Hem-Pc:n förmånsbeskattas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Mer bang för bananerna är i din mening dåligt?

Vet du vad? Köp min gamla trasiga 166'a för 1 000 och säg sedan hur värt det var.

Det uttalandet tog ju nobelpris i intellekt.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk
Medlem

Visst att dom vill avskaffa systemet, det förstår jag, det kostar en del, men inte fan kan dom tvinga dom som redan har avtal att betala mer, alla har kanske inte dom pengarna och det var ju itne det dom skrev på när dom skrev avtalet.. Och att skatta på detta sättet gör ju bara att företagen inte kommer vilja ge sin personal desa erbjudanden.

Och, dessa erbjudanden man får är väl ändå prisvärda, i slutändan är det oftast billigare än om man skulle köpt dom på normalt sätt, och för en familj som inte kommer uppdatera sin dator i normala fall inom 3 år är ju detta system perfekt..

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BigDuke
Coolt, du bevisar med egna ord hur jävla grundlurad du är. Du vet helt enkelt inte vad du snackar om! Gå och kamma dig för fan.

Jag antar att du syftar på den borgerliga regeringen 91-94?
Göran Persson upprepar som ett mantra att den borgerliga regeringen ensam är att lasta för den ekonomiska krisen i början på nittiotalet.
När borgarna tog över 91 var svensk ekonomi i fritt fall, kapital flödade ut ur landet, vi tappade 1000 jobb PER DAG! Ansvaret för detta vilar tungt på Ingvar Carlsson med regering (S) som vägrade genomföra reformer när ekonomin vek nedåt.
I tre år var borgarna tvungna att ägna sig åt att sanera svensk ekonomi.

Men jag kan förstå att en som du som inte är torr bakom öronen bara tar in det Göran Persson säger helt okritiskt och tar det som sanning.
Du måste lära dig skilja på propaganda och sanning unge man!

Hur var det inte när borgarna kom till makten på sjuttiotalet. oj oj oj goodbye sweden!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Bra, då kanske folk börjar inse att det finns andra alternativ till de dåliga hem-pc avtalen.

Hur kan du få dem till dåliga, när staten går in och betalar en bit av den? Man får grymt mkt för pengarna; 20" widescreen-skärm, C2D, Geforce 7950GX2, 500Gb hdd, 2Gb ram osv, för under 15 000...
Bara att tacka och ta emot ju!

Permalänk

Kan vi försöka hålla oss till ämnet va? Vad är förmåns-beskattning och vad kommer detta att innebära för en som redan har en Hem-PC? Förstår inte riktigt - kommer man att behöva betala 200:- mer i månaden eller vad?

Visa signatur

Most of one's life is one prolonged effort to prevent oneself from thinking. People intoxicate themselves with work so they won't see how they really are. - Aldous Huxley

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiSiL
Hur kan du få dem till dåliga, när staten går in och betalar en bit av den? Man får grymt mkt för pengarna; 20" widescreen-skärm, C2D, Geforce 7950GX2, 500Gb hdd, 2Gb ram osv, för under 15 000...
Bara att tacka och ta emot ju!

Och du beskriver just vad som är fullständigt åt skogen med denna subvention, det är höginkomsttagare som köper dyra speldatorer som får den största rabatten!!!

Varför är det höginkosttagare som gynnas mest frågar du nu jo det är pga. att kostnaden för datorn dras av före skatt vilket gör att ju högre skatt desto större "vinst" gör du och folk som tjänar mycket har runt 50% skatt och folk med lägre runt 30%.

Men som sagt det blir lite konstigt när man sätter fast beskattning på 2400kr /år oavsett hur dyr den igentligen är och dessutom på redan ingånga avtal.
Det skulle förvåna mig mycket om inte dom som har dessa avtal kan avsluta dem nu pga. att förutsättningarna ändrats.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MiSiL
Hur kan du få dem till dåliga, när staten går in och betalar en bit av den? Man får grymt mkt för pengarna; 20" widescreen-skärm, C2D, Geforce 7950GX2, 500Gb hdd, 2Gb ram osv, för under 15 000...
Bara att tacka och ta emot ju!

Och hur dum är du på en skala, "När staten går in och betalar för den....Bara att tacka och ta emot ju!".

När vi andra skattebetalare går in och betalar din speldator. Vart tror du staten får in sina pengar ifrån, kommer jultomten med dom??!

Bort med hem-pc, dock kanske lite taskigt att inte låta avtal som redan är påbörjade avslutas, det där kommer det att bli mycket bråk om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Och du beskriver just vad som är fullständigt åt skogen med denna subvention, det är höginkomsttagare som köper dyra speldatorer som får den största rabatten!!!

Varför är det höginkosttagare som gynnas mest frågar du nu jo det är pga. att kostnaden för datorn dras av före skatt vilket gör att ju högre skatt desto större "vinst" gör du och folk som tjänar mycket har runt 50% skatt och folk med lägre runt 30%.

Men som sagt det blir lite konstigt när man sätter fast beskattning på 2400kr /år oavsett hur dyr den igentligen är och dessutom på redan ingånga avtal.
Det skulle förvåna mig mycket om inte dom som har dessa avtal kan avsluta dem nu pga. att förutsättningarna ändrats.

Precis, det är höginkomstagarna som gynnas av dessa erbjudanden, inte de som verkligen skulle behöva det.

Förhoppningsvis kommer folk börja handle mer från t.ex. Komplett och liknande butiker så att konkurrensen ökar, då gynnas låginkonmstagarna mer.

Permalänk
Medlem

Tror ni har misstolkat artikeln det gäller inte HemPc som man betalar för varje månad utan de datorer som anställa fått från företaget för att de skall kunna "jobba" lite hemma också.
Dvs de som har gratis dator utan att betala ett skit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Och hur dum är du på en skala, "När staten går in och betalar för den....Bara att tacka och ta emot ju!".

När vi andra skattebetalare går in och betalar din speldator. Vart tror du staten får in sina pengar ifrån, kommer jultomten med dom??!

Bort med hem-pc, dock kanske lite taskigt att inte låta avtal som redan är påbörjade avslutas, det där kommer det att bli mycket bråk om.

Hur dum är du då som inte utnyttjar förmåner? Bara att tacka å ta emot så länge det går, man kan inte säga att det är dåliga erbjudanden. Däremot är det dåligt prioriterade skattepengar, men det är en annan femma.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Konstig definition. Att grannen har mindre beskattningsbar inkomst gör att du subventionerar honom?

Ja, grannen har mindre beskattningsbar inkomst eftersom staten subventionerar med skattepengar som jag betalar.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det leder till att dator-tillbehör blir billigare.

Permalänk
Medlem

Mja .. någonstanns måste ju alliansen dra in pengar när de inte kan något annat än att skattefuska själva

Visa signatur
Permalänk
Medlem

http://www.regeringen.se/sb/d/3485/a/71031;jsessionid=apalznK...

"Vilket värde kommer jag att beskattas för? Hur mycket dyrare kommer det att bli?
En särskild regel införs som anger att värdet av förmånen skall anses vara 2 400 kronor för ett helt år. Kostnaden för lånedatorn kommer således att öka med den skatt som skall betalas på beloppet (ca 768-1248 kronor per år beroende på vilken marginalskatt man har)."

Oj, jag minksar min årliga skatteåterbäring om runt 15 loppor med 1248 kr då min marginalskatt är 52%. Inget som avskäcker mig iaf.... ska ingå nytt avtal innan årsskiftet.

Förresten - varför slår så många mot högkomstintagare? Var glada att andra betalar mycket skatt så att 1,5 miljoner människor kan gå utan jobb en vanlig dag i Sverige efter 10 år med sosse-Person vid makten!

Visa signatur

Vinterdatorn 2016 (。◕‿◕。)
| Fractal Design Define S | Asus Z170 Pro Gaming > i5 6600K > Noctua U14S | RX480 4GB + RX570 4GB | EVO850 250 + 512 GB SSD'er | 2x8GB Corsair 3000MHz | Supernova G2 650W | AOC G2460PF 24" |

Permalänk
Medlem

Då får man hoppas att di blå instiftar en lag med som gör det möjligt att med omedelbar verkan kunna bryta ingånget avtal eller/samt återlämna paketet på ståedes fot utan att lida ekonomisk skada?

För ges inte den möjligheten så är det en riktigt stalinistisk åtgärd vi blir utsatta för... men men lika bra att dom visar sitt rätta ansikte direkt.. sen kommer höjningarna för oss vanliga arbetare samt deras försök att döda fackföreningsrörelsen.. om 4 år åker dom i soptunnan.. det är en sak som är säker med den starten dom haft.. di små blåa avgiftssmitarna..

Betalningsmoral borde vara en av punkterna i regeringens åtgärdsprogram iaf...

Arbetsgivarna applåderar garanterat åt att en av de första åtgärderna är att öka arbetsgivareavgifterna... lol.

Citat:

Hur kommer den slopade skattefriheten att påverka min arbetsgivare?

Arbetsgivaren kommer att behöva betala arbetsgivaravgifter på värdet av förmånen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Grattis till er som har en Hem-PC och röstade på Alliancen.

Som tur så gjorde man själv inte det å har ingen Hem-PC

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem

Då gjorde jag rätt som gick ur svenska kyrkan förra året & sänker på så sätt skatten med minst 3000:- om året..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Kortfattat sverige är lurat i 4 år nu:)

Visa signatur

Amd Ryzen 1600, Gigabyte ab350 gaming 3, corsair LPX 3000@2933
Radeon 480 4GB Corsair TX 650

Permalänk
Avstängd

Tycker också att det är fel om det kommer drabba de som redan tecknat avtal under förutsättning att då de skrev på för paketen hade kunskap om att skulle ha en viss fast hyreskostnad under bindningtiden.
Nu ändras ju detta och de sitter bundna.

Mitt går ut till våren 2007 och tjah tycker att det har varit trevligt att hyra en HemPC ehum laptop. vart 3e år.
Men visst antar fläskberget behöver lite kaka och kommer skära där det går.

Men HemPC har väl under många år varit en viktig motor på marknaden även om det minskat de senaste åren.

De flesta som går in i en datorbutik köper en näck PC med bara hårdvaran. Är man noob så kanske somliga betalar för en ihopskruvning.
dvs ingen OS/mjukvara med supportavtal osv. dvs ingen noob support, funkar hårdvaran så är samtalet över.

Däremot ingår en del mjukvarusupport i priset då du hyr en HemPC alltså kommer troligen en del färre supportjobb behövas.

De som glädjs åt detta är alltså mindre butiker de som skadas är Dell, FS, HP å liknande och deras svenska outsource-support.

Permalänk

jävlar vad sura alla vart jag säger en sak..fyfan vad rött kommer att få städa upp efter reindfeldts bravader

Visa signatur

amd 6000+ x2 4 gig pc6400 4 tib Lagring, asus 790fx osv osv

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Agreed. Staten behöver pengarna till annat.

Som 750 miljoner extra till det militära
Men nu var det inte riktat till Flamso utan mer som ventilering från sida, militären suger tillräckligt med miljoner/miljarder som det är...
Men skit samma, bryr mig inte heller om beskattingen av HemPCs. Dock taskigt av dem att inkludera de som redan skrivit avtal. Finns ju en chans att de avstått från första början om de vetat om beskattningen, nu har de inget val eftersom de skrivit avtal och är låsta att betala...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cymorph
I helvete heller att jag kommer betala skatt för att ha en elektronisk maskin i hemmet, har tv, lampor, mikrovågsugn. same shit, different name.

Det är bara HEM-PC som kommer att beskattas eftersom dom varit subventionerade innan.

ontop: Jag tycker att det ett bra beslut, gynnar alla andra dator företagen.

Visa signatur

1. Intel I7 4790K @ 4.7 | Z97 | 16gb DDR | R9 295x2 | 500gb M2SSD
2. Intel I7 2600K @ 4.450, 1.3 V | Asus Sabertooth P67 | 8gb DDR3 1600 | 2x Nvidia GTX570 i SLI. | 80 GB SDD, 8TB Western Digital.
3. AMD Athlon 3700+@2.6 Ghz, 1.475 V. | Asus A8N-E | Corsair TWINX1024-3200C2 @ 235, 2.5-3-3-6| Sapphire Radeon X800XL 512MB @ 440/550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JeRiN

ontop: Jag tycker att det ett bra beslut, gynnar alla andra dator företagen.

Visst gynnar det de andra datorföretagen.. dom behöver inte pressa priserna längre.. men gynnar det oss konsumenter?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Hem-PC är juh endå inget att hänga upp sig på, däremot att alla arbetslösa, pensionärer med garantipension, sjukskrivna, studenter(studiemedlet höjjs inte tack vare alliansen utan pga prisanpassning) och barnfamiljer kommer få ett helvete är värre.

OFT:
Sen att nästan hela moderaterna skattefifflar gör juh inte saken bättre, nolltaxerar så det står härliga till och därtill använder svart arbetskraft.
Men dessa klåpare kommer nog inte sitta hela mandat perioden iallafall.
Jävla nollor som har valt in borgare vid makten, dom flesta har väl aldrig haft jobb eller familj att försöja.
Eller är rika krösus som bara vill tjäna pengar och är överlyckliga nu när konkuransen på arbetsmarknaden höjjs så att dom slipper betala så höga löner.

Jävla landsförädare.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk

Som jag skrev i en annan tråd, så är jag emot att de som redan har tecknat ett avtal blir drabbade.
Men jag blev riktigt förvånad när jag läste ur artikeln att 600 000 hushåll har en hem-pc. Kan det verkligen vara så många? 600 000 personer är ju för mycket mot vad som vore lämpligt bara det. Jag misstänker skrivfel från DN, annars undrar jag varför ingen gjorde något åt detta innan?

En bra begagnad pc får man för mellan 1500 till 2500:- och den räcker år nästan alla, vill någon ha en bättre så skall inte staten finansiera det. Min pc är ej värt mer och jag håller på en hel del mer med datorer än de flesta hushåll, där de anställda har ett rent datarelaterat yrke.

Jag tycker också det är intressant att många gnäller på moderater för deras idéer att beskatta diverse saker där kontrakten redan är skriva. När exempelvis sossarna krävde vissa bäruppköpare miljontals kronor i efterhand, för att de hade ändrat reglerna vid bäruppköp som gjordes för många år sedan. Fast de där miljonerna skulle inte ni behöva lägga ut så då är det väl ingen fara? De är då sossar allihopa i regeringen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
HEller är rika krösus som bara vill tjäna pengar och är överlyckliga nu när konkuransen på arbetsmarknaden höjjs så att dom slipper betala så höga löner.

Sänks lönerna så får företagen mindre betalt för varor och tjänster, vilket även innebär att de på toppen får mindre betalt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Som jag skrev i en annan tråd emot att de som har redan har tecknat avtal blir drabbade.
Men jag blev riktigt förvånad när jag läste ur artikeln att 600 000 hushåll har en hem-pc. Kan det verkligen vara så många? 600 000 personer är ju för mycket mot vad som vore lämpligt bara det. Jag misstänker skrivfel från DN, annars undrar jag varför ingen gjorde något åt detta innan?

En bra begagnad pc får man för mellan 1500 till 2500:- och den räcker år nästan alla, vill någon ha en bättre så skall inte staten finansiera det. Min pc är ej värt mer och jag håller på en hel del mer med datorer än de flesta hushåll, där de anställda har ett rent datarelaterat yrke.
Jag tycker det är intressant att många gnäller på moderater för deras idéer att beskatta saker där kontrakten redan är skriva, när exempelvis sossarna krävde vissa bäruppköpare miljontals kronor i efterhand för att de hade ändrat reglerna vid bäruppköp som gjordes för många år sedan. Fast de där miljonerna skulle inte ni behöva lägga ut så då är det ingen fara. De är då sossar allihopa i regeringen.

En bra begagnad pc skulle vara dubbelt så dyr om inte hem-pc hade funnits.
Efterfrågan på begagnat kommer öka lavinartat.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn
Hem-PC är juh endå inget att hänga upp sig på, däremot att alla arbetslösa, pensionärer med garantipension, sjukskrivna, studenter(studiemedlet höjjs inte tack vare alliansen utan pga prisanpassning) och barnfamiljer kommer få ett helvete är värre.

OFT:
Sen att nästan hela moderaterna skattefifflar gör juh inte saken bättre, nolltaxerar så det står härliga till och därtill använder svart arbetskraft.
Men dessa klåpare kommer nog inte sitta hela mandat perioden iallafall.
Jävla nollor som har valt in borgare vid makten, dom flesta har väl aldrig haft jobb eller familj att försöja.
Eller är rika krösus som bara vill tjäna pengar och är överlyckliga nu när konkuransen på arbetsmarknaden höjjs så att dom slipper betala så höga löner.

Jävla landsförädare.

ORD!!

Skrev i flera debattinlägg att borgarna kommer köra Sverige i botten. Känns som det snart är dax för kommentaren "I told you sooooooo"...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vkn

Jävla nollor som har valt in borgare vid makten, dom flesta har väl aldrig haft jobb eller familj att försöja.
Eller är rika krösus som bara vill tjäna pengar och är överlyckliga nu när konkuransen på arbetsmarknaden höjjs så att dom slipper betala så höga löner.

Jävla landsförädare.

Lägg av för helvete! Du kan inte kalla folk för nollor och landsförädare bara för att de röstar på ett parti som DU tycker är fel, alla tycker olika. Alliancen har de flesta valt i sverige. Det kommer bli många förändringar och ett land behöver förändringar för att kunna fungera.

Själv tycker jag det här valet var som att välja mellan pest och kolera, många verkar ha svalt Görans Persson ord bra andra har varit mer kritiska till han och valt alliancen istället.

Skattefiffel och skandaler finns det gott om hos sossarna också.

jag är socialdemokrat men jag tycker sossarna behöver ha in nytt blod i partiet, framförallt en ny partiledare.

Permalänk
Medlem

vkn Haha. Synd "juh" att du är upprörd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Ja, grannen har mindre beskattningsbar inkomst eftersom staten subventionerar med skattepengar som jag betalar.

Jag tror att du ska pröva en grundskolekurs i ekonomi, eller sluta med ditt socialmoderata synsätt på ekonomin.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.