Räcker PCI-Express 1.0?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clowiser
Nej tack. Har inte ens hunnit uppgradera mig från AGP så kommer de med nya gränssnitt? Nä nu får de fan ge sig, pengaslukande apor!

Jag tror inte man behöver uppgradera till PCI-express, det enda dom behöver göra är att släppa korten som bara finns till PCI-Express även till AGP också, för dom är inte så mycket snabbare än AGP. Jag själv kommer inte byta i fösta taget så länga jag är nöjd

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jo du tänker lite fel. PCIe med sina "lanes" (banor ungefär) gör ju att man inte delar bussen. Jämför SATA mot SCSI. Den ena så är det en buss (kabel) till varje enhet men (gammal, inte SAS) SCSI delar ju alla på bussen.
Med PCIe så dubblar de väl hastigheten per bana (om jag minns rätt). Detta gör det billigare i.o.m. att man inte behöver dra så många banor på moderkortet och kruxa extra för det.

Idag kanske en PCIe brygga har 40 banor, som kan delas upp på 2st 16x plus en 8x eller något. Sen (i en fjärran framtid) när sakerna behöver mer och mer blir det jobbigt att dra 80 banor (men det går nog). Då är det ju bättre att pumpa med dubbel hastighet i varje bana.

Nu var det inte helt svar på ditt inlägg utan lite blandat.

om jag inte minns fel så finns det ett par moderkort som har 3x16x banor och en 8x bana hur många lanes det blir vet jag inte men det finns ju så det räcker:P

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"