Produkttest: Iriver E10

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Iriver E10

Små mediaspelare med inbyggd hårddisk kan vara ett bra alternativ till de flashbaserade eftersom man vanligen får mer lagringsutrymme till samma pris. En sådan spelare är Iriver E10 som har utrustats med en hårddisk på 6 GB för filmer och musik. E10 kan även fungera som en fjärrkontroll till en del tv-apparater.

Läs produkttestet: Iriver E10

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tycker att den största fördelen är utrymmet, 6 gig är bra i den storleksklassen.
Dock så verkar ju Nano komma i en ny version om ett par dagar, 8gig talas det om. Det kommer troligtvis att göra så att jag investerar i en Nano istället för en E10. Men just exakt nu så skulle det bli en E10

Permalänk
Medlem

"Problemet med det hela är att funktionen endast är anpassad för sju olika märken av tv-apparater, och att det inte är helt enkelt att konfigurera det hela på grund av bristande dokumentation. I vårt test lyckades vi i vilket fall styra vår tv från Philips efter att ha experimenterat ett tag."

Nu vet jag inte vad ni har för firmware i spelaren ni testade, men min E10 hade vid leverans stöd för runt 180 olika märken av tv-apparater.

Visa signatur

blubb

Permalänk
Medlem

Hur var de medföljande lurarna?
Som genomsnittet, dvs ganska dåliga, eller bland de bättre?

Visa signatur

Shuttle SN95G5v2 | Opteron 175 | G.SKILL 2GBZX 2-3-2-5 | Geforce 7800GS | Raptor 74Gb | SpinPoint F1 1TB | X-Fi Xtrem Gamer | Sennheiser HD-555 | ViewSonic VP191b

Min vattenkylda Shuttle

Permalänk

För sent!
Jag beställde en E10 häromdagen och fick leveransbekräftelse idag.

Jag har några kommentarer till recensionen. Den lilla skärmen är liten för att APPARATEN ska vara liten. Hade skärmen var på 3-4 tum istället för 1,5 som jag tror den är så hade dom klagat på att spelaren var för stor och passade inte i fickan. Jag skulle gärna ha en 5 tums skärm på min mobil men nu är det inte praktiskt.
Större skärm finns på iriver U10 men just jag valde bort den av olika skäl.

Asshole: Lurarna tyckte jag såg alldeles för vanliga ut så jag beställde ett annat par samtidigt.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Det som stör mig mest är att om man inte använder det medföljande programmet för att föra över filer hamnar dem i en speciell mapp, inte så farligt men det kan bli ganska rörigt. Men det är irriterande för programmet suger och finns bra till Windows.
Sen hade jag gärna sätt att övergångarna mellan låtarna var lite mer mjukare, men jag har inte sätt det skötas snyggt på någon mp3-spelare hittils.
Negativt är även att hold knappen är svår att flytta på, iaf på mitt ex. samt att USB anslutningen inte är en standardlösning så den är inte så flexibel som tex sandiscs spelare (sen att de suger på alla andra punkter är en anna femma).

Positivt är att den känns bra i handen (vikt, storlek osv) responsen i menyer är kanon, bra överföringshastighet och support för ogg. DESUTOM är det medföljade skinet "heid" så fult att man är beredd att betala för det. TV fjärren är faktiskt mer användbar än vad man tror även om det är en skitfunktion.

Angående hörlurarna har jag inte så mycket att säga, de är okay men jag föredrar riktiga lurar med isolerande kåpor.

Permalänk
Avstängd

Jag beställde den spelaren och gillade den inte alls, fick tillbaks pengarna på öppet köp. Knapparna kändes jättesladdriga, menysystemet mossigt som bara den och det medföljande programmet är hör och häpna SÄMRE än det managerprogram jag hade till min gamla iFP-500.

Dessutom känns det inte värt att skaffa en hårddiskbaseradspelare när det finns flashbaserade spelare i samma storlek och pris, i alla fall nu (imorgon, kom igen Apple).

Permalänk

den verkar lite ihopslarvad tyvärr den här spelaren, glad att jag skaffade en gizmondo istället som gör allt den gör fast bättre.. utom fjärrkontrollen då kanske, men varför inte använda den som faktiskt finns till teven istället för att fippla med mp3spelaren? eller e de mest för att bråka med andras teveapparater?

känns mest som de e ett fjäsk för yngre köpare som tycker de verkar coolt..

Visa signatur

Det är fegt att alltid göra allt rätt

Permalänk

wow.. en HÅRDDISK som rymmer 6 gb... har de återuppfunnit ipod mini 2 år senare?

Permalänk
Medlem

Haha klockren kommentar!

Permalänk
Medlem

Mycket bra recention

Exakt som jag upplevde spelaren.
De ljud bristerna gjorde så att jag lämna tillbaks spelaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
För sent!
Jag beställde en E10 häromdagen och fick leveransbekräftelse idag.

Jag har några kommentarer till recensionen. Den lilla skärmen är liten för att APPARATEN ska vara liten. Hade skärmen var på 3-4 tum istället för 1,5 som jag tror den är så hade dom klagat på att spelaren var för stor och passade inte i fickan. Jag skulle gärna ha en 5 tums skärm på min mobil men nu är det inte praktiskt.
Större skärm finns på iriver U10 men just jag valde bort den av olika skäl.

Asshole: Lurarna tyckte jag såg alldeles för vanliga ut så jag beställde ett annat par samtidigt.

Problemet är att det ser ut att finnas massor av outnyttjat utrymme på spelaren så nog kunde de gjort skärmen lite större?

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk

Haha.. måtte vara många ipodfanboys här....

Kolla in ett riktigt test istället:
http://www.n24.se/dynamiskt/prylar/did_13594350.asp

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Haha.. måtte vara många ipodfanboys här....

Kolla in ett riktigt test istället:
http://www.n24.se/dynamiskt/prylar/did_13594350.asp

Aha.. du menar att "tidningen" Näringsliv24 har bättre koll på sådant här än sweclockers?

Visa signatur

 MacBook 13" |  iMac 24" |  iPhone | PS3 | ... massa prylar är det..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juzam
Aha.. du menar att "tidningen" Näringsliv24 har bättre koll på sådant här än sweclockers?

Så du menar att Sweclockersrecensenten som inte ens har brytt sig om se efter ordentligt i menyn han letade igenom och tror att det bara är stöd för 7 TV-märken, trots att det är stöd 183 st skulle gjort recensionen bättre? N24 har i alla fall kollat allting och skrivit korrekta saker vilket inte Sweclockers har gjort - i det här fallet. När nu detta är fel, så kan man undra hur ingående han har studerat resten av funktionerna.

Utöver detta så är det en MP3-spelare med fokus på LJUD - det är alltså ingen filmspelare även om du visserligen kan spela upp film. För film har vi U10 som blev vald som "bästa produkt" av Sweclockers i en test av mediaspelare i mars i år. Film ska för övrigt ses på bio.

Därför är det tråkigt att recensenten gång på gång påpekar att skärmen är för liten. Det känns lite fattigt, när E10:an är hyllad av i precis alla andra, recensenter som konsumenter och det är ju ändå konsumenterna som använder spelaren i slutändan. Gör en sökning på forum och andra recensioner så märker ni att den absoluta majoriteten som har köpt E10 formligen älskar ljudet.

För till syvene och sist så är det ju alltid så att uppfattningen om vad som är bra ljud likväl som recensioner är individuellt. Men faktafel slipper vi gärna i recensioner... (^_^)

Permalänk
Medlem

Och iom att det är en musikspelare så vill jag ha mer fokus på ljudet än det var denna(och förra) gången. Jag vill också veta(och detta tycker jag är viktigt) vilka referenslurar som användes vid testet.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Geeks
Grundare

Rättelse

Vi ber om ursäkt för faktafelet som förekom i testet, vi har nu rättat det. Apparaten stödjer alltså 183 olika slags TV-märken och inte sju som tidigare påstått.

Mvh,
Edin
SweClockers.com

Visa signatur

Edin Mehinovic, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Sean: Jag håller helt med dig om att mer fokus borde ligga på ljudbiten. Att skärmen är liten är ju rätt naturligt efersom spelaren är det, dvs den är ju inte tänkt som filmvisare i första hand. Vad gäller ljudet så lär jag snart få veta det eftersom min flickvän beställt en e10 vilket var mitt råd då den på pappret verkade bäst åt henne.

Precis som Dala56 skulle jag också vilja veta vilka lurar som används. Skulle man kunna föreslå att ni har 3 st referenslurar vid era test? En bra inear, en vanlig (typ porta pro) och en lite större (senn 555 eller liknande) och testade hur ljudet upplevdes med dessa? Det skulle ju bli enklare att få en vettig uppfattning på det viset?

Visa signatur

 MacBook 13" |  iMac 24" |  iPhone | PS3 | ... massa prylar är det..

Permalänk
Medlem

Hmmm, det var alltså fler än jag som reagerade på att recensenten kritiserade ljudet. Jag har sökt i timmar efter andra recensensioner som kritiserat ljudet utan att finna någonting! Men här har på sweclockers har man uppenbarligen funnit ett tillräckligt stort fel på ljudkvaliteten för att anmärka på det!

Vad i ljudkvaliteten är så dåligt att ni har anmärkt på det? Vad har ni som referens då ni bedömmer ljudkvaliteten? Jag skulle gärna vilja veta en mediaspelare som enligt recensenten har bättre ljudkvalitet då ni skriver att detta är en brist som E10 delar med flera av sina konkurrenter.

Så vilka produkter har egentligen bättre ljudkvalitet???

(Hmm, kanske bäst att tillägga att recensenten givetvis får ha sin egen åsikt om ljudet... Jag är bara intresserad av att få tag i nya bra produkttips...)

Permalänk
Inaktiv

trött på alla ipodkopior man vill ju ändå bara ha originalet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juzam
Precis som Dala56 skulle jag också vilja veta vilka lurar som används. Skulle man kunna föreslå att ni har 3 st referenslurar vid era test? En bra inear, en vanlig (typ porta pro) och en lite större (senn 555 eller liknande) och testade hur ljudet upplevdes med dessa? Det skulle ju bli enklare att få en vettig uppfattning på det viset?

Det är svårt att uttala sig i ord hur ljudet är men med mina Sennheiser HD200 är upplevelsen mycket trevlig. Men som sagt bra ljud är svårbedömt, olika källor, EQ, artister och lurar ger olika resultat. JAG får i alla fall till ett sound som jag gillar.

Permalänk

Hej exhale!

Det låter mycket konstigt.

1. Vilken mail har du mailat till och vilken mailadress har du mailat ifrån (det kan du svara mig privat)?
2. Har du möjlighet att dra samma mail till mig så ska jag se till att det verkligen går fram: sean.wiklund@irivernordic.com

Vi har också telefonsupport och om du bara söker på "iriver" eller "irivernordic" på Eniro.se så kommer du att se det fullt tydligt (08-712 53 34). Där svarar vi efter MAX två ringsignaler och har gjort så i några år. Däremot har vi lunchstängt mellan 12.00-13.00.

Hör av dig!

EDIT: Mailade du i söndags så får du räkna bort den dagen då vi endast jobbar normala arbetstider som de flesta andra företag.

EDIT2: En av våra servicetekniker var sjuk i måndags och den andra killen som jobbar nu har precis börjat sin anställning. Därför har svaren på mail tagit lite längre tid.

EDIT3: Ett problem som inte händer alltför sällan är att kunder mailar till vår support (support@irivernordic.com) men har i sin svarsmail i Outlook angett fel e-postadress eller bara ett namn, vilket gör att vi ibland inte har kunnat svara på mailen.

Postar du på vårt forum istället, där vi alla på irivernordic läser så är det mycket större chans att du får ett svar direkt på vad du ska göra. Vi har även moderatorer som håller ett vaket öga på inkommande inlägg.

GL HF!

Permalänk

hehe lite lustigt att på http://www.n24.se/dynamiskt/prylar/did_13594350.asp
så har dem som ett + ljudkvaliten och ni har ett - på bristande ljudkvaliteér vad ska man tro?

Permalänk

Hej mental_turkey!

Jag har full respekt för Sweclockers eftersom jag vet att de är kunniga som tusan. Däremot så kan du få min personliga gissning, och det är att recensenten helt enkelt gillar Meizu, iAudio eller iPod mer än han gillar iriver. Han har också precis skrivit recensioner om Meizu M6 och kanske är färgad över att den har en skärm som fixar videouppspelning väldigt bra.

Det är väl därför jag tycker det är trist att det är så mycket fokus på från hans sida att kommentera att E10 saknar en större skärm, trots att det är ljudet som fokuset borde ligga på. E10 är som sagt ingen videospelare i den bemärkelsen. Där har vi som jag redan nämnt ovan U10. Videouppspelning, flashspel, fjärrkontrollsfunktion är mer extrafeatures på E10.

Anyway, som någon annan redan påpekade så är det också i princip endast Sweclockers som har "skrivit ner" den här modellen i någon recension i hela världen. Alla andra har gett den toppbetyg - just för ljudets skull, för att inte tala om konsumenter själva på både Pricerunner, Prisjakt och fler sidor där man har kunnat kommentera sin ljudupplevelse.

Återigen, ljud är något personligt och det som är dåligt dig kan för mig vara bra och tvärtom. Allt är helt individuellt och personligt. Därför tycker jag att det ofta blir bättre när man jämför och diskuterar tekniska specifikationer i recensioner och i forumtrådar eftersom det är något som faktiskt går att jämföra och "mäta" - medan ljud är något helt subjektivt.

Du får helt enkelt läsa dig till mer information och om det är så att du faktiskt spanar på en E10 så tycker jag du ska gå till en butik som säljer E10 så du kan provlyssna den. Gynna gärna de sedan för att de har den servicen och låter dig göra detta - om nu E10 skulle vara din cup of tea. (^_^).

Må gott och trevlig fortsatt helg!

Permalänk
Medlem

Måste erkänna att min E10:a hade det grymmaste ljudet jag nånsin hört i en mp3 spelare... medans den funkade dvs.

Permalänk

blev riktigt sugen på en e10 nu

Permalänk

Om ni vill höra om min E10 som jag haft några dagar.
Jag tycker den är skitbra, den håller vad den lovar.
Menysystemet är snabbt och enkelt att använda. Radio, video och mp3 funkar bra.

Några nackdelar:
flash-spel för E10 är det skralt med, spel till U10 passar väldigt dåligt till skärmen.
De medföljande hörlurara är inte mycket att ha, som vanligt. Däremot är det bra att skicka med ett billigt par så man kan köpa ett par man verkligen vill ha.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Drag n drop funkar inte alls. Filerna hamnar på hårddisken, men spelaren kan inte se dom. Man måste gå in i "utforskarläge" för att kunna se dom, och det ska fan inte behövas. Känns som jag lämnar tillbaka den imorgon.

Permalänk

Om du kör drag and drop så ska du gå in i Iriver plus 2/3 och köra device manual update.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
Om du kör drag and drop så ska du gå in i Iriver plus 2/3 och köra device manual update.

Hej på er!

Och för att göra det RIKTIGT enkelt så kommer här en flashguide för HUR man gör exakt med iriver plus 3. BUSENKELT!

http://forum.iriver.se/files/datasync.swf

Have fun och m4ck3, har du problem med något, hör av dig till mig eller skriv på vårt forum så får du omedelbar hjälp.

http://forum.iriver.se/