AMD Safeboot inför framtiden

Permalänk
Melding Plague

AMD Safeboot inför framtiden

Det är ingen hemlighet att det kommer att krävas nya bios-versioner för att få AMD:s 65-nanometers processorer att fungera. Det gäller Athlon64 X2, Opteron, Sempron och alla andra serier som påverkas av tillverkningsprocessbytet. AMD har dock utvecklat en teknik som förenklar arbetet med att uppdatera bios.

Läs nyheten: AMD Safeboot inför framtiden

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Enligt källan kommer de flesta moderkortstillverkare att bifoga en diskett med ett dos-liknande operativsystem som ska hjälpa användaren att uppdatera till ett nyare bios med de nya processorerna.

Oh no.. Diskett.
Vem använder det nuförtiden?

onT: Hoppas det blir lätt att göra detta, så slipper man
göra det åt alla man känner.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Dom kanske borde inse att ingen använder diskett längre. Varför inte lösa det genom ett USB minne istället, vore enklare...

Permalänk
Avstängd

Skicka med cdskiva wtf, Diskett är oldschool, det borde la AMD veta tycker man ju. Fast den typen av utvecklare lever la i sin egna värld..

Permalänk
Medlem

disketter funkar ju bra!

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Avstängd

Safeboot låter bra tycker jag. Känns som ett steg mot att slippa omformatering när man byter hårdvara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nephropathia
Dom kanske borde inse att ingen använder diskett längre. Varför inte lösa det genom ett USB minne istället, vore enklare...

JA. ellerhur alla datorer har ju usb så det vore ju smidigast.
fast behöver man inte instalera drivrutiner till usb minnet?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
JA. ellerhur alla datorer har ju usb så det vore ju smidigast.
fast behöver man inte instalera drivrutiner till usb minnet?

jo, om man har ett mammakort från 1800-talet och win98.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk

Diskett borde de i alla fall lägga ned. Jag har kopplat ur min och den kommer inte in igen vare sig det behövs eller inte.

Förresten, niceig processor (och kylning antar jag) du har SirMacke.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

jag har flashat bios från cd t.ex. fattar inte varför de måste använda de där disketterna!

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att det blir disketter. Det bestämmer rimligen varje moderkortstillverkare för sig, och disketter tror jag blir dyrare än skivor.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett enkelt stöd för diskettstation är bra mycket enklare, och säkrare, att implementera än stöd för diverse usb-minnen som dessutom kan vara formaterade med alla möjliga olika filsystem. Tänk på att det bara är en nödlösning för att kunna peta in rätt biosversion.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Dessutom så har analytikerna skådat i kristallkulan och kommit fram till att i framtiden när 65nm-kärnorna släpps så ska större delen utav datorägarna åter ha "uppgraderat" sig till diskettstationsägare igen... jepp, för så lyder kristallkulan och analytiker har aldrig fel

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
jo, om man har ett mammakort från 1800-talet och win98.

Windows 98 har stöd för USB.
Men är det inte meningen att BIOS ska uppdateras genom boot från lagringsmediet?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Varför inte ta ännu ett steg och släppa BIOS helt och hållet? Måste finnas något modernare att använda.

Permalänk
Medlem

går ju att boota från usb iofs.
vad jag tror är att de inte vill göra bios mer komplicerat, bios skall vara enkelt och funka punkt slut, så länge det gör det får det vara hur fult som hellst för min del, det gör det som det skall.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
jo, om man har ett mammakort från 1800-talet och win98.

(skrattar)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ibis
Varför inte ta ännu ett steg och släppa BIOS helt och hållet? Måste finnas något modernare att använda.

http://en.wikipedia.org/wiki/Extensible_Firmware_Interface

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hedersmedlem

Är tillverkarna snälla borde de göra 1,44MB floppyimage, CD, DVD (eller funkar CD direkt på dem?) och för USB.
På moderna maskiner så fungerar ju USB som boot så det vore roligt om de kunde fixa så man bootade från det när man skulle flasha utan att behöva fixa med det själv.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd

Har du ett moderkort från Asus behöver man inte oroa sig, du kan snabbt och enkelt uppdatera BIOSet via internet, Abit har väl något liknande också om jag inte minns fel?

Och det kan ju vara fördelaktigt att tänka på att uppdatera innan man byter CPU

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Har du ett moderkort från Asus behöver man inte oroa sig, du kan snabbt och enkelt uppdatera BIOSet via internet, Abit har väl något liknande också om jag inte minns fel?

Och det kan ju vara fördelaktigt att tänka på att uppdatera innan man byter CPU

Nu skulle ju detta lösa problemet med nytt moderkort och ny processor men gammalt bios.

Eller du kan uppdatera ditt asuskort över internet när maskinen inte ens startar

Till alla er som anser att disketter är passerat, inse att det är en utmärkt minsta gemensamma nämnare och kommer att vara det på alla maskiner som använder bios.

Permalänk
Medlem

Disketter använde man på 80-talet, och slutade använda på 90-talet. (Tycker föresten likadant om cd skivor).
Kan dock hålla med om att dom är förträffliga.. :] men ett nytt lägsta medium skulle sitta fint ungefär nu. Och den enda kandidaten är väll igentligen bara usb. (skivor är ömtåliga och därav ej säkra nog).

Jag har faktiskt hållit i en sån här den var floppy (betackar mej ordvitsar )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Safeboot låter bra tycker jag. Känns som ett steg mot att slippa omformatering när man byter hårdvara.

?
Ser inte hur detta har något med ev. omformatering att göra...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hejsann
Disketter använde man på 80-talet, och slutade använda på 90-talet. (Tycker föresten likadant om cd skivor).
Kan dock hålla med om att dom är förträffliga.. :] men ett nytt lägsta medium skulle sitta fint ungefär nu. Och den enda kandidaten är väll igentligen bara usb. (skivor är ömtåliga och därav ej säkra nog).

USB-minne fungerar inte på alla maskiner bakåt i tiden, floppy gör.

Lår floppyn leva kvar så länge vi kör med bios, det är det enda vettiga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
USB-minne fungerar inte på alla maskiner bakåt i tiden, floppy gör.

Lår floppyn leva kvar så länge vi kör med bios, det är det enda vettiga.

Tror inte alla maskiner bakåt i tiden pallar en 65 nm CPU heller...

Vad är det för fel på CD?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Tror inte alla maskiner bakåt i tiden pallar en 65 nm CPU heller...

Vad är det för fel på CD?

Ingen som påstod, men däremot kan du uppdatera bios på "alla maskiner bakåt i tiden" med floppy, varför byta något som funkar?

"Felet" med cd är att inte heller där kan alla maskiner starta från cd. Ganska många kan det visserligen.

Jag föredrar EN lösning på saker och ting och inte fyra-fem som fungerar lite sådär slumpmässigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Ingen som påstod, men däremot kan du uppdatera bios på "alla maskiner bakåt i tiden" med floppy, varför byta något som funkar?

"Felet" med cd är att inte heller där kan alla maskiner starta från cd. Ganska många kan det visserligen.

Jag föredrar EN lösning på saker och ting och inte fyra-fem som fungerar lite sådär slumpmässigt.

Fungerar floppy?
Nja, om något så är det det som fungerar slumpmässigt.

Min P3 500MHz klarar av att boota från CDs och DVDs - och det var inte direkt den första PCn som klarar av det.

Alla moderkort som klarar av 65nm CPUs klarar av att boota från CD enheter.

Säkrare, snabbare, bättre, stabilare...
Och det lär vara flera som kan boota från CDs än folk som ens har en floppy.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Fungerar floppy?
Nja, om något så är det det som fungerar slumpmässigt.

Min P3 500MHz klarar av att boota från CDs och DVDs - och det var inte direkt den första PCn som klarar av det.

Alla moderkort som klarar av 65nm CPUs klarar av att boota från CD enheter.

Säkrare, snabbare, bättre, stabilare...
Och det lär vara flera som kan boota från CDs än folk som ens har en floppy.

På äldre maskiner hänger det ofta på firmwaren i själva cdläsaren om den klarar av att boota på den. Sen ska du ju ha tillgång till en cdbrännare också där du befinner dig. Du ska dessutom lyckas göra denna bootbar. På den tiden det tar dig så har du hunnit skapa 20 floppys och flashat fem maskiner

Din sista mening antyder att du inte jobbar inom branschen va?

Men varför inte koncentrera oss på att tycka illa om själva bioset? DET om något borde bytas ut snarast.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
På äldre maskiner hänger det ofta på firmwaren i själva cdläsaren om den klarar av att boota på den. Sen ska du ju ha tillgång till en cdbrännare också där du befinner dig. Du ska dessutom lyckas göra denna bootbar. På den tiden det tar dig så har du hunnit skapa 20 floppys och flashat fem maskiner

Din sista mening antyder att du inte jobbar inom branschen va?

Men varför inte koncentrera oss på att tycka illa om själva bioset? DET om något borde bytas ut snarast.

Återigen, hur många moderkort som klarar av 65 nm processorer kör med cd/dvd enheter som inte fixar att bootas ifrån?
Garanterat fler som inte har floppy än folk som har det (som har såpass moderna datorer som det rör sig om i det här fallet).

Ser inte vad den sista meningen har med om jag jobbar inom branshen att göra?
Alla datorer som säljs med floppy idag säljs också med CD/DVD, alla datorer som säljs med CD/DVD säljs inte med floppy.
(och detta gäller ju inte OEM tillverkare (de lär nog göra det åt en ) och bland hemmabyggare är det ännu färre som kör med floppy idag - även om de kanske har någon liggandes hemma, men de har nog lika många cd/dvd enheter också...)

Ska jag ha tillgång till en cd-brännare om jag ska få en cd med bioset på? (kanske dags att läsa nyheten)
Sen om man vill göra det själv så må det ta lite längre tid att bränna CDn än disketten men det tar man igen på flashningen. Om nu tiden verkligen spelar någon roll i sammanhanget (när det diffar på sekunder i slutändan).
Ska man sen beräkna den tid det tar för vanligt folk att köpa diskett (ingen har sådana hemma) - eller om de har hemma, testa allihop för att se vilken som fungerar - så har man tjänat någon timme på bara det

Ser inget större behov av att byta BIOSet. Att utrota alla disketter har betydligt högre prioritet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Ser inget större behov av att byta BIOSet. Att utrota alla disketter har betydligt högre prioritet.

Det är ju det jag försöker säga. Du kan inte få bort floppyn så länge vi har kvar ålderdomlig bioskonstruktion. En ersättare kommer givetvis att få grundläggande nätverkskontakt inbyggt i vad som nu ersätter och kan flasha själv (om det ens kommer att behövas). Minsta gemensamma nämnare kommer alltid att överleva. Det har gjorts försök i hur många år som helst att få bort floppyn, alla har misslyckats.

Diskussionen har lämnat själva "nyheten" för ett tag sedan och är nu mer inriktad på floppyns existens, men det märkte du.