Priser på Intels quad-core avslöjade

Permalänk
Melding Plague

Priser på Intels quad-core avslöjade

Intels första processor med fyra kärnor kommer att lanseras nästa månad under namnet Core 2 Extreme QX6700 och kosta 999 amerikanska dollar i kvantiteter om 1000 stycken enheter.

Läs nyheten: Priser på Intels quad-core avslöjade

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

om 1000 enheter vilket betyder att det slutgiltiga priset e mkt dyrare

Permalänk
Avstängd

Alltså inget för mig. Undrar hur min e6300 @ 2.8ghz står sig mot dessa bestar.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

hahahah kommer ihåg moderatsnubben på forumet (vad fan han nu heter) "de kommer vara billiga" rofl....

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är vad man skall med fyra kärnor till i en persondator

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Frågan är vad man skall med fyra kärnor till i en persondator

Alan Wake?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Frågan är vad man skall med fyra kärnor till i en persondator

Eh?

Undrar om vissa sa samma sak när man hade 5MHz CPUn. "Vad ska man ha 3000MHz till i en persondator :-)"

För flertrådade program är det här grymt bra. Dessutom kan man multitaska på en helt annan nivå nu. Finns säkerligen de som skulle ha nytta av detta redan idag. Men när programmen blir flertrådade kommer vi alla ha nytta av det och spel/programmen kommer bli mycket "trevligare".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Alltså inget för mig. Undrar hur min e6300 @ 2.8ghz står sig mot dessa bestar.

vad har du i cinebench?

kentan klockar ju som en gud, stabil som fanöver 3.5ghz och 11sec i cinebench

är vad jag har hört iaf..

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aieranah
Eh?

Undrar om vissa sa samma sak när man hade 5MHz CPUn. "Vad ska man ha 3000MHz till i en persondator :-)"

För flertrådade program är det här grymt bra. Dessutom kan man multitaska på en helt annan nivå nu. Finns säkerligen de som skulle ha nytta av detta redan idag. Men när programmen blir flertrådade kommer vi alla ha nytta av det och spel/programmen kommer bli mycket "trevligare".

Här står vi 1,5 år efter CPU's med 2 kärnor introducerats och vart är programmen? spelen? Jag tror inte 4 kärnor kommer tända en eld under baken på program och spelutvecklare helt plötsligt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Här står vi 2 år efter CPU's med 2 kärnor introducerats och vart är programmen? spelen? Jag tror inte 4 kärnor kommer tända en eld under baken på program och spelutvecklare helt plötsligt.

nej men vi får hoppas

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Här står vi 1,5 år efter CPU's med 2 kärnor introducerats och vart är programmen? spelen? Jag tror inte 4 kärnor kommer tända en eld under baken på program och spelutvecklare helt plötsligt.

Det är många processorkrävande program som har stöd för dubbla kärnor. Men på spelfronten är det sämre men å andra sidan så drar spel inte lika stor nytta av en snabbare CPU. Det krävs nog mer från programmerarna för att dual core ska slå igenom på spelfronten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Här står vi 1,5 år efter CPU's med 2 kärnor introducerats och vart är programmen? spelen? Jag tror inte 4 kärnor kommer tända en eld under baken på program och spelutvecklare helt plötsligt.

Supreme Commander kommer vara flertrådat och kommer säkerligen vara trevligt att spela på en Kenta.

@ moreempty. Visst kentan klockar högt men de Conroe som kommer nu visar sig också klocka väldigt högt.

Själv så tycker jag man kan vänta Kentan är den nya Pentium D. När vi kommer ha mogna quads så kommer dom skänkas bort på samma sätt som vi ser hända med Pentium D nu.

Permalänk
Medlem

Vilka.. *host* trevliga priser.. den billigaste QX6600 är dyrare än hela mitt system

Permalänk
Medlem

Vi får nog vänta ett tag till innan vi får se spel som använder sig av två kärnor. Visst har det gått 1,5 år sedan CPU:er med två kärnor lanserades men jag tror att det tar längre tid än så att utveckla ett spel från grunden.

Undra om lanseringen av Kent kommer att sänka priserna på några av dagens C2D processorer?

Permalänk
Medlem

Har köpt mig först en INTEL E6600 och har nu Tid att vänta att den Quad-Core go när i Priset.
......Klaus

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

När quad core kostar lite mindre än dubbelt så mycket som dual core så är det rimligt pris men nu verkar det väl vara dyrare eller?
Jag menar dagens dual core är väl ca dubbelt så dyra som single core.

Jag som håller på med videokomprimering kan nog ha nytta av quad core men jag väntar nog till nästa höst åtminstone.

Permalänk
Medlem

om man kollar på www.forex.se så är

$ 999,00 USD ger dig 7 252,94 SEK

så det är billigare än X6800 iaf så den är inte dyr eller vad ? pris idag 9100kr+

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
om man kollar på www.forex.se så är

$ 999,00 USD ger dig 7 252,94 SEK

så det är billigare än X6800 iaf så den är inte dyr eller vad ? pris idag 9100kr+

Observera att det gäller i kvantiteter om 1000 stycken, dvs inköpspris för handlaren, inte vad du kommer få betala. Lägg på svensk moms på det.. oh yeah!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Inaktiv

hej undrar en sak?

om dessa nya procesorna är å dyra så vad tycker ni att jag ska välj att köpa för någon för att jag ska snart köpa en helt ny dator för ca 18.000kr

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Här står vi 1,5 år efter CPU's med 2 kärnor introducerats och vart är programmen? spelen? Jag tror inte 4 kärnor kommer tända en eld under baken på program och spelutvecklare helt plötsligt.

Hear hear! Och var är alla 64bitars drivrutiner? Det finns ett fåtal men den stora massan saknas.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Langos
Hear hear! Och var är alla 64bitars drivrutiner? Det finns ett fåtal men den stora massan saknas.

Japp mjukvara är löjligt efter den hårdvara vi har idag. Ny hårdvaruteknik blir gammal innan den ens har stöd för det i mjukvaran. Fast det är ganska naturligt då mjukvara som utnyttjar den nya tekniken tar tid att göra. Att utveckla en spelmotor tar typ 2-3 år och på den tiden händer mycket.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Observera att det gäller i kvantiteter om 1000 stycken, dvs inköpspris för handlaren, inte vad du kommer få betala. Lägg på svensk moms på det.. oh yeah!

Butikspriserna i USA ligger ofta strax under (ja, under) AMD/Intel's priser så där finns inga marginaler alls. Moms däremot tillkommer tyvär alltid

Dyrt var det men det var ju väntat, å andra sidan är det inte nödvändigt med 4 kärnor idag så jag gråter inte precis.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB