Är delad nivå 2-cache effektivt?

Permalänk
Melding Plague

Är delad nivå 2-cache effektivt?

Många entusiaster (och även AMD) hävdar att delad nivå 2-cache inte är effektivt och kan göra Intels nya Core 2 Duo-processorer slöare än de skulle varit med exklusiv nivå 2-cache. En artikel som undersöker detta har publicerats.

Läs nyheten: Är delad nivå 2-cache effektivt?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

har hört om detta förut, gällande servermarknaden

Permalänk
Medlem

Men även för "vanlig" mulitasking är det bättre med exklusiv nivå 2 cache, det kan tex jämföras med att man kör program från olika hårddiskar istället för en hårddisk...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hedersmedlem

Detta gör CPU marknaden intressant.

Intel har åstadkommit ett lyft, en revolution, med Core2Duo. Råstyrkan är oslagbar; ja för ett tag iallafall. Det betyder dock inte att alla tekniska lösningar är ideala. AMD:s cash lösning är mycket bra och väl konstruerad.

Låt kombatanterna trissa varandra vidare mot ännu bättre produkter!

Permalänk
Medlem

oavsett vilket är ju knappast AMDs processorer ett bättre val just nu ändå..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Vilken processor ska man helst köpa nu för ca 1500:-?
Har kollat lite på x2 3800+ och Intels 6300.......

Permalänk
Medlem

Exklusivt cache är cache där viss data endast finns i L1-, L2- eller L3-cachet alternativt RAM, medan med inklusivt cache så finns all data i L1 kopierat i L2, all data i L2 kopierat i L3 och så vidare. Visserligen så har ju AMD exklusivt cache och Intel inklusivt, men det känns ändå som att det användes fel.

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AimGamer
Vilken processor ska man helst köpa nu för ca 1500:-?
Har kollat lite på x2 3800+ och Intels 6300.......

E6300

BAra korkat att köpa något annat om du ändå inte har varken 939 eller 775.

Visa signatur

//4600+ @ 2750Mhz//MSI 7900GTX//Corshair XMS 2gig//480G hårddisk// Super duper Ljudkort//

www.AlbinNdoja.2u.se

Permalänk
Medlem

Det är ju tur för AMD, annars hade de blivit ännu mer frånåkta nu.

Permalänk
Medlem

Det var alltså inte bS från Amds ingenjör ang. uttalandet. Kände det på mig för man vågar nog inte gå ut som han gjorde utan att vara säker.

K8L kommer antagligen bli en riktig fin propp.

På serversidan sitter de i alla fall säkert där bandbredd är A och O.

Permalänk
Medlem

suck på det testet

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk

Frågan som återstår då är ju vilka applikationer som kräver så mycket cache att det blir problem. Vi är gamers. Behöver våra spel syssla med 2 och 3 - megabytes dataklumpar? Låter inte trovärdigt tycker jag i och med att spel bara behöver beräkna småsaker som AI och fysik för de som inte har fysikkort.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

Långt i från alla på swec är gamers, finns en massa folk som använder sina datorer till "vettiga saker", inget illa menat till gamers spelare själv en del men ville bara påpeka det.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Tja...
En ganska ointressant test. Hela upplägget är ju ultrateoretiskt. Och man testar med rätt nischad mjukvara.
Tycker det är lite av samma löjes skimmer som när man testar mellanklasskombis på bana. Själklart kan man pusha bilen hårdare där, men det är ju liksom inte det den är tänkt att användas för...

Det finns ju hur mycket tester som helst att kolla hur CPUerna beter sig i reella användningsområde och det är ju rätt väldokumenterat att C2D piskar X2an. Säger jag som har en X2a själv.

Själva poängen med den delade cashen var för övrigt inte höjd effektivitet vid multitasking. Utan det var att man skulle ha tillgång till hela cashen vid single threaded apps. Så när man t ex spelar med C2D så har man ju 4MB i bästa fall till den tråden.
Det var en anpassning till att allt för mycket ännu inte är mångtrådigt.

Och att detta är bra är ju exakt det vi läst om i tusen benchmarks de senaste veckorna.

MvH
a

Visa signatur

Q6600@3.6 | Asus P5K-E | 8GB DDR2 800 | 8800 GTX | X-Fi | TaiChi | Dell 2405 | Vista x64
MacBook Air 1.6 | 80 GB

Permalänk
Medlem

har du läst lite tester så visar det sig snabbt^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andretti
Det finns ju hur mycket tester som helst att kolla hur CPUerna beter sig i reella användningsområde och det är ju rätt väldokumenterat att C2D piskar X2an. Säger jag som har en X2a själv.

Det säger ju inte ett jota om delad eller icke delad cache...
Och det var det artikeln fokuserades på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det säger ju inte ett jota om delad eller icke delad cache...

. Jo- indirekt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Och det var det artikeln fokuserades på.

Javisst. Men varför gjorde den det?

Alltså, var finns intresset? Det är väl det som datorer verkligen används till som är intressant att veta?

Jag tycker tester i riktiga apps är mycket intressantare. Det skall vara både single och multi threaded. Futuremarks® tester är intressanta till en viss gräns.

Ponera att du köpt en mycket dyr dator med glänsigt case. Den funkar skitbra och krossar alla benchmarks i sin väg. Efter två månader öppnar du sidan på den och ser en apa som käkar bananer samtidigt som han förser minnesbussen med data. När förvåningen lagt sig- spelar det verkligen nån roll?

Mig hade det inte gjort nåt om apan var underhållsfri.

MVH

A

Visa signatur

Q6600@3.6 | Asus P5K-E | 8GB DDR2 800 | 8800 GTX | X-Fi | TaiChi | Dell 2405 | Vista x64
MacBook Air 1.6 | 80 GB

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fattar snart inte ett jota av alla dessa inlägg. Tror någon här att det största intresset i världen är vem som "piskar" vem?

Till kommentarer om att detta är ointressant, så går det ju i så fall att tillägga att Core2Dua prestandan också är helt ointressant för de flesta som inte behöver känna att de i sin egen låda har kungen av processorer för närvarande. Le så brett ni kan istället för att processormarknaden har blivit en konsuments dröm!

Släpp det inskränkta tänkandet om Intel vs. AMD. I nuläget har de turats om att sopa mattan med sin rival. Vem bryr sig om ett firmanamn? Kanske är jag gammal, men för mig låter det lika löjligt som hysteriska ungar som argsint ställer i upp i någon Britney Spears vs. Aguilera kamp! Kom igen, har ni tänkt att gå med Intels eller AMD:s logo tatuerat på pannan för resten av livet?

Oavsett vad vissa tycker så är det tekniskt intressant att veta vilken teknik som är mest optimerad. När Intel körde fast med sin P4 och började snegla lite bakåt till den potential som fanns i P3 arkitekturen, så visar det öppenhet mot att se över sina idéer och söka en väg framåt. Detsamma är det med hur cash används; kanske är det idag inte många applikationer som visar någon större prestandaförbättring, men det finns en morgondag också.

Några tycks ta döda materiella ting alltför personligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andretti
. Jo- indirekt.

Nej, det är helt olika arkitekturer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andretti
Javisst. Men varför gjorde den det?

Alltså, var finns intresset? Det är väl det som datorer verkligen används till som är intressant att veta?

Jag tycker tester i riktiga apps är mycket intressantare. Det skall vara både single och multi threaded. Futuremarks® tester är intressanta till en viss gräns.

Ponera att du köpt en mycket dyr dator med glänsigt case. Den funkar skitbra och krossar alla benchmarks i sin väg. Efter två månader öppnar du sidan på den och ser en apa som käkar bananer samtidigt som han förser minnesbussen med data. När förvåningen lagt sig- spelar det verkligen nån roll?

Mig hade det inte gjort nåt om apan var underhållsfri.

MVH

A

Varför den gjorde det?
För att det är intressant.

Om du enbart bryr dig om vad datorer verkligen används till så borde du inte ha läst artikeln alls.

Den här artikeln är fokuserad på cachen. Detta anser många är intressant och med vetskap om hur det fungerar kan man dra slutsatser om vad som kommer att påverka prestandan i olika situationer samt hur framtidens processorer kommer att beté sig.

Jag förstår ditt resonemang men artikeln är inte skriven för att jämföra intel mot amd (indirekt blir det ju så men det är inte det generella som eftersträvas) utan olika tekniker och vad för konsekvenser dessa har. Artikeln är fortfarande aktuell även om intel skulle få för sig att byta helt (t.ex.) och köra med delad cache - vilket inga andra 'real-world' tester skulle vara.

Du får tycka att det här är hur ointressant som helst men lämna det då ifred istället för att röra in massa annat som inte har med saken att göra.

Permalänk
Medlem

Som vanligt blir det snabbt lite irriterad stämmning. Fattar inte varför men...

Min poäng var nog lite att eftersom man inte kan köpa delar av varje processor, så är det väl lika bra att kolla på helheten.

Du har rätt i att vissa integrerade tekniker kan vara intressanta att kika på, men om det gäller prestanda på framtida CPUs så kommer jag ju att kolla jämförelserna när de väl finns på marknaden. Precis som jag läser mer adekvata test nu. Och det var väl min huvudinvändning. Detta test ger ingen upplysning som hjälper folk som vill konsumera nu. Och de som vill konsumera nästa generation kommer heller inte att gå tillbaka till det här testet, eftersom det gå kommer finnas de vanliga testerna med vardagliga program och spel.

MEN, visst. Ingen kom ju till skada och om det finns en skara som genuint intresserar sig för jämförelsen, så är det väl bara att gratulera dessa till internets mångfaldighet och ytterligare en karamell att suga på.

Må väl

a

Visa signatur

Q6600@3.6 | Asus P5K-E | 8GB DDR2 800 | 8800 GTX | X-Fi | TaiChi | Dell 2405 | Vista x64
MacBook Air 1.6 | 80 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andretti
Som vanligt blir det snabbt lite irriterad stämmning. Fattar inte varför men...

Min poäng var nog lite att eftersom man inte kan köpa delar av varje processor, så är det väl lika bra att kolla på helheten.

Du har rätt i att vissa integrerade tekniker kan vara intressanta att kika på, men om det gäller prestanda på framtida CPUs så kommer jag ju att kolla jämförelserna när de väl finns på marknaden. Precis som jag läser mer adekvata test nu. Och det var väl min huvudinvändning. Detta test ger ingen upplysning som hjälper folk som vill konsumera nu. Och de som vill konsumera nästa generation kommer heller inte att gå tillbaka till det här testet, eftersom det gå kommer finnas de vanliga testerna med vardagliga program och spel.

MEN, visst. Ingen kom ju till skada och om det finns en skara som genuint intresserar sig för jämförelsen, så är det väl bara att gratulera dessa till internets mångfaldighet och ytterligare en karamell att suga på.

Må väl

a

Det finns ett intresse...

Här kommer den stora karamellen: Hur orkade du läsa en artikel och skriva ett flertal inlägg (spam?) om något du säger att du inte är intresserad av? :/

Permalänk

Jag tyckte då detta var intressant läsning. Det är ju inte så att man går och köper en i helhet sämre presterande processor bara för den har en annan cache-lösning, men det är ju helt klart intressant att endå testa vilken variant som är bäst, så kan man ju hoppas på att det läggs till i de bäst presterande processorerna också, så vi får ytterligare lite prestamda.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Det finns ett intresse...

Här kommer den stora karamellen: Hur orkade du läsa en artikel och skriva ett flertal inlägg (spam?) om något du säger att du inte är intresserad av? :/

Är det så att du verkligen inte får ekvationen att gå ihop, så får du återkomma. Tills dess utgår jag från att det var lite hederlig provocering och forumsnedsmutsning.

Men hur du anser att föra ett konstruktivt resonemang och bemöta frågor kan jämställas med spam är bortom mig. Där ser jag gärna ett förtydligande.

Visa signatur

Q6600@3.6 | Asus P5K-E | 8GB DDR2 800 | 8800 GTX | X-Fi | TaiChi | Dell 2405 | Vista x64
MacBook Air 1.6 | 80 GB

Permalänk
Avstängd

Grejen är ju den att man vill ju lära sig lite om hur olika delar av processorn påverkar prestandan. Om du lär dig lite om sånna saker så är det lättare att veta vad man kan förvänta sig av förbättringarna som gjorts i nästa processor.

Dessutom kommer man ingen vart i livet om man aldrig frågar sig själv varför saker är som de är. Om du aldrig ifrågasätter hur prestandan uppkommer i din dator och ändå har ett datorintresse så undrar jag om du någonsin reflekterar över andra saker.

Naturlig mänsklig nyfikenhet gör att man vill veta hur saker påverkar varandra. Är man inte begåvad med den så kommer man ju inte komma så långt i livet.

Permalänk
Medlem

Mata inte trollen?

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Nu skummade jag artikeln lite snabbt, men det verkar som om de helfokuserar på bandbredd till/från L2-cachet.

Detta kommer att låta lite drygt, men de som läst en del datorarkitektur borde veta att bandbredd knappast är det enda, eller ofta ens det viktigaste hos en cache-arkitektur. Latens, hur man håller cache coherency, straff vid cachemissar, associativeness o.s.v. o.s.v. o.s.v. är minst lika viktiga punkter. Det står också i direkt korrelation till vilken sorts kod man kör! Det finns ingen optimal cachearkitektur helt enkelt när man måste ta alla dessa faktorer(och hur de påverkar varandra) med i beräkningen, utan alla cacheminnen är per definition en kompromiss, för att man inte kan ha oändligt med minne med 1 klockcykels latens.

Inom parallelldatorområdet är delat eller gemensamt cache en gammal och pågående fråga, som inte direkt digit-lifes simpla artikel ger nåt svar på.