Intervju med Steve Jobs

Permalänk
Melding Plague

Intervju med Steve Jobs

Newsweek har publicerat en intervju med Steve Jobs som fokuserar på Ipod, som fyllde fem år 23 oktober. Det talas mycket om hur Ipod kunde få så otroligt stora markadsandelar som den har just nu, vilka detaljer som spelade roll när den lanserades för fem år sedan, och mycket mer.

Läs nyheten: Intervju med Steve Jobs

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"fyllde fem år 23 oktober" ?
Har jag hittat en egen tidszon nu igen?

Visa signatur

• XP2100+@11x200|H2O|Abit NF7-S 1.2 • 3500+|MSI K8N Neo4|Gainward 7600GT|Antec P160
• Acer Aspire 5024WLMi
• Opteron165@260x9|MSI K8N Neo2 Pl|X1950Pro
Cancer, nej tack!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Durandal
"fyllde fem år 23 oktober" ?
Har jag hittat en egen tidszon nu igen?

Hmm, utav någon anledning så verkar jag befinna mig i samma tidszon....

Tror inte iPod kommer tappa så mycket pga Zune mn vi får se.

Permalänk
Medlem

trodde det bara var IDG som skrev "Ipod", den heter faktiskt iPod

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
trodde det bara var IDG som skrev "Ipod", den heter faktiskt iPod

Detta har väl diskuterats i evighet, men enligt svenska skrivregler (och de interna skrivregler vi följer) skriver man Ipod.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Detta har väl diskuterats i evighet, men enligt svenska skrivregler (och de interna skrivregler vi följer) skriver man Ipod.

Räknas ett produktnamn som ett namn då? Om jag skriver mitt namn exempelvis så skriver man ju Daniel med stort "D" men skriver man ut produktnamn med samma regler? Annars så borde det ju vara ipod såvida det inte är i början av en mening. Eller?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Detta har väl diskuterats i evighet, men enligt svenska skrivregler (och de interna skrivregler vi följer) skriver man Ipod.

Nu är det ju ett produktnamn Är väl inte så förbaskat svårt att skriva iPod som den heter?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Nu är det ju ett produktnamn Är väl inte så förbaskat svårt att skriva iPod som den heter?

You got it.

OT: iPod kommer att fortsätta vara herren på täppan även näre Zune kommer..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Nu är det ju ett produktnamn Är väl inte så förbaskat svårt att skriva iPod som den heter?

Exakt. Förstår inte varför det över huvudtaget behöver diskuteras. Att det heter iPod och inte Ipod är ju en självklarhet.

Sen att det bryter mot grammatiska regler är ju en annan sak.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hesuses
Sen att det bryter mot grammatiska regler är ju en annan sak.

Det man normalt hänvisar till är ju "TT:s" regler.
< http://www.tt.se/ttsprak/skrivregler/previewPage.aspx?chapter... >
Detta är inte strikt de gramatiska reglerna utan regler för att skriva nyheter från TT utan att det skall bli svårläst eller framstå som reklam.

Språknämnden själva säger:
< http://www.spraknamnden.se/sprakladan/ShowSearch.aspx?id=id=5... >
vilket är ungefär samma sak, men det är masssa "bör" och "normalt".

GU:s språklåda är för närvarande inte tillgänglig.

Själv vet jag faktiskt inte vad Ipod är för något - men menar man iPod så vet jag vad det är men då borde man ju säga det?

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Detta har väl diskuterats i evighet, men enligt svenska skrivregler (och de interna skrivregler vi följer) skriver man Ipod.

vore det inte bättre att korrekturläsa alla felstavningar och särskrivningar skribenter hänger sig vilt åt istället för att bråka om Svensk korrekt het för namn på en produkt som inte är Svensk och därför inte logiskt borde beröras av de lagarna såvida man inte inför ett försvenskat namn på den..(?)

vad sägs om "Ikapsel"? i bestämd form blir det riktigt fyndigt faktisk om man talar om musiken.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zircular
Om jag skriver mitt namn exempelvis så skriver man ju Daniel med stort "D" men skriver man ut produktnamn med samma regler? Annars så borde det ju vara ipod såvida det inte är i början av en mening. Eller?

d'Aniel, funkar kanske söderut.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Nu är det ju ett produktnamn Är väl inte så förbaskat svårt att skriva iPod som den heter?

Det är inte svårt, men för oss gäller det att vara konsekventa. Därför skriver vi exempelvis Ati, Nvidia och Ipod istället för ATi, nVidia och iPod. Detta har vi kommit fram till under diskussion internt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vore det inte bättre att korrekturläsa alla felstavningar och särskrivningar skribenter hänger sig vilt åt istället för att bråka om Svensk korrekt het för namn på en produkt som inte är Svensk och därför inte logiskt borde beröras av de lagarna såvida man inte inför ett försvenskat namn på den..(?)

vad sägs om "Ikapsel"? i bestämd form blir det riktigt fyndigt faktisk om man talar om musiken.

d'Aniel, funkar kanske söderut.

Det värsta är jag faktiskt har träffat en butiksanställd på elgiganten på svågerstorp i malmö som säger "krysslåda" istället xbox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Det är inte svårt, men för oss gäller det att vara konsekventa. Därför skriver vi exempelvis Ati, Nvidia och Ipod istället för ATi, nVidia och iPod. Detta har vi kommit fram till under diskussion internt.

Du menar alltså att det är mer konsekvent att skriva om produktnamn som ni själva behagar än att följa dom standards som företagen själva använder i sina produktnamn?

En nyhet är väl egentligen information och jag hoppas att ni vill att denna information ska vara korrekt men om inte så kan ni fortsätta att skriva om produktnamn som ni själva vill. Känns bara väldigt onödigt att inte kalla företagen eller produkter vid deras egna namn.

Skulle ni kalla spelet Fl0w för Flow till ex?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Avstängd

Som vanligt ett förbannat gnäll här,passar det inte så behöver ni inte läsa nyheterna,sluta lipa.

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Det värsta är jag faktiskt har träffat en butiksanställd på elgiganten på svågerstorp i malmö som säger "krysslåda" istället xbox

det intressanta i sammanhanget är ju om han säker det med K eller k.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ni gör helt rätt i att skriva Ipod istället för iPod. Ser bättre ut i löpande text.

Citat:

Varumärkesnamnet skrivs Ipod med stor begynnelsebokstav. Ipod är namnet på Apples mp3-spelare, och att deras logga har litet i och stort P är inget man bör efterlikna i vanlig text.

Punkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarzzk
Punkt.

No way, då det är en hyfsat ny företeelse och sådant spjärnas alltid emot i början av de som har som uppgift att sköta regler då det är jobbigt att ändra i regelverk utan att det blir självmotsägande.
Regelskötare blir per se konservativa...

Men ändringar pågår för jämnan.
Ta bara en sådan sak som "pod" som nu är på gång att bli ett svenskt ord - men stavas podd.
Dek kommer nog poddsändningar med uttalet oxå vad det lider...
Att plocka in engelska (slang-) ord går numera snabbt, och i takt med kommersialismens utbredning kommer nog även varumärkesnamn som är logga och namn i ett, som nVidia och iPod, att accepteras.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Det är inte svårt, men för oss gäller det att vara konsekventa. Därför skriver vi exempelvis Ati, Nvidia och Ipod istället för ATi, nVidia och iPod. Detta har vi kommit fram till under diskussion internt.

Sen så heter ju företagen faktiskt ATI och NVIDIA, och har väl gjort så i bra många år. Eller skriver ni Amd och Nec också?

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Sen så heter ju företagen faktiskt ATI och NVIDIA, och har väl gjort så i bra många år. Eller skriver ni Amd och Nec också?

/Adrian

Hur man skriver namnförkortningar beror på hur de uttalas. Uttalas de bokstav för bokstav, skriver man med stora bokstäver - annars med små. Så t.ex flygbolaget SAS kan man alltså skriva både Sas eller SAS, beroende på hur man uttalar det (ESS-A-ESS eller SASS). Samma sak med Ati/ATI, Nvidia däremot uttalar man som ett ord så där är det solklart att det skrivs Nvidia ... Hur företagen själva skriver spelar alltså ingen roll.

Det bästa är hursomhelst att vara konsekvent. Och vi har valt att vara konsekventa enligt gängse skrivnormer.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Du menar alltså att det är mer konsekvent att skriva om produktnamn som ni själva behagar än att följa dom standards som företagen själva använder i sina produktnamn?

En nyhet är väl egentligen information och jag hoppas att ni vill att denna information ska vara korrekt men om inte så kan ni fortsätta att skriva om produktnamn som ni själva vill. Känns bara väldigt onödigt att inte kalla företagen eller produkter vid deras egna namn.

Skulle ni kalla spelet Fl0w för Flow till ex?

Vi skriver inte om dem om vi själva behagar, utan försöker göra det på samtliga produktnamn.

Nu tar jag ett extremt exempel, men vi skulle nog aldrig skriva en produkt i stil med "IcEMaN TuRRBoJEt dELuXxXe" i våra nyheter. Det skulle istället bli "Iceman Turrbojet Deluxxxe". Som någon nämnt tidigare, det ser bättre ut i löpande text.

Vi jobbar rätt mycket internt med språkbruket i recensioner, nyheter och artiklar, möjligen kan vi publicera allmänna regler som vi använder när vi skriver texter inom en överskådlig framtid.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
det intressanta i sammanhanget är ju om han säker det med K eller k.

Jag gissar med litet "k".... han sa det nämligen i en mening

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy

Det bästa är hursomhelst att vara konsekvent. Och vi har valt att vara konsekventa enligt gängse skrivnormer.

Naturligtvis, det är därför jag kan ifrågasätta valet att skriva Ati och NEC. Eller menar du bara konsekvent inom just det namnet?

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

och TILBAKXS till tråden och skit i grammatik nu grabbar..

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.