Intel planerar två nya socklar till 2008

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar två nya socklar till 2008

Intels Land Grid Array-baserade (LGA) sockel 775 har hängt med ett bra tag nu, till skillnad från AMD som de senaste åren har hoppat mellan olika socklar. Men med Intels nästa processorarkitektur Nehalem kommer det att introduceras två nya socklar, Socket B och Socket H.

Läs nyheten: Intel planerar två nya socklar till 2008

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

där kan amd hoppa upp och sätta sig på

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Trevligt... ska bli väldigt spänande med Nehalem. Som jag har förståt det så kommer detta vara konkurrenten till de senare revisionerna av K8L

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
där kan amd hoppa upp och sätta sig på

Enda jag ser där som inte AMD har är väl 45nm-produktion, integrerad minneskontroller har dom ju haft några år nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
där kan amd hoppa upp och sätta sig på

På vadå?? bara nyfiken..

Permalänk
Medlem

kunde inte Intel också kalla den socket A för att göra förvirringen total..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd

Hmm... sedan 775 kom har väl AMD bara bytt till AM2. Medans Intel har flera olika varianter av 775 som inte är kompatibla. Försök köra en Core 2 Duo på ett gammalt 775 kort. Eller en P4D.

Så sedans Intel gick över till 775 så har amd bytt standard en gång medans intel har 3 olika standarder.

Tycker det känns lite missvisande det där va?

Hur många olika icke-kompatibla standarder han Intel arbeta sig igen om under socket A då?
Har varit ett jävla liv för bytet till AM2. Men jämför man så är intel värre.

NI borde veta bättre än att skrva dumheter på eran framsida på det sättet.

Permalänk
Medlem

Jo att säga att Amd har hoppat mer än Intel mellan socklar är helt enkelt inte sant. Att 775 här helt homogen som skribenten vill få det till ligger en bra bit ifrån sanningen.

Botten...

Intel vill att folk ska köpa nya moderkort hela tiden för att de även säljer chipset. Minsta lilla anledning så gör de detta. Amd kanske kommer härma Intel med detta nu när de köpt Ati. Men de har inte gjort det hittils.

Socket A och 754 (nyligen även till laptops och budget) var med länge innan de byttes ut.

Am2 brädor kommer också vara framtidskompatibla med Am3. Intel hade inte gjort detta. Det kan ni "hoppa upp och sätta er på". Hur var det med gamla 775 brädor?

Sen är det Intel som går i Amds fotspår som vanligt nu när de går över till iMC. HT 2.0 kommer antagligen ändå vara snabbare men vi får se. Amd kommer inte släppa sitt övertag på serversidan.

Permalänk
Medlem

slot-A,s462,s939,s940,s754,AM2,socketF..

slot-1,s370,s423,s478,s479,s775,s603/604,s771

Har jag missat några?

Men idagsläget så använder sig AMD av 5st olika socklar medan Intel använder sig av 4st verkar det som?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
slot-A,s462,s939,s940,s754,AM2,socketF..

slot-1,s370,s423,s478,s479,s775,s603/604,s771

Har jag missat några?

Men idagsläget så använder sig AMD av 5st olika socklar medan Intel använder sig av 4st verkar det som?

Sen ska vi inte glömma att S479 finns i två versioner. S775 tycker jag känns som fler socklar än 1, pga chipsen..

Permalänk
Medlem

jobbigt med nya sockel då man ska ha nytt moderkort osv...

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
jobbigt med nya sockel då man ska ha nytt moderkort osv...

Värre med övergången från DDR till DDR2 IMO.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

dom ska ta bort FSBn och använda C.S.I istället varför ta bort fsb?
och vad är C.S.I
(försök inte vara lustiga och skriva Cime Sene Ivestigation. ;D)

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av funky_monkey
dom ska ta bort FSBn och använda C.S.I istället varför ta bort fsb?
och vad är C.S.I
(försök inte vara lustiga och skriva Cime Sene Ivestigation. ;D)

http://www.gocsi.com det nya TCP med microagenter som kollar dig inifrån CPUn!

nädå, det är samma som Hypertransport tydligen.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Varför kan inte tillverkarna bara ha en jävla socket till alla processorer. Skillnaden mellan tex 771 och 775 är så liten att det inte hade varit några problem att ha dem på samma socket.

Samma sak gäller idag AM2 och Socket F

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Varför kan inte tillverkarna bara ha en jävla socket till alla processorer. Skillnaden mellan tex 771 och 775 är så liten att det inte hade varit några problem att ha dem på samma socket.

Samma sak gäller idag AM2 och Socket F

Det hade ju varit drömmen för oss konsumenter! Inte bara socklar då utan alla mojänger ska ha endast en standard så att du kan byta ut vilken del i datorn som helst utan att behöva byta ut 20 andra prylar. Allt ska givetvis vara fritt från märkliga företagsspecifika lösningar, bloatade mjukvaror och övervakningsteknik. Fyfan vad kul det hade varit då.

Fast det är väl inte någon dröm ur tjäna-pengar-synvinkeln...

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Det hade ju varit drömmen för oss konsumenter! Inte bara socklar då utan alla mojänger ska ha endast en standard så att du kan byta ut vilken del i datorn som helst utan att behöva byta ut 20 andra prylar. Allt ska givetvis vara fritt från märkliga företagsspecifika lösningar, bloatade mjukvaror och övervakningsteknik. Fyfan vad kul det hade varit då.

Fast det är väl inte någon dröm ur tjäna-pengar-synvinkeln...

Jävligt mycket ORD!

AMDs torrenza initiativ ska vara något i den riktningen... IBMs PPC7 ska fungera på AMD moderkort, har för mig att Suns Ultrasparc serie liksa ska fungera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Det hade ju varit drömmen för oss konsumenter! Inte bara socklar då utan alla mojänger ska ha endast en standard så att du kan byta ut vilken del i datorn som helst utan att behöva byta ut 20 andra prylar. Allt ska givetvis vara fritt från märkliga företagsspecifika lösningar, bloatade mjukvaror och övervakningsteknik. Fyfan vad kul det hade varit då.

Fast det är väl inte någon dröm ur tjäna-pengar-synvinkeln...

Hade ju varit skittråkigt att bygga datorer då...:) För då had emna aldrig kunnat tjäna pengar på folk som inte kan det.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Hade ju varit skittråkigt att bygga datorer då...:) För då had emna aldrig kunnat tjäna pengar på folk som inte kan det.

LOL.. din elaka fan...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Hade ju varit skittråkigt att bygga datorer då...:) För då had emna aldrig kunnat tjäna pengar på folk som inte kan det.

Haha, tycker jag med

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem

bra val av namn lätt att skilja på dem

Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem

Skillnaden i ben är sorglig. Det tyder på att vi får en Xeon, eller vad de då vill kalla den med integrerad minneskontroller, vilket vi många har efterlyst länge. Hoppas bara att de inkluderar HT med 4 virituella- per cpu-kärna. Tyvärr innebär det sanolikt att vi får en persondator cpu som inte har integrerad minneskontroller. AMD har hotat med bra prestanda ur K8L, om de kan få till en lyckad shrink, bör de kunna vara konkurenskraftiga, vilket lovar gott för oss (stor)konsumenter.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.