Produkttest: Creative Zen V Plus

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Creative Zen V Plus

Zen V Plus är det senaste tillskottet i floran av mediaspelare från Creative, och är mer eller mindre en minivariant av Vision:M från samma företag. Med sina rundade hörn och sitt smidiga format går den lätt ner i fickan. Den har dessutom ett ganska bra ljud trots det minimalistiska formatet.

Läs produkttestet: Creative Zen V Plus

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

såg ju gullig ut

först!:D

Visa signatur

-[ {AMD X4 955} {Crosshair III} {6870 2gb} {Corsiar 4Gb DDR3} ]-

Permalänk

såg ut att vara något men snäppet under det jag förväntade mig... blir till att leta reda på något som kan bli ens kompis

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Är man tvingad till dess eget program för att föra över filer eller? Bara undrar för jag har haft ögat på denna ett tag. Saknar den däremot drag and drop blir det no deal direkt.

Permalänk
Medlem

Jag äger en sådan. Tror den har drag o släpp. Fast jag anävnder mig av deras prg.
Det finns två olika och jag kör med det som liknar windows vanliga utforskare. Så tar jag en mapp med ett album och drar det till "playlist" grejen så skapas en playlist med albumet. Smidigt och snabbt.
Jag är nöjd med spelaren. Jag har inte plus versionen så jag kan inte se på film eller lysnna på radio. Ibland önskar att jag hade en fullfjädrar multimediaspelare dock. Men jag behöver det ytterst sällan.

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Är man tvingad till dess eget program för att föra över filer eller? Bara undrar för jag har haft ögat på denna ett tag. Saknar den däremot drag and drop blir det no deal direkt.

Zen V Plus är precis som Zen Vision:M MTP kompatibel vilket innebär att man inte behöver några drivrutiner så länge man använder Windows XP...

Visa signatur

Goa gubbar ar vi allihopa....

Permalänk
Medlem

Kanske är standard för spela nuförtiden men finns det en shuffle funktion inlagd?
Avskyr nämligen att det alltid är samma låtföljd på min nuvarande spelare

Permalänk
Medlem

Den ser ju onekligen snygg ut Dock tycker jag inte batteritiden eller programvaran verkar speciellt bra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pert
Kanske är standard för spela nuförtiden men finns det en shuffle funktion inlagd?
Avskyr nämligen att det alltid är samma låtföljd på min nuvarande spelare

Ja, det finns. Den är ytterst kompetent till alla möjliga funktioner att spela musik.

Det finns en "DJ" som kan spela de mest spelade eller minst spelade låtarna tex. Ganska bra och fiffig funktion tycker jag.

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk

Jag har typ en sån fast två gb;D, och ingen radio lr videouppspelning. Den har funkat fint fint, jag har haft den ungefär i två veckor och play- och tillbakaknappen har börjat att knaka.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

Bra sweclockers!
Funderade just på att köpa en sådan

Permalänk
Medlem

Ett minimalistiskt hål för att återställa fabriksinställningarna! Ja se Creative, va kreativa de är där. Minimalism är en konstriktning, ett minimalt hål är ett mycket litet hål.

Permalänk
Medlem

Nu ska jag gnälla lite, men hårdrock och klassisk musik brukar ha tämligen lika equalizerinställningar och det kanske inte visar på speciellt mycket bredd över ljudspektrat vid tester.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Jag har typ en sån fast två gb;D, och ingen radio lr videouppspelning. Den har funkat fint fint, jag har haft den ungefär i två veckor och play- och tillbakaknappen har börjat att knaka.

Har exakt samma, med liknande problem. De två knapparna på framsidan känns något plastiga och är lite långt nertrycka utan att vara nertryckta.

Hålet på sidan som man startar om spelaren på är bra, om den skulle hänga sig. Har hänt mig då datorn strular och spelaren varit inkopplad. Knappen återställer inte spelaren till fabrikinställningar som någon här skrev, utan till senast fungerande, typ.

Visa signatur

ASRock 939DualSATA2 | AMD Athlon 64 3700+ San Diego @ 2,75 GHz| Twinmos 1024 MB DRR400 | PowerColor HD 2900 Pro @ 700Mhz | Samsung SATA 400 GB X 2 + Samsung SATAII 300GB | Samsung SyncMaster 940B | Zalman CNPS7000B-Cu | Corsair 520W | Antec Sonata I | ADDA 120mm

Permalänk

den har snuskigt högt pris/gb...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zandros
Nu ska jag gnälla lite, men hårdrock och klassisk musik brukar ha tämligen lika equalizerinställningar och det kanske inte visar på speciellt mycket bredd över ljudspektrat vid tester.

Generellt känns det som en väldigt flytande beskrivning av ljudkvalitén. Inget man baserar sitt val av MP3-spelare på precis. Och bara för att man lyssnar på olika typer av musik betyder inte det att man kan bedömma ljudet på något nogrannare vis. Snarare tvärt om - att lyssna på musik bara för att den tillhör en viss genre blir lätt en nackdel om man inte känner låtarna väl.

När jag testar hörlurar (inte lika mycket nu som förr dock) slås jag ofta av hur bra de låter. Inte nödvändigtvis för att de är "bättre" utan för att de framhäver speciella saker i låtar jag inte är så van vid. Därför har jag ett antal album som jag lyssnat på många gånger. De kanske inte är optimala för varje induviduell lur, men jag kan bedömma skillnaderna ganska lätt.

Det finns ju ett otal parametrar som påverkar den upplevda ljudkvalitén. Exakt vilka låtar (från vilken CD om det finns flera), hur är de kodade och med vilken encoder, på vilket sätt är lurarna burna, är lurarna inspelade än eller är de kanske utslitna (hur många timmar har de spelats helt enkelt), vilken volym och karraktär hade bakgrundsljudet, etc etc. Att det låter "burkigt" kan i princip bero på vad som.

Permalänk
Medlem

Ser ju riktigt nice ut det här.
Lite synd bara på skärmen, onödigt batteri-slösande imo, men det är ju bara jag. Kanske blir nått att fundera på. Ser väl ut lite som en leksak, men jag tycker nog att detär rättpassandemedtanke på den trevliga storleken

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Helt värdelös pryl i mina ögon då den inte stödjer FLAC.

MVH Kribban

Permalänk

ja för det är ju nödvändigt när den har ett minne på 1gb ? får ju plats med ungefär 2 album på den då...

Permalänk
Medlem

Min flickvän äger en sådan, jag har pillat lite på den och tycker den är skitläcker. verkar dessutom fungera helt felfritt.

Skulle utan tvekan byta ut min ipod nano mot en sådan där, vilken dag som helst.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim19
Har exakt samma, med liknande problem. De två knapparna på framsidan känns något plastiga och är lite långt nertrycka utan att vara nertryckta.

Hålet på sidan som man startar om spelaren på är bra, om den skulle hänga sig. Har hänt mig då datorn strular och spelaren varit inkopplad. Knappen återställer inte spelaren till fabrikinställningar som någon här skrev, utan till senast fungerande, typ.

Aa, precis. Så är det för mig med, men det är bara playknappen då. Och spelaren har hängt sig ett par gånger för mig med. Men det med reset-knappen visste jag inte ens om:p trodde att det var micen. Men micken är ju på toppen av spelaren.

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Bra recension, märks att ni tagit åt er av kritiken och testat med flera hörlurar samt talar om vilka. Detta gäller även att ni talar om vilken musik ni testar med. Men jag håller med Zandros om att ni kanske skulle testa med jazz, elektroniskt, akustiskt eller något annat som har annan ljudkaraktär, men det är ju en mindre miss. Bra språk överlag också. Tack, fortsätt med fler spelare nu!

Visa signatur

 MacBook 13" |  iMac 24" |  iPhone | PS3 | ... massa prylar är det..

Permalänk
Medlem

Zen V

Kan bara säga att jag är supernöjd med min Zen-spelare, har hafft den ca 1 månad sen den släpptes nu (den utan radio och video).
Dock förstår jag inte varför man ens släpper denna spelare med videofunktion, detta pga den lilla skärmen, verkar bara totalt meningslöst att se på en film lr ens musikvideo på den.

Hursomhelst är ljudet väldigt bra trotts orginallurarna, jag har faktiskt inte hittat ett par nya som verkar tillräckligt bra, *hint hint*

Rent prismässigt tycker jag denna helt klart ligger bäst till, om man ser till funktioner, ljudkvalitet, format hittar jag ifl inte en bättre spelare för 1300kr.
Helt klart bästa ljud du kan få för pris/prestanda.

Slutligen kan jag säga att det som tilltalar mig mest nu när jag har den är formatet och vikten på ynka 40g, dock nämnde resencenten något om att den blir repig lr kladdig lätt.
Detta stämer till viss del repig blir den absolut inte, dock kan den bli "kladdig" men det är för att spelaren har ett speciellt lagger av "plastfilm" som ska skydda den från repor.

Nåja vill folk ha en billig spelare med bra ljud, KÖP!

Visa signatur

i5-4670k - Asus Maximus Hero z87 - Nvidia GTX 780 - Samsung 840 pro 250Gb - Crucial Ballistix 16GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cr0XXtaLkeR
ja för det är ju nödvändigt när den har ett minne på 1gb ? får ju plats med ungefär 2 album på den då...

Ja för mig är det nödvändigt och det går att klämma in 3 st album på 1 gb

MVH Kribban

Permalänk
Medlem

Sony Ericsson Walkman-Brandad?

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk

ser nice ut, kanske man ska skaffa en sån ..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cr0XXtaLkeR
ja för det är ju nödvändigt när den har ett minne på 1gb ? får ju plats med ungefär 2 album på den då...

Mhm, hur man skriver namnet speglar personligheten...
På 4 GB får man plats med runt 12 album.

Däremot är det egentligen helt onödigt med FLAC i en mp3-spelare. Hur ofta brukar man egentligen gå omkring med material som man sedan enkelt vill kunna redigera? För allt annat än omkonvertering är FLAC totalt onödigt. Bara en idiot lyssnar på Flac i tron att de hör skillnad mot en MP3-fil i 256kbps.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Jag kör min PSP för att glo på film på rätt ofta!
Förstår dock inte dessa små flashbaserade mediaspelare, 1 GB räcker ju inte speciellt långt... Beror väl förståss på hur hårt man komprimerar filerna. Nu säger jag inte att denna suger, faller bara inte i min smak, lagringsmässigt.

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Mhm, hur man skriver namnet speglar personligheten...
På 4 GB får man plats med runt 12 album.

Däremot är det egentligen helt onödigt med FLAC i en mp3-spelare. Hur ofta brukar man egentligen gå omkring med material som man sedan enkelt vill kunna redigera? För allt annat än omkonvertering är FLAC totalt onödigt. Bara en idiot lyssnar på Flac i tron att de hör skillnad mot en MP3-fil i 256kbps.

Om man nu ska uttrycka sig på det viset så: Du, min vän, är en idiot. Att tro att FLAC endast är för redigering är befängt (dessutom, vem redigerar med ett komprimerat format?). Mängder av människor runt om i världen har insett det ljudmässiga fördelarna med FLAC, om du nu inte har utrustning att uppskatta formatet är en annan sak. För tro det eller ej, med bra grejer hör många skillnad.

Du kan ju ta debatten med grabbarna på http://www6.head-fi.org/forums/ annars. Om du känner att bli skattad åt dvs.

Permalänk
Medlem

Köpte 4gb plus versionen för tre veckor sedan... Jag är väldigt nöjd med menysystemet och ränderna i displayen såg jag inte för ens jag hade läst produkttesten och tittat efter riktigt noga.

Jag brukar högerklicka på de mappar som jag vill skicka till den och bara välja "skikcka till zen v plus", funkar perfekt.

Finns en del fina funktioner som jag tycker om tex:
-Rotationen av skärmen
-Möjligheten att lägga in vilken bild som helst som bakgrundsbild och sedan direkt i spelaren lägga på färgfilter så att den passar in med resten av spelaren.
-Menykonfigen
-Hårddisk läget där man kan tilldela valfri mängd minne åt att fungera som usb-minne.

Det som oroar mig är hur länge holdknappen samt joysticken kommer att fungera. Vi vet ju alla hur stora problem sony ericsson har haft med joysticksen på sina mobiler... oh well..

Vad det gäller FLAC så vill jag säga att det är löjligt att köra sådant filformat på en mp3spelare. Fördelarna överväger inte i närheten av nackdelarna...