Fler fildelare dömda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
Nej, Bittorrent är inte på något sätt ett säkrare protokoll än DC.

Uuuhm? Är DC och bittorrent protokoll? :S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Uuuhm? Är DC och bittorrent protokoll? :S

DC är ett protokoll, torrent är ett protokoll. Ge fan i att tjafsa i onödan.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men vilka små problem vi har i Sverige ändå

"Iran bans high-speed internet

Western poison

By INQUIRER newsdesk: onsdag 18 oktober 2006, 13:25
IRAN'S GOVERNMENT HAS BANNED high speed internet in an effort to cut out influence from the west, reports The Guardian. This comes shortly after a clampdown on satellite dishes, which Iranians use to watch western TV.

The move restricts the country's five million internet users to a mere 128k connection, and broadband has been strictly forbidden. Iranian bigwigs seem to think that western music, movies and TV shows are poisoning and undermining the country's proud Islamic culture among the little 'uns. The ban will make it far more difficult for kids to download such things.

Plenty seem opposed to Iran's latest policy, with MPs and academics reckoning that it's likely to slow Iran's modernisation progress. Ramazan-ali Sedeghzadeh who's the chairman for the parliamentary telecommunications committee made clear his views, saying that "the country needs it for development and access to contemporary science."

A petition opposing the ban, featuring over 1,000 signatures, is to be sent to President Mahmoud Ahmadinejad, who is no doubt googling furiously for "how to build a nuclear bomb."

http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=35181

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Och ifpi ställer sig bredvid APB och viftar i luften. Detta kommer inte göra ett skit. Heja ifpi. Måste vara kul att slösa pengar på rättegångar som är tandlösa. Nu har ni fällt en för fyra låtar, under tiden har ett antal miljoner tankats ner. "Pengar slösas bort varje dag, Det går bra nu?"

Ang de 8000 som gripits runt om i världen kan jag inte bara göra annat beklaga copyrighttalibanernas inkompetens. Från IDG, citat av J Kennedy som leder ifpi kartellen internationellt.

"– I alla de 17 länder som är involverade har konsumenterna tillgång till legala musiktjänster. Det finns ingen ursäkt. Folk ska förstå att de kan bli tagna vilket nätverk de än använder, säger John Kennedy"

Ingen ursäkt? Hallå her pucko! Tror du folk vill ha DRM material som de inte kan flytta hur som helst utan att behöva betala överpris igen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
DC är ett protokoll, torrent är ett protokoll. Ge fan i att tjafsa i onödan.

Här har du en som tjafsar i onödan också... vad kul att lära sig nya saker förklara gärna lite mer innegående.

DC++ är ett protokoll som använder sig av UDP / TCP?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad P50 | 32GB RAM | SSD 750GB | Lenovo ThinkPad USB 3.0 Dock | 2x ASUS 24" (VP248QG)

Permalänk
Medlem

Det lustiga med bittorrent är att det kan finnas en komplett fil för nerladdning trots att ingen av nerladdarna har hela filen. I DC får man ju gå igenom allt användaren delar ut och se om det finns något intressant som man kan ladda ner och anmäla för. Jag vore inte ledsen om DC minskade i populäritet, det är tekniskt underlägset exvis Emule och mycket långsammare än bittorrent. Dessutom är det fullt med maktfullkomliga sysopar som kickar en om man har en fil de inte gillar.

Permalänk
Medlem

Det är ju olagligt att dela med sig, men är det olagligt att ladda ner utan att dela med sig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Jag undrar, bara i utbildningssyfte givetvis!

Är det någon som har blivit dömd för "fildelning" på något annat nätvärk än DC ?

Om man nu bortser från dom stora busts scensnubbarna har haft ibland.

Endast en person i världen (vad jag har hört...!) har blivit dömd för fildelning via BitTorrent och det var i Hong Kong...!

Frixos: JA de e olagligt att dela ut och JA det är olagligt att ladda ner! Efter lagändringen som gjordes är allt sånt olagligt vilket har kriminaliserat en åttondel av sveriges befolkning.

Men asså helt ärligt....hur många kommer bli avskräckta av detta...med tanke på hur pass få som blir tagna så tror jag inte att två dommar så här kommer ändra något. Ännu mindre nu med tanke på att "Västerås-mannen" blev friad. Dessutom finns det nu diverse Piratfonder och Piratförsäkringar vilket betyder att ännu färre kommer bry sig. Isället för att försöka skrämma folk kanske de skulle ta och börja fundera ut något sätt att legalisera det fast så att film/musik bolagen ändå får sin del.
Ett förslag i mina ögon är att slopa CD försäljning och framför allt de feta skivbolagen som drar inte en satans massa kosing och som sen ger endast en liten del till artisterna. Istället tycker jag att artiseterna skulle sälja sin musik via internet och nedladdning för att på det sättet ta bort tex. kostnaderna för att tillverka CD-skivor och på så sätt minska utgifterna och därmed kunna minska priset på skivorna. Om de då dessutom inte har något fett skivbolag som snor av pengarna tror jag att artisterna hade tjänat på det hela.

Men men detta är bara vad jag tycker, en person av nio miljoner i ett land med över en miljon brottslingar....

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutty
Men asså helt ärligt....hur många kommer bli avskräckta av detta...med tanke på hur pass få som blir tagna så tror jag inte att två dommar så här kommer ändra något. Ännu mindre nu med tanke på att "Västerås-mannen" blev friad. Dessutom finns det nu diverse Piratfonder och Piratförsäkringar vilket betyder att ännu färre kommer bry sig. Isället för att försöka skrämma folk kanske de skulle ta och börja fundera ut något sätt att legalisera det fast så att film/musik bolagen ändå får sin del.
Ett förslag i mina ögon är att slopa CD försäljning och framför allt de feta skivbolagen som drar inte en satans massa kosing och som sen ger endast en liten del till artisterna. Istället tycker jag att artiseterna skulle sälja sin musik via internet och nedladdning för att på det sättet ta bort tex. kostnaderna för att tillverka CD-skivor och på så sätt minska utgifterna och därmed kunna minska priset på skivorna. Om de då dessutom inte har något fett skivbolag som snor av pengarna tror jag att artisterna hade tjänat på det hela.

Men men detta är bara vad jag tycker, en person av nio miljoner i ett land med över en miljon brottslingar....

Jag måste säga att jag håller med! Artisterna tjänar inte mycket av hundringen som CD'n kostar i butiken...
Skippa alla cdbutiker och dyra skivbolag. Men det är ju klart, inget skivbolag så kanske aldrig artisten kan göra sina låtar för att personen ifråga inte vet hur man mixar eller liknande. DILEMMA!

Men iaf, 2 personer av nio miljoner.

Visa signatur

Något Asus MB | Intel i7 @ 4.35 Ghz | Gigabyte OC 580 GTX | Corsair Vengance 16Gb RAM | Corsair GT-Series 120Gb SSD
Det räcker för mig...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lukke
Här har du en som tjafsar i onödan också... vad kul att lära sig nya saker förklara gärna lite mer innegående.

DC++ är ett protokoll som använder sig av UDP / TCP?

DC++ är ett program, inte ett protokoll. DC är ett fildelningsprotokoll. UDP och TCP är nätverksprotokoll. I riksdagen har man också protokoll. Skilj mellan äpplen och päron.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JackBlack
Givetvis är det APBs skärmdump av tex DC när de laddar ner en film/whatever från "brottslingens" dator.

Hur lätt som helst att förfalska...

Lika lätt sagt som gjort
http://www.piratgruppen.org/bevis/

Förövrigt läste jag i nån undersökning att en artist tjänar ungefär 2% av sin inkomst från royalties, resten från spelningar osv.. är bara skivbolagen som är rädda för att bli av med sitt monopol när det gäller skivförsäljning.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Som jag förstod så var domen ett misslyckande för musikbolagen då det inte gav minst villkorlig dom. Detta innebar att man inte längre fick använda skärmdumpar/ip-nummer (dom sa så på nyheterna) som bevis material. När polisen kommenterade så sa dom att dom inte skulle utreda fler brott då det tar för lång tid och ger för "svagt" straff dvs. böter.

Visa signatur

Ingenting försvinner, allt finns kvar!

Permalänk

Ni som är för högre bevisbörda mot pirater, tycker ni också att det är för låg bevisbörda mot all annan kriminell verksamhet?
Det finns många som har blivit oskyldigt dömda då bevisbördan har varit mycket mindre än ett skärmdump. Och att dessutom en eller ett par personer vittnar om att den är äkta och såg när den togs, så att de såg det och riskerar åka dit för mened ifall de ljuger. (i detta fall snubbar på APB)

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Ni som är för högre bevisbörda mot pirater, tycker ni också att det är för låg bevisbörda mot all annan kriminell verksamhet?
Det finns många som har blivit oskyldigt dömda då bevisbördan har varit mycket mindre än ett skärmdump. Och att dessutom en eller ett par personer vittnar om att den är äkta och såg när den togs, så att de såg det och riskerar åka dit för mened ifall de ljuger. (i detta fall snubbar på APB)

Grejen är den att hur kan de veta att det verkligen var han?
Ip adresser går att fejka, skärmbilder är enkla att förfalska, trojaner kan ha funnits som styrt datorn.

Det finns helt enkelt för många möjligheter för att kunna säga säkert att denna person fildelat och då ska de frias precis som andra brottslingar.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Blubben: Precis. Alla bevis går att förfalska, säg en som inte går? Bla DNA är skit enkelt, då det bara är att ta det från någon annan person och lägga på brottsplatsen.
Vittnesuppgifter så kan de ljuga, lika väl som att de på APB ska ljuga och lägga ner en massa arbete på att skapa falsk bevisbörda.

Så det bästa är nog som du sa sist. -Då ska de frias precis som andra brottslingar.
*edit*
Är det förresten någon som ens tror att de är oskyldiga? -Vad man tror är självklart ingen faktor som skall räknas in i en dom.

Man kan också ifrågasätta varför ska de på APB lägga ner så mycket tid, begå menad och förfalska bevisbörda för att sätta dit enskilda individer som delar ut olagliga filer. När det snarare är svårare för dem att hitta folk som inte gör det?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

hehe tack.. tänkte väl att det måste vara svårt att installera spyware som APB sedan kan använda för att ta skärmdumpar.. vilken hemsk tanke.. Big broter..

Permalänk
Medlem

Men hur går det verkligen tillväga då?
Alltså, om dom endast börjar tanka en fil från säg min klient, tar en print på det och sen använder det som bevis så torde det ju vara rent otroligt enkelt att slippa undan?
Det är ju väldigt lätt att skapa en fil innehållande ingenting och sen döpa den till något annat för att komma in på hubbar...

Permalänk
Avstängd

Vi säger att en 16 åring tankar filmer, musik och spel på dc++, på någon random public hubb. Han råkar vara bland top15 bland de som sharar mest, typ över 200gb. Tror ni att den killen riskerar bli tagen? och om ja, vad får han för straff?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
DC är ett protokoll, torrent är ett protokoll. Ge fan i att tjafsa i onödan.

Läs Iljas svar där nere. Lär dig skilja mellan aplikationer och protokoll istället. Jag kan tipsa om ett gäng bra böcker i ämnet, kan även tipsa om en bok i gott uppförande.

Permalänk
Medlem

Dessutom drev han som blev dömd i Hong Kong en tracker och dömdes för att han drev den och inte för att han tankade med bittorrent.

Visa signatur

Core i5 2500K 103MHz*45, Asus P8Z68-V Pro, 4x4GB 103MHz*16, Intel 320 120GB*2, Fractal Design R2, Fractal Design Newton 650W, Asus Xonar mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barak
Limewire kan läggas till där.

Aftonbladet skrev att polisen inte kan tracka en person när han/hon använder torrent.
Dom skulle kanske kunna om dom verkligen ville men det skulle va alldeles för resurs och tids krävande. Problemet med torrents för doms del är att man laddar ner ytterst små paket (10B?) i obestämd ordning och sen lägger ihop det till en fil. Så för att se vilken fil en person håller på att ladda ner så skulle dom först bli tvungna att skaffa alla paketen och lyckas att klistra ihop det till en fil ^^. Alltså skulle det inte heller gå att se vad personen laddat ner förens filen är helt klar.

Det hela är ganska meningslöst att diskutera, då polisen inte jagar fildelare, utan bara belastas med pappersarbetet, och skärmdumpar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lukke
Här har du en som tjafsar i onödan också... vad kul att lära sig nya saker förklara gärna lite mer innegående.

DC++ är ett protokoll som använder sig av UDP / TCP?

DirectConnect, DC, är ett nätverksprotokoll, som använder TCP för faktiska filöverföringar, och chat, UDP för sökningar. DC++ är "orginalversionen" på den mest populära typen av klienter. I dagsläget är det den ända klienten som verkligen är tillåten "överallt".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

DC++ är väl inte orginalversionen
DC av Neo-Modus är väll orginalversionen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nutty
Endast en person i världen (vad jag har hört...!) har blivit dömd för fildelning via BitTorrent och det var i Hong Kong...!

Frixos: JA de e olagligt att dela ut och JA det är olagligt att ladda ner! Efter lagändringen som gjordes är allt sånt olagligt vilket har kriminaliserat en åttondel av sveriges befolkning.

Men asså helt ärligt....hur många kommer bli avskräckta av detta...med tanke på hur pass få som blir tagna så tror jag inte att två dommar så här kommer ändra något. Ännu mindre nu med tanke på att "Västerås-mannen" blev friad. Dessutom finns det nu diverse Piratfonder och Piratförsäkringar vilket betyder att ännu färre kommer bry sig. Isället för att försöka skrämma folk kanske de skulle ta och börja fundera ut något sätt att legalisera det fast så att film/musik bolagen ändå får sin del.
Ett förslag i mina ögon är att slopa CD försäljning och framför allt de feta skivbolagen som drar inte en satans massa kosing och som sen ger endast en liten del till artisterna. Istället tycker jag att artiseterna skulle sälja sin musik via internet och nedladdning för att på det sättet ta bort tex. kostnaderna för att tillverka CD-skivor och på så sätt minska utgifterna och därmed kunna minska priset på skivorna. Om de då dessutom inte har något fett skivbolag som snor av pengarna tror jag att artisterna hade tjänat på det hela.

Men men detta är bara vad jag tycker, en person av nio miljoner i ett land med över en miljon brottslingar....

Då måste man kunna ladda ner wav-filer, för mp3 är helt enkelt för dålig kvalitet för att seriöst lyssna på. T o m CD-formatet med sina futtiga 16 bitar är ju undermåligt....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
o vad är deras bevis, är det skärmdumpar nu igen? fattar inte hur man kan få ha nått sådant som bevis, lättare bevismaterial att förfalska får man ju leta efter

Som någon redan sagt har den personen frikänts eftersom skörmdumpen inte var tillräcklig bevisning... Så jag antar att de har någon sorts logg då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farmor
DC++ är väl inte orginalversionen
DC av Neo-Modus är väll orginalversionen

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
DC++ är "orginalversionen" på den mest populära typen av klienter. I dagsläget är det den ända klienten som verkligen är tillåten "överallt".
B!

Ganska självförklarande, tycker jag? Eller du vill påstå att NM-DC är den populäraste DC klienten, och därmed försöka få mig att skämmas?
Det finns massor av modifierade DC++ klienter, tex BCDC++, Stealth, zmDC, osv. Ursprunget för dem alla, är DC++. Varje gång det kommer en ny DC++ klient, samkör de källkoden, och updaterar de modifierade med DC++ ändringarna. De flesta av de här klienterna, är inte tillåtna i någon hub, en del är tillåtna på många hubbar, men inte andra, och den vanligaste, och globalt tillåtna klienten är just DC++. Den som kommer närmast annars är FulDC.

Allt detta, och jag som inte äns använder DC... *suck*
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ja menade bara att Neo-Modus var den första vilket jag kallar orginal sen kom dc++ som var bättre och tog över. Man kan läsa här http://sv.wikipedia.org/wiki/DC++

Permalänk
Medlem

Ja, Jon Hess skapade protocollet, och NM-DC, men det har föga med:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
DC++ är "orginalversionen" på den mest populära typen av klienter.

att göra... Den/De överlägset mest använda klienterna är DC++ baserade, små modifieringar i den källkod som utgör DC++, för att få ett par extra features, ett anorlunda uppförande, eller helt enkelt ett annat utseende. Orginalversion, eftersom det inte är totala revideringar, och anledningen till att inte NM-DC anges som ursprunget till tex BCDC++ är eftersom de inte har någonting gemensamt med varandra, utom att de delvis använder samma protocoll.

Ja, NM-DC var den första DC klienten, det gör den knappast till ursprunget för alla DC++ moddarna. Jag förstår fortfarande inte vart du vill komma med:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farmor
DC++ är väl inte orginalversionen
DC av Neo-Modus är väll orginalversionen

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Ifpi har tankat det material som personerna blivit polisanmälda.
De ska inte stå över någon annan i ett sådant här fall vilket borde göra det enkelt att polisanmäla Ifpi för att de tankat fyra låtar och en film på DC, de har ju själva erkänt!

Kan någon som har rent mjöl i påsen anmäla Ifpi? snälla!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk

Vilka usla bortförklaringar, haha!

''jag har inte följt debatten(läst en tidning i sitt liv ?) men jag delar 13000 låtar''
''Mina kompisar installerade DC++ på min dator''

Har dagens folk blivit lobotomerade och fått en bit hjärna avskuren ur hjärnans tänkecentra ?

Som Jay leno säger: Damn Idiots (med skarp ton)

Permalänk
Medlem

Det är med fildelning som med TV-licensen. Det går inte att döma någon för att ha TV men inte betalat, bara för att licensspionen sett en TV genom fönstret eller hört nåt. Alla sådana fall har lett till frikännande hittills.

För att bli fälld måste men ha erkänt själv. (Typ han som skröt med att vara VIP för polisen). Eftersom fildelning bara leder till böter, så får inte polisen göra husrannsakan, dvs komma hem och kolla.

Skärmdump enbart räcker inte alls som enda bevismaterial.

Visa signatur

Gudrun1