Blank vs. matt skärm

Permalänk
Avstängd

En blank skärm är bara bra om skärmen inte är på Otroligt störande om man har ett fönster bakom sig som reflekteras i skärmen

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

glossy 4 thewiN

Permalänk

När jag var inne på inet och kollade på skärmar för nått halvår sen såg jag för första gången blanka skärmar. Jag tyckte de var helt överlägsna i bildkvalitet men kan inte sätta fingret på varför. Bilden på en matt TFT är alldrig så bra som en CRT som får anses vara norm men en glossy TFT tyckte jag var lika bra. Möjligt att jag inte är så finkänslig vad gäller bildkvalite, färgåtergivning och sådant men jag skulle i alla fall vilja ha en glossy. Nu snackar jag då en 22" eller större till en stationär dator. Jag kan tänka mig att blank är dåligt på en bärbar eftersom den utsätts för så många olika miljöer och jag är besviken på att jag alldrig sett en stationär glossyskärm

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Har provat blank många gånger men det känns som att det kvittar...

Permalänk
Medlem

suck... får gärna vara en blank skärm, så länge dem tar bort reflektionerna..
glhf

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
När jag var inne på inet och kollade på skärmar för nått halvår sen såg jag för första gången blanka skärmar. Jag tyckte de var helt överlägsna i bildkvalitet men kan inte sätta fingret på varför. Bilden på en matt TFT är alldrig så bra som en CRT som får anses vara norm men en glossy TFT tyckte jag var lika bra. Möjligt att jag inte är så finkänslig vad gäller bildkvalite, färgåtergivning och sådant men jag skulle i alla fall vilja ha en glossy. Nu snackar jag då en 22" eller större till en stationär dator. Jag kan tänka mig att blank är dåligt på en bärbar eftersom den utsätts för så många olika miljöer och jag är besviken på att jag alldrig sett en stationär glossyskärm

Jo det är den känsla som många får. Jag med faktiskt men det är när man ignorerar reflektionerna. Jag är nog mer för en matt skärm i alla lägen tror jag.

Det finns desktop-skärmar som är blanka. Kan ingen på rak arm men kan kanske leta upp en sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jo det är den känsla som många får. Jag med faktiskt men det är när man ignorerar reflektionerna. Jag är nog mer för en matt skärm i alla lägen tror jag.

Det finns desktop-skärmar som är blanka. Kan ingen på rak arm men kan kanske leta upp en sen.

Tror alla SONYS stationära skärmar kör blankt, de kallar det för X-Black!

Permalänk
Medlem

finns ännu värre varianter än blank skärm. skärmar med en glasruta en bit framför TFTn.. helt hopplösa på alla vis.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Hedersmedlem

beror väldigt mycket på skärmen, vissa blanka skärmar reflekterar väldigt mycket men de flesta moderna har en yta för att minska reflektioner och dessa tycker jag är mycket trevligare att jobba framför än matta skärmar. Har själv en macbook med blank skärm men de reflekterar tex. inte ens i närheten så mycket som min tv, så det är jäkla skillnad på skärm och skärm. Som någon skrev ovan, en TFT med en tjock reflektiv glasskiva framför är nästan hopplös i vissa miljöer.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

86 procent sa matt, 8 procent sa blank och 5 procent sa spelar ingen roll.

Va sa resterande 1 procent dåra?

Visa signatur

Det finns bara 10 sorters människor - Dom som förstår binära tal och dom som inte gör det.

Permalänk
Medlem

Glossy ftw

Helt klart glossy! Har själv en sån och är helnöjd! Har också läst ett par diskussioner om glossy vs matt utomhus och de säger att glossy otroligt nog är mer lättläst utomhus.

Visa signatur

Stationär: Intel Core i7 2600K, 16GB DDR3, Gigabyte GF680 OC 2GB SLI
Bärbar: Macbook Air 13", Intel Core i7, 8GB DDR3
HTPC: Intel i3 3220, 4GB DDR3, 120GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Vet inte ens om jag sett ens om jag sett en glossy skärm faktisk??? Nån som har bilder att posta?

Min blanka 20WGX2 vs. min gamla diamontron-CRT, glossy rockar!
(ljusstyrka och kontrast är på max på crt:n och runt 50-60% på tft'n)

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
http://images.deg.se/ny_nec4.jpg

Min blanka 20WGX2 vs. min gamla diamontron-CRT, glossy rockar!
(ljusstyrka och kontrast är på max på crt:n och runt 50-60% på tft'n)

Den skärmen verkar najs! Synd att den bara är 20", har fått smak för 22". Du har inte koll på om NEC kommer med en motsvarande 22":are?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Fler bilder på blanka skärmar:

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Den skärmen verkar najs! Synd att den bara är 20", har fått smak för 22". Du har inte koll på om NEC kommer med en motsvarande 22":are?

"Priserna på platta skärmar lär fortsätta sjunka när tillverkarna ökar produktionen. De vanligaste formaten som säljs idag är 17” 4:3, 20” och 24” 16:10. Men nästa år förväntas 19”-skärmana stå för majoriteten av 4:3 skärmar, medan 20” bredbildskärmarna i större grad ersätts av 22” skärmar."

Nec om framtiden för platta skärmar

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk

Tack tack men det är tveksamt om jag orkar vänta ett år
Det är iof också tveksamt om jag får ändan ur vagnen och köper en skärm i år :S

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Att titta på film i en blank skärm är en riktig njutning! Vilken skärpa! Dock är den glansiga skärmen ganska jobbig om man arbetar i ett rum med mycket belysning och ljusa föremål i, reflektionerna kan bli riktigt irriterande. Smuts och dam syns också betydligt bättre på blanka skärmar.

Svårt val - jag gillar båda eftersom jag har goda erfarenheter av båda. Men om jag skulle köpa en ny skärm idag skulle jag antagligen välja en matt.

Visa signatur

www.tomodomo.org - indie spelstudio i Helsinfors
www.fatcatrush.com - en 3D runner för iPhone som vi gjort på Tomodomo

Permalänk
Medlem

Matt... Kul att ha en spegel framför sig jämt när man använder datorn...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Storm
Matt... Kul att ha en spegel framför sig jämt när man använder datorn...

För det är ju verkligen så.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Jag inhandlade en Sony VAIO nyligen och den har Sonys glossiga X-Blackskärm. Måste säga att det är förbannat bra skärpa och färgåtergivning i den. Sen om det har att göra med blank skärm eller att x-Black har andra kvaliteter som gör skillnaden låter jag vara osagt. Jag är iaf helnöjd!

/E

Visa signatur

Nån liten HP-desktop, ASUS EeePC 1215N, Mac Mini, Macbook C2D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixim
Tror alla SONYS stationära skärmar kör blankt, de kallar det för X-Black!

Det gör dom inte, jag har en helt ny Sony LCD-skärm och den är så matt en LCD kan bli! Väldans bra bild dock, med kontrasförhållande 1500:1 och 300cd/m2.. ^^ Lägger helt klart min röst på Matt skärm, speciellt på bärbara! Morsan har en bärbar nu med blank skärm, och OJ vad jag gillar min bärbara med matt skärm mer!

Visa signatur

- PsygnosiS [ Asrock X58 Extreme III ] [ Intel Core i7 950 @ 4,9Ghz ] [ Asus Geforce GTX 480 1536mb ] [ 6x2GB OCZ Gold PC16000 ] [ 4,7TB HDD (SSD@120GB) ] [ Cooler Master V6GT ]

Permalänk
Medlem

Jag har en matt skärm, men jag stör mig lite på att ytan är grumlig, när man ser på ljusa färger, märks inte i spelmen, det är som att det skulle vara jätte mycket damm partiklar på den, är det så på alla matta skärmar?

Visa signatur

| Q8400 2.66 @ 3.6ghz | P5K |
4Gb Kingstone 800MHZ DDR2 | ASUS ENGTX275 | Corsair HX750 | Noctua NH-U12P | P182 | Samsung 2253BW |

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag tycker det är mycket behagligare bild med blank skärm men vissa reflektioner kan ju bli lite irriterande...