Permalänk
Melding Plague

Monitorjämförelse

Större monitorer blir allt populärare och speciell dem i 20-22-tumssegmentet. Bredbildsmonitorer blir också vanligare i detta segment. X-Bit Labs har publicerat första delen i en serie jämförelser mellan tft-monitorer som har en skärmyta på 20-21 tum.

Läs nyheten: Monitorjämförelse

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Åh, fan vad nice det skulle vara med en 22" Widescreen...

Börjar tröttna lite på min 19-tummare...

Visa signatur

PC:

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Medlem

mmm samma här. Sugen på byta ut min 19" men frågan är de lika bra i spel såsom samsungs 940bf?

Permalänk
Medlem

Trevligt jag lärde mig i alla fall vad RTC error är och att jag har det på min Dell skärm.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Avstängd

CRT. ftw

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocket
CRT. ftw

Precis vi CS:are som hatar allt som har med TFT, LCD osv att göra

Visa signatur

Amd Athlon64 3200+ Socket 939 | Asus A8N Nforce4 deluxe SLI | Geforce 6800TDH | 1024 Twinmos | Hitachi Deskstar 160gb | Creative SB Audigy SE

Permalänk
Inaktiv

nec multisynk såg ftw ut

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rocket
CRT. ftw

Visst om man inte har något sinne för komfort och design kan man välja en billigare CRT. Är det inte dags att ni CS-nördar ger upp CRT skärmen? Den var bättre nått år sen, men nu finns det ingen fördel med CRT. Om ni tycker det är någon skillnad i spel mellan en bra TFT och en bra CRT så inbillar ni er bara. Den enda anledningen till att inte köpa TFT är för att den är dyrare.

Angående skärmarna i artikeln tycker jag att de är för dyra för att vara intressanta.

Permalänk

Hookade precis up min SM205BW, och detta efteren hel del efterforskningar om vad som verkar bra. 3000 för denna 20" WS, oslagbar(t) imo.

Visa signatur

C2D E6400@2,13 | Asus P5B | MSI 7900GTO 512Mb | TwinMOS PC5300 CL5 1024x2 | WD Raptor |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Visst om man inte har något sinne för komfort och design kan man välja en billigare CRT. Är det inte dags att ni CS-nördar ger upp CRT skärmen? Den var bättre nått år sen, men nu finns det ingen fördel med CRT. Om ni tycker det är någon skillnad i spel mellan en bra TFT och en bra CRT så inbillar ni er bara. Den enda anledningen till att inte köpa TFT är för att den är dyrare.

Angående skärmarna i artikeln tycker jag att de är för dyra för att vara intressanta.

Dom är sämmre till fps spel!

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att designen på dom flästa tft skärmar är fult och om man vill ha en som är snygg så kostar den extremt mycket!

Nej, jag gillar min feta 19" Samsung Syncmaster, den är stor, snygg och...umh står där den står

Och jag köpte den för 500:-

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Visst om man inte har något sinne för komfort och design kan man välja en billigare CRT. Är det inte dags att ni CS-nördar ger upp CRT skärmen? Den var bättre nått år sen, men nu finns det ingen fördel med CRT. Om ni tycker det är någon skillnad i spel mellan en bra TFT och en bra CRT så inbillar ni er bara. Den enda anledningen till att inte köpa TFT är för att den är dyrare.

Angående skärmarna i artikeln tycker jag att de är för dyra för att vara intressanta.

Vi inbillar oss inte. Det är skillnad.

Permalänk

fan jag förstår inte det här med tft-skärmar och deras upplösningar, eller rättare sagt jag förstår inte hur tillverkarna resonerar.
Kollar man på en 24"s widescreen-skärm så är standardupplösningen 1900x1200, men om man går upp ytterligare i storlek i tum på skärmen så blir upplösningen mindre. Hur fan får dom det att gå i hop? Jag skulle vilja ha en 32"are eller större med 2048 eller mer i upplösning för att kunna jobba med mkt samtidigt. Jag vill inte behöva ha flera skärmar i gång för att göra det...

Visa signatur

If it ain't broken: tweak it...
folding@home

Permalänk
Medlem

silverridge: Köp en 1080p LCD-tv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Visst om man inte har något sinne för komfort och design kan man välja en billigare CRT. [...]Den var bättre nått år sen, men nu finns det ingen fördel med CRT.

Komfort.. jag tycker CRT är behagligare att titta på än TFT.. "sinne för design", vet inte vad jag ska säga.. bryr mig inte så mkt om hur skärmen ser ut så länge bilden är bra, å såvitt jag vet så har CRT'n bättre bildkvalitet samt uppdateringshastighet än alla TFT's som finns idag, eller har jag missat något?

Enda negativa med en CRT är att den är lite burkig ifall man ska släpa med den på LAN.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bupp2
silverridge: Köp en 1080p LCD-tv.

En 1080p tv har ju ännu sämre upplösning en de 1900 x 1200 skärmarna som silverridge pratade om. Han vill ju ha ännu högre upplösning, a la quad-HD

Visa signatur

Asus N73S | Core I5 2410m | 6GB | 120 GB Corsair force 3 + 1TB | Geforce GT 540m - 1GB | Windows 7
HP NX9420 | C2D T5600 | 2GB | 320 GB HD | Radeon x1600 256mb | Win 7

Permalänk
Medlem

Varför inte en Dell 3007WFP 2560x1600, eller om du har en riktigt fet plånbok en ViewSonic VP2290b 3840x2400.

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
Komfort.. jag tycker CRT är behagligare att titta på än TFT.. "sinne för design", vet inte vad jag ska säga.. bryr mig inte så mkt om hur skärmen ser ut så länge bilden är bra, å såvitt jag vet så har CRT'n bättre bildkvalitet samt uppdateringshastighet än alla TFT's som finns idag, eller har jag missat något?

Enda negativa med en CRT är att den är lite burkig ifall man ska släpa med den på LAN.

Det är bevisat att CRTn belastar ögonen mer än TFT. Sen ser du ingen skillnad på en bra CRT o en bra TFT, om du vant dig vid TFT förståss eftersom det är två olika tekniker.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Visst om man inte har något sinne för komfort och design kan man välja en billigare CRT. Är det inte dags att ni CS-nördar ger upp CRT skärmen? Den var bättre nått år sen, men nu finns det ingen fördel med CRT. Om ni tycker det är någon skillnad i spel mellan en bra TFT och en bra CRT så inbillar ni er bara. Den enda anledningen till att inte köpa TFT är för att den är dyrare.

Angående skärmarna i artikeln tycker jag att de är för dyra för att vara intressanta.

+
1. Bättre bild.
2. Ingen responstid (0.01ms)
3. Tåligare.
4. Längre livslängd.
5. Billigare.
6. 100+hz.
osv.
-
Inte lika strömsnål(?)
Stor och klumpig.

Sorgligt att du misslyckat försöker klanka ner på ett spel som spelas av de flesta 12-åringar bara för att känna dig överlägsen, och speciellt för att passa in bland de andra, väldigt många CS-hatarna här på sweclockers. Så jävla skrattretande.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Happen
Visst om man inte har något sinne för komfort och design kan man välja en billigare CRT. Är det inte dags att ni CS-nördar ger upp CRT skärmen? Den var bättre nått år sen, men nu finns det ingen fördel med CRT. Om ni tycker det är någon skillnad i spel mellan en bra TFT och en bra CRT så inbillar ni er bara. Den enda anledningen till att inte köpa TFT är för att den är dyrare.

Angående skärmarna i artikeln tycker jag att de är för dyra för att vara intressanta.

Tycker att det där är att ta i. Jag sitter på en väldigt stilig wievsonic p225f (CRT) med monstruös upplösning och bildyta, och som har/hade ett nypris på över 10 000 kronor. En riktig proffsskärm helt enkelt. Jag köpte den begagnad för 2000 på grund av att säljaren resonerade som du. Om man vill ha en stor arbetsyta så lider dock tft alldelse för mycket av sin oförmåga att hantera olika upplösningar. Jag kan ju inte direkt sitta i 2560*1600 när jag spelar spel men det är underbart i skrivbordsmiljö.

Så det är inte bara CS-nördar som kan ha nytta av fördelarna med CRT även om jag håller med dig att det självklart till stor del är en prisfråga. Men min budget skulle behöva bli väldigt stor om jag ska få en tft som slår ut min nuvarande skärm i de områden som jag värderar högt. Visst kan jag få bättre färger/ljus men det blir en kompromiss där andra saker såsom flexibilitet och (faktiskt) spelbarhet minskar.

Så länge den här skärmen håller så väntar jag nog ut kompromissen tft och väntar på oled-skärmarna som uppenbarligen kommer förbi lcd-skärmens problem.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på SED tekniken :P.
Använder för tillfället CRT. Har inte tänkt att skaffa någon typ av flatscreen förens LCD och Plasma ersätts med något bättre. Som t.ex. SED eller OLED.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

LCD är inget annat än teknik med problematik och ständiga kompromisser!

Vilket leder mig till följande; Är det inte dags att ni LCD användare kryper till korset och går tillbaka till CRT?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsioni
LCD är inget annat än teknik med problematik och ständiga kompromisser!

Vilket leder mig till följande; Är det inte dags att ni LCD användare kryper till korset och går tillbaka till CRT?

Jag kan inte sitta vid CRT längre än 30 minuter utan att få huvudvärk. Otroligt störigt när man skriver ett arbete. Så nej tack, så länge alla CS spelare inte spelar i CPL har de inget att oroa sig över att de blir sämre. För annars är de bara så dåliga och måste skylla på utrustningen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag spelar inte CS grabben, så jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Med det sagt, om du får huvudvärk efter 30 minuter framför en CRT monitor så är ditt val av en LCD skärm en bra lösning, även om din förklaring inte belyste LCD skärmarnas påstådda bättre bildkvalitet. Själv så sitter jag framför en Viewsonic pf227f och den fungerar utmärkt i alla applikationer. Innan jag köpte den så testade jag ett antal LCD skärmar då jag helst av allt ville ha en sådan, ingen höll dock måttet! och då jag värdesätter kvalitet framför kromlist så föll valet återigen på en CRT monitor. Den dagen LCD (eller motsvarande teknik) kan levera en kompromisslös produkt är den dagen jag byter ut min CRT, vi är inte där än.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jag kan inte sitta vid CRT längre än 30 minuter utan att få huvudvärk. Otroligt störigt när man skriver ett arbete. Så nej tack, så länge alla CS spelare inte spelar i CPL har de inget att oroa sig över att de blir sämre. För annars är de bara så dåliga och måste skylla på utrustningen.

Stackars dig för ungefär 2-4 år sedan då det i princip bara fanns CRT-skärmar att tillgå. Men du var nog inte ens född då så det spelar väl ingen roll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeeq
Stackars dig för ungefär 2-4 år sedan då det i princip bara fanns CRT-skärmar att tillgå. Men du var nog inte ens född då så det spelar väl ingen roll.

Stackars? Livet är inte datorn. Jag köpte min första TFT för 3 år sen, och det var då studierna började på riktigt ändå så, innan dess "behövde" man inte sitta långa stunder.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"