Intel Quad-core 13 november?

Permalänk
Melding Plague

Intel Quad-core 13 november?

Enligt information kommer Intel troligen att lansera sina processorer med fyra kärnor (quad-core) den 13 november i samband med lanseringar av arbetsstationer från tillverkaren Hewlett-Packard.

Läs nyheten: Intel Quad-core 13 november?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oj, var inte den planerad till början av nästa år ?

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD skyndar på sin lansering. Det är kul att intel driver utvecklingen framåt, men AMD måste verkligen öka takten för att inte bli total omsprungen.

Permalänk
Medlem

He he, det är de redan...

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Medlem

Ge oss mer spel och program som använder 2 kärnor först säger jag.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Hej då c2d

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

Dessa var dock i tester ganska varma (precis över 100W om jag kommer ihåg rätt).

Och som gambit säger, det är väldigt få program och spel som använder 2 kärnor så det blir lite problem att motivera 4 för vanliga användare.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll om det är två eller hundra kärnor, så länge programmet är flertrådat (okej, två trådar på en hundrakärnig processor kanske inte gör det mycket snabbare, men då får de flesta program iallafall en egen kärna att köra på).

Permalänk
Medlem

" Dirk Meyer, styrelseordförande och Chief Operating Officer, att AMD kommer att visa upp en quad-core processor byggd nästa generations arkitektur innan året är slut. "

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Dessa var dock i tester ganska varma (precis över 100W om jag kommer ihåg rätt).

Och som gambit säger, det är väldigt få program och spel som använder 2 kärnor så det blir lite problem att motivera 4 för vanliga användare.

för att få fler program som stödjer multicore så måste det ju finnas en marknad för sådana program så om ni vill ha program som stödjer fler kärnor köp en processor som har fler kärnor så att det blir lönsamt att ge ut progrmen:P

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Hade inte AMD nåt sätt att få flera kärnor att fungera som en?

Permalänk
Medlem

Heh jag som fortfarande tycker 2 kärnor är coolt:D

Visa signatur

1. Core i5 q6600, r280x, 4gb ram ddr3, 22tum benq widescreen.
2.P4 3.2ghz(zalman kylning) ,19" skärm crt hundai med mer.
4.Commodore 128!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Ge oss mer spel och program som använder 2 kärnor först säger jag.

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

men om ingen har quad core, kommer ju inga spel osv.

Sedan tar det mycket längre tid att skriva spel än folk byter datorer ibland.

Alltså när de väl börjar att göra ett spel, hinner teknologin gå ifatt liksom... sorry lite trött

men visst, coolt är det.

dock undrar jag om det bara är clovertown? eller andra "kentsfield" modeller som presenteras?

Permalänk

clowertown är ju server versionen på core 2 quadro och så vitt jag vet så ska hp bara presentera servrarna.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Mobbo för 4 Kernor köpte jag redan men köpte vorerst en Intel 2Core E6600 den ska räcka till nästa År-sen kanske bara setta en 4 Core CPU på och sen är det bra.
De göra allt för snapp-finns inte ens Spel för 2Core.
.......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

finns ju knappt spel dom är 2 trådade redan görs det 4 kärnor

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Intel har helt klart större resurser än AMD, därför kan intel både slänga ut denna 2*dualcore, och sedan konstruera en quadcore från grunden, medan AMD nog fått prioritera och slänga ut en riktig quadcore direkt.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

inte riktigt från grunden det är ju två conroe processorer som dom sat ihop
amd därimot gör ju en sprillans ny

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem

Det är väl fan vad snabba de är... AMD kommer ha riktiga problem om de inte snabbar på ordentligt. Intel har både Core 2 Duo och en quad-core medans de fortfarande sitter med sin K8.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Man får helt enkelt hoppas på det bästa och att programmarare använder sig av kraften i de nya processorerna

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
finns ju knappt spel dom är 2 trådade redan görs det 4 kärnor

Det är på gång, från många tillverkare.
Alan wake på quadcore: http://www.youtube.com/watch?v=9OF9qoWKNbA

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Hade inte AMD nåt sätt att få flera kärnor att fungera som en?

vare inte intel som hade nått sådant pågång? säkerligen har båda två nått sådant pågång.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Och vad kan priset på en sån här liten godbit vara då?

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
för att få fler program som stödjer multicore så måste det ju finnas en marknad för sådana program så om ni vill ha program som stödjer fler kärnor köp en processor som har fler kärnor så att det blir lönsamt att ge ut progrmen:P

Det finns redan en stor marknad och alla viktiga applikationer stödjer redan flera kärnor/processorer. Möjligen med undantag av just spel då.

Flera processorer/kärnor är inget nytt och har körts massvis med år redan. Det enda nya är att de sitter i samma sockel numera. Jag har en trendig pcserver 325 från ibm i mitt förråd. Det är en dual Pentium Pro 200 MHz.

Till de inåtvända tröttmössor som fortfarande tror att AMD (och numera intel ) utvecklar någon sorts teknik för att köra flera kärnor som om det vore en enda rekommenderar jag att helt enkelt vakna.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Santrium
Det spelar ingen roll om det är två eller hundra kärnor, så länge programmet är flertrådat (okej, två trådar på en hundrakärnig processor kanske inte gör det mycket snabbare, men då får de flesta program iallafall en egen kärna att köra på).

"flesta program en egen kärna att köra på"

Jag undrar om det finns något hard facts på hur spelutvecklarna har gjort när de utvecklat flertrådade spelmotorerna. Jag har bara hört om hur de har typ 4-5 trådar. Det är ju rätt naturligt att programmeringen av hela spel inte är något som kan generaliseras hur som helst till n-kärninga processorer/system.
Men man hoppas ju att ingen tillverkare är så trångsynt så de gör att inte mer än två kärnor kan utnyttjas.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
"flesta program en egen kärna att köra på"

Jag undrar om det finns något hard facts på hur spelutvecklarna har gjort när de utvecklat flertrådade spelmotorerna.

http://www.youtube.com/watch?v=9OF9qoWKNbA

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =