Bredbildskärmar i 90 procent av alla bärbara 2008

Permalänk
Melding Plague

Bredbildskärmar i 90 procent av alla bärbara 2008

Nästan 90 procent av alla bärbara som kommer att levereras i slutet 2008 kommer att ha en bredbildskärm jämfört med 76 procent i slutet av detta år, enligt analysföretaget Display Search.

Läs nyheten: Bredbildskärmar i 90 procent av alla bärbara 2008

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och jag antar att det ska kosta 90 % mer då också eller?

Permalänk
Medlem

13,3" ? varför just denna längd?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Hedersmedlem

Fattar inte att alla har gått på widescreen-grejen. Det är bara ett sätt för tillverkarna att sälja samma tum fast tillverka en mindre yta.

Permalänk
Hedersmedlem

Bara 76% nu? Jag trodde det var mycket mer, typ 90% redan.

zie. Går inte bara att räkna area.
Eftersom filmtittande är rätt vanligt på datorer idag och filmer är widescreen så passar det ju bättre med en bredbildsskärm så man inte behöver ha så mycket till svart remsa som på 4:3.
Jag har 16:10 på min laptop och jag tror jag inte kommer köpa någon mer skärm som är 4:3. Nästa lcd till stationärt bruk blir allt 16:10.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Fattar inte att alla har gått på widescreen-grejen. Det är bara ett sätt för tillverkarna att sälja samma tum fast tillverka en mindre yta.

Widescreen, dvs 16:9-bild, säger väl hur förhållandet mellen bred och höjd skall vara?; och inte "samma" tum på "mindre" yta?

Permalänk
Medlem

Desto närmare förhålandet är till 1:1 desto större ytan är på samma tum

Permalänk
Medlem

Förhållandet mellan bredd och höjd (bredd/höjd) = x.
Ju mer Wide, desto större x.

Bredd (b) = x * Höjd (h)
Diagonal = d
Area = A

A = b*h = x*h^2
d = sq(b^2 + h^2) = sq((xh)^2 + h^2) = h*sq(x^2 + 1)
h = d/sq(x^2 + 1)
A = x*d^2/(x^2 + 1)

Hålls diagonalen konstant men x ökar (mer wide) så minskar arean.
Går x mot 1 (kvadratiskt) så ökar arean.

Om jag räknat rätt så har 13,3-tums 16:10 samma bredd som en 14,1-tums 4:3.

Permalänk
Medlem

Widescreen är egentligen inte fördelaktigt eftersom man ser cirka 180 grader horisontalt och 135 grader vertikal vilket är mycket närmare 4:3 än 16:10. Det jag menade med förra inlägget är att till exempel en 19 wide är mindre till ytan än en vanlig 19 tummare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Bara 76% nu? Jag trodde det var mycket mer, typ 90% redan.

zie. Går inte bara att räkna area.
Eftersom filmtittande är rätt vanligt på datorer idag och filmer är widescreen så passar det ju bättre med en bredbildsskärm så man inte behöver ha så mycket till svart remsa som på 4:3.
Jag har 16:10 på min laptop och jag tror jag inte kommer köpa någon mer skärm som är 4:3. Nästa lcd till stationärt bruk blir allt 16:10.

Hela konceptet Widescreen är inte till för nått annat än att tjäna mer pengar på att förse kunden med mindre. Vill man ha WS så funkar det lika bra att bara justera bilden på en 4:3, eftersom den ofta har ungefär samma bredd som motsvarande WS, bara att den är högre (kanske en gnutta smalare, men inte mycket, och är den lilla marginalen så viktig lär nog en större skärm kosta ungefär samma som en mindre WS). Så tänker man efter lite så är widescreen bara rent BS från tillverkarnas sida, eftersom det är minst lika möjligt att visa en WS-bild på en vanlig skärm som på en 16:9 eller 16:10, men trots att WS-skärmarna har mindre yta så kostar de generellt sett mer... så någon egentlig anledning till WS-format på skärmar finns inte, mer än att kunna ta mer betalt för mindre produkt då... Den svarta remsan funkar ju igentligen inte heller som anledning, eftersom att förhållandet blir motsatt på en WS, där man istället får remsor på sidorna vid visning i 4:3(vilket iaf jag tycker är mer störande). Så det enda WS gör när det gäller remsan är att flytta på den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBlacK
Widescreen, dvs 16:9-bild, säger väl hur förhållandet mellen bred och höjd skall vara?; och inte "samma" tum på "mindre" yta?

Eftersom skärmytn mäts på diagonalen, så är det faktiskt så att WS germindre bildyta. Tänk diagonalen på ett liggande A4-papper, sen kapar du av 1/3 av toppen på det och mäter diagonalen igen... du har blivit av med 33% av pappret, men diagonalen har inte minskat i närheten av lika mycket.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

WS på datorer är ju bra tänkt, men det vore nästan bättre om förhållandet var det omvända. (det gjordes faktiskt försök på detta med multimediaenher för några år sen)

om en bärbar dator har WS är mig likgiltigt om film är argumentet, har man inte högre krav på filmtittande än så klarar man sig förmodligen lika bra med en normal skärm. däremot medger WS att man placerar musikspelare, ICQ, etc bredvid det man jobbar med på ett smidigt sätt. så nog är det mer tanke än att lura folk på ".

och ser man på filmbruk så vinner man ju som många påpekat istället bildyta i de flesta fallen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Animae
Widescreen är egentligen inte fördelaktigt eftersom man ser cirka 180 grader horisontalt och 135 grader vertikal vilket är mycket närmare 4:3 än 16:10.

Hur tänkte du där?
180 grader horisontellt betyder att bilden - om den är platt - måste vara oändligt bred för att täcka de där 180 graderna.

Kollar man mycket på film på sin bärbara så är de svarta remsorna uppe och nere väldigt onödiga då de tar plats. En bärbar ska vara liten och kompakt, och om man inte har så stor användning för 4:3 så är nog wide bättre.
Om man ser på widescreen-filmer dvs.

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag widescreen är alltid skönare, i vanligt arbetande som i film. Sedan ska ju en bärbar dator ska ju vara så kompakt som möjligt och då passar ju widescreen perfekt.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vilket vardagligt arbete som drar fördel av widescreen formatet om man inte har behov av att IM-applikationer eller spellistor är synliga jämt. Jag tänker mig att de viktigaste arbetsmomenten som vanliga användare utför är surfning och dokumentskrivning (på stående A4). Båda missgynnas av widescreen. Information klipps alltid på höjden, men sällan på bredden...

Vem köper en (bärbar)dator för vardagligt filmtittande? Visst kan det väl vara trevligt att ha om man t.ex. reser mycket men det är väl hur som helst sällan ett förstahandsval?

Eftersom folk i allmänhet inte förstår följderna av hur man mäter storleken på bildytor kommer tillverkarna vilja fortsätta göra (sälja) widescreen. Jag gissar att det kommer sluta med att tillverkarna gör ändå bredare skärmar, att man sedan i mjukvara kommer få dela sin breda skärm i två lika delar på bredden och mappa om dessa så de ligger staplade på varandra för att dra nytta av bildytan. Smidigt.

Permalänk

En 17" Ws kostar inte alltid så mycket mer än en 15,4", men orsaken till att så få köper 17" på bärbara är att datorn blir för stor då. Så stackars alla konsumenter så blir lurade med WS formatet och får en mindre skärm i precis den storleken som de ville ha.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

tänk också på att tangenbordet som skärmen trycks mot är avlångt.

Permalänk

Bläää, jag trivs med 4:3 formatet på laptops. Är huvudmålet film så finns det faktiskt vanliga tv-apparater.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zie
Fattar inte att alla har gått på widescreen-grejen. Det är bara ett sätt för tillverkarna att sälja samma tum fast tillverka en mindre yta.

Och det är ju exakt det kunden vill!

För vem vill ha en stor laptop?
ÄLSKAR widescreen till laptops eftersom jag inte bara får en hög upplösning utan även en liten skärm - och detta leder ju till att datorn är liten också. Och är inte den bärbara liten så är den ju inte särskilt bärbar...
Och den höga upplösningen gör att trotts att skärmen är mindre så får jag plats med lika mycket.

Dagens 17" och 19" (5:4) skärmar har ju förpestat hela marknaden med lågupplösta upplösningar. Äntligen så får man lite valfrihet och vettiga upplösningar.

Dessutom kan du ha mindre bärbara men samtidigt ha ett bekvämt tangentbord (eftersom tangentbord ofta begränsas av bredden men inte alls av höjden).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkov
Jag förstår inte vilket vardagligt arbete som drar fördel av widescreen formatet om man inte har behov av att IM-applikationer eller spellistor är synliga jämt. Jag tänker mig att de viktigaste arbetsmomenten som vanliga användare utför är surfning och dokumentskrivning (på stående A4). Båda missgynnas av widescreen. Information klipps alltid på höjden, men sällan på bredden...

Vem köper en (bärbar)dator för vardagligt filmtittande? Visst kan det väl vara trevligt att ha om man t.ex. reser mycket men det är väl hur som helst sällan ett förstahandsval?

Eftersom folk i allmänhet inte förstår följderna av hur man mäter storleken på bildytor kommer tillverkarna vilja fortsätta göra (sälja) widescreen. Jag gissar att det kommer sluta med att tillverkarna gör ändå bredare skärmar, att man sedan i mjukvara kommer få dela sin breda skärm i två lika delar på bredden och mappa om dessa så de ligger staplade på varandra för att dra nytta av bildytan. Smidigt.

Det blir inte bättre av att ha highscreen...
I alla fall inte om du ska läsa text, för du hoppar inte upp och ner samtidigt som du läser utan du (eller ja, de flesta i alla fall) läser uppifrån och ner.

Dokumentskrivning är mycket bra på en widescreeen. För du får fortfarande plats med en A4 på höjden men får plats med två stycken på bredden. Det gör du inte på motsvarande i 4:3 / 5:4 format (självklart beroende på upplösning men som ex.).
Och jämfört med highscreen är det ju rätt mycket smidigare att ha två stycken sidor bredvid varandra än ovanpå varandra...

Även om du begränsas av höjden utnytjar du sällan hela höjden. De flesta gör nog inte det utan använder kanske bara en decimeter i höjd och sen kompenserar med scrollning för att hålla sig inom den decimetern - när de läser längre texter.

Och på högupplösta skärmar kör man inte saker maximerat - utan man har saker i ungefär A4 format fasst lite bredare, jag har så i alla fall och jag vet att jag inte direkt är ensam. De som inte tycker om widescreen eller högupplösta skärmar kör ofta maximerat och det är inte alltid så lyckat på en högupplöst eller en widescreen skärm - så det förstår jag.

Särskilt widescreen för det är inte särskilt bekvämt att behöva flytta blicken såpass långt åt sidorna bara för att läsa text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
WS på datorer är ju bra tänkt, men det vore nästan bättre om förhållandet var det omvända. (det gjordes faktiskt försök på detta med multimediaenher för några år sen)

om en bärbar dator har WS är mig likgiltigt om film är argumentet, har man inte högre krav på filmtittande än så klarar man sig förmodligen lika bra med en normal skärm. däremot medger WS att man placerar musikspelare, ICQ, etc bredvid det man jobbar med på ett smidigt sätt. så nog är det mer tanke än att lura folk på ".

och ser man på filmbruk så vinner man ju som många påpekat istället bildyta i de flesta fallen.

Hur man än ser på det så förlorar man ju bildyta med WS.
Och om man tänker efter lite så ger inte ws nån igentlig fördel även om man vill ha massor av saker synliga samtidigt. Det skulle förutsätta at fönstrett man jobbar i håller 4:3-format och då lämner plats på sidorna, vilket är trevligt, men eftersom en WS inte har samma höjd som en 4:3 så kommer det där fönstret att bli mindre om man vill hålla samma proportioner, och då kan man lika gärna bara minska ner det lite på en 4:3 och få samma eller mer fria yta till att ha annat på.

Sen förstår jag verkligen inte det där med filmtittandet... WS ger inga fördelar där heller... istället för svarta lister skärmen har man de fysiska kanterna på skärmen istället... vad är skillnaden, man ser ändå inget där i båda fallen? End skillnaden är att på 4:3 så kan de svarta kanterna tasbort vid annan användning.. på WS är de permanenta...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Widescreen är underbart när man arbetar med CAD/ADT/AIS då du har de flesta kommandon på sidorna så får du mer yta att arbeta på. kör en 24" widescreen på jobbet en jäkla skillnad på hur mkt mer yta man har mot en vanlig skärm, gäller även på de arbetsstationer som är bärbara med 15.4" widescreen.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ruhler
Widescreen är underbart när man arbetar med CAD/ADT/AIS då du har de flesta kommandon på sidorna så får du mer yta att arbeta på. kör en 24" widescreen på jobbet en jäkla skillnad på hur mkt mer yta man har mot en vanlig skärm, gäller även på de arbetsstationer som är bärbara med 15.4" widescreen.

om du nu aretar med cad m.m. så borde du ju rimligen veta att störst yta finns alltid i en kvadrat med lika sidor. Att man tycker sig ha större yta på en WS är bara en illusion som skapas av att fönstret man arbetar i får mindre total yta och då lämnar plats på sidorna... Men den totala ytan är ofrånkommligt mindre än på en vanlig skärm. Tar du en vanlig skärm och minskar ner fönstret till samma storlek som du får på en WS så kommer dessutom ha merfri yta än vad du får på en WS.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

mm jo men man vill inte ha mer yta i höjdled eftersom det är i sidled du behöver mer utrymme pga menyer som model, parts, scetchpanel tar upp plats på sidorna. Det blir en mer naturlig bild med widescreen imo men vem vet jag kan ha fel alla vi som arbetar här med CAD tycker det är grymt skönt med 16:10 formatet, nu arbetar inte jag aktivt och ritar på så sätt men jag supporterar/installerar Autodesk produkter och hittills är det ingen som sagt att widescreen är sämre av de kunder som skaffat det.

Drog för sakens skull igång en inventor på en 21" vanlig skärm och man har inte så mkt plats i sidled jämfört mot en 16:10 skärm.

Visa signatur

"Bättre att tiga och vara en misstänkt idiot, än att tala och undanröja alla tvivel"
Skriver jag konstigt eller osammanhängande, så beror det på koffeinet.

Permalänk
Inaktiv

Det är mkt skönare med WS-skärmar. Jag kommer aldrig gå tillbaka till 4:3 eller 4:5

Permalänk
Medlem

belga:
tycker du har hakat upp dig på att (ex) en 20" widescreen har mindre yta än en 20" 4:3.
Detta kompenseras mer än väl med priset.

En 20" widescreen är mycket billigare än en 20" skärm och därför får du MER yta för pengarna.
Widescreenskärmar överlag har dessutom högre pixeldensitet så du får plats med mer på mindra yta än vad du hade fått med en 4:3 / 5:4 skärm.

Utgår man från dom egenskaperna så får man mer prestanda för pengarna om man köper en widescreen skärm.

Sen passar widescreenskärmarna bättre med synfältet. Det finns en anledning till varför man inte kan få tag på 4:3, 5:4 formatet på vad gäller (lite större) LCD-TVs och Plasmaskärmar. Det finns en anledning till att alla biografer kör widscreen - visst det har väl mycket med att filmerna kommer i widescreen men det finns en anledning till varför filmerna gör det...

Och även vid arbete så anser i alla fall jag att widescreen är att föredra. Visst finns det undantag och visst är detta en smakfråga men du får det att verka som om det är fel att tycka något annat.

Visst får man mindre yta per tum men det kompenseras (med råge) av att man får fler tum för pengarna.

Större är heller inte alltid bättre. För bärbara så finns det många fördelar med widescreen om man bortser från skärmen. Som med tangentbordet och pixeldensiteten (det är visserligen inget som tekniken begränsar men något som tillverkarna har gjort) och som sagt så är ju halva poängen med en bärbar att den ska vara liten och då tycker jag det är lite magstarkt att prompt kritisera widescreen för att den är mindre per tum...

Permalänk
Medlem

fråga till alla som känner sig lurade av widescreenkonspirationen: kände ni samma sak när man började mäta effekt i kw istället för hk också?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Hur man än ser på det så förlorar man ju bildyta med WS.
Och om man tänker efter lite så ger inte ws nån igentlig fördel även om man vill ha massor av saker synliga samtidigt. Det skulle förutsätta at fönstrett man jobbar i håller 4:3-format och då lämner plats på sidorna, vilket är trevligt, men eftersom en WS inte har samma höjd som en 4:3 så kommer det där fönstret att bli mindre om man vill hålla samma proportioner, och då kan man lika gärna bara minska ner det lite på en 4:3 och få samma eller mer fria yta till att ha annat på.

Sen förstår jag verkligen inte det där med filmtittandet... WS ger inga fördelar där heller... istället för svarta lister skärmen har man de fysiska kanterna på skärmen istället... vad är skillnaden, man ser ändå inget där i båda fallen? End skillnaden är att på 4:3 så kan de svarta kanterna tasbort vid annan användning.. på WS är de permanenta...

vilket konstigt argument.. då kan man lika gärna säga att en 19" skärm i 4:3 är helt värdelös jämför med en 23" i 4:3. poängen var att en 16:10-skärm får man den extraplatsen i 4:3 utan att inskränka aspekten 4:3 i dokumentet man arbetar med, alltså, men mer än en app borde även den som förddrar 4:3 se fördelen i 16:10. (särskilt i Photoshop tex)

err.. du använder ju mer av skärmen till faktiskt innhåll är poängen. jag vet inte vad du tycker men jag fördrar upplevelsen av en film i större format än Jarl Alfredius ärligt talat. elelr menar du bara att du vill ha en skärm utan kanter alls? oändligt bred och hög?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
belga:
tycker du har hakat upp dig på att (ex) en 20" widescreen har mindre yta än en 20" 4:3.
Detta kompenseras mer än väl med priset.

En 20" widescreen är mycket billigare än en 20" skärm och därför får du MER yta för pengarna.
Widescreenskärmar överlag har dessutom högre pixeldensitet så du får plats med mer på mindra yta än vad du hade fått med en 4:3 / 5:4 skärm.

Utgår man från dom egenskaperna så får man mer prestanda för pengarna om man köper en widescreen skärm.

Sen passar widescreenskärmarna bättre med synfältet. Det finns en anledning till varför man inte kan få tag på 4:3, 5:4 formatet på vad gäller (lite större) LCD-TVs och Plasmaskärmar. Det finns en anledning till att alla biografer kör widscreen - visst det har väl mycket med att filmerna kommer i widescreen men det finns en anledning till varför filmerna gör det...

Och även vid arbete så anser i alla fall jag att widescreen är att föredra. Visst finns det undantag och visst är detta en smakfråga men du får det att verka som om det är fel att tycka något annat.

Visst får man mindre yta per tum men det kompenseras (med råge) av att man får fler tum för pengarna.

Större är heller inte alltid bättre. För bärbara så finns det många fördelar med widescreen om man bortser från skärmen. Som med tangentbordet och pixeldensiteten (det är visserligen inget som tekniken begränsar men något som tillverkarna har gjort) och som sagt så är ju halva poängen med en bärbar att den ska vara liten och då tycker jag det är lite magstarkt att prompt kritisera widescreen för att den är mindre per tum...

Alltså visst håller jag med om att WS-formatet har sina fördelar. Men inte i den form som det leveraras idag.... tar man 4:3-bild och expanderar i sidled så är det ju helt klockrent, men det gör man inte idag, men tar istället samma 4:3 och minskar ner på höjden. Man framställer mindre som mer, det är det jag har nått emot.

Som varje gång jag ska in och kolla på en tv... alltid samma tjat om WS hit och WS dit, men man hör aldrig nått om att man kan få samma bild på en vanlig skärm med lite inställningar. Det är hela köret med allt smygande och trixande jag inte gillar... besattheten av att ha så många tum som möjligt, även om man faktiskt får mindre bild av det... Jag menar jag kör WS på min 4:3-skärm för att det är skönare, jag tycker det ser helt skadat ut i fullt 4:3-format, men om jag vill kan jag ändå använda den extra ytan, vilket inte skulle gå på en WS. Kontentan är att en vanlig skärm är mer mångsidig då den klarar båda formaten med mindre förluster. När det gäller priset så varierar det ju.. har sett gott om ställen som fortfarande framställer WSsom nått nytt och hypat och tar bra mycket mer betalt för ws än för motsvarande 4:3, och sen finns det ju motsatsen också.

Och på bärbara finns det ju en fördel iom storleksförhållandena, självklart, men i allmänhet så tycker jag inte att WS har några fördelar idag. En WS-bild med svarlister på en vanlig skärm är bara minimalt mindre än på en riktig WS-skärm, men ytan man får till övers är mycket större än den lilla yta man vinner i bredd på WS-skärmen. Och att då när det gäller vanliga skärmar iaf framställa WS som att man får mera eftersom det är bredare är ju imo bara rent skitsnack från tillverkarnas och försäljarnas sida, vilket jag (hemlis hemlis ) aldrig gillat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vilket konstigt argument.. då kan man lika gärna säga att en 19" skärm i 4:3 är helt värdelös jämför med en 23" i 4:3. poängen var att en 16:10-skärm får man den extraplatsen i 4:3 utan att inskränka aspekten 4:3 i dokumentet man arbetar med, alltså, men mer än en app borde även den som förddrar 4:3 se fördelen i 16:10. (särskilt i Photoshop tex)

err.. du använder ju mer av skärmen till faktiskt innhåll är poängen. jag vet inte vad du tycker men jag fördrar upplevelsen av en film i större format än Jarl Alfredius ärligt talat. elelr menar du bara att du vill ha en skärm utan kanter alls? oändligt bred och hög?

Tror du missade nått där
kör du en 4:3 på en WS och får extra plats så är ju den 4:3-bilden mindre än vad den skulle vart på en motsvarande 4:3-skärm... om du då istället på en 4:3-skärm skalar ner samma bild till samma storlek som den skulle blivit på en WS-skärm så får du ju mer fri yta totalt utan att inskränka på 4:3 förhållandet...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Tror du missade nått där
kör du en 4:3 på en WS och får extra plats så är ju den 4:3-bilden mindre än vad den skulle vart på en motsvarande 4:3-skärm... om du då istället på en 4:3-skärm skalar ner samma bild till samma storlek som den skulle blivit på en WS-skärm så får du ju mer fri yta totalt utan att inskränka på 4:3 förhållandet...

"4:3-format på ett fönster" givetvis. (ex Photoshopyta + verktyg) vad det är för poäng att köra annat än native upplösning på en datorskärm går mig dessvärre förbi liksom ditt andra argument här Belga..

spelar ingen roll, på det jag vill ha stor bild på blir den likförbaskat mindre än det jag inte vill ha stor bild på med en 4:3-skärm.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Inaktiv

hajjar ni inte

hajjar ni inte
polarn köpte en widescreen för att han skulle ha 2 st pokerbord samtidigt när han spelade texas hahahahaha. en bra anledning

man förlorar dubbelt så mycke pengar lr nej ja vet inte.

Permalänk
Medlem

Re: hajjar ni inte

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kakelugn
hajjar ni inte
polarn köpte en widescreen för att han skulle ha 2 st pokerbord samtidigt när han spelade texas hahahahaha. en bra anledning

man förlorar dubbelt så mycke pengar lr nej ja vet inte.

Widescreen är sjukt trevligt. Jag hade inte tackat nej till en 24" wide eller två =D

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
"4:3-format på ett fönster" givetvis. (ex Photoshopyta + verktyg) vad det är för poäng att köra annat än native upplösning på en datorskärm går mig dessvärre förbi liksom ditt andra argument här Belga..

spelar ingen roll, på det jag vill ha stor bild på blir den likförbaskat mindre än det jag inte vill ha stor bild på med en 4:3-skärm.

upplösning?
Min poäng var att om du tar en bild, ett fönster eller vad som helst som visas i 4:3 och visar den på en WS-skärm, så kommer vad det nu är du ska visa vara mindre på WS-skärmen än på en 4:3-skärm om du ska behålla proportionerna (eftersom WS inte har samma höjd).
Om man då tänker efter så kommer man fram till att om du inte visar detta något i fullskärm på 4:3, utan i samma storlek som det skulle blivit på en WS, så kommer man få mer extra yta än vad man får på en WS.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.