Samsung visar upp 17" oled-skärm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det kan det säkert.

Vet inte hur vanligt det är dock (eller vad garantierna kommer bli). Men det ska tilläggas att det inte är vanligt med döda pixlar på TFTs nuflrtiden heller.

Bortsett från en TFT som var världens budgetTFT för 6 år sedan (den har 4 lysande pixlar idag) har jag aldrig köpt eller rekommenderat någon annan en skärm som haft en enda död pixel.

Visst finns det undantag men man köper väl inte en bärbar för skärmens skull? (visst vore det trisst men till skillnad från en stationär skärm skulle det inte (IMHO) påverka syftet med datorn)

Döda pixlar kanske inte så vanligt men pixlar som fastnat är det (lysande röd punkt), det har uppstått tre st sådana på min skärm men lyckades släcka dem
Men det finns ingen garanti att man lyckas släcka dem och döda pixlar finns det inget hopp för...

Jag resonerar att en bra 19" TFT för en stationär kostar ~4000 kr och en bra bärbar ~15000 kr, jag har hittat stationära skärmar med noll-döda-pixlar-garanti, men inga bärbara med denna garanti, det är alltså billigare att ersätta en defekt skärm (ibland tom gratis inom tre år) men en stor kostnad att ersätta en bärbar.

Har låg tolerans när det gäller fel.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Jag önskar att de kunde tillverka mindre CRT-skärmar istället på något sätt, de behöver inte vara 5 cm tunna, utan runt 20 cm skulle gott och väl räcka.

Jag skulle inte tvingas använda en LCD-skärm om jag fick 3000 spänn istället för att betala 3000 spänn för skiten.

Jag hoppas att OLED-tekniken kommer fortare än väntat, om det nu går att ens lira på dem.

Läs på om SED-tekniken för den är just en tunn CRT som kan göras lika tunn som en LCD.

Till alla som snackar om krämpor och fantomsmärtor angående frekvenser på LCD-skärmar.
En stillbild på en LCD är alltid samma oavsett uppdateringsfrekvens men så fort någonting rör sig på skärmen kommer rörelsen att bli hackigare ju lägre uppdateringsfrekvens. Det är dock osannolikt att någon skulle få huvudverk av detta om denna klarar av att se på film som hackar fram i typ 25fps.

Sedan vet jag inte hur det ligger till med bakgrundsbelysningen i LCD:er, om den går direkt på nätet eller om den har någon AC-DC-omvandlare. Om den går på nätet skulle i alla fall skärmen blinka i 50hz eftersom växelströmmen i europa har den frekvensen. Alla lampor som inte går på batteri blinkar också men detta syns inte på glödlampor eftersom de inte tänder och släcker så snabbt. En lysdiod eller ett lysrör (som används som bakgrundsbelysning i skärmar) inkopplat på elnätet är dock rätt jobbigt för ögonen.

Jag hade en bärbar dator en gång och eftersom dessa omväxlande drivs av batter och nätet tror jag det finns någon kompensation någonstans. Jag kunde i alla fall tydligt se att skärmen flimmrade varje gång jag dragit ur eller satt i adapterkontakten, tills jag valde "aktivera skärmanpassning" från skrivbordet. Typ

Angående OLED-tekniken så borde det var svårt att få alla färger och jag tror därför mer på SED som är en mkt simpel teknik.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treFAs
Det handar om nån sorts placeboeffekt i hans fall.
Hjärnspöken existerar.

CS Pesten eller CsDS (Counter strike defiicensy syndrom) som är den medicinska världen kallar den numera. Karolinska coh Sahlgrenska forskar hårt på den just nu har jag hört De tror att det kan vara nått virus som sprider sig ifrån HL2 mappen från mjukvara och går över genom antingen musen eller tangentbord som ett hybridvirus och slår ut valda funktioner i hjärnan. Eller så kommer det från överkonsumtion av Jolt tillsammans med för lite solljus. Forskarna ser också alltid en stor ökning efter större Lanpartyn så man kan inte utesluta smittsamhet från person till person. Lugn den drabbar bara människor under 25år.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
CS Pesten eller CsDS (Counter strike defiicensy syndrom) som är den medicinska världen kallar den numera. Karolinska coh Sahlgrenska forskar hårt på den just nu har jag hört De tror att det kan vara nått virus som sprider sig ifrån HL2 mappen från mjukvara och går över genom antingen musen eller tangentbord som ett hybridvirus och slår ut valda funktioner i hjärnan. Eller så kommer det från överkonsumtion av Jolt tillsammans med för lite solljus. Forskarna ser också alltid en stor ökning efter större Lanpartyn så man kan inte utesluta smittsamhet från person till person. Lugn den drabbar bara människor under 25år.

Ne...DET DÄR e den bästa tråden nånsin i swec!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
ultima och wildcover, såhär är det:

En LCD-display uppdaterar enbart bilden när ny information finnes (då enbart på det området med om jag inte minns helt käpprätt), annars renderar den inte om = pixlarna lyser konstant vid en fast bild om så uppdateringsfrekvensen är satt till 1Hz eller 1GHz. Du ser ingen skillnad ganska logiskt för det är ingen skillnad.

End of discussion.

Inte riktigt så enkelt tyvärr.
Det du säger stämmer i teorin och IBMs T221 (lite osäker på namnet) kan ju köras i ca. 13 Hz utan problem så det finns skärmar som fixar det.

Men TFTs för oss dödliga uppvisar ibland flimmer när man kör den i frekvenser som de inte är gjorda för.

Min bärbara har möjlighet att ställa skärmen till 40, 50 och 60 Hz.
Och i 40 Hz känner jag direkt av att det flimrar.

Sen vad det beror på vet jag inte men fenomenet finns som sagt på många stationära TFTs också.

Men detta är alltså vid frekvenser som inte hör till skärmens rekommenderade. Därför så är det mycket möjligt att folk testat att köra TFTs som varigt gjorda för 75 Hz i 60 Hz och stört sig på det. Men skärmar som är gjorda för 60 Hz är det inga problem med (om inte skärmen är kass).

En annan sak som kan framkalla flimmer på en TFT är om man ställer in backlighten lågt, då kan backlighten börja flimra.

Eftersom alla grafikkort idag fixar de rekommenderade frekvenserna på dagens (lågupplösta) TFTs så finns det ingen anledning att inte köra med den rekommenderade frekvensen.

Permalänk
Medlem

äntligen börjar OLED skärmarna komma nu finns det en vettig anledning att skaffa platt skärm!
undra när tv apparaterna kommer? något bolag i kina har en 32 tums OLED tv, den skulle inte vara helt fel o ha!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem

Härligt

Det som intresserar mig är främst kontrasten och ljusstyrkan ju. TFT har länge varit det självklara valet för mig och dom flesta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
De blåa höll i 5000h. De har hittat på nya som håller i 20000h.

Känns som 20 000 timmar räcker ganska långt, man hinner nog garranterat köpa ny skärm innan den dör :>

Säg 6 timmar om dagen, då står man sig iaf 9 år xD

Angående detta med hz på tft, nu vet jag ju att hz i sig inte existerar på en sådan skärm som på CRT men då undrar jag över följande:

Varför kan man välja 75hz överhuvudtaget?

OCH

Varför märker jag responsskillnad när jag väljer 75 istället för 60 om då hz är ovesentligt på en tft??
Nu talar jag inte om någon placeboeffekt att jag tror att responsskillnaden är bättre i 75, jag VET. Har gjort åtskilliga blindtest

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

Varför vissa skärmar har 75 Hz ?
För att bilden uppdateras oftare...

Och i princip alla skärmar du kan välja 75 Hz är byggda för det. Så jämför isåfall mot en skärm som är byggd för 60 Hz så kommer du inte se någon skillnad (inget flimmer som är relaterat till frekvensen i alla fall).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Härligt

Det som intresserar mig är främst kontrasten och ljusstyrkan ju. TFT har länge varit det självklara valet för mig och dom flesta.

Ljusstyrkan kan väl inte anses vara ett problem på en TFT?
Den är oftast alldeles för stark på högsta inställningen.

Men kontrasten ja, den kan alltid bli bättre.

Permalänk
Medlem

I verkligheten används blått minst, då är röd och gröns hållbarhet viktigare. Om dessutom hållbarheten är 20k timmar, så har ljuset halverats redan vid 10k. Inte alls bra om skärmen redan från början är ljussvag. Sen är jag inte säker på hur mycket man kan förlänga OLEDs livstid med att ha skärmen avstängd, om den organisk borde halveringstiden minska även när skärmen är avstängd. Sen att färgerna slits så ojämt kommer påverka färgkalibreringen rätt snart, vilket inte låter vidare lockande.

LCD i 60Hz är rätt vidrigt när man är van vid 100Hz CRT. Fel att jämföra med statiska bilder när man pratar om t ex CS, där alla pixlar i nästa frame har bytt nyans. Bara eftersläpet när man scrollar är vidrigt när man är van att kunna göra det med skärpa. Men det är väl olika vad man är van vid, jag uppfattar släpet på min CRT, som är under 1ms, och klarar inte RBE eller liknande alls, så det har inget med hjärnspöken att göra.

Men det är kul att de jobbar på att förbättra tekniken. Jag hoppast mest på SED. Synd att det tar sån tid bara...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Inte riktigt så enkelt tyvärr.

Läser du igen vad jag skriver så ser du att jag förklarar vid en stillbild. Då uppdateras inte bilden och flimmer kan inte uppstå på grund av det. Om det sedan beror på att backlighten flimrar eller någon annan faktor är orelevant
Pixlarna uppdateras ändå inte utan lyser konstant.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

OLED och SED ser ut att vara bättre tekniker på pappret än dagens platta alternativ. Själv sitter jag med en gammal CRT skärm och bara väntar på ett platt alternativ med acceptabel responstid.

OLED är för nytt men SED har det ju pratats om länge. Finns de att köpa, eller ens läsa om på nån roadmap?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Läser du igen vad jag skriver så ser du att jag förklarar vid en stillbild. Då uppdateras inte bilden och flimmer kan inte uppstå på grund av det. Om det sedan beror på att backlighten flimrar eller någon annan faktor är orelevant
Pixlarna uppdateras ändå inte utan lyser konstant.

Menade också stillbilder...

Och pixlar lyser inte (i en LCD).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Menade också stillbilder...

Och pixlar lyser inte (i en LCD).

Ibland får man vinkla sanningen lite för att budskapet ska gå fram. Om man utgår från att målgruppen inte har så mycket kunskap så vore det rätt idiotiskt att gå in på områden som egentligen inte är relevanta. Allt för att förenkla.

Med ditt tankesätt nu finns det inte en enda fullt korrekt teknisk skolbok

Åter till ämnet, vad menar du är fel i mitt tidigare inlägg som jag skrev? Jag tyckte jag enbart la fram korrekt fakta?

Saxat från engelska wikin:

Citat:

Much of the discussion of refresh rate does not apply to LCD monitors. This is because while a phosphor on a CRT will begin to dim as soon as the electron beam passes it, LCD cells open to pass a continuous stream of light, and do not dim until instructed to produce a darker color.

Det var precis det jag försökte förklara lite enkelt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Väntar spänt på 20"+ modellerna...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain

Angående detta med hz på tft, nu vet jag ju att hz i sig inte existerar på en sådan skärm som på CRT men då undrar jag över följande:

Varför kan man välja 75hz överhuvudtaget?

OCH

Varför märker jag responsskillnad när jag väljer 75 istället för 60 om då hz är ovesentligt på en tft??
Nu talar jag inte om någon placeboeffekt att jag tror att responsskillnaden är bättre i 75, jag VET. Har gjort åtskilliga blindtest

Ah, det beror på att även om en LCD i sig inte behöver refreshas hela tiden, utan lyser tills det får order om att göra något annat, så skickar grafikkorten fortfarande informationen med en den frekvensen.

Dvs, en LCD "uppdaterar" informationen med den frekvens grafikkorten skickar, vilket gör att du kan tänkas känna en responsskillnad mellan tex 75 och 60 hz.

...

Däremot "slocknar" inte en lcd mellan varje uppdatering som en CRT gör, så problemet med att hela skärmen flimrar vid låg frekvens existerar inte.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Ah!
Tackar för detta

Så om man bygger en tft med stöd för att ta emot 120hz från grafikkortet skulle det lyfta förbaskat mycket även vid spelande misstänker jag?

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Ibland får man vinkla sanningen lite för att budskapet ska gå fram. Om man utgår från att målgruppen inte har så mycket kunskap så vore det rätt idiotiskt att gå in på områden som egentligen inte är relevanta. Allt för att förenkla.

Med ditt tankesätt nu finns det inte en enda fullt korrekt teknisk skolbok

Åter till ämnet, vad menar du är fel i mitt tidigare inlägg som jag skrev? Jag tyckte jag enbart la fram korrekt fakta?

Saxat från engelska wikin:
Det var precis det jag försökte förklara lite enkelt.

Jo men du skrev ju också att backlighten var irrelevant. Vilken den verkligen inte är om den nu påverkas av frekvensen och ger flimmer (även om det rent tekniskt kanske inte hör till TFT tekniken så är det ju resultatet vi pratar här). Sen vet jag inte om det är jusst backlighten som är problemet. Men flimmer förekommer i alla fall på vissa TFTs när de inte körs i rekommenderad frekvens.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av budbrain
Ah!
Tackar för detta

Så om man bygger en tft med stöd för att ta emot 120hz från grafikkortet skulle det lyfta förbaskat mycket även vid spelande misstänker jag?

Antalet Hz (frekvensen) är den information som skärmen matas med, men TFT skärmar tar tid på sig att ändra pixlarna för att passa denna information. Ingen TFT skulle matcha 120 Hz så det är onödigt mycket för en TFT i dagsläget.

Lite sidoinformation är att någon tillverkare (samsung?) börjat göra LCD-TVs med 120 Hz, däremot tar den bara emot 60 Hz och sen så petar den in en svart bild mellan varje "riktig" bild. Alltså medvetet skapar flimmer.
Detta ska (enligt dem) ge en bättre upplevd skärpa vid rörelse osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Antalet Hz (frekvensen) är den information som skärmen matas med, men TFT skärmar tar tid på sig att ändra pixlarna för att passa denna information. Ingen TFT skulle matcha 120 Hz så det är onödigt mycket för en TFT i dagsläget.

Nu gör du likadant som du sa jag gjorde fel förut?

"Antalet Hz (frekvensen) är den information som skärmen matas med"?

Antar att du menar: "Antal Hz (frekvens) är en beteckning för hur många gånger per sekund som skärmen matas med information".

Hz (frekvens) är en enhet och kan omöjligen innehålla information.
Däremot kan exempelvis vågor med olika frekvenser innehålla (eller vara) information.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

bah, jo, menade förstås det. Det blev lite fel när jag skrev om det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo

Antalet Hz (frekvensen) är den information som skärmen matas med, men TFT skärmar tar tid på sig att ändra pixlarna för att passa denna information. Ingen TFT skulle matcha 120 Hz så det är onödigt mycket för en TFT i dagsläget.

Ok, misstänkte det.
Då får dom lösa det först innan jag intresserar mig för en tft ^^

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'