Permalänk
Melding Plague

Ddr3 i nästa år

Vi har tidigare rapporterat att Intels styrkretsserie Bearlake stödjer ddr3-minnen. Enligt minnesorganisationen Isuppli kommer dock ddr3 bli störst i 2009, trots att Bearlake som lanseras nästa år stödjer standarden.

Läs nyheten: Ddr3 i nästa år

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Varför?!?! DDR2 har ju inte ens fått fotfäste! Dessa jävla uppgraderingar som kommer hela tiden, blir lack på det.

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Avstängd

håller med Arne, men ändå så kliar det i fingrarna

Visa signatur

//4600+ @ 2750Mhz//MSI 7900GTX//Corshair XMS 2gig//480G hårddisk// Super duper Ljudkort//

www.AlbinNdoja.2u.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
Varför?!?! DDR2 har ju inte ens fått fotfäste! Dessa jävla uppgraderingar som kommer hela tiden, blir lack på det.

DDR2 är väl 3-4 år old?

Permalänk
Medlem

128!!!

128 bitar är 64 mer än i dagsläget! En fördubbling av bussbandbredd plus att bussen i sig kommer ligga på 1333 MHz!
~16 GB i sekunden är ju inte fy skam för att vara Intle!

Visa signatur

P182 | Asus Z170-A | i7 6700k | R9 290X | 2x8GB Corsair 2400MHz Cl14 | Intel 750 400MB | TBs of diskstorage

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vilda_arne
Varför?!?! DDR2 har ju inte ens fått fotfäste! Dessa jävla uppgraderingar som kommer hela tiden, blir lack på det.

Som moodhoods sa, ddr2 har ju funnits iallafall minst 3 år, är ju inte föränn nu då AMD bytt och Intel är prestanda ledare med sina Core 2 Duo Processor som folk börjar införskaffa det för att köra C2D

Visa signatur

"Politicians and diapers have one thing in common. They should both be changed regularly"

Permalänk
Medlem

senast jag kolla så skrev man DDR med versaler. d.v.s. DDR3, och inte Ddr3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
senast jag kolla så skrev man DDR med versaler. d.v.s. DDR3, och inte Ddr3.

Det är en fråga om lathet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
senast jag kolla så skrev man DDR med versaler. d.v.s. DDR3, och inte Ddr3.

Är väl dessa så kallade skrivreglerna som sweclockers använder sig av, tycker att det är tröttsamt att de fortsätter att använda sig av dessa som i detta exempel Ddr3 eller min favorit Ipod... Skriv så som företagen och dyligt vill att det ska skrivas.

Permalänk
Medlem

Som sagt så har DDR2 funnits ett tag. Det känns nytt bara för AMD har varit sena med att implemtera det i sina system. Inte så konstigt med tanke på att skillnaderna inte är så stora i jämförelse med DDR.

Detta ser ju däremot väldigt lovande ut på pappret.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Som sagt så har DDR2 funnits ett tag. Det känns nytt bara för AMD har varit sena med att implemtera det i sina system. Inte så konstigt med tanke på att skillnaderna inte är så stora i jämförelse med DDR.

Detta ser ju däremot väldigt lovande ut på pappret.

Instämmer. Hoppas bara det´blir ordentliga förbättringar i praktiken jämfört mot DDR2. Ska ha DDR3 minnen till min AMD Quadcore CPU 2008.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer DDR2 800 3-3-3 vara lite billigare och vanligare Q208. Eller varför inte DDR2 1066 4-4-4.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rapidfool
Som moodhoods sa, ddr2 har ju funnits iallafall minst 3 år, är ju inte föränn nu då AMD bytt och Intel är prestanda ledare med sina Core 2 Duo Processor som folk börjar införskaffa det för att köra C2D

Jag håller med vilda_arne, jag är trött på eviga uppgradering, känns som det inte finns nån standard längre
Bara dom inte tar bort dom första DDR minnen som jag använder, har inte lust att byta plattform bara för att minnena inte passar just mitt moderkort, men det tror jag inte då det fortfarande finns SDRAM minnen

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag minns rätt, men var det inte AMD, som ville slopa DDR2, och sattsa på DDR3 tekniken istället?. Men de tog kanske för lång tid att vänta in tekniken, så de gjode en halvsattning / spurt på slutet.

Visa signatur

Emkill, mannen med Lådan =)

Permalänk
Avstängd

Snart lär väl DDR4 komma, det används ju redan till grafikkort så. Men hastigheterna på DDR3 såg ju riktigt härliga ut.

Måste även hålla med vissa andra vad gäller stavning på produkter, då DDR är en förkortning för "Double Data Rate" så ska de skrivas DDR, listan kan göras lång men lite kortfattat.

Ipod = iPod
Amd = AMD
Ibm = IBM
Nvidia = nVidia
Ati = ATI
Sli = SLI
Ddr = DDR

Ni får gärna fortsätta med listan

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
...Snart lär väl DDR4 kommer...

På tal om stavning och grammatik, *hrrm*...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag antar att man måste köpa ny CPU om man ska ha DDR3 för de räcker inte att bara byta moderkort va?
Kör med C2D nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
På tal om stavning och grammatik, *hrrm*...

Såg de nu, men som tur är så har jag inget jobb som kräver bra grammatik ;P

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem

Hihi, "missvisande" diagram som vanligt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Snart lär väl DDR4 komma, det används ju redan till grafikkort så.

Nej, det gör det ej.

Det är en stor skillnad mellan DDR och GDDR.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Nej, det gör det ej.

Det är en stor skillnad mellan DDR och GDDR.

Stor skillnad? Den enda skillnaden är att det står G framför, vilket står för Graphics, alltså anpassat för just grafikkort, och med tanke på att GDDR3 började användas för lite drygt 2år sedan så lär vi nog få se DDR4 till 2008. Den största anledningen till att vi inte har DDR3 och DDR4 redan idag är för att om man släpper nya grejer för nära in på varandra så säljer det sämre, ingen har väl lust att byta moderkort och CPU för att köpa DDR3 då man nyss köpt DDR2?

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
Stor skillnad?

Jupp. GDDR2 (finns inget GDDR1) och GDDR3 bygger på DDR2 arkitektur (speciellt GDDR3 som i princip bara är en mer strömsnål variant av DDR2).

Med GDDR4 så tog JEDEC en annan riktning, och på så sätt utvecklat en annan typ av RAM helt och hållet (precis som XDR från Rambus). GDDR4 av JEDEC har i stort sett ingenting gemensamt med med DDR3 från JEDEC, förutom ett snarlikt namn.

GDDR5 kommer nästa år, och om det är något GDDR som kommer vara likt DDR3, så är det GDDR5.

Hamburgare och Hamsterburgere kanske inte är så stor skillnad heller? Enda skillnaden är att det finns ett "ster" i ena.