Intel Itanium och framtiden

Permalänk
Melding Plague

Intel Itanium och framtiden

Det har publicerats en krönika kring Intels Itanium-arkitektur. Flera stora tillverkare gick med i "Itanium Solutions Alliance" på det senaste Intel Developer Forum för att stödja virtualisering så att man kan köra program som är kompilerade för en annan arkitektur på Intels Itanium-arkitektur.

Läs nyheten: Intel Itanium och framtiden

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Aldrig förtåt mig på itanium. Xeon känns mycket bättre. Vem fan vill ha massa cache med ultra låg clock?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Aldrig förtåt mig på itanium. Xeon känns mycket bättre. Vem fan vill ha massa cache med ultra låg clock?

Först och främst: Jag ska inte ens låtsas ha koll på detta, för det har jag inte.
Lite från wikipedia, dock:
"The Itanium 2 processor architecture is based on a derivative of VLIW, dubbed Explicitly Parallel Instruction Computing (EPIC). It is theoretically capable of performing roughly 8 times more work per clock cycle than other CISC and RISC architectures due to its Parallel Computing Microarchitecture (see Parallel computing)."

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Aldrig förtåt mig på itanium. Xeon känns mycket bättre. Vem fan vill ha massa cache med ultra låg clock?

Att jämföra frekvenser är endast användbart när man jämför inom en och samma architektur, aldrig mellan två olika.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Aldrig förtåt mig på itanium. Xeon känns mycket bättre. Vem fan vill ha massa cache med ultra låg clock?

Ett klassiskt Svensson-argument. Det är så mycket mer än klockfrekvens som spelar in. Jag antar att du är en av dom som inte förstår hur en Core 2 Duo på 2,4 GHz kan vara snabbare än en Pentium 4 på 3.8 GHz.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Ett klassiskt Svensson-argument. Det är så mycket mer än klockfrekvens som spelar in. Jag antar att du är en av dom som inte förstår hur en Core 2 Duo på 2,4 GHz kan vara snabbare än en Pentium 4 på 3.8 GHz.

Jovisst, men dessa är ju lite "värre" - värstingmodellen är på 1.6GHz, så det är lätt att förstå att folk blir tveksamma.
Missuppfatta mig inte dock, jag bara säger att det är förståeligt, inte att de har rätt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Ett klassiskt Svensson-argument. Det är så mycket mer än klockfrekvens som spelar in.

Det vet jag. Men varför har jag då aldrig (vad jag minns) sett en itanum server? Markanden verkar domineras av xeon, både i hög budget och låg budget. Därför drar jag slutsatsen att itanum är skit.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Jag antar att du är en av dom som inte förstår hur en Core 2 Duo på 2,4 GHz kan vara snabbare än en Pentium 4 på 3.8 GHz.

Klart som fan jag vet det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Det vet jag. Men varför har jag då aldrig (vad jag minns) sett en itanum server? Markanden verkar domineras av xeon, både i hög budget och låg budget. Därför drar jag slutsatsen att itanum är skit.

Klart som fan jag vet det.

Citat:

The Itanium can issue up to six instructions per cycles in a fixed set of combinations of four integer arithmetic/ logical operations, two load/store operations, two floating-point operations, and three branch operations. The ability to execute 3 The advantage of double-precision or 64-bit operations over single-precision or 32-bit operations is that the former allow larger sets of calculations to be performed before accumulated round-off errors begin to affect the accuracy of final exults. 64-bit systems produce full 64-bit results each cycle; a 32-bit system running at the same clock speed generally requires two cycles to produce the same 64-bit results. multiple operations not only keeps as much of the processor working as possible but also allows for the pre-fetching of data from memory into registers and cache, thus minimizing processor stalls due to data unavailability. The processor also enables a load-double pair instruction to feed the processor with a balance of a memory operation per floating-point operation.

http://en.wikipedia.org/wiki/Itanium_2#Internal_parallelism

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600