Ati Crossfire med X1950 XTX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Jag ville se vilket nätagg de använde.

Enermax Liberty 620W tror jag det va.

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
För mig är det en ganska värdelös lösning att köra ett grafikkort till något det inte är konstruerat för. Ger dålig prestanda, mycket värme och har dålig kostnadseffektivitet.

Uhm vi vet inget om prestandan för fysiken, och Ati har bevisat att deras GPU arkitektur kan mer än bara användas som grafikkort. Folding@Home tex. Och det behöver inte ge mkt värme då alla kort i X1000 serien kan användas till fysik, ett X1300 ger inte ifrån sig mkt värme eller oväsen. Sen vet vi ju inte om man kan klocka ned ett X1900 kort och ändå få bra fysikprestanda. Om man klockar det till tex. 400 GPU och 400 Minne sen sänker man volten ett par step så har du säkert ett kort som går att kyla passivt.

Sen inte kostnadseffektiv? Bättre att köpa ett physX kort för 2000 kr istället för att använda sitt gamla graffe som man har över? Eller köpa ett X1600 för en tusenlapp eller mindre. Eller menar du att fysiken skulle skötas av CPUn? För en CPU med 4 kärnor från Intel kommer ju gå på 999$ dollar och AMD kommer säkert ligga där också

FredrikMH: För 250-300 kr får du en kylning som är både bättre och tystare än orginalkylaren på ditt 1900XT. Jag har personligen aldrig använt orginalkylaren till varken CPU eller Grafik, trots att jag inte är ljudkänslig.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=317408

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=322423

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Uhm vi vet inget om prestandan för fysiken, och Ati har bevisat att deras GPU arkitektur kan mer än bara användas som grafikkort. Folding@Home tex. Och det behöver inte ge mkt värme då alla kort i X1000 serien kan användas till fysik, ett X1300 ger inte ifrån sig mkt värme eller oväsen. Sen vet vi ju inte om man kan klocka ned ett X1900 kort och ändå få bra fysikprestanda. Om man klockar det till tex. 400 GPU och 400 Minne sen sänker man volten ett par step så har du säkert ett kort som går att kyla passivt.

Sen inte kostnadseffektiv? Bättre att köpa ett physX kort för 2000 kr istället för att använda sitt gamla graffe som man har över? Eller köpa ett X1600 för en tusenlapp eller mindre. Eller menar du att fysiken skulle skötas av CPUn? För en CPU med 4 kärnor från Intel kommer ju gå på 999$ dollar och AMD kommer säkert ligga där också

Jag kan köra Folding@home på morsans P1:a, men det gör inte den särskilt lämpad för att köra fysik i moderna spel. Inte heller finner jag det meningsfullt att köpa ett kort som är optimerat för grafikrendering, när det finns dedikerade lösningar för just det.
I.o.m. att PhysX med rätt programvara är hundratals gånger effektivare än ett grafikkort på att göra fysikberäkningar, så känns det som rätt bortkastade pengar/värme/plats om jag kan stoppa i ett fysikkort som gör jobbet bättre.
Och till alla som tror att det kommer att funka bra med förra årets grafikkort, tror ni på den sagan själv? Det är därför det är så få som sitter med senaste processorn, senaste ljudkortet, senaste moderkortet och minne för 4k OCH senaste grafikkortet, och inte helt ovanligt kanske t.o.m. i SLI/Crossfire. Tror ni verkligen att ni kommer vilja ha värsta budgetlösningen för att sköta fysiken, det som alla spår mest utveckling på under de närmaste åren?

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vaddå första kortet? Det är samma jävla kort nu som för några månader sedan. Det var en drivrutinsfråga som löstes tämligen snabbt. Att det är kort med dubla pcb:er gör inte så mycket iheller. Det är ju lika stort som ett X1950XTX

det har ju funnits systembyggare som har byggt datorer med "geforce 7900GX2"-kortet så jag tror att det är det första ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Vaddå första kortet? Det är samma jävla kort nu som för några månader sedan. Det var en drivrutinsfråga som löstes tämligen snabbt. Att det är kort med dubla pcb:er gör inte så mycket iheller. Det är ju lika stort som ett X1950XTX

7950 GX2 är det andra kortet med dubbla pcb och dubbla kärnor, det första var 7900 GX2 och var något av det största som har skådats sedan Voodoo 6000.

Innan du påstår att någon är ute och cyklar så skall du kanske skaffa lite kunskap i ämnet.

Här är en länk om du vill utbilda dig lite http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/geforce7900-qu...

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoolook
7950 GX2 är det andra kortet med dubbla pcb och dubbla kärnor, det första var 7900 GX2 och var något av det största som har skådats sedan Voodoo 6000.

Innan du påstår att någon är ute och cyklar så skall du kanske skaffa lite kunskap i ämnet.

Här är en länk om du vill utbilda dig lite http://www.xbitlabs.com/articles/video/display/geforce7900-qu...

Fast frågan är väl varför man skall hänvisa till ett kort som aldrig varit tillgängligt till konsumenter? Att beklaga sig över prestanda och drivrutiner hos 7900GX2 känns ju ganska menlöst då, eller?

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Är du typ gjord av pengar? X1900XTX, 7900GTX och x1950XTX?!

Haha. Hade det bara varit så väl. Jag köpte först ett 7900 GTX, men det gick sönder efter ett par veckor. Så jag skickade iväg det på RMA, men butiken kunde inte ge mig ett likvärdigt kort så jag fick pengarna tillbaka istället. För dom pengarna köpte jag ett X1950 XTX. Förra helgen var jag dessutom iväg och köpte ett X1900 XTX åt en polare, så det kortet var inte mitt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Fast frågan är väl varför man skall hänvisa till ett kort som aldrig varit tillgängligt till konsumenter? Att beklaga sig över prestanda och drivrutiner hos 7900GX2 känns ju ganska menlöst då, eller?

Visst har de varit tillgängliga för konsumenter, Dell sålde riggar med dem.

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zoolook
Visst har de varit tillgängliga för konsumenter, Dell sålde riggar med dem.

OK, låt mig omformulera. Väldigt begränsad tillgänglighet.......

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....