Bilder på Dfi Lanparty UT RD600-T2R/G

Permalänk
Melding Plague

Bilder på Dfi Lanparty UT RD600-T2R/G

Sedan AMD köpte upp Ati har det pratats mycket om Dfis kommande moderkort som bygger på Atis RD600-styrkrets. Moderkortet har figurerat i diverse roadmaps som vi har skrivit om, men lanseringsdatumet verkade aldrig dyka upp. Idag har det dock publicerats bilder på det mytomspunna kortet.

Läs nyheten: Bilder på Dfi Lanparty UT RD600-T2R/G

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

ser najs ut... dock får jag köra slut på mitt budget 775 moderkort först

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

det var mig ett riktigt häftigt färgsatt kort.
och tre x16 portar tänk om det skulle gå och få in tre radeon x1950xtx kort i crossfire. men intresant är ju den där rd600 kretsen och clockmöjligheterna

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
det var mig ett riktigt häftigt färgsatt kort.
och tre x16 portar tänk om det skulle gå och få in tre radeon x1950xtx kort i crossfire. men intresant är ju den där rd600 kretsen och clockmöjligheterna

En 16X + 2X, eller två 8X + 2x. Vilket kan ge CF med två kort. Den tredje är alltså bara 2x och är tänkt för PPU-kort.

Rd600 är med andra ord antagligen ett "reversve engineered":at och upphottat 975x med tillägg. Vill du ha mer än två graffe så ska du köra på Amds alla möjliga grejer eller Nvidia+intel.

Själv har jag velat ha detta sen det första ryktet kom och jag håller på att dö av den här långa väntan.

Permalänk

Är det 90-graders vinklade SATA-platser man ser precis bakom kylflänsen för SB? Mellan IDE och FDD-kontakterna alltså.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Inaktiv

Fyfan vilken vacker bit, vill ha den. Är det någon som ser nån strömkontakt till CPU?

Permalänk
Inaktiv

fan va nsygg den va då

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur Promise-kontrollern är kopplad?

Körs den på PCI-bussen är det komplett värdelöst. Som på mitt moderkort.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av )ExecutoR(
Är det 90-graders vinklade SATA-platser man ser precis bakom kylflänsen för SB? Mellan IDE och FDD-kontakterna alltså.

Ser onekligen ut som så, speciellt också då det står att det ska finnas 8 SATA portar på brädan men bara fyra är synliga.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
En 16X + 2X, eller två 8X + 2x. Vilket kan ge CF med två kort. Den tredje är alltså bara 2x och är tänkt för PPU-kort.

Rd600 är med andra ord antagligen ett "reversve engineered":at och upphottat 975x med tillägg. Vill du ha mer än två graffe så ska du köra på Amds alla möjliga grejer eller Nvidia+intel.

Själv har jag velat ha detta sen det första ryktet kom och jag håller på att dö av den här långa väntan.

IPå dailytech står det "Two PCI Express x16 slots will be full speed with sixteen lanes routed to each slot"

Så det är 2st 16x + 1 st 2x, tidigare var det rapporterat att det var 2 st 8x + 2x precis som du skriver men specsen verkar uppdaterats lite, eller så har dailytech fått det fel.

För det som inte vet vad RD600 är för ngt riktigt ska ni kolla in den här tråden (jag postade även bilderna från dailytech där igår redan)

Notera att det är 8st kontakter för fläktar

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Avstängd

Ser ut att bli trångt om man ska ha 3st PCIe x16-kort, man kan ju drömma om att få plats med ett ljudkort

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Nån som vet hur Promise-kontrollern är kopplad?

Körs den på PCI-bussen är det komplett värdelöst. Som på mitt moderkort.

Kan inte tänka mig annat än att Promise kontrollern går via PCI-E.

Sedan ser jag inge problem med att slänga in ett ljudkort på den nedersta PCI porten (även i CF med dual slot kylare).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsyCor
Ser onekligen ut som så, speciellt också då det står att det ska finnas 8 SATA portar på brädan men bara fyra är synliga.

4 stycken i nedrekant samt 4 stycken som sitter vinklade mellan PATA och Floppy-kontakten.

Vill-ha faktorn är väldigt hög på detta. Hoppas det kommer snart för jag har inte lust att vänta i alla evighet och att köpa ett annat mobo är inte ett alternativ, DFI ska det va! Priset är man ju lite orolig över, hoppas det landar närmare 2k än 2.5k...

sen får man verkligen hoppas att nordbryggan är passivt kyld som tidigare bilder visat för dom där mini-fläktarna är hemska och är det enda som står mellan DFI's LP NF4 kort och perfektion

EDIT: gamla bilder:
http://img167.imageshack.us/img167/7855/dfird600rq0.jpg
http://img337.imageshack.us/img337/2904/rd600bj8.gif

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Jag har sett andra bilder på den. Där är det en passiv NB kylare på den. RD600 ska vara sval i jämförelse med ex Intels motsvarigheter.
Annars säger jag bara vattenkylning, Curly, vattenkylning..och sedan kör vi..

Permalänk
Medlem

såg väll bra ut. lite fundersam över vad dom två "strömbrytarna"(kommer inte på ordet) nere vid BIOS batteriet e till för... tycker ja läser ordet "POWER" under... nån?

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tbax
såg väll bra ut. lite fundersam över vad dom två "strömbrytarna"(kommer inte på ordet) nere vid BIOS batteriet e till för... tycker ja läser ordet "POWER" under... nån?

Power och Resetknappar, precis som på ditt chassi. Smidigt om man jobbar med kortet utan att installera det.

Permalänk
Medlem

Blått och Orange !

Vackert, få se om man kan skrapa ihop pengar till Moderkort och Processor sen... sen två R600-kort till nästa år och kanske man kan använda min X1900XT till fysikkort

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Undrar hur det är med det framtida stödet för en systembuss på 1333MHz så man kan slänga på en Kentsfield eller Wolfsdale om man skulle vilja det nästa år?
På high-end korten från Intel så ska det räcka med en BIOS uppdatering.
Känns lite osäkert nu när ATI gått till sängs med AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stege99
Undrar hur det är med det framtida stödet för en systembuss på 1333MHz så man kan slänga på en Kentsfield eller Wolfsdale om man skulle vilja det nästa år?
På high-end korten från Intel så ska det räcka med en BIOS uppdatering.
Känns lite osäkert nu när ATI gått till sängs med AMD.

Det har stöd för 1333 Mhz bus.

"This product is targeted on enthusiastic user, supporting 1333MHz FSB, Dual Channel DDR2-1066 and providing Split Channel Mode to lower the latency. "

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Det har stöd för 1333 Mhz bus.

"This product is targeted on enthusiastic user, supporting 1333MHz FSB, Dual Channel DDR2-1066 and providing Split Channel Mode to lower the latency. "

Åh fan, jag läste tidigare om det här på SweClockers första sida & då skulle den inte har stöd för 1333MHz?

Jag är väldigt osäker på villket kort som är det bästa köpet.

Detta Dfi Lanparty RD600 kort, eller "Bad Axe 2".

Visa signatur

*****PS:...all stavknas från c2c e © skyddat ;)*****
>---------------------(3DMark)--------------------<
{03-64.620p}-{06-16.890p}{Vantage-10.103p}
-->("Profil", för HårdVara info.Gammal info,ej uppdaterad!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av *{c2c}*
Åh fan, jag läste tidigare om det här på SweClockers första sida & då skulle den inte har stöd för 1333MHz?

Jag är väldigt osäker på villket kort som är det bästa köpet.

Detta Dfi Lanparty RD600 kort, eller "Bad Axe 2".

När det gäller val av vcore, vdimm osv så kommer nog RD600 att ha fler valmöjligheter, men vilket kort som klockar högst återstår att se.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Först skulle det komma Q3 2006 och nu ska det komma "inom 2 månader". Det blir lagom till jul altså

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
IPå dailytech står det "Two PCI Express x16 slots will be full speed with sixteen lanes routed to each slot"

Så det är 2st 16x + 1 st 2x, tidigare var det rapporterat att det var 2 st 8x + 2x precis som du skriver men specsen verkar uppdaterats lite, eller så har dailytech fått det fel.

För det som inte vet vad RD600 är för ngt riktigt ska ni kolla in den här tråden (jag postade även bilderna från dailytech där igår redan)

Notera att det är 8st kontakter för fläktar

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Jag hoppas verkligen att jag aldrig haft så fel och du aldrig haft så rätt.

Men 16x+16x är nog önsketänkande med tanke på att Ati varit rätt tydliga med att det är 8x+8x precis som 975x. Men jag trodde inte heller att den skulle stödja fsb 1333 heller. :/

DFI eller Pcb får helt enkelt skicka mig en bräda så vi kan reda ut det här en gång för alla.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
4 stycken i nedrekant samt 4 stycken som sitter vinklade mellan PATA och Floppy-kontakten.

Vill-ha faktorn är väldigt hög på detta. Hoppas det kommer snart för jag har inte lust att vänta i alla evighet och att köpa ett annat mobo är inte ett alternativ, DFI ska det va! Priset är man ju lite orolig över, hoppas det landar närmare 2k än 2.5k...

sen får man verkligen hoppas att nordbryggan är passivt kyld som tidigare bilder visat för dom där mini-fläktarna är hemska och är det enda som står mellan DFI's LP NF4 kort och perfektion

EDIT: gamla bilder:
http://img167.imageshack.us/img167/7855/dfird600rq0.jpg
http://img337.imageshack.us/img337/2904/rd600bj8.gif

Nån som har tänkt på att det är två olika moderkort? pciportarna sitter oilka och sedan syns inte Sata-portarna vid nordbryggan.

Jag vet att det skulle vara en ny pcb men det är kanske inte alla som lagt märke till det.

Dfi släpper sitt nya nforce kort den 1 nov så det blir säkert samtidigt.

Hoppas det inte blir lika fel som när jag väntade på a8n32-sli

Permalänk
Medlem
Citat:

Nån som har tänkt på att det är två olika moderkort? pciportarna sitter oilka och sedan syns inte Sata-portarna vid nordbryggan.

Jag vet att det skulle vara en ny pcb men det är kanske inte alla som lagt märke till det.

Dfi släpper sitt nya nforce kort den 1 nov så det blir säkert samtidigt.

Hoppas det inte blir lika fel som när jag väntade på a8n32-sli

jag tänkte säga samma sak precis..

på de gamla korten t.ex. är fyra stycken sata utsatta bakom flänsen pekandes uppåt medan de på de nysläppta korten är satta i riktnin mot främre delen av chassit och lagda på kanten av chassit. pci-e portarna ser också annorlunda ut.

kortet är väl svart förresten? de måste belyst de på något udda sätt, kolla på skuggan som bildas precis hitom minnena.. de ser väl svart ut? aja kanske inte så viktigt

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Jag hoppas verkligen att jag aldrig haft så fel och du aldrig haft så rätt.

Men 16x+16x är nog önsketänkande med tanke på att Ati varit rätt tydliga med att det är 8x+8x precis som 975x. Men jag trodde inte heller att den skulle stödja fsb 1333 heller. :/

DFI eller Pcb får helt enkelt skicka mig en bräda så vi kan reda ut det här en gång för alla.

Nån som har tänkt på att det är två olika moderkort? pciportarna sitter oilka och sedan syns inte Sata-portarna vid nordbryggan.

Jag vet att det skulle vara en ny pcb men det är kanske inte alla som lagt märke till det.

Dfi släpper sitt nya nforce kort den 1 nov så det blir säkert samtidigt.

Hoppas det inte blir lika fel som när jag väntade på a8n32-sli

Hade aldrig tänkt på det förrän nu faktiskt Jag tycker de kan skicka den version de inte kommer använda till Anandtech eller liknande så vi får se vad kortet går för (även om det inte är final version).

Nån på DFI street skulle tydligen få ett ES kort av DFI den här veckan så vi kanske får se lite tester snart.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Nån som har tänkt på att det är två olika moderkort? pciportarna sitter oilka och sedan syns inte Sata-portarna vid nordbryggan.

Jag vet att det skulle vara en ny pcb men det är kanske inte alla som lagt märke till det.

Det tror jag inte, kort(et/en) på dom olika bilderna ser ut att vara likadana, rent funktionsmässigt så det rör sig säkert bara om en uppdatering av layouten.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Det tror jag inte, kort(et/en) på dom olika bilderna ser ut att vara likadana, rent funktionsmässigt så det rör sig säkert bara om en uppdatering av layouten.

Pci-platserna sitter annorlunda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Pci-platserna sitter annorlunda.

Vilket jag tycker talar för vad jag, Det är enligt mig smartare att ha PCIe platserna så långt ifrån varandara som möjligt då dom det förväntas sitta väldigt varma kort i dessa. Ganska typisk liten förbättring man kan tänkas göra när man släpper en ny revsion.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB