrutinen man måste installera på datorn (ja, man måste installera det på alla datorer som vill kunna komma åt SC101) ställer till med problem, för mig strulade t.ex. IE och Firefox till sig, de slutade att ladda ner sidor, de låste sig helt enkelt. Netgear erkände att det är problem med datorer som har SATA... det intressanta är att på deras hemsida skriver de att det kan vara problem ifall SATA controllern är från Promise vilket min inte är! Dålig produkt! Köp ej!

Jag har lämnat tillbaka min SC101 till återförsäljaren, de var riktigt snälla som t.o.m tog tillbaka hårddisken jag hade köpt. Inte ofta man kan berömma Siba men de skötte sig bra mycket bättre än Netgear!

Tackar och bugar. Jag har varit på gång och köpt ett par sådana burkar till min diskpark, men det kan man ju låta bli i så fall.

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem

Om enheten hade haft plats för tre diskar och stöd för RAID5 så hade det varit riktigt intressant. Dock mer 5000 kr i dagens läge. :/

Permalänk
Medlem

visst är de dyrt men va fan, skaffa jobb å sen köpa? ja tycker de är en sjysst produkt så här på pappret...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

@zypher_X: Det var precis vad jag längtade efter, typ http://www.openmss.org/ MAO ))

Men fasen, priset var lite väääl saftigt, fast oandrasidan, om jag inte missminner mig så var juh Netgears brödrost rätt dyr från början? Så man kanske ska vänta?