NEC utvecklar krets för HD-DVD samt Blu-ray

Permalänk
Melding Plague

NEC utvecklar krets för HD-DVD samt Blu-ray

Tillverkaren NEC släppte i veckan ett pressmeddelande som säger att de har börjat skeppa en krets för optisk media som stödjer både HD-DVD och Blu-ray. Hur detta påverkar marknaden för filmskivor eller lagringsmedia återstår att se.

Läs nyheten: NEC utvecklar krets för HD-DVD samt Blu-ray

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

aaaaaah nu slipper man köpa antingen eller.läcker sak var det också:D

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Ja en brännare med sånt där chip och med sata-interface skulle inte vara helt fel, satt precis och drägglade över LGs blu-ray enhet på datorbutiken men med det här chippet så verkar det klokt att vänta ett tag istället.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Gött att den stödjer både Blue-ray och HD-dvd.

Visa signatur

Main: Fractal Design Define S | be quiet! Dark Power 12 1000W | Gigabyte X570 AORUS Ultra | AMD Ryzen R9 5900X | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB | EVGA GTX 1070 | SoundBlaster X-Fi | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2 | Windows 10 Professional x64
Laptop: HP EliteBook 850 G7

Permalänk

verkar som om du inte behöver vänta så jätte länge dom skulle börja produceras q4 i år så:D

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Hm, var det inte nån typ av licenstvist som gjorde att såna här spelare inte fick säljas? Har hört det iaf.

Permalänk

näää det tror jag inte. tror du tänker på hdmi produkter

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk

Jag väntar till priset på både enheter och media sänks

Permalänk

hehe så talar en san datorbranshkännare

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Kretsen stödjer en skrivhastighet om 5 gånger för både HD-DVD och Blu-ray (där formatet kallas BD-ROM). Den är kompatibel med PATA och SATA och skall senare komma i en mindre modell för att passa optisk media för bärbara datorer.

och vad hundan är det för ett monsterchip som måste ändras för att få plats i en bärbar burks drive? kanske har de lagt firmwaren på nått bryggat eprom överblivet från 95.. :s

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

vet någon ungefär vad den kommer att kosta?...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att NECs optiska lever om som fan?
Köpte en Lite-On istället och är mycket nöjd, den är mycket tystare.
Själv kommer jag nog inte att köpa NEC igen.

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
och vad hundan är det för ett monsterchip som måste ändras för att få plats i en bärbar burks drive? kanske har de lagt firmwaren på nått bryggat eprom överblivet från 95.. :s

Motsvarigheten till de chip som fanns till vanliga pc och sen till dagens bärbara?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
och vad hundan är det för ett monsterchip som måste ändras för att få plats i en bärbar burks drive? kanske har de lagt firmwaren på nått bryggat eprom överblivet från 95.. :s

Titta på en dvdrom som sitter i en bärbar dator, alltså själva enheten, ta ut den och titta på den. Sen ser du den framför dig med en skiva inuti samt utrymme för skivan att "vobbla" något. Hur mycket space blir kvar till komponenter? Då ska denna få plats med dubbla lasrar och nya komponenter, verkar rätt logiskt att det tar tid att krympa sakerna

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
Motsvarigheten till de chip som fanns till vanliga pc och sen till dagens bärbara?

que? jag ser då ingen skillnad i dimensioner på plastspindlarna i 5.25-enheter eller laptopdrives.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Titta på en dvdrom som sitter i en bärbar dator, alltså själva enheten, ta ut den och titta på den. Sen ser du den framför dig med en skiva inuti samt utrymme för skivan att "vobbla" något. Hur mycket space blir kvar till komponenter? Då ska denna få plats med dubbla lasrar och nya komponenter, verkar rätt logiskt att det tar tid att krympa sakerna

se ovan.

skivan ska inte vobbla i vanliga drives heller, och det finns anledning till att laptopditton är långsammare. dubbla lasrar tror jag inte heller ett dugg på.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

gött!
Tja, då kommer antagligen Blu-ray och HD-DVD att bli som DVD +/-, nämligen att alla framtida brännare kommer att kunna bränna båda teknikerna. Hoppas det!

Permalänk

En sån ska jag införskaffa mig när priset har gått ner något

Visa signatur

Äger diverse saker ;)

Permalänk
Medlem

Är ju inte direkt samma strömförsörjning i en bärbar dator.
Vet inte men kan tänka mig att det är något som begränsar hastigheten.

Permalänk
Medlem

Då var åtminstonde en komponent till den nya datorn färdig. En sådan måste man lätt ha..

Permalänk
Medlem

Äntligen

Jag kommer inte skaffa ny spelare förrän den stödjer både HD-DVD och Blu-Ray, samt har ett rimligt pris och SATA-interface, så det här verkar ju lovande!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag måste läsa in mig mer på det här, men man väntar ju lätt tills man kan bränna och då behöver man helt plötsligt inte så många hårddiskar längre, så trevligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrMadMax
vet någon ungefär vad den kommer att kosta?...

Jag läste att start priset kommer ligga runt 3000kr för en NEC HD-läsare. Det var en interview med ansvarig på NEC-Sverige

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

Ett år efter det lär man få en snabbare läsare till typ halva priset

Permalänk
Medlem

är det någon som vet ca. priser på HD dvd som är skrivbara??

Har sett Bluray för något över 220 kr styck.

Sedan undrar jag, är det något program som ens tillåter att göra en backup av HD och Bluray skivor???