Transmeta stämmer Intel

Permalänk
Medlem

I de flesta fall brukar såna här rättsmål lösas med förlikning. Vilket förmodligen kommer hända även här, om nu inte Intel köper upp Transmeta.
Dvs Intel betalar en hemlig summa till Transmeta som då lägger ner åtalet.

Permalänk
Medlem

skulle fnissa lite lätt om AMD istället köpte upp Transmeta, så Intel fick betala dom istället... det borde ju inte bli så dyrt för dom om hela den här grejjen går i lås

hade varit rätt rolig iaf

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sin0
Personligen tror jag problemet ligger i att det är för lätt att få patent. De som utfärdar patenten har inte tillräcklig kompetens och företagen kan få vilken enkel idé som helst att låta revolutionerande.
Idag är det en väldigt stor risk att saker som mer eller mindre är självklara blir patenterade.
Det innebär att alla företag måste lägga resurser på att patentera varenda lilla minsta idé även om det är hundratals om året, bara för att det går och att andra hotar att stämma dig hela tiden annars. Det blir kaos av alltihopa. Förutsättningen för patent har ändrat sig helt mot förr i tiden och fyller inte alls samma funktion längre. Jag tror man måste göra om patentsystemet helt.

Jag tror inte intel har suttit och tittat på transmetas patent och tyckt att detta är bra det snor vi. Utan jag tror risken är större att deras ingenjörer har kommit på en liknande sak och tyckt det varit trivialt.
Den bristande kompetensen hos "patentfolket" uppvägs idag med ogiltig förklaring i domstol helt enkelt.

Antagligen har nog bara transmeta ett eller ett par av de patenten som kanske skulle kunna gå igenom, resten kommer antagligen ogiltigförklaras som sig bör.

Transmetas ägare ser ju ett gyllene tillfälle att det kan komma att bli budgivning om transmeta mellan flera stora företag som blir stämda. Förutom andra effekter som möjlighet att påverka aktiekurser och annat.

Precis så tror jag också det är. Det är grovt förenklat så att jag tar patent på att andas, så måste alla andra människor betala till mig för att andas. Väldigt grovt men ändå. Stört när patensystem används på det sättet.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk
Medlem

Det finns vissa krav för att kunna få patent.
http://www.prv.se/patent/vilka.html

Jag tror nog att det är ett större problem i att små företag/uppfinnare har svårt att få rätt mot större företag som bryter mot patentregler än att det är för lätt att få patent. De har helt enkelt inte råd att betala advokater i tiotals år som dessa rättegångar kan ta.

Permalänk
Inaktiv

hoppas för AMDs bästa att de hinner köpa upp transmeta innan intel gör det så kan AMD sedan stämma intel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
hoppas för AMDs bästa att de hinner köpa upp transmeta innan intel gör det så kan AMD sedan stämma intel

Hade väl varit roligare ifall inte kunnat stämma AMD för användande av SSE-intruktionerna, eller hur? Det gagnar knappt utveckling att företag stämmer vara andra kors och tvärs.
Hoppas som sagt att du tycker det är lika kul ifall Intel göra likadant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Gör det? Om Intel köper upp Transmeta så blir det ingen stämning.. man kan inte stämma sig själv, men man kan fortsätta med att stämma sina konkurenter dvs. AMD.

Kanske rent av en win-win sits för Transmeta och Intel.

Skumt bara att de dröjt så länge. Det verkar lite som att Transmeta fått inspiration från äckliga Rambus som gjort nått liknande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Visst gör det, men jag tror att det är det som transmeta fiskar efter.. det verkar juh inte gå direkt lysande för dom numera?

Jag tror också det är vad dom är ute efter.
Det fanns en marknad då både Intel och AMD verkade bli allt varmare, men delvis tack vare att Transmeta började sticka upp så började både AMD och Intel att fokusera mer och mer på strömsnålhet, och Transmeta är nu HELT överflödigt...

Och dom vet om det, att bli uppköpta av Intel är det bästa som kan hända just nu...

Permalänk
Medlem

paten på tekniker som funnits sen pentium 3? är ju lite petetiskt att komma med det nu, så här långt efter.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Visst gör det, men jag tror att det är det som transmeta fiskar efter.. det verkar juh inte gå direkt lysande för dom numera?

Det har väl i princip aldrig gått direkt lysande för Transmeta?

@ Fogel70: I Sverige ja...

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara fildelare och deras mp3'or som bryter mot copyright lagarna
Lite dubbelmoral, det är ej accepterat för privatpersoner att bryta mot copyright lagen, medans flertalet stora företag (Microsoft, Intel) gör det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Det är inte bara fildelare och deras mp3'or som bryter mot copyright lagarna
Lite dubbelmoral, det är ej accepterat för privatpersoner att bryta mot copyright lagen, medans flertalet stora företag (Microsoft, Intel) gör det.

Den stora skillnaden är att du inte går med miljonvinster för att du sitter hemma och tankar några mp3or på kazaa.

Många som lägger moraliska värderingar tycker det är okej att släppa informationen fri, inte att ta någons information och tjäna pengar på den.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB