Räcker PCI-Express 1.0?

Permalänk
Melding Plague

Räcker PCI-Express 1.0?

Version 2.0 av PCI-Express-protokollet förväntas lanseras i höst av standardorganet PCI-SIG. Den kommer ersätta dagens 1.0-version och ytterligare öka bandbredden för grafikkort, kontrollerkort och andra instickskort. Men behövs den nya standarden?

Läs nyheten: Räcker PCI-Express 1.0?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Börjar bli trött på alla nya standarder...

Permalänk
Musikälskare

Kan man inte bara ha en som man kör på ALLTID

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Börjar bli trött på alla nya standarder...

Jao, var mycket enklare förr när man bara hade 8-bitars ISA-buss i sin PC.

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Medlem

Nej tack. Har inte ens hunnit uppgradera mig från AGP så kommer de med nya gränssnitt? Nä nu får de fan ge sig, pengaslukande apor!

Visa signatur

Sys 1 AMD Phenom II x4 965 BE @ 4.1 Ghz | Asus M4A89GTD PRO | XFX Radeon HD 6870 x 2 Crossfire | Corsair XMS3 8 GB | Intel 520 SSD 120GB | Fractal Design R2 Titanium | Logitech X-530 5.1
Sys 2 Intel Quad Core Q8300 @ 3,1 Ghz | ASUS P5QL PRO | Gainward 275 GTX | Corsair Dominator CM2X 8500 4GB | WD Raptor 150 GB |

Permalänk

har fortfarande agp och ddr... vist det kanske finns mer att hämta ut ddr2 och pci -express men jag tror ändå de kan krama ut mer pengar från de befintliga vilket de även gör..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Tja, de kan ju inte ens använda PCIe 16x till 60%, så jag undrar vad deras säljargument för detta blir...

Permalänk

"Processorn var en Intel Core 2 Extreme X6800 som gör att processorn inte blir en alltför stor flaskhals i lägre upplösningar"

menar du inte högre upplösningar???

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

2.0 kommer för tidigt?

Permalänk
Medlem

Nej, vid högre upplösningar med ögongodis (HDR, AA mm) så brukar grafikkortet bli flaskhals, i synnerhet i de nyaste shadertyngda spelen.
Vid låg upplösning så blir processorn flaskhals, i o m att den inte kan leverera i den takt som grafikkortet renderar. Graffet vill alltså ha mer från processorn eftersom den med lätthet redan renderar det den får och inte s a s får sträcka ut benen ordentlig. Vid hög upplösning så svettas graffet och CPU:n sitter otåligt och väntar på att fanskapet till GPU ska bli klart någon gång så den kan trycka på mer.
Pedagogiskt???

Permalänk
Avstängd

ja tycker det är bättre med extra ström från agget istellet för direkt från moderkortet.

så läneg pcix2 är bakåtkompitabelt så är de bra att det kommer men om det inte är det så finns det nog inte så många argument för att behöva andvända sig av det idag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stege99
Nej, vid högre upplösningar med ögongodis (HDR, AA mm) så brukar grafikkortet bli flaskhals, i synnerhet i de nyaste shadertyngda spelen.
Vid låg upplösning så blir processorn flaskhals, i o m att den inte kan leverera i den takt som grafikkortet renderar. Graffet vill alltså ha mer från processorn eftersom den med lätthet redan renderar det den får och inte s a s får sträcka ut benen ordentlig. Vid hög upplösning så svettas graffet och CPU:n sitter otåligt och väntar på att fanskapet till GPU ska bli klart någon gång så den kan trycka på mer.
Pedagogiskt???

aha det sumerar ju det trode att en x6800 skulle eliminera ev flaskhalsar i systemet. gör det nån skillnad om processorn har fler kärnor tex 4st. eller e det fortfarande klockhastighet o cach som gör att det blir en flaskhals där ändå?

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
ja tycker det är bättre med extra ström från agget istellet för direkt från moderkortet.

så läneg pcix2 är bakåtkompitabelt så är de bra att det kommer men om det inte är det så finns det nog inte så många argument för att behöva andvända sig av det idag.

Ja, visst måste det väll vara det som de olika AGP versionerna?

Permalänk

Men snälla!

Rätta mig om jag har fel, men är inte AGP 8x just 8x pci (33MB/s) alltså 264MB/s, PCI-e 16x är på dryga 8GB/s. Det är ju inte några som helst risker för att maxa PCI-e 16x vad det gäller bandbredd på ett bra tag. Jag menar, kolla vilken prestanda du kan få ur AGP, den är inte långt från de fetaste PCI-e korten. Vissa kanske inte tycker AGP är ens nära PCI-e-korten i prestanda, men det är väll endå ingen som kan påstå att de är runt 30ggr snabbare med PCI-e? Det skulle ju motsvara att ett spel som med fetaste AGP-kortet och maxinställningar i ett spel är fullt spelbart, om än lite laggigt, med runt 30FPS i snitt. Alltså räcker PCI-e 16x bandbredd för att få 900FPS med samma inställningar. Säg att det fetaste PCI-e kortet får runt 50-60FPS i snitt i samma spel och inställningar, vilket alltså flyter på bra. Det är ju inte direkt som att PCI-e standarden behöver uppgraderas på ett tag ivf.
Båda FPS-talen jag skrev är uppskattade.

Hoppas jag räknat ock tänkt rätt nu.

Lurcazzus:
De olika AGP-standarderna hade ju (var det 1.5 samt 3.3v?) samt att kontakten vädes på så man inte skulle sätta in fel sorts kort. (delningen i kontakten kom då på ett annat ställe så de olika korten inte passade rent fysiskt, precis som med de olika PCI-platserna vilka var på 3,3 resp. 5V)
Visst fans det sedan en del AGP-kort som var hybrider och passade i båda kontakterna, men att påstå att det var bakåtkompatibelt är endå inte rätt.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen idé för branchen att vänta med att skapa en ny buss-standard tills den gamla börjar bli akut utdaterad.

De enda som kan bli störda av det är de som inte står ut att ha grafikkort/moderkort med annat än den senaste standarden ?

Permalänk
Medlem

Varför inte uppgradera när ingen förlorar nåt på det?
Era gamla grafikkort funkar med nya portar och nya kort funkar med gamla portar.
Varför allt negativt? Nu kanske vi slipper PCI-X för gott

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
aha det sumerar ju det trode att en x6800 skulle eliminera ev flaskhalsar i systemet. gör det nån skillnad om processorn har fler kärnor tex 4st. eller e det fortfarande klockhastighet o cach som gör att det blir en flaskhals där ändå?

Ja en X6800 (i synnerhet om den är överklockad) eliminerar CPU flaskhalsen i de flesta system. I CF/SLI med ATIs och Nvidias värstingar behövs något sådant för att få vettiga resultat. Hade de kört med en A64 3000+ istället så hade alla tester visat på ungefär likvärdiga fps (utom i de tyngsta spelen med extremupplösningen 2500*1600).
Det handlar om en balans; snabb CPU jobbar bäst ihop med snabbt/snabba GPU och motsatsen.
Quad-core kommer att vara suverän på att eliminera CPU flaskhalsar, förutsatt att spelet/programmet har stöd för multitrådning. Då kan den fördela bördan över alla 4 processorerna. Om inte så är det bortkastad kraft som inte utnyttjas.
Det är därför jag är lite avvaktande inför QC. Om inte spel och programmakarna på allvar börjar gå över till att skapa flertrådig mjukvara så spelar det ingen roll om Intel och AMD släpper 64-kärniga processorer. 63 av dem kommer att vara på semester i en överväldigande majoritet av dagens spel mm.

Permalänk
Medlem

vore extremt skönt om nån uppfinnarjocke kom fram med en adapter för pci-e 2.0 till vanliga pci-e så man slipper köpa ny moderbräda! de e ju där plånboken börjar atkinsdieten, när moderkort och minnen etc... ska bytas bara för att få nytt grafikkort :/

Visa signatur

rigg: |e6400@3440, Freezer 7 Pro| gigabyte DS4| Corsair5400 2gb| 8800gts@650/2000| 250gb samsung + 250gb seagate| hiper 580w | 22" viewsonic | Aplus Miditower XClio II | 10780p 3dmark06

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Men snälla!

Rätta mig om jag har fel, men är inte AGP 8x just 8x pci (33MB/s) alltså 264MB/s,

AGPx8 har en teoretisk maximal bandbredd på 2132 MB/sek.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Tänk på att de flesta Gogabity nätverkskort använder PCIE bussen numera, och även SATA kotrollers. Lägg till det + tex SLI/Crossfire så används nog större delar av bussen ganska flitigt. Eller tänker jag helt fel nu?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Quad-core kommer att vara suverän på att eliminera CPU flaskhalsar....
förutsatt att man spelar 2-3 spel samtidigt. Vad jag hört hitills så verkar quad-core vara för processorer vad quad-sli är för grafikkort. Inga spel kommer att skrivas för 4 kärnor då 1-2 är standard. När det väl kommer multi-cpu spel så har dualcores släppts i galet höga hastigheter som äter gamla quadcores levande. Den som lever får se.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Kommande Alan Wake ska bla utnyttja alla 4 kärnor (spelet har 5 olika trådar, rendering, ljud, strömning, fysik och terrängmönster).

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2841&p=2

Sedan tror jag inte på ännu ett MHz race. Fler och fler kärnor i o m att tillverkningsprocesserna hela tiden krymper är det logiska. Vi befinner oss bara i vaggan av multicore. Naturligtvis kommer alla spel/program i framtiden att vara flertrådiga med ett stöd som bara begränsas av hur många processorkärnor man har att fördela det över.
Detta i alla fall så länge elektrisk ström är ledaren i microchipet.
Framtiden talar om optik som ledare i chippen. Då försvinner bl a alla dagens problem med värmeutvecklingen. Som sagt vi får se...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Tänk på att de flesta Gogabity nätverkskort använder PCIE bussen numera, och även SATA kotrollers. Lägg till det + tex SLI/Crossfire så används nog större delar av bussen ganska flitigt. Eller tänker jag helt fel nu?

Poängen med pci-express var ju att de skulle ha egna motorvägar och inte bli igenkorkad på samma sätt om en 32bitars pci-buss.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpaw
vore extremt skönt om nån uppfinnarjocke kom fram med en adapter för pci-e 2.0 till vanliga pci-e så man slipper köpa ny moderbräda! de e ju där plånboken börjar atkinsdieten, när moderkort och minnen etc... ska bytas bara för att få nytt grafikkort :/

När så många har skrivit ungefär samma sak... Är inte PCIe 2.0 bakåtkompatibel både på moderkorts-slottarna och korten man stoppar i dom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Poängen med pci-express var ju att de skulle ha egna motorvägar och inte bli igenkorkad på samma sätt om en 32bitars pci-buss.

Svårt att förutse 2 år i förväg, ingen såg nog att Multi GPU skulle komma eller bli populärt. Eller den otroliga fart som GPUs skulle utvecklas i. Sen hade nog de strömförsörjningen i tanke också när de gjorde PCIE 1.0 specifikationerna, de trodde väl att det dagens gränsnitt kan leverera skulle räcka. Men vi vet ju att där ligger PCIE 1.0 redan efter. Vi kanske får skylla Ati och nVidia pga. att de bara gör mer strömhungriga kort isället för att göra dem mindre strömhungriga och varma.

PCIE 2.0 kommer vara bakåtkompatibelt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

PCI är 133 megabyte per sekund. AGP 1x är 266 Mbyte /sek. En skillnad med PCI-E är att det är samma fart från grafikkort till cpu som åt andra hållet, med agp är grafikkort till cpu mycket långsammare än cpu till grafikkort.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Tänk på att de flesta Gogabity nätverkskort använder PCIE bussen numera, och även SATA kotrollers. Lägg till det + tex SLI/Crossfire så används nog större delar av bussen ganska flitigt. Eller tänker jag helt fel nu?

Jo du tänker lite fel. PCIe med sina "lanes" (banor ungefär) gör ju att man inte delar bussen. Jämför SATA mot SCSI. Den ena så är det en buss (kabel) till varje enhet men (gammal, inte SAS) SCSI delar ju alla på bussen.
Med PCIe så dubblar de väl hastigheten per bana (om jag minns rätt). Detta gör det billigare i.o.m. att man inte behöver dra så många banor på moderkortet och kruxa extra för det.

Idag kanske en PCIe brygga har 40 banor, som kan delas upp på 2st 16x plus en 8x eller något. Sen (i en fjärran framtid) när sakerna behöver mer och mer blir det jobbigt att dra 80 banor (men det går nog). Då är det ju bättre att pumpa med dubbel hastighet i varje bana.

Nu var det inte helt svar på ditt inlägg utan lite blandat.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Borde det inte vara väldigt bra, så man slipper ha masterkort till snabbare crossfire kombinationer te.x??

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Det är bara bra det här anser jag.

När AGP4x så var det helt onödigt. När AGP8x kom så var det helt onödigt. När PCI-E kom var det helt onödigt för grafikkort (men trotts det var det och är fortfarande nästan bara grafikkorten som använder det).

Det är riktigt smidigt att få en ny standard innan den gamla är en flaskhals. Det är därför man fortfarande kan köra AGP system idag.
Riktigt jobbigt när bussen blir en flaskhals istället, som med PCIn.
Då måste man ofta köpa nytt moderkort, ny processor, nytt ram och gärna nytt nätagg och lite andra saker för att få en snabbare buss.

Om en ny standard kommer innan den behövs så minimerar det behovet av att köpa nya saker bara för att stödja standarden.
Detta gäller förstås enbart då standarden är bakåtkompatibel men det är den ju.

Precis som SATA2 så går övergången väldigt smidigt, ingen är tvingad att köpa SATA2 och för de som inte gjort det märker de inte av någon skillnad - men sen när produkterna kommer som utnyttjar det så är alla redo och slipper byta ut hela datorn bara för att man ville ha ett lite fräckare kontrollerkort/nätverkskort (så var det ju på PCI tiden...).

Det blir inte särskilt dyrt heller - visst i början så kommer moderkortstillverkarna skryta om att de stödjer tekniken och det kommer vara feta överpriser - men jusst därför att standarden är så tidig så finns det inget behov alls att köpa dessa saker förrns de har blivigt billiga.

Precis som med PCI-E
(bara det att det är ännu bättre nu när PCI-E2 är bakåtkompatibelt)

Permalänk
Medlem

Kom inte AGP i 1x 2x 4x och 8x? skillnaden mellan 4x och 8x (när det kom) var så minimal att man kunde avfärda det som ett reklamjippo Men det var hela tiden bakåtkompatibelt, och så länge det är det välkomnar jag det med öppen plånbok